Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Jag tror jag gör en happy på idag, men ha en fin tur!

xdr: Jag kommer vara i garaget i eftermiddag, slå en signal om du vill svänga förbi och hämta kapen

Umeå-tråden Del II
Efter som jag uppenbarligen är inte har någon tåga i kroppen och vägrade cykla i snöblandat regn imorse så var jag ocyklad idag. Jag tänkte istället göra två flugor på smällen när jag ändå skulle hämta rörkap hos marran (Tack!). Dessutom var vädret sådant att en ynkrygg som jag kunde tänka mig att cykla i det.
Gammlia är helt underbart just nu. Det är hårt men ändå greppigt. Det är förvisso blött men bara nedåt muséet, såhär fint har det inte varit sen i höstas. Den is som finns är numera uppblött, blandad med barr så jag upplever inga om helst problem med kantgreppet bara man vågar.
2014-03-2315.31.10-2.jpg

2014-03-2315.34.43-2.jpg

Umeå-tråden Del II
Det var ganska mycket snö kvar (>20 cm på vissa ställen) men någorlunda hårt så man skar aldrig igenom. Det fanns några få ställen med mindre snötäcke men barmark var sällsynt, så någon is var det knappt att tala om så greppet gick inte att klaga på.
2014-03-2309.51.21.jpg

2014-03-2309.51.16.jpg

Umeå-tråden Del II
Nu är jag less på att ständig känna mig snuvig så jag tänkte pröva cykla imorgon efter jobbet. Kan nog komma ifrån ungefär kl 15:30 och tänkte harva runt på gamlia i ca en timme i lungt tempo. Ifall någon vill haka på föreslår jag foten vid bräntis ovan nämnda tid.

Umeå-tråden Del II
Cyklade lite frusen myr idag, så där greppig och halvporös is

2014-03-2417.12.06.jpg

2014-03-2417.13.05.jpg

Och någon halvt upptinad stig mellan Tomtebo och Carlshem

2014-03-2416.45.24.jpg

Sen drog jag en sväng mot Grössjön, där var det lite mer snö men halvt cyklingsbart iaf

2014-03-2417.30.45.jpg

2014-03-2417.32.52.jpg

Riktigt fin tur var det i alla fall!

Umeå-tråden Del II
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> 1000
>
> Sorry
>
> Hälsningar
> Dalarna

Som straff kan du få bjussa på en guidad tur i sommar.

Umeå-tråden Del II
Nu är det dags att planera sommarens långlopp. Vi kör Tolvtjärnsloppet 40 & 65km för tredje året i rad och alla MTB cyklister är naturligtvis välkomna. Kommer det ännu en gång att bli sommarens finaste dag? 27/7 blir årets datum. På www.ckornen.se kan ni läsa mer. Vi kommer att uppdatera informationen löpande. Seedningsgrundande för cykelvasan även detta år. http://happymtb.org/forum/read.php/1/2380569

Umeå-tråden Del II
Tog en tur vid Gimonäs/Grössjön. Rätt upptinat, så det var lerigt och blött. Isigt bitvis såklart, men inte dödshalt.
Sträckorna där det låg snö kvar var hopplöst däremot. Ingen skare som bar kvar, utan bara lös och grynig snö.

Lätt att parkera cykeln däremot.
Fatbike_grssjn_20140330-00217.jpg

Fikastopp.
Fatbike_grssjn_20140330-39-2.jpg

Umeå-tråden Del II
Som vanligt kommer barmarken närmast havet först. Har inte fått över bilderna från kameran än, så ni får tro mig på mitt ord, men måste tipsa om att Strömbäck-Kont är i princip helt och hållet cyklingsbart. Isfläckar och mindre snöfält var forcerbara, mestadels var det dock barmark och relativt torr sådan. Grymt kul stigcykling!

Umeå-tråden Del II
xdr skrev:
> Någon som har verktyg att kapa bromslangar och
> kunnandet att hjälpa mig att låna ut? Jag
> erbjuder malthaltig dryck i betalning.

Vad är det för bromsar? Garaget har det mesta :)

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> xdr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har verktyg att kapa bromslangar och
> > kunnandet att hjälpa mig att låna ut? Jag
> > erbjuder malthaltig dryck i betalning.
>
>
> Vad är det för bromsar? Garaget har det mesta :)

Deorebromsar, typ BL-M615 tror jag. Det är ingen direkt panik eftersom jag fortfarande inte har kommit ut på den. Men det vore skönt att få ordning på det.

Umeå-tråden Del II
testa att bara klippa slangen försiktigt, trycka i ny oliv och skruva fast. Är man inte alltför vårdslös och skvättig brukar det funka utmärkt, gick bra på mina xt på dehån till exempel

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> testa att bara klippa slangen försiktigt, trycka
> i ny oliv och skruva fast. Är man inte alltför
> vårdslös och skvättig brukar det funka
> utmärkt, gick bra på mina xt på dehån till
> exempel

Jag får testa när jag har fixat ett luftningskitt och olja. Risken att vara utan cykel gör mig säkert vårdslös och skvättig.

Umeå-tråden Del II
Lite uppdateringar ang stigläget:

-Gammlia: De flesta stigar är täckta av is. Dock är isen inte speciellt halkig så går rätt bra att cykla.

-Skogen mellan Liljansberget och IKSU: Framtinade stigar blandat med is. Klart cyklingsbart, dock inte så många stigar att välja bland.

-Nydala (stigen mellan kinabron och badet): ca 98,7% framtinad. Rekommenderas!

Var också en sväng runt Grössjön tidigare i veckan och som nämnts tidigare finns det en hel del framtinat där. Tips är att cykla östra sidan av sjön och Blåmossestigen som är näst intill helt framtinade. Hällarna där man cyklar in mot Udden är också i stort sett framme, samt stigen från hällarna till Udden.

Umeå-tråden Del II
Tänkte ge mig ut och cykla imorgon efter jobbet ca. 15:30 om någon vill haka på. Blev lite sugen på att dra till Holmsund eller Obbola. Har bil med dragkrok men inget cykelställ. Går nog att trycka in en cykel till i bilen oxå. Hepp

Umeå-tråden Del II
Det var nyss sol, och jag vill cykla! Någon som vill med till Rödängsberget ikväll och bränna lite stig i nerförsbacke? Det borde vara isfritt och fint där nu tycker jag, förra veckan var det bara enstaka fläckar. Jag kan även tänka mig en sväng till dirten på I20 för okynnesskuttande.

Det ryktas att xdr behöver ställa in sin gaffel, detta är ett ypperligt tillfälle för det tycker jag.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Det var nyss sol, och jag vill cykla! Någon som
> vill med till Rödängsberget ikväll och bränna
> lite stig i nerförsbacke? Det borde vara isfritt
> och fint där nu tycker jag, förra veckan var det
> bara enstaka fläckar. Jag kan även tänka mig en
> sväng till dirten på I20 för okynnesskuttande.
>
> Det ryktas att xdr behöver ställa in sin gaffel,
> detta är ett ypperligt tillfälle för det tycker
> jag.

Min kropp instämmer förvisso inte i att det är ett ypperligt tillfälle men jag funderar på att ignorera den och göra ett försök. Hittills verkar vila vara det som varit jobbigast. Dvs jag är på men tänkte ta det rätt lungt. Dirten bangar jag dock på.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Ok, Rödängsberget it is. Viken tid tycker vi?

17 vid cykelbron kanske? Behövs det lampa?

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Låter bra, vilken cykelbro menar du? Om du menar
> den över till Teg så är den inte alls på väg
> till Rödberget (som det visst heter, fast det
> ligger på Rödäng), om man inte på just Teg.
>
> Här änna: http://kartor.eniro.se/m/r2eip

Aha, jag blandade ihop med röbäck. Fontänen vid MIT-Huset samma tid då? Jag är inte helt säker på att jag hittar.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Borggården på regementet kanske? Skulle passa
> mig bättre

Funkar för min del.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Det var nyss sol, och jag vill cykla! Någon som
> vill med till Rödängsberget ikväll och bränna
> lite stig i nerförsbacke? Det borde vara isfritt
> och fint där nu tycker jag, förra veckan var det
> bara enstaka fläckar. Jag kan även tänka mig en
> sväng till dirten på I20 för okynnesskuttande.
>
> Det ryktas att xdr behöver ställa in sin gaffel,
> detta är ett ypperligt tillfälle för det tycker
> jag.

Du, jag rekommenderar inte dig att bli meteorolog.

Umeå-tråden Del II
Tack för en trevlig tur. Jag tror att gaffeln blev rätt bra där på slutet.

Riktigt kul lekställe också, det vore kul att köra där när det inte gör ont när man rycker i styret.

2014-04-1418.37.18.jpg

Umeå-tråden Del II
Wohoo, nice tur och cool bild.

Imorgon sägs det vara sol och grejjer. Jag funderar på att kolla läget på Hampis, någon som vill bli med eller har en färsk rapport?

Tillbaka
Topp