Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Riktigt snygg bild!

marran: jag var där idag. Lite blött men fint, väldigt lite snö kvar. Kollade dock inte hur det såg ut efter Hamptjärnsstugan. Efter sol, regn och hagel blev det nästan lite magiskt då en dubbel regnbåge uppenbarade sig uppe vid stugan :)

Umeå-tråden Del II
Cyklade hampis i söndags och då var det fortfarande rätt mycket snö kvar på baksidan.. men tinar ju fort nu :-)
2014-04-1311.26.03.jpg

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Wohoo, nice tur och cool bild.
>
> Imorgon sägs det vara sol och grejjer. Jag
> funderar på att kolla läget på Hampis, någon
> som vill bli med eller har en färsk rapport?

Jag är ju inte direkt nödbedd...

Funkar 17-tiden?

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Jag hade nog gärna kört tidigare idag faktiskt. Jag siktar på 15

Edit: Min tidsplanering blir rörigare och rörigare, det är nog bäst att jag bara far och cuklar själv. Vi kanske ses på stigen med lite tur

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Jag hade nog gärna kört tidigare idag faktiskt.
> Jag siktar på 15

Det hinner inte jag, jag kommer från skolan precis då. Då kanske jag kör en senare tur i samma spår.

Umeå-tråden Del II
Försökte mig på en tur vid Nydala idag och det var ingen hit direkt. Mycket snö som var för mjuk att cykla på och riktigt blöta myrar (vilket var extra trevligt när jag fastnade och inte hann koppla ur pedalerna...). Tror jag väntar till maj innan jag ger mig ut där igen.

Tavelsjöleden ser betydligt trevligare ut av döma av bilderna.

Umeå-tråden Del II
Guyver skrev:
> Tjena! Hojta gärna till om några av er ska ut
> på en tur. Flyttat hit och har noll koll på bra
> stigar osv
>
> Mvh Mackan

Vi ska köra i Gammlia vid kvart över 16
Vi möts vid slalombacken, bara att haka på.
Skriv gärna en rad om du tänker dig att du ska med.

Annars finns det lösa planer på Hamptjärnsstugan ToR imorgon.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Riktigt fint i Gammlia idag, tackar för turen! Väldigt lite snö och is kvar där nu, mest barmark. Sjukt skönt att kötta lite stenar, rötter och drops igen!

Umeå-tråden Del II
Imorgon vid ungefär 16-tiden tänkte vi oss tur och retur Hamptjärnsstugan. Vi tänkte prova på att köra på baksidan också. Macka anbefalles då mina ben inte riktigt är vana vid 3 dagars cykling i rad och jag behöver en ursäkt till att pausa.

Umeå-tråden Del II
Och för oss daglediga körs en tur runt Grössjön i blötan kl 12. Om intresse: skriv en rad för mer info om mötesplats (inte spikat än).

Umeå-tråden Del II
Tjälamarksberget och Hässningberget funkar nu, dock lite snö, is och blötma kvar på det senare. Travet var däremot ganska tjatigt med mycket snösorbét kvar.

DSC01132.jpg

På väg upp på Hässningberget, med pliktskyldigt styre i nederkant.

Umeå-tråden Del II
DarthVidar skrev:
> Det verkar ju vara cykelförbud i gammliaskogen,
> hur noga är de med det? Blir folk sura eller är
> det bara att köra?

Cykelförbud i Gamliaskogen så mycket som jag brukar cykla i dom skogarna så blir jag helt chockerad. Vart har du hört att det är cykelförbud?

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Det är cykelförbud på motionsspåret. Men det spelar ingen roll om man undviker dem, folk kan bli sura ändå. Hälsa glatt, lämna fotgängare företräde överallt, ta't lugnt i dolda kurvor och kör kanske inte de tider det rör sig som allra mest folk. Med sunt förnuft och ömsesidig respekt kan alla rymmas i skogen.

Umeå-tråden Del II
quid skrev:
> Det är cykelförbud på motionsspåret. Men det
> spelar ingen roll om man undviker dem, folk kan
> bli sura ändå. Hälsa glatt, lämna fotgängare
> företräde överallt, ta't lugnt i dolda kurvor
> och kör kanske inte de tider det rör sig som
> allra mest folk. Med sunt förnuft och ömsesidig
> respekt kan alla rymmas i skogen.

Bara motionsspåret alltså skönt. Jag brukat sällan se det utom när jag korsar det, ibland kan jag följa det max 50 meter innan jag kommer till nästa skogsstig.

Umeå-tråden Del II
Jag kanske borde skämmas, men jag har inte lyckats ta mig till Gamliaskogen och cykla än. Får väl skylla på att jag är tegsbo och att det är närmare till travet.
Någon hint om vart man börjar, om man nu inte får hålla sig på motionsspåren?

Umeå-tråden Del II
15:30 funkar kanon! Vi skulle kunna mötas vid fontänen utanför MIT-huset så kan vi köra antingen Gammlia eller Tavelsjöleden tänker jag.. Pepperazzi om du hänger på kan jag guida lite i Gammlia :-) annars är tips att börja antingen där motionsspåret går in bakom skidmuseet (finns en stig som går in parallellt med motionsspåret) eller vid hagen/kraftstationen mot ängarna/bräntis-hållet

Umeå-tråden Del II
bUs skrev:
> Pepperazzi om du hänger på kan jag guida
> lite i Gammlia :-) annars är tips att börja
> antingen där motionsspåret går in bakom
> skidmuseet (finns en stig som går in parallellt
> med motionsspåret) eller vid hagen/kraftstationen
> mot ängarna/bräntis-hållet

Tackar! Jag jobbar tyvärr sent på dagarna, så jag får leta mig ut själv någon kväll.

Umeå-tråden Del II
Var också där i lördags, några riktiga surhål finns det, men överlag rätt fint.

Stötte på två sånna här små gynnare också, så lågskor och flipflop är inte att rekommendera :)
20140420_130334.jpg

Umeå-tråden Del II
Ok, nu har jag en dum fråga.

Hur sjutton får man däcket att sätta sig rätt på fälgen då man bytt slang? Finns det något trick eller måste man ha något speciellt verktyg?

Umeå-tråden Del II
Har du problem att kränga på däcket (typ att det kränger av på motsatt sida när du kränger på) eller få det att "ploppa" på rakt efter du pumpat upp det?

Umeå-tråden Del II
Testa trycka in däcket till mitten av fälgen så det åker ner i fördjupningen av fälgen. Pensla eventuellt på lite såpa på däcksidorna. Pumpa sedan till du hör ett ljudligt "pop", du måste förmodligen pumpa rätt hårt, typ 3-4 bar, innan det händer.

Umeå-tråden Del II
Det ryktas om kanske Röbäck vid halv 4, vad tror du om det? Plats fortfarande väldigt flexibelt. Edit: Röbäck it is, vid typ 1545 på Röbäcks ip. Vi ses!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp