Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Att det är! Kruttorrt i princip överallt, förutom sedvanliga blöthål. Hässninge var också torrt och fint förra helgen, förutom en liten sträcka precis i början av "korta" stigen upp, där det är som mörkast. Vedkastarbacken låg också under snö, men resten av travet var kanon.

Edit: På travet ligger det lite träd här och där, en mission med såg borde vara på sin plats snart

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Har hört ryktas om en rejält stadig gran tvärs över stigen i slutet av Vedkastbacken. Motorsåg är högst troligt ett måste. Någon som har tillgång till det?

Umeå-tråden Del II
Jag kan ev fixa en motorsåg, men funderar lite ang hur det är med det där.. Är det bara att såga hur som helst eller måste man ha tillstånd från markägare/kommun även för att såga omkullfallna träd?

Umeå-tråden Del II
Härlig tur som slutade med punka.

Bilagor

• 20140503_101144.jpg
    20140503_101144.jpg
    152.7 KB · Besök: 41
  • Screenshot_2014-05-03-11-17-48.png
    Screenshot_2014-05-03-11-17-48.png
    142.6 KB · Besök: 44
Umeå-tråden Del II
Jag har kollat upp lite vad som gäller för träd som blockerar stigar och fick detta svar från Stig Nilsson på Umeå fritid:

"Hej! När det gäller vindfällen så är det bra att felanmäla det till kommunen. I kommunen så är det olika ansvar utifrån vilket område det handlar om. Det kan vara Umeå fritids, gator och parker eller enskilda markägare som har ansvar över träfällningen. Stormfälld skog är ett stort riskområde när det gäller själva röjningen och där behövs särskild kompetens.

Med vänlig hälsning

Stig Nilsson
Umeå Fritid"

Så jag tror att det bästa sättet att få bort stora träd över stig är att anmäla det till kommunen.

Umeå-tråden Del II
Det ligger även några stadiga stormfällen över roliga Röbäcks-stigar (det som var sträcka 3 vid UmBR). Får testa gå via kommunen då, om ingen behörig stigvårdare med skogsröjningskompetens hinner göra jobbet innan.
Bra att du kollade upp det bUs!

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Det är ju ett högst aktuellt ämne nu när stigarna tinat fram och många träd förmodligen ligger kvar sedan stormarna i höstas, så bra att du lyfte frågan quid! Själv brukar jag ha med en liten ihopfällbar såg som är bra för att avlägsna mindre träd eller sly som ligger över stigen (finns att köpa på bl a Clas Ohlson), det är ju i alla fall ett sätt som vi alla kan göra för att hjälpas åt att hålla stigarna framkomliga.

Gällande de större träden blev jag alltså hänvisad till antingen kommunens webformulär för felanmälan av gator och parker eller deras sida för felanmälan av idrottsanläggningar och motionsspår. Inte helt klart vilken man ska använda sig av och jag fick inget direkt tydligt svar när jag frågade förutom hänvisning till dessa.

Jag tänker också att det kan vara bra att poängtera vid en ev felanmälan att stigen används som mountain bike-slinga eller liknande för att belysa att många är intresserade av att använda stigarna för denna typ av motion.

Umeå-tråden Del II
tand skrev:
-------------------------------------------------------
> Min absoluta favorit nerförsbacke på gamlia!
> Önskar bara att den fortsatte i evigheten.

+1!!!! och att jag finne cykla den nuuuuu!

Umeå-tråden Del II
Den är verkligen fin.

Jag instämmer helt med Jackson. Jag borde med facit i hand antagligen inte cyklat tidigare, jag har fina bulor på revbenen.

Umeå-tråden Del II
Gav mig på Hundspåret vid Nydala idag. Fantastiskt blött, men rätt kul ändå. Bommade att man skulle över myren (inga spångar, bara myr), så jag klafsade runt efter ett litet spår som såg ut som en stig innan jag gav upp och vände om.

Fatbike_Hundspret_20140512-0212.jpg

Fatbike_Hundspret_20140512-0221.jpg

Umeå-tråden Del II
Även i Grössjön var det fuktigt och hala rötter, oavsett färg eller ej...

Bilagor

• 20140511_131446 1.jpg
    20140511_131446 1.jpg
    158.3 KB · Besök: 39
  • 20140511_131446.jpg
    20140511_131446.jpg
    162.7 KB · Besök: 39
Umeå-tråden Del II
Hej!

Söndag den 18 maj kl 11 kör vi byggdag i Bygdsiljumsbacken. Vi arbetar först o avslutar med cykling. Grillar kommer vara tända så ta med nått om du är sugen på det. Annars finns Westmans nere i byn om du är köpesugen. Ta gärna med spade, kratta eller dylikt om du har. Hoppas vi ses!

(vi öppnar officiellt den 8 juni.)

Umeå-tråden Del II
Hej! Jag tänkte ta mig till Vindeln och cykla Isälvsleden imorgon eller på söndag och sällskap vore väl så trevligt. Har dock ingen bil så om inte du heller har det så tar jag tåget. Någon som är sugen?

Umeå-tråden Del II
Vi har börjat preppa Banan inför öppningen av parken den 8 juni. Självklart han vi med att cykla oxå! Nästa byggdag är 1 juni om ni vill hinna tjuvträna innan premiären. Först arbetar vi sen cyklar vi!

Bilagor

• DSC_0063.JPG
    DSC_0063.JPG
    143.6 KB · Besök: 42
  • DSC_0071.JPG
    DSC_0071.JPG
    130.8 KB · Besök: 39
Umeå-tråden Del II
Tjenare grabbar o tjejer, jag kommer bli Umebo för några veckor och kommer såklart att dra med hojjen.
Har ni några fasta träningstider som man kan hänga med på? hittar såklart ingenting i området :)

Umeå-tråden Del II
Dirty_rider: skriv en blänkare här så hakar nog någon på. Har även sett på facebook (gruppen "Mountainbike i Umeå") att Gimonäs CK kör 18.30 på onsdagar, men det är inget jag provat själv.

Umeå-tråden Del II
För xc så finns även Obbola ck (eller vad de nu heter) ute vid kusten, de har nog också fasta träningstider.

Själv är jag fortfarande konvalecent i dödstuberkuloshostan, men med lite tur ska det väl kunna bli en liten tur till helgen.

Umeå-tråden Del II
Jag tänkte försöka mig på en tur till Travet/Hässing på söndag. Fram tills dess tänkte jag försöka undvika att slå ihjäl mig i Falun.

Jag kommer antagligen fortfarande vara lätt sliten efter resan upp men 10-tiden vid cykelbron tycker jag verkar vara en bra tid om någon vill haka på?

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Eftersom jag tydligen hade kört slut på min sista slang så kommer jag köra fram och tillbaka till hamptjärnsstugan vid typ 12-13 imorgon när jag hunnit fylla på lagret.

Umeå-tråden Del II
tand skrev:
> Tänkte cykla måndag eftermiddag/kväll om någon
> vill sällskapa. Måste vara färdig senast kl
> 20:30 det är min enda hållpunkt.

Jag hakar gärna på.

För övrigt.
Det är fruktansvärt blött på sina ställen på väg upp till Hamptjärnsstugan. Det är nog bäst att låta det torka upp en sväng.

Umeå-tråden Del II
xdr skrev:

> Jag hakar gärna på.

Kul! Vad säger du om att irra runt på stigarna kring röbäck? Jag föreslår träffas kl 16 på nån lämplig plats.

Umeå-tråden Del II
tand skrev:
> xdr skrev:
>
> > Jag hakar gärna på.
>
> Kul! Vad säger du om att irra runt på stigarna
> kring röbäck? Jag föreslår träffas kl 16 på
> nån lämplig plats.

Låter som en bra idé för min del. Vart är det smidigast att träffas+

Umeå-tråden Del II
Röbäck trampat, fanns några guldkorn där. Vi höll oss mest kring berget med utsiktstornet. Sen blev det lite dr00p i ett sandtag. Kul var det!

Sen vill jag flagga för arbetsdag i Bygdsiljumsbacken nu på söndag 1 juni. Vi kör igång kl 11 och avslutar med cykling! Ta med spade, cykel och nått o grilla!

Umeå-tråden Del II
Ååååh, jag är lätt på om kolerahostan lagt sig lite. Kul att ni dr00pade sandtaget, i kraftledningsgatan? Där har jag gjort en skön skorpion en gång

Tillbaka
Topp