Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Tänker försöka peppa åttaåriga sonen på lite skogscykling i sommar. Någon som har tips på barnvänliga finstigar? Utan allt för mycket sten, spång, stök och rötter. Har funderat på Obbolaspåren, men tar gärna tips på något som inte ligger 15km utanför stan.

Umeå-tråden Del II
Pepperazzi (fd aptonym) skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänker försöka peppa åttaåriga sonen på lite
> skogscykling i sommar. Någon som har tips på
> barnvänliga finstigar? Utan allt för mycket
> sten, spång, stök och rötter. Har funderat på
> Obbolaspåren, men tar gärna tips på något som
> inte ligger 15km utanför stan.

Hur ser det ut runt travet? Finns ju lite blandat på Stadsliden, dock bäst att du kör runt och kollar av först :)

Umeå-tråden Del II
Det finns en del relativt snälla stigar öst om Nydalasjön (bl.a. delar av hundspåret), men även där är det bra att reka innan eftersom vissa leder ut på myrar och så.

Umeå-tråden Del II
På söndag öppnar vi parken i Bygdsiljum för säsongen! Vi håller öppet varje söndag kl 10-16 resten av sommaren. Vi har 8 st hyrcyklar om du inte har egen cykel! För mer information kolla in våran hemsida: www.bygdsiljumsbacken.se/bike-park

Välkomna!

Bilagor

• skicka.jpg
    skicka.jpg
    139 KB · Besök: 61
Umeå-tråden Del II
Två tappra studenter har omsorgsfullt knegat och knogat ihop sin sista tenta för terminen och tänkte därför belöna sig själva med en cykeltur bland stock och sten.
Vi tänkte därför mötas vid cykelbron vid 10.20 på måndagsmorgonen för vidare transport mot travet/hässing.
En god och hälsosam start på veckan gör att man uträttar stordåd på helgen.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Riktigt fint uppe vid Hässing nu. Det enda smolket i glädjebägaren är att det är fruktansvärt mycket mygg och att trädet i vedkastarbacken ligger kvar.

Umeå-tråden Del II
Är det Hässingsberget man skall söka sig till om man vill ha någon längre utförskörning?
Gammlia har ju sina guldkorn men det är så korta stigar och så får man onda ögat av alla så fort man visar sig.

Umeå-tråden Del II
alidhojd skrev:
> vad behöver du? jag har extra däck för blöta
> dagar(wetscream) som du kan få låna, annars har
> jag nya magic mary super gravity vertstar som du
> kan få om du beställer nya åt mig
> snarast(sitter stansade på fälg men allt går
> att lösa om det är kris), har ändå ingen ram
> än...

Tackar för erbjudandet! Var lite sen på bollen där men Järvsö var inte speciellt blodiga på priset ändå :)

Umeå-tråden Del II
space skrev:
> Jag är på imorgon. Vilken tid är "efter fem".
> Träffas 17:30? 18? Var tänkte du köra?

Efter fem betyder att min tenta måste vara inlämnad vid fem och därefter tar det mig väl en halvtimme att vara på plats vid t ex cykelbron. Den spontana tanken är att det vore roligt att köra Travet-> Hässing igen eftersom det var flera dagar sen jag gjorde det senast :). Annars är jag öppen för andra förslag.

Umeå-tråden Del II
Kan definitivt tänka mig Travet --> Hässing. Slutar lite godtyckligt runt 17, så 17:30 vid bron skulle funka. Cyklar från universitetet så om det passar att mötas upp innan funkar det också, beroende på vart du utgår från såklart.

Umeå-tråden Del II
space skrev:
> Kan definitivt tänka mig Travet --> Hässing.
> Slutar lite godtyckligt runt 17, så 17:30 vid
> bron skulle funka. Cyklar från universitetet så
> om det passar att mötas upp innan funkar det
> också, beroende på vart du utgår från
> såklart.

Universitetet fungerar bra för min del. Ska vi säga vid 17.15 vid MIT-Fontänen?

Umeå-tråden Del II
Eftersom jag inte ska åka på snö i helgen tänker jag åka till Bygdsiljum i helgen. Ralf sväljer en del folk om det är någon som är sugen på att haka på. De har riktigt fina hyrhojar också om man vill testa att rulla riktig släde.

Umeå-tråden Del II
West skrev:
> Jag vill ut och cykla men har lite osäker
> eftermiddag. Om jag är vid fontänen 17:15 så
> hänger jag på, annars får ni åka utan mig.

Jag säger exakt samma sak.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Ok, ska försöka att inte komma försent :)

Ba´ lugn.. det är fint väder.. vi väntar :)

Umeå-tråden Del II
Tack så mycket för en trevlig tur. Det är verkligen riktigt roligt att kunna köra vedkastarbacken igen.
Lite bilder.
2014-06-1218.25.04.jpg

Duktiga cyklister flyttar träd från rolig stig.

2014-06-1218.29.12.jpg

Ännu duktigare cyklister tar bort läskigt träd.

Nu kanske ni undrar om inte jag var med och arbetade. Eftersom jag under min korta akademiska karriär har lärt mig att det är minst lika viktigt att dokumentera istället för att faktiskt uträtta något höll jag mig till kameran.

2014-06-1218.56.18.jpg

Efter att man har klättrat hur långt som helst genom horder av mygg är det dax att vila.

Umeå-tråden Del II
Tack detsamma, grymt bra tur, om än jobbigt och myggigt. Men va´fan, handjäveln höll och blev betydligt mycket friskare av den öl som West och jag fick på Bishops på vägen hem.

Umeå-tråden Del II
Vem är sugen på att bli med till Bygdsiljum imorgon?
Plats finns i Ralf om vi blir många, så man behöver inte vara blyg bara för att man inte har bil.

Umeå-tråden Del II
Jag skulle nog kunna tänka mig en lite hastig och lustig tur, typ sprätta runt på Gammlia kanske? I så fall vill jag nog vara klar vid halv sex, vad tror du om det?

Umeå-tråden Del II
En dag kvar till semester! Och förhoppningsvis en hel del stigcykling. Inleder semestern med en barnfri vecka, så om det dras ihop nån happyride hakar jag gärna på. Om ni ids cykla med en novis som jag, hoppas jag minns hur man cyklar bara.

Umeå-tråden Del II
Vi är två cyklister som drar till Järvsö mellan sön 29/6 - sön 6/7 och har en eller två platser över i bilen om någon vill haka på (bilen är av mindre modell så det är lite beroende på hur mycket packning som tas med). Möjlighet att ta med egen cykel finns också då vi har ett cykelställ som håller fyra cyklar. Billigt boende går även att ordna. PM'a för mer info

Tillbaka
Topp