Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ryktas att kommunen har styrt upp och fixat
> lite stigar på och runt sophögen på Carlshöjd,
> far gärna dit och kika och rapportera sen!
>
> Och far till Skellefte och tävla, såklart

Det har dom minsann. Det är en ganska lustig sträcka som nyttjar de få höjdmeter som finns. Tungtrampat på en del ställen då det är ganska mjuk mark, geggvarning under vissa perioder.

Den börjar mitt emot sandlastningen som kommunen har på Carlslidsidan, i höjd med cykeltunneln under Täfteåvägen, man kör varvet medsols. Välskyltat skulle jag säga.

Umeå-tråden Del II
Kul att höra att någon har testat! Nu har jag själv inte sett slutresultatet, men jag var i alla fall med och stegade upp lite stig här och där :)

Umeå-tråden Del II
Råkade cykla in på den i helgen utan att veta om att den fanns, på väg till Grössjön. Trevligt att de fixat med nya spänger och broar. Tyvärr skrivs det redan på facebook att man ska "respektera åkriktningen" vilket känns tråkigt när man cyklat åt alla möjliga håll på de stigarna i typ tio år...

Umeå-tråden Del II
Jag tycker också att det är en helt okej slinga, bitvis lite väl mycket träd som korsar stigen. Men jag får väl bara öva upp mina skills så jag lär mig att ta mig över dem smidigt. Sen skulle stigen upp på carlfjället (högsta punkten, vet ej om det är det rätta namnet, men det jag har lärt mig om kullen) behöva jämnas till lite. Svår cyklat när det dels är sjukt brant och dels väldigt stökigt. Men överlag en fin och trevlig slinga. :-)

Umeå-tråden Del II
Stok skrev:
> Råkade cykla in på den i helgen utan att veta om
> att den fanns, på väg till Grössjön. Trevligt
> att de fixat med nya spänger och broar. Tyvärr
> skrivs det redan på facebook att man ska
> "respektera åkriktningen" vilket känns tråkigt
> när man cyklat åt alla möjliga håll på de
> stigarna i typ tio år...

Jösses. Från kommunens sida finns mig veterligen inga såna krav, de har bara skyltat åt ett håll för att folk ska hitta stigen, sen är tanken att man ska cykla runt precis som man vill.

Det är väl för tusan inte längdåkning vi håller på med :)

Umeå-tråden Del II
Rassemouse skrev:
> Jag tycker också att det är en helt okej slinga,
> bitvis lite väl mycket träd som korsar stigen.
> Men jag får väl bara öva upp mina skills så
> jag lär mig att ta mig över dem smidigt. Sen
> skulle stigen upp på carlfjället (högsta
> punkten, vet ej om det är det rätta namnet, men
> det jag har lärt mig om kullen) behöva jämnas
> till lite. Svår cyklat när det dels är sjukt
> brant och dels väldigt stökigt. Men överlag en
> fin och trevlig slinga. :-)

Träden borde nog kunna försvinna eftervart. Jag vet inte vad kullen heter, vi har alltid kallat den "sophögen" eller "Carlshemsknölen". Den uppförsbacken är tuff, men går att cykla med lite övning.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:

>
> Träden borde nog kunna försvinna eftervart. Jag
> vet inte vad kullen heter, vi har alltid kallat
> den "sophögen" eller "Carlshemsknölen". Den
> uppförsbacken är tuff, men går att cykla med
> lite övning.

Då är det nog bara det som behövs ;-) har lyckats komma lite högre upp varje gång innan jag varit tvungen att hoppa av och gå.

Umeå-tråden Del II
marran skrev:
> Stok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Råkade cykla in på den i helgen utan att veta
> om
> > att den fanns, på väg till Grössjön.
> Trevligt
> > att de fixat med nya spänger och broar.
> Tyvärr
> > skrivs det redan på facebook att man ska
> > "respektera åkriktningen" vilket känns
> tråkigt
> > när man cyklat åt alla möjliga håll på de
> > stigarna i typ tio år...
>
>
> Jösses. Från kommunens sida finns mig veterligen
> inga såna krav, de har bara skyltat åt ett håll
> för att folk ska hitta stigen, sen är tanken att
> man ska cykla runt precis som man vill.
>
> Det är väl för tusan inte längdåkning vi
> håller på med :)

Det har kommit upp skyltar med "Fel åkriktning" på slingan nu (enligt en bild jag såg på Insta).
Stiglallare och allmänna nöjescyklister göre sig icke besvär när Strava-segment ska knäckas.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Vi är ett gäng som kört spåret några ggr per vecka vid lunch senaste veckorna och hittills aldrig stött på någon annan cyklist (kan dock vara en del lösa hundar på stigen), så dagtid verkar det vara rätt lugnt att köra valfri riktning.

Vi har även börjat nöta upp en aningens roligare nedfart från "sopberget" istället för den vanliga. Till vänster när man kommer upp för grusbranten, bakom bänkarna, finns en halvdold stig som är både brant och kul.

Umeå-tråden Del II
Kul!

Den bakom bänkarna är skoj, gött att ni börjat slita fram den igen. Den brukar försvinna i slyn på sommaren, så det är nog bra att man håller igång där litegrann.

Umeå-tråden Del II
"Ny" stigsnutt "upptäckt" i gammlia!

Bilagor

• stig.jpg
    stig.jpg
    16.8 KB · Besök: 130
Umeå-tråden Del II
Gör en efterlysning, för väninnas räkning. Hon miste sin GT Outpost, öst på stan härom veckan. Går under namnet "Mikie" Ingen dyrgrip, men väl fungerande! Polisanmälan är nu gjord.

Bilagor

• Bild 013.jpg
    Bild 013.jpg
    59.1 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Hade två stycken svarta fälg-bromsade 26" bakhjul över, sedan jag shoppat loss på Biltema. Har suttit 8 delat/ 9delat på dem. Ena är en glesekrad Spectra, och det andra en äldre Cannondale-sak. Gjorda för QR.

Märktes inget intresse här, så nu får Öppen Gemenskap ta dem. Lika bra det, som Returmarknaden!

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Frågar här också...

Är det någon som har ett crownrace till rak 1 1/8 gaffel + ett gäng spacers att sälja?

Samt ett kasettverktyg att låna ut?

Umeå-tråden Del II
Hej!! Ny på forumet !! Jag å min tjej har utmanat oss själva på att göra cykelvasan :) vi bor i umeå å älskar å cykla , nu undrar jag vars i Umeå finns en seriös å bra cykelaffär då vi ska uppgradera våra cyklar ?! eller är det fördel att handla på nätet ?! men vill gärna prova känna klämma innan köp !! har fått tips på 2 bra cyklar Radon Team ZR 7.0 eller Trek X-Caliber 8. kom gärna med förslag på vad vi borde satsa på ?! / Peter

Umeå-tråden Del II
Hej
Vad roligt att ni börjar cykla och har Cykelvasan som mål. Mitt tips är att prata med By Bike eller CM Cykel. Dom har bra utbud och du kan få låna och testa.
Om ni har Cykelvasan som mål så kika gärna in på denna blogg. WWW.merida.se/vasaloppsbloggen
Jag kommer att vara Teamchef för Team Merida Cykelvasan så vidkommer nog synas i Umeå skogarna. Lycka till med valet av cykel.

Umeå-tråden Del II
Nu är sommaren här och det ska ut och cyklas. Jag kommer att ta en tur på Gammlia idag vid 18 om någon är intresserad.
Sen undrar jag, hur ser t.ex. hampis ut och hässingsberget, är det fortfarande för blött där?

Umeå-tråden Del II
Gimli_z sa:
Nu är sommaren här och det ska ut och cyklas. Jag kommer att ta en tur på Gammlia idag vid 18 om någon är intresserad.
Sen undrar jag, hur ser t.ex. hampis ut och hässingsberget, är det fortfarande för blött där?

Förra helgen körde jag tavelsjöleden till piparböle, då var det vissa fläckar med is och snö men det torde ju försvunnit. Några blöthål här och där men det hör ju till.

Umeå-tråden Del II
Vi körde en lektur på Hässinge igår och jag tyckte det var helt ok torrt. Ska man köra från travet är det nog bra att man får guidning dit första gången annars är det lätt att man hamnar i lopar eller att stigen försvinn. Eller så är det bara jag som var sämst första gången jag försökte själv.

Här är några bilder från gårdagens runda:

20160512_172235.jpg

Nöta knixig spång, xdr i förgrunden

20160512_172513.jpg

Xdr trampar uppförs

20160512_174611.jpg

Marero köttar branten

20160512_174614.jpg

Xdr jobbar ht i brant.

20160512_175624.jpg

Marero i sista rotbacken

20160512_180132.jpg

Backen upp innan spångarna

20160512_180135.jpg

Förnedringen..

20160512_180250.jpg

Knixiga spången igen. Jacke kör..

20160512_180338.jpg

...Och offrade en växelvajer till spången så han skulle slippa försöka igen. Dålig stil

20160512_182942.jpg

Xdr och marero aningens trötta efter sista backen upp till bilen.

Sen avslutade vi med att köra nå små hopp som nån glad entusiast byggt på andra sidan vägen.

Umeå-tråden Del II
Min fru är på jakt efter en XC. Hon är typ 162 cm lång och har kört stigcykling och DH några enstaka gånger. Någon på Umeå-tråden som har en cykel i S-storlek över? (Handen på hjärtat, vem på tråden har INTE minst en cykel över? :))

Umeå-tråden Del II
Vätskepaus vid älven. Och just nu vätskepaus på bräntberget. Nu bär det av hemåt igen. Fan va skoj det här är ?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    378.3 KB · Besök: 118
Umeå-tråden Del II
I övermorgon är det tisdag, då vill jag också cykla!
Jag hade tänkt mig att ta min teknikrunda i Gammliaskogen, fokus ligger på skoj och lek framför svett. Allt är såklart fullt körbart på hardtail.
Tänkte utgå från Bräntis vid 18-tiden.

Umeå-tråden Del II
Missa för allt i världen inte etappen som går mellan de två stränderna på östra sidan! :) Se från 02:00 och framåt:

Nordöstra delen (mellan norra stranden och östra) går att cykla men är rätt teknisk. Sydöstra är som sagt blööööt... Ha en trevlig tur!
Nordvästra delen är lite läskig med stigen väldigt nära den branta stranden :)

Umeå-tråden Del II
Blev en blötsväng igårkväll. Vädret blev ju hur gött som helst. Körde på 3 förvånade älgar och skrämde upp en bäver på turen ?
Fatbike går ju tystare än att smyga haha. Bilden är från stigen jäms med tavelån i ersmarksskogen

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    628 KB · Besök: 121
Umeå-tråden Del II
Jag tackar för det gamla tipset om carlshemsspåret. Det var väldigt trevligt för det mesta och otroligt frustrerande när skyltningen inte fungerade. Jag cyklade nog fel på ett par ställen och skulle gärna lära mig att hitta bättre.
Vem skall man kontakta angående skyltningen, är det Umeå fritid som står för den?

Tillbaka
Topp