Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Tänkte bara varna att det ligger 1 liten och 2 stora tallar över vedkastarbacken så det går inte att bomba på uppifrån.
Den sista biten innan skogen och skogen är dock helt ok.

Umeå-tråden Del II
Tydligen behöver jag skriva ett inlägg för att bevaka den här tråden, så jag passar på att göra det!

Jag är en aktiv kartläggare för https://openstreetmap.org/ och har börjat kika alltmer på att försöka mata in saker som bl.a. cykelspår (motionsspår, cykelbanor, stigar som används av cyklister m.m.) så det finns tillgängligt i en fritt licensierad databas. Nördigt och niche, men jag är en datapuritan och fri-licens-evangelist som tror på att tillgängliggöra datat och slippa låsa sig till enskilda tjänster etc. etc. :)

Samt så pysslar jag inte med den typen av terrängcykling som de flesta här verkar göra utan brukar bara rulla runt på min vanliga cykel utan stötdämpning (men ballongdäck i alla fall!) och ta mig iväg några mil utanför stan utan tydligare mål än så och kartlägga om jag hittar något intressant längs vägen.

Är det någon annan i tråden med motsvarande motivation och metodik eller är huvudintresset kanske snarare lite mer tekniskt utmanande cykling än mina ströutflykter? :)

Umeå-tråden Del II
Någon som tänkt sig från Umeå till Bygdsiljum på söndag och har plats för en person med cykel? Är i så fall intresserad. :)

Umeå-tråden Del II
Finns det någon vänlig själ som åker från Umeå till Cykelvasan som kan tänka sig att plocka med ett hjulpar (från Kronoparken)vi har redan åkt och polarens hjul blev kvar i Umeå...073-5734442 eller skicka ett PM :)

Umeå-tråden Del II
Fasen vad jag saknar att jag inte bor i Umeå längre. Hade fördelen att få vara uppe där under yran och cykla lite med min kompis som bor kvar där. I20 har ju fantastisk MTB i ärlighetens namn. Följer fortfarande facebook-tråden och av vad det ser ut så jobbas det stenhårt med byggnation och underhåll - många eldsjälar. Ska nog försöka ta mig upp för att testa Frejs stenrös, videon såg helt underbar ut :D

Umeå-tråden Del II
fredrik168 sa:
Ska till bygdsiljum på dh-sm och kommer bo i umeå vi har säkert nån timme över på lördag kväll! Är det nåt ställe vi inte ska missa isåfall ?

Kvällsnöjen: O'Learys tycker jag är ok, mat, öl, bowling, biljard, andra spel samt blackjack (jag är urkass men min sambo går alltid plus :D). Kanske Dinos Grill för en snabb burgare, Bishops, Lottas och så Sjöbris nere vid stranden.

Dagsnöjen: IKEA och Avion vid södra infarten till Umeå kan man lätt bränna en timme eller mer på, mycket affärer att besöka.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Har just införskaffat mig min första heldämpade cykel och måste då givetvis hitta nåt roligt ställe att trampa runt på, hur lätt är det att hitta på I20, är det mesta skyltat och så med färdriktning och sånt? Har läst på sidan och det verkar finnas mycket kul där, men vill helst inte börja med att köra vilse :)

Umeå-tråden Del II
Lack120 sa:
Har just införskaffat mig min första heldämpade cykel och måste då givetvis hitta nåt roligt ställe att trampa runt på, hur lätt är det att hitta på I20, är det mesta skyltat och så med färdriktning och sånt? Har läst på sidan och det verkar finnas mycket kul där, men vill helst inte börja med att köra vilse :)

Jag mappade bräntberget/berghem/gamlia själv och hittade några riktigt bra rundor i allt från balansera på spångar över bäckar till världens stenbröt men det är klart I20 är ju klart större så om någon har några bra openstreetmap eller google kartor skulle man kanske kunna testa en vända?

Umeå-tråden Del II
Scale60 sa:
Lack120 sa:

Jag mappade bräntberget/berghem/gamlia själv och hittade några riktigt bra rundor i allt från balansera på spångar över bäckar till världens stenbröt men det är klart I20 är ju klart större så om någon har några bra openstreetmap eller google kartor skulle man kanske kunna testa en vända?

Det finns ju några strava kartor länkade på sidan som nån tipsade om lite längre upp så dom har jag hittat :) Men var lite osäker på hur spåren är gjorda på I20, kan ju bli lite knas att råka åka fel håll och sånt, för antar att det är ganska många som använder det där då det verkar vara fina spår av vad jag sett på bilder/youtube. Men det kanske visar sig då jag väl hittat dit.
Ligger dina mappningar ute så man kan titta på dom?

Umeå-tråden Del II
Lack120 sa:

Hittar du bara till starten så bör du inte ha några problem att ta dig runt, är ganska väl skyltat.

Den lättare slingan börjar ungefär här: https://www.google.se/maps/place/63...4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d63.857757!4d20.289348

Den mer tekniska slingan börjar ungefär här: https://www.google.se/maps/place/63...4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d63.860173!4d20.287277

Umeå-tråden Del II
Lack120 sa:
Scale60 sa:
Lack120 sa:

Det finns ju några strava kartor länkade på sidan som nån tipsade om lite längre upp så dom har jag hittat :) Men var lite osäker på hur spåren är gjorda på I20, kan ju bli lite knas att råka åka fel håll och sånt, för antar att det är ganska många som använder det där då det verkar vara fina spår av vad jag sett på bilder/youtube. Men det kanske visar sig då jag väl hittat dit.
Ligger dina mappningar ute så man kan titta på dom?

Tyvärr dom är lagrade i hjärnkontoret men hela det området (bräntberget/gammlia) är så litet så åtminstone jag tyckte det var jätteroligt att utforska alla stigar och lägga upp egna rutter själv.

Just nu sitter jag och funderar på om jag skulle försöka göra ett spår mellan bussjö och ansmark, ett varv runt sjön, sen över myren upp mot ansmark och tillbaka på andra sidan sjön. Ska se om jag kan hitta några färgade plastband att fästa runt träd så jag kan markera leden.

Umeå-tråden Del II
Den 23-25:e har jag som plan att cykla fjällstigar med Fatbike i trakterna av Klimpfjäll/Stekenjokk. Tyvärr har jag ingen plats över i bilen men om någon annan från Umeåtrakten ska dit slår jag gärna följe. Känns inte helt bra att dra ut på fjället själv än om man tar det försiktigt liksom...

Umeå-tråden Del II
Lack120 sa:

Du kan haka på mig någon gång det närmaste, jag hittar helt ok på de flesta ställena numera.

Umeå-tråden Del II
xdr sa:
Lack120 sa:

Du kan haka på mig någon gång det närmaste, jag hittar helt ok på de flesta ställena numera.

Ja det skulle va trevligt att få lite bra guidning, bara du har överseende med att jag cyklar rätt sakta i skogen. Men har varit uppe och och cyklat I20 ett par gånger nu, har iallafall hittat den röda och gula slingan. Men tror jag kör lite fel på dom varje gång.
Men hojta till om du känner att du vill visa runt lite nån dag, har för det mesta mycket ledig tid på veckosluten, Ons-Sön typ.

Umeå-tråden Del II
Här kommer lite övrig marknadsföring nu när säsongen börjar lida mot sitt slut

Ja då var det dags. Sommarn är så gott som slut och vad kan då inte vara bättre än att få avsluta säsongen med ett riktigt rally på vitberget i Skellefteå.
Konceptet är inte exakt lika som tidigare år men ändå ungefär det samma. Flowigt, stökig, stenigt, något hopp, uppför och nerför blandas friskt. Företrädelsevis mest nerför. Åken blir nån minut längre än tidigare år.
För att vinna ska du ha bra ladd, grym teknik och ett överflöd av kondis.
För att ha skoj och trevligt behöver du bara anmäla dig och dyka upp.
Det blir 3 heat, Skillnaden blir att hen med bästa sammanlagda tid vinner. Inte placering som tidigare år.
Lördagen 8 oktober 11.00 så kör vi banvisning och träning för den som orkar. För att trösta den som inte har möjlighet att komma på lördagen så kan jag säga att jag skulle gissa att man måste var väldigt idog för att orka köra igenom bansträckningen flera gånger. Det ska vara skyltat och bandat så att man fixar att köra onsight utan träningen.
Obligatorisk cykelrelaterad utgång på lördagkväll.
Söndag blir det tävling på riktigt.
Starten 10.00 blir vid stugan vid tv-masten.
Alla detaljer har inte fallit exakt på plats ännu så det kommer att bli lite fortlöpande information i denna tråd.
Kostnad: 200 spänn.

max 35 deltagare.
Anmäl er på skellefte endurocyklister -facebook
Välkomna umeborna!

Umeå-tråden Del II
Detta kan vara intressant att känna till om man cyklar i Gammliaskogen. Det är från kommunens utvecklings- och förvaltningsplan som klubbades nu i september:

Cykling
Cykling är inte tillåten på elljusspåren i Stadsliden.

Terrängcykling
Terrängcykling är tillåten enligt allemansrätten men ska enligt lag utföras försiktigt så inte markskador uppkommer. Stadslidens gamla granskogar är känsliga för slitage eftersom trädens rötter är ytliga och marken är fuktig. Skogens branta sluttningar som kan också ge slitage genom många klättringsmoment och inbromsningar. Cykling i Stadsliden bör därför undvikas vår och höst när det är blött i marken.

I Stadsliden har fotgängare enligt trafikförordningen företräde vid möte med cyklister. Möten och omkörning ska ske i den gåendes tempo.

Hänsynsregler för terrängcykling:

• Cykling är tillåten på stigar men inte på elljusspår, hällmarker eller i vegetation.

• Träning i grupp eller tävling är inte tillåten i Stadsliden eftersom markslitaget blir större då.

• Gående har alltid företräde vid möte. Sakta in till promenadtakt vid möte eller omkörning.

• Tänk på att du som cyklist färdas snabbt och tyst. Speciellt personer med hörselnedsättning kan bli överraskade.

• Kör försiktigt i skogens sluttningar. Tänk på att inbromsningar och accelerationer kan skada marken.

• Undvik att cykla vår och höst då det är blött och mark och vegetation är extra känslig.

Avvägningen gällande cykling i Stadsliden gäller under en prövotid på fem år med utvärdering och nytt ställningstagande 2021.

http://www.umea.se/stadsliden

Umeå-tråden Del II
Jag ska bli bättre att lägga ut, här också. Tyvärr bröt jag armen för några veckor sen så jag är för tillfället förbjuden att cykla. Annars tipsar jag om gruppen Mountainbike i Umeå på fejjan.

Umeå-tråden Del II
Jusste. jag är ju i FB gruppen med också. Har cyklat mycket med happyride några år sen men mest ensam på sist. Kan vara roligt att haka på och cykla i grupp också nån gång. Jag också ser många i skogen, kanske de flesta åker i gruppen med Obbola CK? Hoppas det kommer gå snabbt att läka skador, själv haft problem med axel och förarm. VI kanske syns på nån happyride då framöver!

Umeå-tråden Del II
Tror de flesta cyklar i rätt slutna kompisgäng faktiskt.

För övrigt. Sjukt bra nyheter i Umeå

Saxat från artikeln
"En pumptrackbana för cyklar, med två slingor och flera hinder, håller på att byggas på Nydala i Umeå.
– Det kommer att bli Sveriges absolut bästa pumptrackbana, säger Tommy Johansson som bygger banan.
Byggnationen påbörjades i slutet av maj och arbetet är nu i full gång där minigolfbanan tidigare låg intill Umelagun. Tanken är att man på ett pumpande sätt ska kunna ta sig runt banan utan att trampa.

– Pumptrack är en jättespännande aktivitet för barn och ungdomar, som dessutom är kostnadsfri om man har tillgång till cykel. Området ska vara öppet och tillgängligt för alla, säger Stefan Hildingsson, chef för Fritid i Umeå kommun, i ett pressmeddelande."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sveriges-basta-pumptrackbana-byggs-pa-nydala

Umeå-tråden Del II
Det här ser faktiskt sjukt fint ut.

QVABfgGQ2N2384Gw4jIV5JflozbNclPnKvqo812roSKBzBCOeYLM6viCzIvaxG475sqMMAUvp8Rqoi5YjO9jD8XtChEj592Z9B-Q5Nlebr1qhYvijnQNBQrQVgsH5Tt5CbVVNGMmJlwUvgtE0wD_Z-bfGxv6IEoadR8kRhrD8HA3JNeNPyiXm1V2wYSbIK8V43tIAhiI_UAgGlF1I7ETnsm0Gu3F4RMVkMjvT9qnVreYeNLoFuj1n6Ywv_zFhBUul-t-25o_OW2rEDtKxEhGRMY4VZHvk8rqd-dulS0sWzLC4J2OlfwfJWNoEXVsh1twmEIZdHHSPFObR-7p3iwGO63zAoMYvNkBZh9WW2qs_NmlohrMoQ__PTfwrrUUQTQXDuhBfCHkHwceAZGjyA2kV1x06Vyjz0fsCrXp_MhfybFYKPwQaXbDV4XsHE83ejSaCAU7ZUoF3tAQzZCv9fhk7pvGBxGJ6IAbaB8qihu8jPmxDMn4aZUPs68tFgmwZBXZMC78WmYpoHESAH84EwWWoyCKLgFy7PTFqzT7QJjBm1DbdoaeVXG60D4xtYibCmDlUHTeqMKb_cQThnuzJ-cHunwYbUzur4ovQORQzQyDhdlJx_gKLgLDCf2MvcGu_YnFt20CbKC13tN_HRRJ695mZHgeXwyI3t8EnCvmCZui8sA=w1716-h965-no

Umeå-tråden Del II
Brntbergsdagen_2017_v6_happy.png

Kom och häng med oss i Bräntberget! Prova downhillcykling eller bara titta på!
Lördag 26 augusti – 10.00 – 15.00 vid Bräntberget
Clinics i downhillcykling/enduro
Allt från nybörjartips till avancerad åkning med kurvtagning, dropp wheelies och manual
Gratis prova på downhill med 360 norr
360 norr lånar ut 10 cyklar som passar dig från 150 cm och uppåt (Med tillhörande skydd).
Liftåkning
Testa vår tallrikslift och orka mer utförsåkning.
Liftkort 50kr (Swish funkar)
Gratis åkning för de som har cyklar från 360 norr.
Mekarhörna
Få lite tips på hur du mekar med och ställer in hojen
Enduro triple run
Lekfull endurotävling där tidtagning sker på 3 olika banor. Två downhillbanor och en stig.
Fullfacehjälm och ryggskydd är ett krav
Deltagaravgift 50kr – Utlottning av priser
Lunch
Ta med egen lunch eller köp hamburgare och läsk (vegetariskt alternativ finns)
Tider:
10.00 Liften startar och det är möjligt att prova på downhill hela dagen
11.00 Clinics på olika nivåer
12.30 Lunch (Hamburgare och läsk finns att köpa)
13.30 Enduro triple run
15.00 Liften stänger

https://www.facebook.com/events/710331099177427/

Komsi komsi, det kommer bli grymt!

Umeå-tråden Del II
Jag skulle vilja låna en mall till fungerande "ass-saver", stjärtlapp, sadelstänkskärm.
Matbutiken kampanjar nu mjuka skärbrädor, och jag har snickrat till en framskärm efter egen förmåga. Baktill vill det sig dock inte lika bra. Ser ut som att man borde kunna ut ett helt set / bräda.

Chansar på att någon fortfarande lämnar facebook ibland?

Umeå-tråden Del II
Tackar! Den där ser inte allt för komplicerad ut. :) Jag trasslade in mig under sadeln, alldeles förskräckligt!
Valde att testa två 8cm remsor, istället för 10cm. Då då fås 1 fram och 2 bakskärmar ur en skärbräda. Däremot är materialet lite tjockt/ tungt, för bakskärmen. (Tipsades om dokumentmappar, i länken) Fasar av remsan bakåt, och nyper ihop lite med en lös kattstrypar-ögla dold under sadeln. Då håller det sig spänt.
-Duger för att pröva ett tag. Jag är nog mera för riktiga skärmar ändå. Det här var budgetversionen av pimp.

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Hej på er ,vi har tänkt oss att cykla Isälvsleden i sommar och undrar om nån vet hur underhåll/skicket på leden vindskydd och stuga å båtar är ?

Umeå-tråden Del II
Smuffe sa:
Hej på er ,vi har tänkt oss att cykla Isälvsleden i sommar och undrar om nån vet hur underhåll/skicket på leden vindskydd och stuga å båtar är ?

Leden underhålls inte med cyklister i åtanke, men funkar att köra HT på även om det blir lite skakigt på sina ställen. Stugorna har jag inte varit inne i men de ser fräscha ut, såg folk i stugorna ute på åsarna förra året. Båtarna flyter :)

Tillbaka
Topp