Umeå-tråden

lleberg

Ny medlem
Opererade ett knä igår, så nu cylkar jag inte mycket alls :)

Bor i vännäs sen skoaln startade igen, syns där på ett hjul rätt ofta..
och har dragit av strapsen till min fixie, nästa helg blir det nya!

Jag ser fram emot pannlampsturer i beckmörker när knät blir bättre..
Dock är det på ett hjul så jag får itne va med på några happyrides, går lite för långsamt :)

rayy

Aktiv medlem
Det går halvsegt med cyklandet för min del.
Lite blir det dock, jag tog t.ex. en galet spontan nattur med en fet lampa på landsväg (med mtb) häromveckan. Körde via ersmark m.m...

Annars letar jag mtb just nu, har fastnat för en snygging vid namn trek remedy 5 som jag ska försöka köpa innan nästa sässong om jag får jobb.

Jag praktiserar förövrigt just nu i verkstaden på Intersport, så om någon ska lämna in hojjen kan ni ju säga att "Love kan göra jobbet" ;)

- Vi syns i en skog, nära dig!

JojjeM

Aktiv medlem
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag praktiserar förövrigt just nu i verkstaden
> på Intersport, så om någon ska lämna in hojjen
> kan ni ju säga att "Love kan göra jobbet" ;)
>
>
> - Vi syns i en skog, nära dig!

Kul. Står du nåt i verkstadskassan eller skruvar du bara? Köpte ett vevlager och ett lås till grabbens cykel där i förra veckan. Trevlig kille som visste vad han pratade om.

/Johan

rayy

Aktiv medlem
JojjeM skrev:

> Kul. Står du nåt i verkstadskassan eller skruvar
> du bara? Köpte ett vevlager och ett lås till
> grabbens cykel där i förra veckan. Trevlig kille
> som visste vad han pratade om.
>
> /Johan

Det jag gör mest är att stå i verkstaden och reparera, ta emot kunder i kassan och in-/utlämningsdisken för cyklar. Annars monterar jag cyklar på tisdagar, är inte i verkstaden då.

Det var nog inte mig du mötte i alla fall, var säkert någon av de som har jobbat ett tag. Dom vet ju verkligen vad dom talar om, har hyfsat lång erfarenhet. :)

Herbivora

Medlem
Tycker inte alls att jag kan hålla med om att dom verkligen vet vad dom talar om på Intersport. Tycker det är lite tråkigt att efter bikes medläggning, för er som var med då, inte alls finns någon affär där personalen kan mycket cykel både i teorin och praktiken! Hoppas dock att Cyclestore i bågenhusen kommer att gå bra ekonomiskt, för personalen där kan verkligen cykel!

JojjeM

Aktiv medlem
Herbivora skrev:
> Tycker inte alls att jag kan hålla med om att dom
> verkligen vet vad dom talar om på Intersport.

Haha, killen jag pratade med kanske var ett undantag. Det var ju inte så att jag hårdtestade honom. Det kombinerat med mina låga förväntningar som gjorde att jag blev positivt överraskad.

Cyclestore ska testas snarast. Har fått anledning efter dagens misslyckade tur när jag (efter att ha skrutit vitt och brett med mina stigkunskaper) skulle visa donTommazo och Mino runt i Röbäcksskogen.

De såg farligt snabba ut så jag skulle stila lite i första uppförsbacken varpå jag trampar av kedjan :-0. Snöpligt slut innan turen ens börjat. Det medhavda kedjelåset gjorde ju inte mycket nytta när min kedjebrytare (inhandlad på ovan diskuterade Intersport) var paj. Vilken amatör man är :)

Nåväl, vi får göra ett nytt försök med ny drivlina inom kort.

/Johan

donTommazo

Medlem
Hehe.

Jag misstänker att cykelbyxorna sände ut falska signaler om vår snabbhet. Tror du skulle kunna cykla 8:eek:r kring oss. ;-)

Snopet på kedjan. Nästa gång går det bättre. Det får bli snart tycker jag. Nästa helg kanske?

Har redan monterat klingan föresten, så nu är gamla scotten nästan som ny. Måste nog byta kassett och kedja också för att matcha. Det enda som återstår är den fastrostade (och numera avkapade) sadelstolpen, som inte vill släppa. Funderar på att attackera den med tigersåg utrustade med extra långt blad... Får se hur det går. Tills dess får jag stå och cykla.

Någon som känner igen cykeln föresten? Den dök upp bakom vårt hus förra hösten. Den stod där hela vintern, ingen visste varifrån den kom. Så när vintern blev till vår så gjorde jag den till min... Den var i uselt skick, men jag har bytt vajrar och däck och bortsett från frånvaron av sadel så går den nu faktiskt att använda. Vet ni vems det är så säg till! Kan bifoga bättre bilder senare.

/ Tomas

Bilagor

JojjeM

Aktiv medlem
Såg trevligt ut det där. Funderar på att kolla om det finns platser kvar på Iksus tur där i oktober.

Själv roar jag mig med golvläggning i helgen (jag som lovat att göra ett nytt försök med guidning). Blir kanske en tur med pannlampa imorgon kväll om jag inte är för ledbruten av ett krypa omkring på knä.

Rutigt blir det i alla fall :)
golvelÃndet.JPG ht=544

/Johan

JojjeM

Aktiv medlem
Jorå, jag tror det ska hålla :). Det är rejäla golvåsar med c-c 60 och så 40 mm plank och sen golvgips på det.
Det är fruns morföräldrars gård vi tagit över. Mycket pyssel blir det :). Man ska ju nästan ha det som hobby om man ska orka med att gammalt hus.

/Johan

EDIT: Ja Biltema (och Ikea) runt knuten vore ju inte helt fel :)

Senast redigerad av en moderator:

JojjeM

Aktiv medlem
Bump.

Nån som har erfarenhet av Bäcksjön runt? Rekommenderades i nån gammal Umeåtråd. Funderar på att göra ett försök i helgen om det här vädret håller i sig.

Får det till ca 7 km här http://www.gis.lst.se/lanskartor/ (bästa karttjänsten tycker jag) så man kan ju leta lite mer stigar om det är för lite åkning. Eller köra två varv.
backsjonrunt.jpg ht=453

/Johan

donTommazo

Medlem
Hej!

Fantastisk karttjänst det där Johan, tack för tipset!

Jag är precis hemkommen från en härlig cykeltur längs älven till Baggböle herrgård och vidare till Kulla. Därifrån Tavelsjöleden tillbaks till stan. Hade ingen kamera med mig tyvärr. Skogen riktigt sprakar i höstfärger nu - man skulle vilja vara ute och cykla hela tiden. :) I I20-skogen mötte jag en präktig älgko. Hon blev först skrämd och älgade iväg genom skogen, men efter ett tag fick nyfikenheten övertaget och hon stannade bakom några tallar och kikade på mig. Skoj!

Johan, när har du tänkt trampa runt Bäcksjön? Jag hänger gärna på. Jag har en del vektoranalys att ta mig an i helgen, men en tur runt Bäcksjön tar väl knappast hela dagen?

Bob

Ny medlem
Brukar kör runt Böcksjön.
Om man följer den blåa slingan så kommer man runt.
Sedan finns det några röda slingor för att åka till Tomtebo, Carlshem, eller nogot annat.
Jag tycker det är fint, men dock lite kort.
Det finns många klasiska spångar med den där lilla glipan som sväljer att framdäck så fint..så akta er så ni inte fastnar med hjulet.
Brukar vara väldigt blött på våren men nu är det nog fint.
Avslutningen mot Carlshem rekomenderas, den mot tomtebo är väldigt stenig.
Mvh.
Björn.

JojjeM

Aktiv medlem
Bob: pratar vi om samma sjö? Jag får inte ihop det med Carlshem och Tomtebo men om det finns stig ända dit låter det ju kanon.

donTommazo: Vad passar dig bäst? Jag har inte helgschemat riktigt klart men söndag förmiddag kanske skulle vara något. Har inte bestämt om jag ska ta bil eller hoja nästan två mil transport :)
Kul med älg, det var verkligen suveränt höstväder idag.

/Johan

JojjeM

Aktiv medlem
Ålrajt, det stämmer ju onekligen bättre. Tack för tipset. Kör du ut via motionsspåren på Gimonäs? Ser ut att finnas en hel del stigar där om man tittar på kartan.

/Johan

donTommazo

Medlem
Johan: jag skulle vilja hinna till kyrkan på söndag (kl 11) så i så fall måste det bli en morgontur. Vore trevligt iofs. Det är ju nästan som vackrast innan morgondimmorna lättat.

O.Ryno

Ny medlem
Johan och donTommazo:
Jag har oxå funderat på att åka Bäcksjön runt imorgon. Tidigt på morgonen passa mig perfekt. Kan man bli med?
Om du ska vara tillbaka till 11 bör man nästan komma iväg vid 7-tiden va?

JojjeM

Aktiv medlem
Toppen O.Ryno.
Tänkte du hemifrån 7 eller vid sjön 7? Jag vet inte än om jag ska vara hård och trampa hemifrån (blir ju nästan två mil väg från Röbäck) eller ta bilen.

/Johan

O.Ryno

Ny medlem
Äh, cykla med mig ( och kanske donTommazo) ut. Vi kan ju i så fall säga att vi cyklar från Mc Donalds vid Ersboda kl 0730. Det bör inte ta mer än 20 min därifrån till Bäcksjön.
Blir det bra?

/ Oskar

Senast redigerad av en moderator:

JojjeM

Aktiv medlem
donTommazo skrev:
> blir perfekt! ligger längst "ner" på ersboda va,
> intill I20-skogen?

Stämmer bra.

/Johan

Steevo

Medlem
Bäcksjön är fantastiskt, har varit min favorit den här sommaren, overall topp 3 i Umeå. Mycket teknik, mycket stök och väldigt vacker natur.

Jag var hemma på besök för två veckor sedan och tog en sväng, det börjar bli ganska igenvuxet på den bortre(östra) sidan så jag rekomenderar att köra hitre(västra sidan) fram och tillbaka istället så har ni roligt hela tiden :)

Glöm inte kaffetermosen och limpmackorna!

JojjeM

Aktiv medlem
Nu börjar man bli människa efter en dusch och en rejäl balja kaffe. Tack för en supertrevlig tur med tuff terräng och fin utsikt över sjön i det underbara höstvädret. Fyra tappra cyklister blev vi som samlades 7.30.

Vi trotsade Steevos varning och körde varvet runt men började för säkerhets skull med den fruktade östsidan. Idag hade morgonstund verkligen guld i mund.

Hade inte fattat hur slut jag var i benen när jag hakade på Oskar genom I20. Höll på att inte ta mig hem :). Ångrar att jag inte tog bilen.

Här kommer de plåtar som blev något.

Soluppgång över älven och Umeå på väg mot samlingsplatsen
bÃckis04.jpg ht=544

Gruppbild vid sjöns sydspets efter en transportsträcka
bÃckis05.jpg ht=544

Spänger fanns i varierande skick. Här var en av de nyaste. Rejält surt kring sydöstra delen
bÃckis06.jpg ht=725

Paus vid rastplats
bÃckis08.jpg ht=544

Ett litet hinder på östsidan som vi alla bunnyhoppade över:)
bÃckis10.jpg ht=725

Undertecknad med blank sjö i bakgrunden
bÃckis13.jpg ht=544

En av flera små stränder
bÃckis14.jpg ht=544

Sten och rötter var det gott om
bÃckis15.jpg ht=725

Tomas på samma ställe
bÃckis16.jpg ht=725

En trött eka gjorde sig bra i morgonljuset
bÃckis18.jpg ht=544

Gruppbild igen vid norra stranden. Halvvägs.
bÃckis20.jpg ht=544

Samma strand men annan vinkel. Lokal dimma kring varma cyklister,
bÃckis21.jpg ht=544

Full fart söderut
bÃckis23.jpg ht=544

Skön stig
bÃckis24.jpg ht=544

Mer fart
bÃckis25.jpg ht=544

Dags för kassettstädning
bÃckis26.jpg ht=725

Höstbild
bÃckis27.jpg ht=544

Här har vi anträtt transporten hem
bÃckis29.jpg ht=544

Mer transport.
bÃckis33.jpg ht=544

Smutsig hoj
bÃckis36.jpg ht=725

rayy

Aktiv medlem
Riktigt grymma bilder, det måste ha varit en härlig morgon! Hur länge var ni ute, och i vilket tempo gick allt? Typ medelchilltempo? :)

JojjeM

Aktiv medlem
rayy skrev:
> Riktigt grymma bilder, det måste ha varit en
> härlig morgon! Hur länge var ni ute, och i
> vilket tempo gick allt? Typ medelchilltempo? :)

Japp, det var kul att komma iväg i tid. Jag var ute från 7.10 till 10.45 ungefär. Runt sjön tog det knappt en och en halv timme. Lugnt tempo alltså (jag var ju med :))

/Johan

lleberg

Ny medlem
Brakastruten: Ett tips jag har sett är att skära upp läskflaskor och sätta som skydd framför handtagen, så blir det skyddat fårn vnd, och det ska visst hjälpa riktigt mycket..

JojjeM

Aktiv medlem
Aha, kul att se den här tråden återuppväckt från de döda :)

Hojar på som vanligt med hunden i Röbäck. Föret varierar från dag till dag med temperatur och snömängd men för det mesta är det helt OK.

Är det några fler Umeåcyklister i farten?

/Johan

JojjeM

Aktiv medlem
Shit vilket drag det blev här då :)

Nåväl, livar upp en liten RR och kan rapportera att kvällens tur i Röbäcksskogen blev lite äventyrligare än planerat. Dels var föret helt sjukt med blankis överallt. Inte så bra om man kör odubbat. Gjorde några vurpor. Den bästa var när jag kör ganska snabbt, kanske 20 knyck, utför en stig som böjer svagt höger. Känner att det inte kommer att gå bra men bromsa är bara att glömma. Lyckas klicka ur vänsterfoten (plattisar hade varit bättre) samtidigt som framhjulet börjar släppa och svingar benet framåt över ramen när cykeln börjar försvinna under mig. Högern klickar ur automagiskt och i nästa ögonblick springer jag i blåbärsriset till höger om stigen samtidigt som hojen åker rodel för sig själv :)
Efter den incidenten tog jag det lite lugnare och blev glad när jag hittade en ny stig som gjorde en avstickare från min tur runt milspåret. Den var helt OK till en början med lite is men blev svagare och svagare och tillslut var jag osäker på att den existerade överhuvudtaget. Då jag tyckte att jag hade hyfsad koll på var jag var så bestämde jag mig att fortsätta i ungefär samma riktning då jag snart borde stöta på någon stig. Det gjorde jag nu inte utan terrängen blev mer och mer oländig så tillslut bestämde jag mig för att vända. Bara det att jag inte hittade tillbaka samma väg utan hamnade i någon sorts blockstensterräng där jag knappt fick med mig cykeln och SPD-skor med plastsula var klart suboptimalt. Lyckades skärra upp mig rätt bra innan jag tillslut hittade ut på spåret och kunde andas ut. Klara Blair Witchvibbar ett tag där :)

Några mobilkamerabilder för att illustrera:
ishalka1.jpg ht=544

ishalka2.jpg ht=544

ishalka3.jpg ht=725

/Johan

rayy

Aktiv medlem
Hyfsat blair witch! Riktigt grymt :)
Härligt med lite RRbilder, mer sånt i den här tråden tack!

Appropå is så höll jag på att flyga av mtb:n på väg hem från jobbet. Jag fastnade i ett däckspår som jag skulle korsa (och ja, jag korsade med en bra vinkel, inte parallelt med spåret!). Framdäcket högg fast, jag svängde med för att komma loss men cykeln satt fast som jag vet inte vad. Blev hyfsat många steg i backen innan jag stannade på två fötter i backen med händerna i styret :)
Försökte lätta upp traumatiken genom att testa lite 180graders isskidding på blankisen (m. dubbdäck).
Fin dag.

Hur är det med stigarna i Röbäck egentligen? finns det några vettiga stigar som är hyfsat stökfria?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer