Umeå-tråden

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det med stigarna i Röbäck egentligen?
> finns det några vettiga stigar som är hyfsat
> stökfria?

Jadå, det finns gott om stigar som går att köra med vilken pendelcykel som helst (nästan alla när jag tänker efter men det blir ju roligare med mtb :)). Jag har kört bra turer på Crescenten med barnsadel.

/Johan

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är det med stigarna i Röbäck egentligen?
> > finns det några vettiga stigar som är hyfsat
> > stökfria?
>
> Jadå, det finns gott om stigar som går att köra
> med vilken pendelcykel som helst (nästan alla
> när jag tänker efter men det blir ju roligare
> med mtb :)). Jag har kört bra turer på
> Crescenten med barnsadel.
>
> /Johan

Låter gott!
Jag skulle behövt ett bättre hjulpar och en mindre värdelös gaffel bara. Jaja, nu är jag i alla fall på seriös jakt efter en AMhojj. Beroende på ekonomi införskaffas den säsongen 07 eller 08. Finfint.
Då får man ju pallra sig mot röbäck ;)

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Blir skoj med ny cykel. När väglaget är det rätta kan jag guida här där jag hittar. Längd, tempo och stökighetsgrad går fint att anpassa efter intresse. Jag gillar allt (utom att cykla snabbt på grusväg för det orkar jag inte :)). Du är välkommen att provköra min fultysk vilken dag som helst.

/Johan

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Lite happyride skulle faktiskt inte sitta helt fel till sommaren :) Stökighet eller vad som helst!
Jag satsar i alla fall på att införskaffa mig en hojj nu till nästa säsong. Det ser ut som att det kanske kan gå. I och med att jag jobbar på intersport vill jag nästan köpa hojj genom oss, för att jag får ett lite fördelaktigt pris... Det blir nog ingen tysk, om det inte bilr begagnat ;)
Jag lånar gärna din tysk någon dag när det bilr lite varmare, tackar så mycket för det!

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Häpp, Prexis tillbaka efter kvällens pannlampsdos. Det blev en ganska kort tur. Jag körde till gamla sandtaget för att köra lite branta backar både uppför och utför men det var lite för isigt vilket ledde till för många shit-nu-går-det-åt-helvete-ögonblick för att det skulle vara roligt:)
karta.jpg ht=512

Tio minusgrader betydde att det var läge för den tuffa urcellen ellen-looken.

ellen.jpg ht=307

ellen1.jpg ht=725

Isigt men isen var hyfsat sträv i kylan
ellen3.jpg ht=544

Passage genom Röbäcks industriområde. Allans golv till vänster och Norrlands pall rakt fram.
ellen5.jpg ht=544

Intersport, då blir det kanske en Merida eller Specialized typ?

/Johan

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Häpp, Prexis tillbaka efter kvällens
> pannlampsdos
> Tio minusgrader betydde att det var läge för den
> tuffa urcellen ellen-looken.
> Intersport, då blir det kanske en Merida eller
> Specialized typ?
>
> /Johan

Finfina grejjer det där!

Vi har ju inne en epic som är för stor för mig. Sorgen!
Egentligen funderar jag på allt annat än specialized och merida. Merida, för att dom inte har någon bra AMhojj alls, och specialized för att dom är för krångliga. Deras endurohojjar har ju egentillverkade dämpare.. Säkert bra saker, men hur får man hem reservdelar, och vem ska kunna laga sakerna? Ingen.
Egentligen lutar det åt en trek liquid, trek reign, giant remedy eller cannondale prophet.
Allt beroende på om det går att köpa in och den ekonomiska biten. Det sistnämnda märket är ju dyrt, fast nog mest attraktivt.

jag har ju fått ett erbjudande på en beggad trek liquid 25 för en rimlig peng. Får se om jag slår till om någon månad!

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Läst senaste kadens? I den sågade dom i princip den senaste amhojjen. Det fanns i alla fall en version för ca. 15 000 fast den hade suntourgaffel (!), så den utesluts. Ska man gå upp i prisläge från den till den dyrare meridan verkar det bli nästan samma pris som en reign eller så..

Det där löser sig, gäller bara att kolla runt ordentligt. Jag ska kolla vidare på meridan. Just nu står det mellan liquiden från 05, beggad då, och en ny giant/trek beroende på vad som går att ta in.

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Låter som det kan finnas mer prisvärda köp.

Minst sagt. Det gäller bara att leta nog länge.

Egentligen skulle jag verkilgen vilja köpa en ram, och bygga cykel, för erfarenheten och för att jag är säker på det mesta redan. Det skulle dock stegra för mycket prismässigt tror jag.

edit: ex. på en sån här http://www2.giant-bicycles.com/en-GB/bikes/mountain/220/15227/zoom/

Senast redigerad av en moderator:

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Efterlysning!
Personen som hade den blå on-oneracern med mustaschstyre (om jag såg rätt), som stod utanför iksu ikväll ca. 2030 får gärna höra av sig! Den såg intressant ut med crank brotherspedaler m.m... Finfin ram dessutom.

Någon annan som har koll på vems hoj det kan vara?

EJ

Ny medlem
Umeå-tråden
Jag antar att det var min On-one Pompino du såg utanför iksu igår om den hade midgestyre och crank brotherspedaler (inte för att jag har sett någon annan i Umeå med en Pompino).

/Erik

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
EJ: Ah!
Den såg riktigt fräsch ut i alla fall. Jag var på väg in med en polare så jag han bara se den att det var en on-one, att bakgaffeln liknade commencals bakgafflar, och att crank brotherspedalerna satt precis där dom skulle! :)

Finfint bygge. Vad kostade allt, på en höft sådär?

EJ

Ny medlem
Umeå-tråden
rayy, jag önskar att jag kunde säga att jag hade byggt ihop den själv men jag köpte en standard Pompino direkt från On One (£449+£90 i frakt)
http://www.on-one.co.uk/index.php
Sedan har jag kompleterat med stänkskärmar, pedaler och bytt ut sadeln till en matchande blå-silvrig Fizik Arione.

/Erik

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Urk, kvällens tur var seg. Den lilla nysnön som kommit gjorde det slirigt och tungtrampat. Kan också bero på att jag grundade med en halv chokladask :) Det gick betydligt bättre häromdagen när jag knåpade ihop den här filmen som jag postade i en annan tråd http://fullface.happymtb.org/filmer/fredagsmys_0004.wmv .

Några mobilbilder blev det i alla fall:

Chokladladdning som sagt
1.JPG ht=544

Självutlösare. Man kan knappt ana en cyklist
2.JPG ht=544

Här vore lite stigvård på sin plats. Trädet har legat här sedan i höstas.
3.JPG ht=544

Det finns visst konstiga typer som tar sig fram på annat sätt än med cykel
4.JPG ht=544

Ständiga cykelsällskapet
5.JPG ht=544

/Johan

bajsmatte

Ny medlem
Umeå-tråden
Tips till Umebor: "Vinterstigarna för gående" på Stadsliden är helt suveräna för cykling just nu - jämt och fint. Grym cykling! Var ute i morse och njöt... Väldubbade däck och en kall natt är vad som krävs (att ge sig ut på eftermiddagen tror jag inte funkar...).

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Årets första racertur härikring avverkades idag. Mariehem - ålidhem - Holmsund - hem via kolbäcksvägen efter holmsundsvägen. Finfint väder, synd bara att jag var galet grusig och blöt när jag kom hem...

Pluspoäng till killen på columbushojjen (som jag vet är dura ace kittad, kolfiberram, dura acehjul et.c.) som också var ute och hojjade.

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Dags för en liten rapport från Röbäcksskogen :)

Cykelföret har varit eländigt en tid men nu börjar det i alla fall bitvis vara riktigt trevligt. Å andra sidan finns mycket tungtrampad sorbet och halkig is kvar. Tog ut vovven en sväng på eftermiddagen och knäppte några bilder. Cyklingen funkade över förväntan och det var riktigt kul att återse lite bekanta stigar efter ett par månaders uppehåll.

Ganska isigt
Vrtur01.jpg ht=725

En del sorbet som satte igen däcken
Vrtur10.jpg ht=725

Fast riktigt fint bitvis
Vrtur08.jpg ht=725

Trixig utförsbacke med bara frambroms
Vrtur17.jpg ht=725

Det porlade fint mest överallt
Vrtur02.jpg ht=725

/Johan

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Schyssta bilder! Jag har inga bilder men var ute på en 4+milsrunda med racern idag. Skönt att komma ut i luften lite, även om det kom lite snö/hagelkorn under någon minut där. Demoraliserande!

Härlig söndag..

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Säsongen är igång på riktigt! Trevlig efter jobbetträning i onsdagskväll (igår). Jag mötte tre cyklister på väg mot Sörfors!

Var det möjligtvis någon happyit (på mtb) jag mötte i onsdagskväll då jag körde förbi infarten till klabböle kraftstation/dam/whatever? :) Eller för den delen någon happyit på landsvägshojj?

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
August skrev:
> Vad sägs om en happyride någon gång framöver?

Jag har lite konstigt schema men jag håller ögonen på tråden :).

Det var inte någon härifrån som jag mötte i Röbäcksskogen på en svart och vit Nishiki strax före sju igårkväll?

/Johan

wwedd

Ny medlem
Umeå-tråden
Ska undersöka om hundspåret vid nydala har torkat upp nog än. Återkommer med rapport.

Är nog med på en happyride om det bjuds vid något bra tillfälle

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
I Röbäck är det riktigt bra nu. Några pölar på sina ställen men de flesta stigar är i topptrim :)

Har en orienteringskarta för den intresserade. Klicka på länken nedan för större version.
robackskarta_small.jpg ht=548

Större: http://hem.bredband.net/b303793/robackskarta.jpg

/Johan

Brakastruten: Fina valpar :)

EDIT: Ritade in min standardrunda. Nästan bara stig. Kan göras längre om man kör över i travbaneskogen (ej på kartan) i Skravelsjö.
robackstur.jpg ht=548

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Några mobilkameraplåtar från kvällens tur (en liten del av röda strecket ovan).

Dikespassage. Bara lite vatten
kvllstur01.jpg ht=725

Vy mot kyrkberget
kvllstur02.jpg ht=725

Trevlig stig
kvllstur05.jpg ht=725

Ganska geggigt
kvllstur07.jpg ht=725

Torrt och fint. Bilden gör inte den vackra kvällssolen rättvisa
kvllstur08.jpg ht=544

Panerat bakdäck.
kvllstur11.jpg ht=544

Helstelt skakar bra över babyheadsen
kvllstur14.jpg ht=725

Finns till och med lite slickrocks
kvllstur17.jpg ht=725

Inte optimal hoj för lekcykling men efter några försök tog jag mig upp och ner på andra sidan
kvllstur19.jpg ht=544

/Johan

wwedd

Ny medlem
Umeå-tråden
Ganska blött runt hundspåret , men cykelbart.
Vissa myrpassager doppade man fötterna även fast man cyklade på för fulla muggar.

Bilagor

• DSC00158.JPG
    DSC00158.JPG
    131.1 KB · Besök: 146

Trilla

Medlem
Umeå-tråden
Ni verkar ju ha haft hur kul som hellst idag, själv har jag försökt få fart på en gammel räser numera med upphittat rakstyre från gammal univega i skogen och bromsgrepp från jula :-/

//Håkan

MangeO

Ny medlem
Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Inte optimal hoj för lekcykling men efter några försök tog jag mig upp och ner på andra sidan

Ja, du kan väl inte skylla på att du går i med vevpartiet i alla fall... ;-)

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
smurfrox skrev:
> Ja, du kan väl inte skylla på att du går i med
> vevpartiet i alla fall... ;-)

Haha, nej en av fördelarna med lilla-lilla är markfrigången.

/Johan

Bogey

Ny medlem
Umeå-tråden
Tjo! Har haft en mtbcykel i flera år nu och cyklat minimalt i skog och mark... Finns det några fina spår på andra sidan stan och närmre mig? Bor på Carlslid bortanför Ålidhem.
Satt å funderade på alla eljuspår som finns här i krokarna... hur ser cyklingen ut på Gammlia/Haga/Carlshöjd och får man cykla i eljuspåren?

Hade tänkt aktivera mig hela sommaren, först kommer fallskärmscert nu om 2veckor och jag ska fixa en introkurs på klättring så man kan använda väggen på iksu samt då att eftersom jag älskar å cykla så tänkte jag att man kunde dra ut i skogen och köra lite intensivare än långfärd :)

Man skulle kanske presentera sig också:
Pär Gustavsson heter jag och är uppvuxen här i stan. Läser basåret nu men planerar att jobba i ett år framöver. Har ingen direkt erfarenhet av MTB annat än att jag ägt en hela mitt liv ;) trots det så har det inte blitt någon riktig skogscykeltur men som jag sa ovan så ska det bli ändring på det.

Trilla

Medlem
Umeå-tråden
Bogey skrev:
> Har ingen direkt erfarenhet av
> MTB annat än att jag ägt en hela mitt liv ;)
> trots det så har det inte blitt någon riktig
> skogscykeltur men som jag sa ovan så ska det bli
> ändring på det.

Om man är uppvuxen här så kan det väl ändå inte heta "blitt" Blevat, vorte eller vafaan som hellst men inte blitt.

//Håkan

Bogey

Ny medlem
Umeå-tråden
Trilla skrev:
> Om man är uppvuxen här så kan det väl ändå
> inte heta "blitt" Blevat, vorte eller vafaan som
> hellst men inte blitt.
>
> //Håkan

Vi får väl kalla det stavfel ;)
Tog en sväng med cykeln nu ikväll, från täfte in till stan var riktigt skönt. 3/5 delar i traktorspår och grusväg, resten asfalt.

Trilla

Medlem
Umeå-tråden
Jag har inte så mycket erfarenhet men tycker stigarna i I20 skogen är klart kul, eller om man gillar sten så alla stigar i gammliaskogen.
Sen har jag hört att man kan cykla isävsleden och att den är skoj och om man vill ska man kunna fortsätta vindelälvsleden och sen tavelsjölleden ända hem till umeå om jag är rätt underättad. Borde ju bli 10-15 mil mtb

//Håkan

utomjording

Ny medlem
Umeå-tråden
Jag har en cykel och en buss och vill jävligt gärna cykla en sväng på Isälvsleden på söndag. Om någon är intresserad, please let me know!

070-604 62 58

/Pär

utomjording

Ny medlem
Umeå-tråden

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Nu har jag uppdaterat min skräpmtb och fixat lite nya delar. LXbromsar, bakväxel och en ny rock shox dart 3gaffel med 100 mm slag. Gaffeln fungerar finfint, förutom att den har blivit lite väl hård då det har varit kallt men.

Jag var ute på en tur kring i20omrdådet igår, premiärturen med nykittade cykeln. Först och främst så kände jag av att cykeln är för stor för mig (18" då jag är 1.72), men det funkar helt klart. Turen gick kring en massa grusvägar och stigar på i20området, jag har fortfarande knappt en aning om var jag var mer än att jag körde in på området kring den gamla skjutbanan och kom ut vid den nya. Jag hittade en grussväg med en ganska lång backe som jag körde uppför, fortsatte en kilometer efter backen och helt plötsligt stötte jag på en älgko som sprang iväg. Eftersom att det var kallt ute, mitt vatten var slut och klockan var nio (solen höll på att gå ner) bestämde jag mig för att det nog var dags att vända på cykeln och ta sig hemmåt ^^

Grymt skön tur igår, ska nog dra ut en sväng idag med!

bajsmatte

Ny medlem
Umeå-tråden
Kan intyga att det utomjordingen här ovan skrev stämmer precis. Verkligen en tur att rekommendera om man bor i Umeås närhet.

På ovannämnde Pärs uppmaning tänkte jag lämna ett annat cykeltips: Lögdeälvsleden. Förra året under september löpte jag leden och försökte tänka mig in i hur den skulle vara att cykla.

Här finns karta och annan info: http://www.nordmaling.se/default.asp?id=1409&PTID=&refid=1087

Från Ormaggan i norr och de första fyra-fem milen var det fantastiskt fina löpstigar som jag tror skulle vara ypperliga för mtb också. Den första halvmilen var nog lite väl besvärlig om jag minns rätt så den kan man hoppa över, men sen var det trivsel på höga sandåsar och fina stigar under de närmsta ca fyra milen. bra markerat och fint underhållet med bra rastplatser. Jag tror inte att det är speciellt många eller långa icke cykelbara partier utan det mesta var fin stig. Tyvärr blev de sista ca tre milen sämre - leden var igenvuxen och dåligt markerad så den biten vill jag inte rekommendera (det kan ju hända att de fixat den delen sen förra året - i så fall är den delen säkert också jättefin). Bävervarning längs långa sträckor!
Om jag inte hade flyttat från Umeå inom några veckor hade jag definitivt testat Lögdeälvsleden på cykel i sommar....
/Mattias Lejon

JojjeM

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Kul med lite action i Umeåtråden. Isälvsleden såg mysigt ut på bilderna och fint tips från Mattias om Lögdeälvsleden.

Kul att du är igång med skogscykling Rayy. Ta med kamera nästa gång :)

Jag kanske får göra ett försök att guida här i Röbäck nån gång framöver.

/Johan

rayy

Aktiv medlem
Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Kul att du är igång med skogscykling Rayy. Ta
> med kamera nästa gång :)
>
> Jag kanske får göra ett försök att guida här
> i Röbäck nån gång framöver.
>
> /Johan

You bet! Det blir skönt att kunna kombinera landsvägsträningen med lite XC nu också, få det bästa av båda världar kanske? Fint.
Jag var ute en sväng idag med, har mest cyklat grusväg men det har funkat finfint då jag vill utforska var man egentligen kan köra utan att irra bort sig totalt :)

Jag lär säkerligen dra iväg mot Röbäck, det blir bra!

Bogey

Ny medlem
Umeå-tråden
Isälvsleden såg ju riktigt trevlig ut, speciellt dendär åsen :)
Ska nog ta å testa I20 skogen imorrn, den verkar ju lovande... annars så funderar jag på å cykla gamliaskogen och ner för bräntberget efteråt - det ska iaf göras senare.

Lite småtråkigt att jag får cykla själv varje gång dock, ingen i min kompiskrets har en MTB eller är särskillt intresserad... kanske kan få haka på ngn här nån helg framöver?

Kommer följa exempel och sätta upp en blog med mina "äventyr" jag med har egen websida så det är nog ganska lätt gjort (hoppas jag).
Eller... vad tror ni om att sätta upp en liten sida med rutter? (hemsidan kommer vara http://www.razbo.net )

Köp & Sälj

Topp