Umeå-tråden

Umeå-tråden
Ja något verkade vara galet här på happy i går kväll... (fick aldrig något mail när du skrev i tråden, trots att jag prenumererar!)
Nix, jag har inte beställt. Satt och kompletterade min lista igår (usch, det blir dyrt). Måste provmontera lite mer ikväll och se om det fattas något mer till Marinen, sen beställer jag.

Igår blev det 1,5h på stigarna i Gammliaskogen. Lite mjukare än förra gången, men ändå väldigt körbart. När jag skulle korsa skidspåret på ett ställe saktade en skidåkare in och frågade hur det gick för mig, om föret var bra osv. Han och någon som hette Åke var tydligen de som körde upp "skoterstigarna". Han hade sett att folk cyklat på stigarna men verkade inte det minsta bekymrad över det, vilket kändes väldigt bra!
Däremot fick jag en rejäl utskällning av en ettrig pudel som nog inte sett en älg med pannlampa förut. =)
...sen kan jag inte förstå varför man tar på sig svarta kläder när man går ut med hunden i en mörk skog. Ingen av de tre hundägarna jag mötte hade reflex eller andra ljusa detaljer...!

Umeå-tråden
Ok.. Då är jag med!

Att folk inte har reflex i skogen, känns inte så främmande. "Där finns ju inga bilar!" :-)
Sedan att så många envisas med att gå svartklädda, är klart deprimerande.. Man trodde ju att de snart skulle vara utsorterade, ur trafiken åtminstone. Jag höll på att landa två av dem på huven, när jag åkte hem till Åsele. (Bodde där ett år.) Idioterna gick i svarta långrockar, mitt på vägen! Numera har jag jordspade i skuffen. Arghh....

Umeå-tråden
*** Härmed utlyses årets första Umeå-Happyride 2009 ***
När: Söndag (ni hinner ladda länge alltså...)
Var: Nydala kanske? (Visst hade nån varit där nu i vinter? Gammlia kanske bör undvikas dagtid då det är många gångare i farten...)
Tid: Mitt på dagen typ (TBD..)
Tempo: Maklig vinterfart...

Kurry inspekterar växelföraren på "projekt jobbcykel" (kompletterande komponenter bör dyka upp nästa vecka):
_MG_1885.JPG ht=427

Umeå-tråden
Finns det stig att "cykla" på, eller eller skall vi säga att det är "väldigt lite snö" på backen? Bara så man vet..
Kanske skulle samla ihop lite krafter tills dess, bara för att träffas! :-)

Umeå-tråden
Hemma nu, stigarna är kanon! Jag tror inte ens man behöver dubb, ligger snö överallt, lagom hårt trampad på de flesta ställen som jag var på iaf. Har funderat lite på lämplig rutt också, men det kanske är fler som har koll?

Umeå-tråden
marran utses till stigfinnare, han får bestämma lämplig start!
Tid: Vad passar er? 11:00 är mitt förslag, då har vi marginal till mörkrets intrång.

Umeå-tråden
Oj då, jag bugar och tackar för ansvaret :)
I så fall säger jag möte på macken, okq8 längs kolbäcksvägen, så rullar vi en liten bit asfalt först som uppvärmning, ochslipper den mjukaste och mest tungtrampade stumpen, vi kan ju alltid ta den på tillbakaväg om så önskas

Umeå-tråden
Jag dyker upp! Till OK alltså. Åre vet jag inget om. Min hjärna klarar inte av att planera in saker som ligger längre fram i tiden än ungefär 2 veckor. Det låter trevligt dock.

Jon.

Umeå-tråden
Kul med uppslutningen, vi ses där!
Tar du med mina däck Jon?

ang Åre är jag nog lite som Jon, jag vet faktiskt inte alls hur det kommer att se ut i sommar med exjobb osv

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Vänta inte på att jag dyker upp... Jag bor i
> Uppsala. Serr fram emot en liten RR!

+1 :)

/Johan

Umeå-tråden
oJsan: Nejdå, det är precis lagom xc-terräng på skutan ;-)
Nämen ska man vara allvarlig en sekund så bjuder vålådalen på fin xc-cykling om man vill ha sånt och är i åre.
Föresten, satt och googlade lite och hittade en artikel till en av tävlingarna i husum-trailen, det var länkat till din kurry-sida från den artikeln, det är möjligtvis inte så att du är lite inblandad i de?

Umeå-tråden
Välkommen till happymtb waxweela, kul att du vill hänga på!

Fint väder idag, men ack så kallt... (sen anmälan/ankomst etc. kan anmälas på ****)

Öviksmicke: Vålådalen tåls att tänka på! Jo jag körde MC-trial innan jag blev student och flyttade till Umeå, så jag har definitivt en inblandning i det! =)

11 år sedan, på min fösta egna hoj, en Fantic 50cc:
jonasa.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
oJsan: Vålådalen har jag cyklat i 2 ggr och naturen är helt underbar. finns några bilder därifrån...
Jajust, tänkte iofs mest på trampcykeltrail men vet ju att det finns några som åker motordriven trail där också. Ser ibland att det är en som tar sin trailhoj (motor alltså) till jobbet på fabriken.

Umeå-tråden
Sådär ja, en stor tallrik pasta, CXVM och Frank Zappa, nu mår man ju riktigt gött!
Tack för turen allihop, kul med nya ansikten. Jag måste nog tjuvträna lite om jag ska hänga med oJsan i backarna, men i övrigt är jag grymt nöjd!

Umeå-tråden
Verkligen, det vore ju grymt om vi kunde hålla igång hela våren!

Vad sägs om lördagar istället, så behöver man inte låta cyklingen gå ut över öldrickandet i samma utsträckning :)

Umeå-tråden
Absolut måste det bli en återkommande helgaktivitet med happyride! Dock kan jag inte till helgen då Jokkmokks marknad lockar. För mig kvittar om den körs på lördag eller söndag.

Umeå-tråden
Fin RR! Jag kom just hem från staterna så jag missade det. Lite regelbunden ride på lördagar skulle vara kul tycker jag, förutom nästa lördag då även jag har andra planer. Men lördagar brukar vara bättre än söndagar generellt.

Umeå-tråden
Jag står här med svaren Jon :)

Var ute igår, cyklade ner mot grössjön samma väg vi tog i söndags, tog mig till avfarten mot entre dammarna och tillbaka hem på en timme, tungtrampat var ordet.
Minsta lilla uppförslut slutade med pushbike.
Dock har det ju inte snöat idag, så det kna ju vara bättre spårat imorgon. Jag är på om du är sugen på en tur i alla fall, verkar inte som ngn annan kan :(

Umeå-tråden
Det ser ut som det kommer mer av den vita varan både lördag och söndag, nog kan jag en sväng på söndag, ska försöka hålla mig städad lördag kväll :)

Umeå-tråden
Då jag aldrig blev kompis med den gamla undre kedjestyraren från STM (600:- en gång i tiden, hos Händige herrn! Gav 50.), eller med den fula nödlösningen i form av stel-opererad och moddad framväxel, blev det så dags att rensa bort vridreglage och elände:
singel005.jpg ht=640

Moddningen bestod av en maskinskruv genom en trave brickor, klädda i spolarslang. Höll nere kedjan, samtidigt som växeln styrde i sidled..

Cykeln blev nu ingen värsting i alla fall (hrmmm..),
singel008.jpg ht=480

men den kanske blir lite roligare ändå. Mindre trassel.

Singlifieringen består av 16t. Fireye-"kassett" (Inuti splinade metallrör)
singel009.jpg ht=480

och separat kedjespännare från samma märke. (CRC)
singel010.jpg ht=480

På måndag blir det nog handtag.. Edit: Japp, det blev det. Velo´s vice grips, med "lock on"-skruvar.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Har hört att värme skall vara bra... Blåsa på den? Gnugga händerna varma? Cykla oss varmsvettiga i drevsnön.
Synd bara att det skall vara så svalt ute samtidigt. Det hjälper ju inte till, liksom! -16*

Umeå-tråden
Jag önskar jag var i fjällen, inte för att det hjälper...men jag ska ut och gå en sväng med snöskorna nu, det kommer bli fint...att komma hem och ta en varm kopp kaffe efter iaf

Umeå-tråden
Ja, ut måste man oavsett. Får inte hunden till att pinka i badkaret... Skulle kanske ha skaffat klädtips från de där ispelarsittarna! Ylle kan jag ju räkna ut själv, men ändå? Sitta stilla i 48 timmar, i minus 20 någonting... Då behövs mer än en varma koppen!

Umeå-tråden
mjaa.. de e allt lite smådeppit o va stigcyklist så här års i ume.. blir mkt surfande o sökande på diverse sidor
är det nån här i umeå som har ett verktyg för FSA megaexo vevlager..?? hade behövt ett sånt om nån vecka elle så

Umeå-tråden
skysst skysst Jon.. jag får en hoj till nästa helg som de sitter ett fsa gossamer parti på.. ingen aning om man klarar sig med vanlig square taper vevarmavdragare heller..?? men skiten ska bort :) o på med hope titanium bb o sid blå race face vevar ;P

Tillbaka
Topp