Umeå-tråden

Umeå-tråden
Öviksmicke skrev:
-------------------------------------------------------
> Den hylsan oJsan har är för kassetten. Känner
> igen den på styrpinnen du förklarade. Passar
> inte på vevlager tyvärr.
>

Nix, kassetthylsan har 12 splines och vevlagerhylsan har 20. På påsen till min hylsa står det art-nr: 30-7452, vilket enligt denna tråd är en vevlagerhylsa: http://happymtb.org/forum/read.php?1,9635

Umeå-tråden
Vevlagerhylsa till Shimano finns här också.

oJsan: Jag tror jag far lite senare, kasnke runt 11-12, och antagligen ganska långsamt, min kropp är nog lite sliten.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Nix, kassetthylsan har 12 splines och
> vevlagerhylsan har 20. På påsen till min hylsa
> står det art-nr: 30-7452, vilket enligt denna
> tråd är en vevlagerhylsa:
> http://happymtb.org/forum/read.php?1,9635

Aha, näjust. Nä jag trodde de var kassetten iom att den har en styrpinne också. Jag har en sådan som var från nån sån butik. Därför jag kopplade på de viset ;-)
Kollade på kassetthylsan från samma butik också och ser att innuti den fanns en styrpinne också. Jag fick lov att byta den iom att den inte passade på alla vevlager med domdär splinsen. Jag minns inte vad de var de stöp i om de var just styrpinnen eller den "dåliga" tolleranserna på BT/CO hylsan så jag köpte en billigare Race Face hylsa från crc, den passade finfint i alla vevlager jag hitills stött på med splinsen.

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Jag måtte ha haft flyt med min BT-hylsa? Ändå
> har den hängt med ett antal år nu.

Ja jag hade min i säkert 3-4år innan jag köpte ett vevlager där den inte ville passa.

Nu har min "happycoiler" flyttat till Umeå, närmare exakt rundvik. Alla lyckoönskningar till Per, coilerns nya husse.

Umeå-tråden
Ja, torrskodd ska du inte räkna med att vara, det var det nog ingen av oss som klarade tror jag...men cyklingsbart i princip hela vägen runt sjön, om man väljer rätt stigar.
Från entre Tomtebo bör du när du kommer till kraftledningsgatan fortsätta några tiotal meter rakt ner mot sjön, där är en smal blåmarkerad stig som är mestadels cyklingsbar, så man slipper skoterspåret på kraftledningsgatan.

Entre Tomtebo är riktigt blöt och lerig på cina ställen, och även runt sjön här och där, men cyklingen är ändå fin tycker jag, klart värt!
Men vill du vara torr om fötterna rekommenderar jag Nydala

Umeå-tråden
I morgon startar Gimonäs motions-LVG. De samlas 18.30 vid gamla Tegsbrons norra fäste. Jag är upptagen men jag var med på en hel del rundor för något år sedan och det var verkligen kul.

Umeå-tråden
Mallis var kanonbra! Rekommenderas verkligen. Jag tror jag ska förtidspensioneras och flytta dit.

Ang söndag är jag gärna med, fast jag kan inte förrän kanske vid ett-tvåtiden. Finns det någon möjlighet att skjuta på det tills dess?

Umeå-tråden
Hade barnsligt roligt i regnet idag, på mina runda glättiga slicks.. Prövade på en plötslig ingivelse med en ordentlig sladd utför till att börja med. Hej vad den kom kvickt! :D Roligt i ofarliga hastigheter.

När nu mtb-slicks ändå är hyfsat breda, måste de ju bara funka i skogen? ;) Så det blev ett spinningpass där vid Nydala också. (For bort mot värmeverket)
Helt plötsligt känner man sig som Du-tubs-araben! Saknar dock mitt Smart Sam..
Får hoppas att det inte blir enbart löst grus på sommarens cykelsemester.

Umeå-tråden
Vad jobbiga de är med den där SMS-tävlan på plats... Kan man inte bara lottas fram utifrån sitt deltagande innan? Nåja, första delen är gjord.
-Klart det ryms en cykel!

Umeå-tråden
Ja oj va det löste sig med vevlagret på fixien, lämnade in den på Loves jobb och fort gick det!

Tydligen rätt rostigt och jävligt..
Nu återstår bara att sätta ihop allt igen, kanske ikväll!
tack för erbjudandena om lån av verktyg!

Umeå-tråden
Både igår och förrgår såg jag en hjord av de där cyklarna åka förbi på ÖK. Såg ut som skolungdomar som fått låna dom.. Jag gillar idén, bra att få fler till att använda cykeln istället för bilen!

Men Industridesignern borde ha varit på hugget och fått sin första order på hundra cyklar, färgen är ju redan den rätta:
bajk.JPG ht=233

Umeå-tråden
Att jag träffade så rätt, när jag sprayade GF:en..
GFMarvin.jpg ht=480

Årets färg hos många märken tycks det?
Angående Sson-cyklarna som lottas ut, så finns det tydligen en del övrigt att önska när det gäller baknavet.. Men en cykel sitter ändå inte fel! Kan ju alltid byggas vidare på.
Såg snarlik Haro (lik Sson), med guldnav och styrstam. Riktigt läcker!

Umeå-tråden
jag e oxå grymmesugen på o ut o hoja idag, men e rädd jag inte lär hålla jämt med er lvg'are på min mtb :S

så ingen mtb'are som vill cykla en sväng efter lunch, i em eller i kväll..????

mvh
Henke

Umeå-tråden
Jag tog en förkyld solorunda på morgonen istället, så ni behöver inte vänta in mig.
Hur gick det förresten för våra Umeårepresentanter på spektaklet i Övik igår?

Jon.

Umeå-tråden
Umeå representerade igår! Det lär nog komma lite mer ingående RRs på vad som hände och bilder på racet och pushbiken efter senare, då exempelvis oJsan fotade pushbiken men kortfattat så kan man säga att det var ett grymt kul "spektakel". 25 åkare kom till start i klasserna pro och semi-pro, vi 4 från Umeå, jag, Johan, Bosse och Martin startade i semi-pro. Proåkarna var väl de som varit i toppstriden förra året, Pär (elins brorsa) som kör svenska dh-cupen och lite annat löst folk.
Dagen innehöll 2 timmars träningsåkande, tidskval i 2 timmar och två tävlingsåk för de som gick vidare från kvalet. 10 åkare i varje klass gick vidare (11 körde pro-klassen, och 14 semi-pro ursprungligen).
Martin och Johan slogs tyvärr ut efter kvalet, men för mig och bosse gick de två kvalåken lite bättre. Bosse kom in som snabbast åkare i klassen under kvalet, jag näst snabbast.
I första tävlingsåket kraschade bosse och jag kom in först på tiden 42.05. Bosse körde dock på 44 sekunder så han körde riiiktigt snabbt om man räknar bort kraschen i tiden. Andra tävlingsåket körde jag näst sist, körde riktigt riiiiktigt pissdåligt och missade överallt men i och med att det tydligen blev strul med tidtagningen så fick jag köra igen direkt. Körde då på min bästa tid under dagen, 41.2 och ledde tills det att bosse kom ner och kränkte mig ;) Han vann naturligtvis, på 38-komma-nånting, och jag kom tvåa i klassen.
Efter det blev det pushbike och skitsnack i någon timma, nice dag!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Jadå jag e på o hojja mtb vilken kväll/eftermidda/förmiddag/morgon som helst.. kvällstid borde man ju kunna köra botniabanan söder ut till bettnes, bada lite, trampa på o avsluta me röbäck/hässingsberget :) simma lungt

Umeå-tråden
Drifter skrev:
> Någon som vill cykla imorgon? Jag är sugen på
> att cykla i Röbäck eller I20 kanske?
>
> /Erik

absolut... fast jag kan inte på kvällen emon onsda :S efter lunch? elle när hade du tänkt..??

Umeå-tråden
Oj, oj! Idag tog jag helt slut! Tack för att du orkade med mig idag waxweela. Konditionen behöver helt klart bättras. Det var fint i I20 skogen förutom flisen.

/Erik

Umeå-tråden
Hej alla i tråden, har ni några tips vart man ska eller inte ska lämna in hojen på justering av växlarna i denn stad. Tror både bakre och främre reglagen har fått smaka både sten och träd lite för många gånger=) Försökte fixa främre själv gick hyfsat men när jag började pilla på den bakre slutade det med att kedjan såg ut som första gången man fiskade med hasspelrulle "Trassel"!!!

Någon som testat tavelsjöleden nyligen, blöt?

Umeå-tråden
Kanske läge att byta kedja (och andra delar) om den till och med trasslar sig? =) Under länken "Läsvärt" ovan finns en del mektips som kanske kan hjälpa, eller så kan ju någon happyit hjälpa dig? Annars finns ju Intersport, Team Sportia, Händige Herrn och några andra beroende på vad som ligger närmast.

Vilka mer än jag och waxweela tänker cykla imorgon? Var möts vi och var cyklar vi? Rödbäck är inte utforskat denna säsong...
Badslingan förbi Bettnäs kanske? =) : http://home.kurry.se/xc/080722.PNG

Jag körde delar av tavelsjöleden i måndags och det var inte så farligt blött alls, var bara lite fuktig om ena foten då jag kom hem. Kan tänka mig att det är rätt blött längre upp i Kullaskogen.
Tro det eller ej, men det låg snö kvar på stigen, på väg ner mot 363:an!
tsl.PNG ht=531

Tillbaka
Topp