Umeå-tråden

Umeå-tråden
oJsan om de bara blir du o jag så kan jag komma ner till dig så far vi badrundan :) går ju o köra baksidan på flygplatsen o skoterled till degernäsvägen så slipper man mala landsväg allt för mkt ;) avfärd kl 18..??

Umeå-tråden
Låter som en bra plan tycker jag! Andra som vill hänga med kan ju dyka upp vid dagiset på Öbacka vid 18:15 (hinner nog inte komma i ordning tidigare än så).

Umeå-tråden
Hur många gröna Sson-cyklar blev idag? http://sson003.blogspot.com/
Var ned till centrum, och lyssnade ett tag på en surrande Bylund och kikade på Boston teapartyprofessorn. Inte blev det ngn. grön cykel åt mig inte... Men lika glad är jag för det! :)
Hade hoppats på lite mera show, nu när de ändå skulle försöka väcka ett intresse för cykel.

-What is your löjligaste bilresa?

Umeå-tråden
Ja, det där var dålig stil?! Tänkte själv inte på några sådana ortsbegränsningar när jag såg nätversionen. Dessutom, som syns av kommentarerna, så har de varit inkonsekventa i det kravet också!

Flera Sson-hojar har kommit in med dåliga baknav, så pojken skall nog inte vara så ledsen.

Saken ställd till rätta! http://www.vk.se/Article.jsp?article=278694

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Hur hare gått med cyklingen i helgen, hade ni fina turer? Nu borde det väl vara snöfritt överallt tycker jag.
Jag kan meddela att Hellas är skiten, grym cykling helt enkelt.
Hur ser det ut nu till helgen, vilka ska på tävlingen i övik och hur löser ni logistiken?

Är det någon som är sugen på att hänga med ut ikväll vid 6-7 och busa lite, typ Hamrinsberget, Bräntis osv, med döörtkruka och låg sadel, i fettotempo?

Umeå-tråden
Sorg i hjärtat.
Hunden min har börjat halta på höger framben. Var ju inte riktigt därför jag köpte en cykelkärra.. även om den kommer väl till pass nu.
Jycken är drygt nio år, så han får väl börja ta det lite lugnare, med ålderns rätt. Känns trist ändå att det börjar redan.. Hoppas att det skall funka med antiinflammatoriskt, eller ngt. i den stilen. Att det inte är utnötta leder. Han visar ingen smärta vid tänjning eller klämmning. Däremot stöder han inte på högersidan. Släpper dock ner tassen i backen, så dynan är ok.

Vidare krockar det hela med för mycket vinterpäls,varm nos och massor att distraheras av. Det går sakta! :D

Umeå-tråden
hujja... kom just hem en liten runda på tavelsjöleden.. cyklade fram till långviksvallen o körde sen landsvägen ner till brännland o hemmåt. jag säger bara "offerstensberget" sikket stenröse :@ annars var de mesta cykelbart, bitvis tekniskt o mkt rötter o sten, men ett par riktit sköna sträckor :)

blir nog lugnt o emon, men hojar gärna under långhelgen om nån har nån tur planerad :)

Umeå-tråden
Själv möts jag av ett rek-brev. Akelius vill höja hyran med 36procent! Japp...
Två gårdar här skall få ny handukskrokar i badrummen, plus att stambyte behövs. Stammarna bör man ha lagt av pengar från tidigare hyror! Hyresgäster som redan fått standardhöjning, åker nu på en till sådan, lagt ovanpå tidigare prishöjning! Utan ändringar..

Fy för den lede. Förblir ändå dålig service. Får kolla bostaden, om de har ngt. som inte brunnit ner?

Jycken har fått en burk Glucosamin, i förebyggande syfte. Veterinär-tid den 5:e juni. Medans får jag dra kärra! :)

Umeå-tråden
waxweela skrev:
-------------------------------------------------------
> hujja... kom just hem en liten runda på
> tavelsjöleden.. cyklade fram till långviksvallen
> o körde sen landsvägen ner till brännland o
> hemmåt. jag säger bara "offerstensberget" sikket
> stenröse :@
Been there, done that! =)

> annars var de mesta cykelbart, bitvis
> tekniskt o mkt rötter o sten, men ett par riktit
> sköna sträckor :)
>
Fortsättningen upp mot vallberget och torrberget är också trevligt, även om det innebära lite "bära" på några stökiga ställen.

> blir nog lugnt o emon, men hojar gärna under
> långhelgen om nån har nån tur planerad :)
Den som är sugen på Höga-kustenleden kan hänga på mig på fredag! Tänkte se hur det går att cykla den... återkommer med rapport.

Umeå-tråden
tja.. jag vet ju inte så mycket än, på fredag vet jag förhoppningsvis mer. =)
Jag har gått halva sträckan Sandlågan->Köpmanholmen t.o.r för 8 år sedan. Frugan har vandrat från Hornöberget upp till Skuleberget (om jag inte minns fel).. tydligen väldigt kuperat, men inte alltför tekniskt tror jag.
Karta, med namnen jag refererat till:
http://www.ornskoldsvik.se/Turism/Startsida/Nara-till-naturen/Vandring/Hoga-Kustenleden.html

Edit: Jag kommer nog starta i Sandlågan och cykla söderut, vänder tillbaks till bilen då jag är halv-trött, så att jag är helt trött när jag är färdig.

Umeå-tråden
rayy skrev:
> Är du nere i Övik hela helgen? Blir nog cykling
> på söndag i bike parken, på tävlingen för ett
> gäng härifrån..
japp, er Övikskorrespondent är på plats ;) Ska försöka vara på plats på söndag och hejja fram Umeborna =)

Umeå-tråden
Har kört HK leden en bit nere vid ullånger, hittade ett trevligt parti om man kör "söderifrån" mot ullånger, efter en klättring uppför berget har man en lång å trevlig utförslöpa hela vägen ner till ullånger.

Umeå-tråden
Djungeltelegrafen är glödhet, nu är dagens MTB-schema klart:

1230 samling vid regementet, och sen trampas det ut till Rödberget på västerslätt för fetto-puttcykling i stormtrooper-kläder och fullfejshjälmar. Den ende som inte är jag på denna ride (Drifter) har tid att passa, så vi rundar av vid 1530

1800 Far jag och en kompis ut i skogsdungen bakom mitt hus, blir härlig avslappnad AM-cykling misstänker jag, vi rullar nog vidare mot kullen på Carlshem, och är vi fortfarande taggade sen kan det bli Gammlia, Hamrinsberget eller Grössjön. Vi cyklar tills vi är less, har slagit oss fördärvade eller stupar av trötthet, alternativt till mörkrets inbrott.

Välkomna att hänga på, självklart är även icke-fetton välkomna oJsan :)

Umeå-tråden
Två fina turer idag, pushbike på Rödberget, kommer definitivt att göras om, riktigt roliga stigar. Det ryktas om en heldag med korvgrillning, solsken, fullfejshjälmar och försommarmys på Rödberget på lördag, vore kul med uppslutning på den. Där finns även så man kan cykla mindre utförsinriktat, dock kanske inte så många/långa stigar.

Kvällssvängen på kullen på Carlshem var också riktigt fin, även där finns en och annan rolig löpa, lite korta är de, men flowiga och sköna stigar.

Imorgon vankas det landsväg, avfärd från IKSU runt 10-11, jag siktar i vanlig ordning på 10 mil+ i lagomt tempo.

Hur ser det ut med logistiken inför söndag?

Umeå-tråden
Jag kom precis tillbaka från ett 42.16 km lvg (en mara!) och hänger gärna på en längre runda i morgon, men jag vet tyvärr inte säkert om jag kan än. Får reda på det någon gång imorgon bitti tror jag.

Är det förresten någon som vet om det är lerigt längs med älven upp till arboretet/Baggböle herrgård?

Umeå-tråden
August skrev:
> Är det förresten någon som vet om det är
> lerigt längs med älven upp till
> arboretet/Baggböle herrgård?

I söndags var det då fint, har väl inte regnat sen dess tror jag. Några mindre rännilar rinner över cykelvägen på ett par-tre ställen, inget värre än så. Älven har brusat mäktigt på sistone där uppe runt Baggböle, de har visst varit tvungna att spilla mycket mer vatten än normalt pga tekniska problem i kraftverket.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> tja.. jag vet ju inte så mycket än, på fredag
> vet jag förhoppningsvis mer. =)
> Jag har gått halva sträckan
> Sandlågan->Köpmanholmen t.o.r för 8 år sedan.
> Frugan har vandrat från Hornöberget upp till
> Skuleberget (om jag inte minns fel).. tydligen
> väldigt kuperat, men inte alltför tekniskt tror
> jag.
> Karta, med namnen jag refererat till:
> http://www.ornskoldsvik.se/Turism/Startsida/Nara-t
> ill-naturen/Vandring/Hoga-Kustenleden.html
>
> Edit: Jag kommer nog starta i Sandlågan och cykla
> söderut, vänder tillbaks till bilen då jag är
> halv-trött, så att jag är helt trött när jag
> är färdig.

På skyltarna för leden står det att det är cykelförbud... Bry dig inte om det.
Jag har blivit informerad om att man får cykla på leden och att skyltarna ska fixas.

Mellan Sandlågan och Balesviken är leden riktigt trevlig att cykla, men jag har blivit avrådd att cykla vidare till Köpmanholmen då stigen sägs vara svårcyklad mellan Balesviken och Köpmanholmen.
Men men... Det kan vara värt ett försök om du är nyfiken. Du får gärna ge en RR efteråt.
I somras brann det ordentligt på Balesudden, det skulle vara intressant att kolla hur det ser ut där nu.

Min personliga favorit är delen av Högakustenleden som går mellan Skulebergets camping och Köpmanholmen. Leden delar sig vid nationalparken. Följ vattnet (slingan som går via skrevan är nog så jobbig att gå till fots). Leden som följer vattnet är bred och fin och lagom teknisk för MTB.

Umeå-tråden
Oj - här var det aktivitet, åtta missade inlägg på ett dygn =)
Tack för den informationen Lars, verkligen användbart! Men jag får se om jag tar mig upp på någon cykling i morgon, har varit på (blivande) svågerns svensexa sedan 07 i morse... känner mig lite mosig.

Umeå-tråden
Verkar vara mer mulet än vad yr.no ger sken av...spricker det inte upp ställer jag om planerna till MTB istället, Grössjön, I20 eller Röbäcksskogen.
Då väntar jag nog dessutom till kl 12 så jag får ngt jobbat idag.

Umeå-tråden
Har precis BURIT cykel upp, igenom och ner från slotterdalsskrevan men det var verkligen värt det. Utsikten var oslagbar och nu sitter jag i solen vid en spegelblank skogstjärn UTAN mygg och äter middag. =) Stigarna har varierat från autostrada till rullstensås och lunchen sög! Fullständig RR kommer senare... nu återstår 'bara' tre mil till bilen =)

Umeå-tråden
Oj, det låter grymt oJsan! Det blev lvg för mig iaf idag, när det sprack upp så kom suget som ett brev på posten. Ganska lungt tempo och kort sträcka dock, mitt sällskap väggade, så det var bara att rulla hemåt i lugn takt.

Hur ser planerna ut för morgondagen, Love och Drifter? Fler som är sugna? När far vi, heldag, betyder det avfärd på förmiddan och hemkomst innan kvällsmat, eller att vi far mitt på dan och kommer hem vid 8-9? För mig funkar båda, men det är ju bra att veta.
Jag tänkte köpa med mig körv och bröd iaf.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Har precis BURIT cykel upp, igenom och ner från
> slotterdalsskrevan men det var verkligen värt
> det. Utsikten var oslagbar och nu sitter jag i
> solen vid en spegelblank skogstjärn UTAN mygg och
> äter middag. =) Stigarna har varierat från
> autostrada till rullstensås och lunchen sög!
> Fullständig RR kommer senare... nu återstår
> 'bara' tre mil till bilen =)

HaHa... Tok!
Själv brukar jag lämna cykeln nere på autostradan vid vattnet och ta en promenad med vattenflaskan upp till skrevan.
Hoppas att du hittade hem igen.
Ser fram emot en RR.

Umeå-tråden
Just nu är jag full like a kastrull, men korv lät bra. Jag gissar att jag borde var ok att cykla kring lunch. Antar att det är fettocyklling som gäller.

Jag hör av mig eller skriver i tråden imorgon då jag vaknat.

Godnatt!

/Erik

Umeå-tråden
Spolen skiner oh fåglarna kvittrar, nu kna du inte ligga och vara bakfull :)
Jag tvingar ut dig vid lunchtid, så får du vädra ur bakfyllan och käka körv medan jag rippar Rödberget!

Umeå-tråden
Blir bra!
Norrmännen säger att det ska börja regna, så jag reserverar för det, sejfar genom att köra en tur nu på förmiddan. Men är det uppehåll och ser lovande ut kommer jag, vi kan ju höras innan det börjar bli dags.

Du är tidigt upp förresten för att ha skrivit sluddriga inlägg på småtimmarna, starkt jobbat!

Umeå-tråden
Jag har hunnit kränka ett wannabi-landsvägssvetto också nu på morgonkvisten med min gamla oväxlade Hermes från 50-talet. Kanske bättre att cykla nu på morgonen. Jag hör av mig!

/Erik

Umeå-tråden
Sjukt värt, grattis!
Jag är glad att det inte var jag, ibland har jag mardrömmar att jag sitter på min kolfiber-full record-landsvägssvettohoj och trycker allt vad jag har nere i bocken och så vinglar ngn förbi på en Kronan, fan vad knäckt jag skulle bli

Umeå-tråden
Godmorgon! Om man vill få något vackert i örat idag kan man komma och lyssna på kören Sångkraft som jag av en händelse råkar vara med i. Vi har konsert kl 18 i Vasakyrkan. Helt gratis!

Umeå-tråden
Det är en skön känsla att stressa de där svettlobbarna.. Medan jag var i form, kom jag på min gamle Schwinn mtb och blåste på, från Umedalen efter en runda.
Kom så ikapp en färgglad kådis som låg dubbelvikt över sin bockcykel. Uj, vad panik han fick! Inte kunde han veta att jag drevat om.. Vi låg och stressade fram till smörasken vi E4:an. :)
Sedan blev det raggarrundan längs älven fram till Plaza, och så skildes våra vägar åt .

Umeå-tråden
Jag, Ravy, Boman och Aronsson tror jag. Jag är sjukt taggad!
Bytte förresten till vanliga slangar från Maxxis dh-slang som jag hade tidigare, hojen blev märkbart lättare när man lyfter i den, och även rätt mkt mer lättrampad, sköönt!

Umeå-tråden
Verkar ju bli grymt väder imorgon så tänkte nog ta mig en tur jag också, synd man inte har nått att åka utförs på.

Hade tänkt mig Grössjön, mtb som gäller alltså, helst på förmiddagen men är öppen för förslag om både tid och plats, så om nån vill hänga på så äre bara att skriva innan 10 imorgon. Blir nog halvlugnt tempo för min del.

Umeå-tråden
Är det någon fler, gammal nog att ha uppskattat Alannah Myles igåt vid rådhustorget? :)
Tufft att hon fortsätter trots krashad nacke..

Sedan, vad har hänt vid Östra gymnasiet? Skogen/ parkeringen intill gympan är avspärrat med polisen blåvita band? Hoppas det inte är våldsbrott igen.

Tillbaka
Topp