Umeå-tråden

Umeå-tråden
Här kommer några sunkiga mobilbilder från dagens cykling av Isälvsleden.

Började med att fixa lite med hojen och skruva ihop "cykelstället"
DSC00434_webb.jpg ht=544

Det visade sig vara fler dårar på benen runt 0800 på morgonen. En söndag! Sanslöst! Vanligt folk ska ju sova då! Men andra ord var det bara upp med "stället" på dagens minsta släp, dit med hojarna och skruva fast skiten.
DSC00084_webb.jpg ht=544

Efter den inledande passagen blev det tydligen dags att posera lite.
DSC00437_webb.jpg ht=553

Den klassiska hämta-ena-båten-och-ro-tillbaka-manövern
DSC00438_webb.jpg ht=544

Ett knippe hojar fick också posera. Ägarna är faktiskt, hör och häpna, ruskigt nöjda med dem. De komponenter (och mekaniker) som inte håller måttet byts dock ut vartefter. Åtminstone på en av dem ;)
DSC00441_webb.jpg ht=544

Tydligen skulle gubbarna (ägarna) också vara med på bild.
DSC00442_webb.jpg ht=544

Vi pustar ut efter en uppförsbacke á la push-bike.
DSC00445_webb.jpg ht=544

Torr, fin, hårt packad led som i vissa flowiga utförslöpor fick en del av oss att skrika högt av glädje. Igen. Om de bästa passagerna utför vore dubbelt så långa satt jag nog inte här och skrev nu utan var fortfarande kvar i skogen och flinade. Fotot är givetvis från en tråkigare del av leden, för vem hade tid att ta en bild när det var som mest skoj?
DSC00446_webb.jpg ht=725

Det är svårt att fånga på bild hur hög "ås" man befinner sig på, men man kan ju göra ett försök. Fotad 90 grader höger ut från leden.
DSC00448_webb.jpg ht=725

Sen körde visst nån punka, tydligen på samma ställe som vederbörande knäckte en pedal sist han var ute.
DSC00451_webb.jpg ht=544

Efter slangbyte och diverse flexande struntade vi i att fortsätta på leden och tog landsvägen tillbaka till Vindeln. Vissa satte nya fartrekord, andra var mest stum i låren.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> *** Happyride Hemavan idag 18.00 ***
> Samling vid Kungsledens södra början, vid
> Högfjällshotellet ;)

stackare, låter skittrist.

Fin rapport från Isälvsleden Agassi.

/johan

Umeå-tråden
Tyvärr blev det ingen större uppslutning på happyriden igår. Bara jag, Martin och Jonas behagade dyka upp. Här kommer lite smakprov. Hoppas ni har det bra vid kusten och att solen skiner på er också!

Jon.

100_0814.JPG ht=544

100B0770.JPG ht=544

100B0792.JPG ht=725

Ja, just det, det kommer film sen också.
100_0839.JPG ht=725

Umeå-tråden
v31 och/eller v33 är det stor chans att jag (och någon till) kör Isälvsleden!

De två gånger jag kört har vi åkt bil till Vindeln och sedan lastat de hojar som skall med (ryms 5st på "stället) för att därefter få skjuts upp till Åmsele och cykla tillbaka till Vindeln.

Umeå-tråden
I´m still here and many thanks to Pelle, who fixed my butter-soft american fork I can ride safely back again :)

Need to move a little bit to get rid of those pines and needles in the right side of my body :(

Any body riding during weekend? Sunday weather forecst looks to be good enough.

robert

Umeå-tråden
Sorry najkn, I just came in from a short 2 hour exploring trip around Grössjön, I have been checking out some new trails oJsan has been nagging me about. I have to do one more trip there before being able to guide a happy ride, but it looks promising. A bit smoother and faster trails thant the others in the area, but not very many, I guess half an hour to do all of them.

The rest of Grössjön is quite muddy efter the rain, but not as muddy as it was on the Happy ride :)

Umeå-tråden
marran skrev:
> Sorry najkn, I just came in from a short 2 hour
> exploring trip around Grössjön, I have been
> checking out some new trails oJsan has been
> nagging me about. I have to do one more trip there
> before being able to guide a happy ride, but it
> looks promising. A bit smoother and faster trails
> thant the others in the area, but not very many, I
> guess half an hour to do all of them.
>
> The rest of Grössjön is quite muddy efter the
> rain, but not as muddy as it was on the Happy ride
> :)

At that´s a pitty. I would join you. But maybe I check the Roback if I don´t get lost there :)

See ya during week?

Umeå-tråden
Röbäck is quite wet as well...just took half of the circle we did last time. First a bit confused, but then found the right trails :)But nice anyway, at least there are billberries rippen in the case of hunger...

Which part of Tavelsjöleden did you mean? I don´t think we coud make the whole trail in the evening :)

R

Umeå-tråden
Hej,

does anybody have an idea at which gas station do they have the appropriate adaptor on air pump for the narrow-thin ventil?

I tried stat oil at kungsg. but seems it was the car ventil air pump. The same at SLU.

What about tomorrow happy ride?

R

Umeå-tråden
I dont think they have it usually.

About Happy Ride tomorrow I suggest we start at Regementet and go west on Tavelsjöleden, play around a bit on the rocks at Hamptjärnsstugan, cross the road and continue until we are tired and then turn back the same way we came.

Umeå-tråden
Isälvsleden mellan Hällnäs och Vindeln är den sämsta delen av hela leden. Så jag tycker du ska cykla någon annan del av leden. Den går givetvis att cykla men är dåligt röjd och därför ganska teknisk och tung. Första delen efter Hällnäs bör du undvika (det är ca 1 km i skogen som är riktigt kass) och istället cykla skogsbilvägen mot Yttersjö och kliva på leden där. Det är lättare att cykla Hällnäs-Vindeln än tvärtom. Lycka till

Umeå-tråden
Tack för svar!

Låter som att det är smartast att börja i Åmsele och avsluta med den sämsta sträckan mot Vindeln. Är det någon som har tips på en fin plats att tälta på mellan Åmsele och Hällnäs? Gärna nära Hällnäs.

Umeå-tråden
Today is tuesday, and it is buissniss as usual.
Since I have seen no objections, the trail for tonight is Tavelsjöleden.

I will meet with najkn in front of ISKU at 1810 and from there we will go to Regementet.

We will meet (hopefully) other participants by Regementet, in front of the bike bridge by the crossing E4/Hissjövägen, and depart for Tavelsjöleden at 1830.

See you there!

Umeå-tråden
Och uppslutning blev det, åtminstone en bit =)
Hällar gillar jag, stökiga steniga partier inte alls - så man kan väl säga att det var en bra och varierad tur!

Umeå-tråden
Jag tänkte fara ut och lattja lite på bräntis nu på en halvtimma eller så, stannar där ett tag och glider kanske vidare till I20-dirten sen och ser hur det är att hoppa med fullgung. Om någon är sugen så äre bara att dyka upp alternativt slå en signal, nummer finns som vanligt i profilen

Umeå-tråden
Jag kom bara till bräntis, men det var finfint. Nu när jag lugnat ner bakdämparen lite med lite högre returdämpning så är det väldigt odramatiskt. Dock lyckades jag dunka pedalen i smalbenet på sista hoppet, så lite ont fick jag ändå.

Däremot upptäckte jag att fredagens vurpa på de hala rötterna på Hässingeberget tydligen pajat mitt bakväxelreglage. Det växlar perfekt, men tittar man på det så ser det ut som skit. Plasten är spräckt och vajerhöljet sitter fast av gammal vilja mest. Pga det utsträckta höljet så ligger växeln 2 steg åt vänster på kassetten jämfört med vad det står på växelreglaget.

Magiskt nog rasslar det ingenting, och växlar som sagt fint. Jag har med andra ord lyckats krasha min växel exakt 2 hela steg åt vänster, det ska inte gå. Jag är dock osäker på om jag vågar mig ut på en happyride med eländet, risken för totalhaveri känns överhängande. Någon som har ett 9-delat sram-reglage liggande som de kan tänka sig att låna ut tills jag beställt nytt?

Umeå-tråden
Framförallt vill man ha långsammare retur bak än jag brukar ha fram, annars blir man kastad framåt så det står härliga till.

Jag har en bit kvar med finjusterandet, men jag är hyfsat rätt nu iaf.

Umeå-tråden
Jag är på men håller mig gärna nära hemme eftersom jag inte litar på mitt kashade växelreglage, det kan nog rasa när som helst.

Jag föreslår att vi tidigarelägger start till 1800 om det går för alla, så slipper vi cykla i mörker.

Umeå-tråden
Hej, vilka härliga turer ni verkar ta, väldigt fina bilder.

Själv är jag en umecykelist, som undrar om det finns plats för fler?

Jag är inte så van skogscykelist, körde en hel del i början på 90-talet, men har på senare år mest cyklat landsväg. Så jag undrar om det ibland körs streckor som inte är så tekniskt avancerade? Så man kanske kunde hänga med för att träna upp förmågan.

Undrar även lite om den fina turen längs isälvsleden, på bilderna tycker jag det ser ut som en väldigt enkel led, är det för att ni bara fotat de fina partierna?

M.V.H //Magnus

Umeå-tråden
Såg ett par blommiga shorts och en grupp spänstiga cyklister, som vek av upp mot Carlshem i kväll, gissade att det var härifrån.. Själv var jag ute och sparringcyklade en njurpatient och bilmeckargranne. Han satsar på att komma i så pass form, att man vill operera igen.
För hans del blev det 12 nya km, med lagom stigning från Östra, Maxi, Carlshem, Nydala, Mariehem, sjukhuset och ner förbi Östra igen. Jag fick mig en sväng till..

Härligt skönt ute ikväll! Annat än att sitta i en gammal och solvarm, svart bil..

Umeå-tråden
Hehe, de blommiga shortsen stod väl jag för, i vanlig ordning. Fulast shorts i skogen, varje gång! :)
Vädret kan man vekrligen inte klaga på, precis lagom varför för lite cykling!
En fin tur blev det också, det torkar upp bra runt Grössjön nu.

DIRAVI: Det är bara att hänga på, t.ex. nästa tisdag. Vi cyklar väldigt varierat, vissa av oss är nog mer förtjusta i tekniska stigar än andra. Tempot är dock sansat, och vi väntar alltid in varandra. Målet är att ha kul tillsammans, inte att köra så tinningarna dunkar.
Jag tycker det är bra att köra efter ngn som är duktigare och snabbare än mig själv, så kan man bara fokusera på det bakhjulet och vips har man klarat saker man aldrig trodde man skulle fixa.

Umeå-tråden
DIRAVI skrev:
>
> Undrar även lite om den fina turen längs
> isälvsleden, på bilderna tycker jag det ser ut
> som en väldigt enkel led, är det för att ni
> bara fotat de fina partierna?
>
> M.V.H //Magnus

Om man eventuellt inte tycker att det är enkel cykling på en viss passage så kliver man bara av och leder cykeln alternativt push-bikar i dom värsta motluten.
Visst finns det några riktigt knepiga uppförsbackar, ett par "broar" och nån stock tvärs över stigen men inget som avskräcker. Mellan Åmsele - Hällnäs är det till 95% relativt enkel cykling. Har man _aldrig_ cyklat i skogen förut så kan det väl upplevas annorlunda, men har man någon gång cyklat en stig så...
Så som det ser ut på bilderna här ovan är det kanske till 50%, så helt representativt är det alltså inte även om leden som sådan är avsevärt mycket mindre stökig än mycket annat man cyklar på i skogarna. Detta tack vare stora mängder grus-ås och tallhed.

Umeå-tråden
Var ute en sväng med barn och hund igår. Kul som alltid.
Skymningsljuset gjorde att mobilkameran inte riktigt hängde med när Gustav dropade till plat :)

gurratur_15.jpg ht=544

/Johan

Tillbaka
Topp