Umeå-tråden

Umeå-tråden
Från motionsspåret i Gimonäs - vandringsled utmärkt från elljusspåret
Från Holmsundsvägen - skyltat Grössjöns naturreservat
Från Yttertavlevägen - också skyltat från vägen men inte lika tydligt som ovanst.

Edit: oJsan var snabbare...

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Tack för snabba svar :D
Ska nog dra en runda där till helgen.

Ingen som kör downhill här? skulle vara roligt med lite sällskap till övik / åre i sommar :D
Tänkte försöka mig på Avalance Maxi i slutet av aug.

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> haha, låter lovande. Är det nå kuperat där
> uppe?
>
> efter gårdagens soldränkta självkränk på
> racer duger mina ben bara till att grilla och
> dricka öl tror jag, så jag gör nog också en
> happy på ikväll.

Nja, inte så värst kuperat. Inga rejält branta partier... lite som Tavelsjöleden om man räknar bort Hamptjärnsberget. Efter ca 10km (vid sista paustecknet) hade jag nått banans högsta punkt, ca 80m högre än starten :)
I övrigt en fin tur med lagom blandning av grusväg och skoterled. Lagom blandning av blött/torrt... Enda nackdelen är transporten hem.. riktigt tråkig grusväg, men lätt utför hela tiden som tur är.
bodbyn_xc.jpg ht=696

Umeå-tråden
Houka skrev:
> Ingen som kör downhill här? skulle vara roligt
> med lite sällskap till övik / åre i sommar :D
> Tänkte försöka mig på Avalance Maxi i slutet
> av aug.

bla marran, rayy och mudd är ganska flitiga besökare här nere i Övik... och dom ser helt klart ut att trivas när det går nerförs ;-)

Du är så välkommen hit ner. Både till pushbike på dom omkringliggande bergen och liftåkning på varvsberget, ja självklart hindrar vi dig inte heller från att delta i våra xc rundor med dh-hojar ;-)

Umeå-tråden
Några tips på lvgrundor på en 5-6-7 mil som utgår från campus/centrum-ish? Har försökt hitta någon bra runda, gillar vägen mellan Tomtebo-Yttertavle-Holmsund, men den är alldeles för kort. Känns som att jag antingen lägger mig på en väg rakt ut i några mil och sonika vänder halvvägs, eller kör omkring på diverse cykelbanor tills jag lessnar. Kartor gillas :) Brännland är för backigt för en tjockis denna sommar... Således-platta rundor med schysst asfalt som utgår från centrala lägen?

Efterlyser också någon som gillar att cykla omkring i 20km/h i snitt på soliga dagar vilket är ungefär vad jag mäktar med för närvarande.

Umeå-tråden
Om du fortsätter rakt fram efter tomtebo, istället för att svänga av mot yttertavle, och fortsätter till Sävar och tillbaka så får du en platt och trevlig runda.

På tal om ingenting, så tänkte jag och marran åka till hässningberget och pushbike:a, grilla och reka nya stigar hela dagen imorgon. Finner någon dessa aktiviteter lockande är det bara att haka på.

Jon.

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Om du fortsätter rakt fram efter tomtebo,
> istället för att svänga av mot yttertavle, och
> fortsätter till Sävar och tillbaka så får du
> en platt och trevlig runda.
>
> På tal om ingenting, så tänkte jag och marran
> åka till hässningberget och pushbike:a, grilla
> och reka nya stigar hela dagen imorgon. Finner
> någon dessa aktiviteter lockande är det bara att
> haka på.
>
> Jon.

Imorn! Damn! Jag, bosse, och johan kör kanske samma sak på söndag. Typ efter fyra, säg att vi är där vid fem?
Jag är för mörbultad (tack betongparken!) och instämplad på jobbet imorn för att kunna hänga med er. Men kör hårt!

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> På tal om ingenting, så tänkte jag och marran
> åka till hässningberget och pushbike:a, grilla
> och reka nya stigar hela dagen imorgon. Finner
> någon dessa aktiviteter lockande är det bara att
> haka på.
>
> Jon.

Äshdå... de skulle man vetat tidigare

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Om du fortsätter rakt fram efter tomtebo,
> istället för att svänga av mot yttertavle, och
> fortsätter till Sävar och tillbaka så får du
> en platt och trevlig runda.
>
Och om du istället för att vända i sävar tar cykelvägen parralellt med E-4 till ersboda, so blir det en runda istället för bort-hem

Annars kan man köra Ersboda-Ersmark-Flurkmark-Tavelsjö-

1Tavelsjö-Hissjö-
1a kullavägen till Umedalen
1b hissjövägen tillbaka till Haga

2-Tavelsjö-Kassjö-Brännland
2a brännland Umedalen
2b brännland Sörfors-Teg
2c brännland sörfors överboda rödtjärn hössjö, yttersjö röbäck

3Tavlesjö-rödåsel-selet-vännäsby-strand-överboda
3a överboda sörfors
3aa sörfors teg
3ab sörfors brännland umedalen. (eller brännland -tavelsjö- osv)
3b överboda-rödtjärn-hössjö-yttersjö-röbäck

Annars kan man köra söderut över Kolbäcksbron,

Alvik, Degernäs-Stöcksjö-

Stöcksjö-stöcke-strömbäck-runt tillbaka via bössjö till stöcksjö
Stöcksjö-Rödbäck (sen kan man ta nån av rundorna mot Hössjö, exempelvis Överboda-Teg)

Vill man ha mer kupperat är rundan gräsmyr-pengsjö-vännäs-överboda-hössjö-gräsmyr bättre. Går att kliva på på valfri plats och åka valfri åkriktning.

Umeå-tråden
Många bra rundor där Diravi, fast vägen ut från Ersmark är episkt tråkig. Roligare i så fall att köra 363:an mot tavelsjö och ta höger i Hissjö för att komma till Flurkmark, bättre asfalt och trevligare omgivning.

Ny vecka, och nu tycker jag det är dags för happyride. Vad säger folk om imorgon, ser ut att bli svalt men uppehåll, yr tror till och med att solen kanske kan kika fram på kvällen.

Umeå-tråden
marran skrev:
> fast vägen ut från Ersmark är episkt tråkig. Roligare i så
> fall att köra 363:an mot tavelsjö och ta höger
> i Hissjö för att komma till Flurkmark, bättre
> asfalt och trevligare omgivning.
>

Ersmark - Flurkmark är i mitt tycke rätt mycket mer okej att cykla än 363'an till Hissjö.
Att Hissjö - Flurkmark är finfin cykling väger förvisso eventuellt upp transportsträckan på 363'an?
Så jag är nog lite mer nyanserad i min åsikt än att använda orden "episkt tråkig" ;)

Umeå-tråden
Agassi: Det är väl mest vägen mellan ersboda och ersmark som är riktigt trist, taskig beläggning, massa trafik och smal vägren. 363:an är inte heller jättekul, men den har iaf bra asfalt.

Jon: kl 6 blir nog utmärkt. Vart kör vi någonstans?

Någon som vill köra en runda ikväll förresten?

Umeå-tråden
Jag är sugen på att hänga med imorgon... hoppas ni (Jon/marran) blev "mätta" på pushbike i helgen, jag trampar hellre stig... Tavelsjöleden, Nydala eller Grössjön kanske?

Umeå-tråden
Det är lugnt oJsan, det brukar ju vankas stigcykling på happyrides.

Jag tror bortre halvan av Grössjön fortfarande kan vara rätt blött, men jag kan tänka mig att köra där ändå. Tavelsjöleden är ju också kul, för mig är det vilket som.

Umeå-tråden
Låt bli att damma av den DIRAVI, regnet kommer göra den ren!
men.... 'Var far vi då', som marran skulle sagt?
Jag är bilburen.. och gissningsvis även Jon. Vallberget vid Tavelsjö kanske? Repris av förra året..? tyvärr har jag bara ETT växelöra med mig idag.

Umeå-tråden
marran skrev:
> Agassi: Det är väl mest vägen mellan ersboda
> och ersmark som är riktigt trist, taskig
> beläggning, massa trafik och smal vägren. 363:an
> är inte heller jättekul, men den har iaf bra
> asfalt.

Sant, därför väljer jag ofta att cykla gamla Ersbodavägen istället!

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Låt bli att damma av den DIRAVI, regnet kommer
> göra den ren!
> men.... 'Var far vi då', som marran skulle sagt?
>
> Jag är bilburen.. och gissningsvis även Jon.
> Vallberget vid Tavelsjö kanske? Repris av förra
> året..? tyvärr har jag bara ETT växelöra med
> mig idag.

:)

Låter bra

Umeå-tråden
+1 på Zoncolan, där måste jag kränka mig själv någon gång.

Tavelsjö låter gött, någon som är samåkningssugen eller är det vars en bil som gäller?

Umeå-tråden
Jag har cykeln inne i bilen just nu och ett tomt cykelställ utanpå... så jag har en plats över på vägen dit. Skulle dock vilja åka direkt hem efteråt och ha den blöta cykeln utanpå bilen då.
Om Jon har stort cykelställ kanske vi klarar oss med två bilar? Annars kan jag åka förbi stan på väg hem...

Umeå-tråden
Jag åker gärna med dig då Jon.
Någonstans dushad och klar eller någonstans lerig och eländig?
Om vi ses i Tavelsjö kl 6 sharp så borde det ju funka ändå.
Var är mötesplatsen?

Alternativt kan jag ju ta min bil, där går in två cyklar och lika många cyklister

Umeå-tråden
Vi kan väl ses där vi parkerade sist? Där Tavelsjöleden korsar 363:an alltså.
DIRAVI: Ring mig på [tog bort] så kanske vi hittar någon lösning på transportproblematiken...

Umeå-tråden
tjenare! tänkte bara berätta att det börjar hända saker i vindlen! snart börjar bike park bygget på buberget! den som är intresserad får gärna ställa frågor :)

Umeå-tråden
mudd skrev:
> tjenare! tänkte bara berätta att det börjar
> hända saker i vindlen! snart börjar bike park
> bygget på buberget! den som är intresserad får
> gärna ställa frågor :)

Swweeeet! Vilka är inblandade? Hur ser det ut med lift? Hur är spårplanerna osv? Kommer det att gå att köra i år osv?
Har läst lite av det som sagts tidigare, men tja.. Hur står det till helt enkelt?

Umeå-tråden
alltså det är jag och en till som ska börja bygga till sommaren. 3 leder kommer det byggas som start. vi räknar med att börja köra i sommar. har fixat in 4 cross förare som ska börja med att köra upp ett spår och där efter börja bygga lite ut ur det. det kommer inte bli något superstort precis. men sålänge man har några spår i nedförbacke så är jag nöjd ;) skulle va kul om det är någon fler som vill hjälpa till! dock har vi ett problem medliften... torsten som har haft buberget i ett bra tag ska sluta.. där med betyder det att kommunen söker en arendator just nu. jag gissar på att det inte kommer finnas någon arendator till sommaren = ingen som har hand om liften... men ska prata med kommunen och bubergers strylesen 31 maj!

Umeå-tråden
Happyridegänget:
Gick det bra för er ikväll?

Mudd:
Jag drar ev. med och gräver lite! Får se om jag kan ta mig tid, jobbar ju rätt många dagar per vecka..

Föressten!
Någon på att dra lite pushbike på bräntis imorn? Jag (och spaden?) tänkte dra dit med Johan och köra lite. Siktar nog på eftermiddagen, typ två-tre eller så.
Siktar på att köra någon timma om kroppen orkar (småskadad just nu..)

Umeå-tråden
Kort rapport från en första happyride, marran har nog fler bilder från en betydligt bättre kamera.

Vilopaus mellan 363:an och Kassjövägen.
20100525139.jpg ht=544

Jon in action
20100525142.jpg ht=544

Den här bilden beskriver sista timmen på turen rätt bra. Duggregn och blött... men ändå rätt mysigt!
20100525143.jpg ht=544

En slitsam tur blev det, åtminstone för mig...

Umeå-tråden
rayy skrev:
> Föressten!
> Någon på att dra lite pushbike på bräntis
> imorn? Jag (och spaden?) tänkte dra dit med Johan
> och köra lite. Siktar nog på eftermiddagen, typ
> två-tre eller så.
> Siktar på att köra någon timma om kroppen orkar
> (småskadad just nu..)

Aj aj, frun var med på Vårruset ikväll så jag kunde inte komma loss. Hade varit skoj att vara där med ett gäng spadar samtidigt!

Skriv gärna några dagar innan om ni är sugna på att göra om det här framöver så ska jag (och ev. en polare) försöka hänga på!

Umeå-tråden
mod skrev:
> rayy skrev:
> > Föressten!
> > Någon på att dra lite pushbike på bräntis
> > imorn? Jag (och spaden?) tänkte dra dit med
> Johan
> > och köra lite. Siktar nog på eftermiddagen,
> typ
> > två-tre eller så.
> > Siktar på att köra någon timma om kroppen
> orkar
> > (småskadad just nu..)
>
> Aj aj, frun var med på Vårruset ikväll så jag
> kunde inte komma loss. Hade varit skoj att vara
> där med ett gäng spadar samtidigt!
>
> Skriv gärna några dagar innan om ni är sugna
> på att göra om det här framöver så ska jag
> (och ev. en polare) försöka hänga på!

Vi får ta någon grävardag i slutet på nästa vecka!
Jag körde inget ikväll då kroppen inte ville, men vi tar det nästa vecka!

Umeå-tråden
Hej, idag var det någon idiot som inte kunde hålla fingrarna i styr och skilja på mitt och ditt och därmed tyckte att han kunde sno min cykel. Den är dekaltrimmad med stjärnor och hade barnsadel idag. Är det någon som ser den så får du gärna PM:a mig. Den blev stulen på stan men Ålidhem, stulen cykel och brännbollshelg är väl ett ganska kvalificerad gissning.
20090625009.jpg ht=485

Umeå-tråden
Tjena.
Jag skulle gärna plåta trixande cyklister både i stan och i skogen.
Både downhill och trial.

Just nu har jag ingen avsättning för bilderna men jag hoppas få sälja dom genom bildbyrå.
Jag kommer alltså att behöva en modelrelease för att kunna använda bilderna i kommersiella sammanhang.

Men i första hand gör jag detta för att det är skoj.
Hör av er och berätta vad som händer så ska vi se om jag kan hänga med.

Umeå-tråden
Jag far till Hässningeberget på en stund, du är välkommen att plåta då om du vill.
Om inte annat är det kul med sällskap

Jag kör nu, men slå mig en signal om du vill hänga på, nr finns i profilen

Tillbaka
Topp