Umeå-tråden

Umeå-tråden
Tomorrow 18:00? I might join you, will see how work goes. Have you picked the playground you wanna go to? :) I took Tavelsjöleden from Hissjö back to Umeå on Sunday and it was a lot of fun, despite my stone hard thighs, never biked it this direction before.

Umeå-tråden
Hej najkn
We have discussed Tavelsjöleden starting from I20 going up to and perhaps beyond Hamptjärnsberget. I guess we have agreed on 18.00 now? Tomorrow Wednesday that is.
Meeting place inside the I20 area, marran posted a link on previous page.
I think and hope that the pace will be moderate to slow :)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Är det någon som har något tips på färdväg mellan Umeå och Övik (asfalt) utan att använda E4:an. Till Gräsmyr vet jag att det går bra att cykla därefter kan man antingen köra Nordmaling-Klöse-Flärke-Gideå-Övik eller Nyåker-Norrfors-Trehörningsjö-Björna-Övik. Jag har tyvärr ingen aning om väglaget på någon av rutterna. Är det någon som har testat? Finns det någon annan alternativ rutt? Vännäs-Bjurholm-Fredrika-Björna-Övik känns aningen lång.

Tacksam för all hjälp.
Jonas

Umeå-tråden
I agree with quid, the pace will be depending on the riders it, noone gets left behind.

Sorry JonasW, jag har ingen koll alls söder om gräsmyr, skriv och fråga u Övik-tråden också, de kanske har bättre koll.

Någon som är sugen på en sväng idag av något slag?

Umeå-tråden
Good moderate pace sounds good, when I bike alone I feel I´m slow then I tend to speed up and then I tend to end up with acid in the thighs :)

Marran: I have a task for you, since you are physicist, would it be difficult to calculate what speed is needed not to get bitten by mosquitoes? :)

Umeå-tråden
JonasW skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har något tips på färdväg
> mellan Umeå och Övik (asfalt) utan att använda
> E4:an. Till Gräsmyr vet jag att det går bra att
> cykla därefter kan man antingen köra
> Nordmaling-Klöse-Flärke-Gideå-Övik ...

Brorsan körde den vägen, åt andra hållet, för ett par veckor sedan. Han rapporterade om 6 km vägarbete nånstans i trakten av Flärke/Klöse. Sprängsten-ish. Däcken höll, men det var visst inte mer än så.

> eller Nyåker-Norrfors-Trehörningsjö-Björna-Övik.
> Jag har tyvärr ingen aning om väglaget på
> någon av rutterna.

_Ganska_ säker på att det i a f är asfalterat.

> Finns det någon annan alternativ rutt?
> Vännäs-Bjurholm-Fredrika-Björna-Övik känns
> aningen lång.

Ja, och dööööödens trpåkigt.

Umeå-tråden
JonasW: Vet inte hur du skall fara från Nordmaling, men istället för Gräsmyr-vägen som är trååååkig, så skulle jag välja Umeå-Degernäs(hästhagar)-Bussjö/Stöcksjö-Norrmjöle-Sörmjöle-Hörnefors-Norrbyn(fin grillplats vid vattendrag)-Håknäs-(grusväg och sjö)Levar/Nordmaling? Inte lika jäkliga backar, mer omväxlande underlag, nära till vatten och allmänt trivsamma etapper.
Vatten finns att fylla på redan i Norrmjöle vid campingen. Käk att handla i Sörmjöle, Hörnefors och Nordmaling.
Cyklade mtb förra sommaren, med hund och kärra. Var trivsamt! Valde Gräsmyr hem, efter Nordmaling.. Ingen höjdare. Asfalt hela vägen i.o.f.s..

Umeå-tråden
najkn skrev:
-------------------------------------------------------
> Good moderate pace sounds good, when I bike alone
> I feel I´m slow then I tend to speed up and then
> I tend to end up with acid in the thighs :)
>
> Marran: I have a task for you, since you are
> physicist, would it be difficult to calculate what
> speed is needed not to get bitten by mosquitoes?
> :)

Acid is good :)

Slightly above walking pace is usually enough, I tend to get bitten only when I stop.

Umeå-tråden
Mosquitoes max out at about 2.5km/h so unless you got strong tail-winds it is difficult not to go faster than them while pedaling (and in "strong" winds they wont have an easy time trying to land on you anyway).

Jag dyker nog också upp imorn på i20

Umeå-tråden
Damn! Jag kan inte hänga med imorn kväll. Ska grilla med jobbet, vi ska dock vara nedanför bräntis bara så jag ska nog ta med mig cykeln och köra lite där mellan kanske 1800 - 1930 eller så. Antingen blir det dirthojj eller deeehååån..

Hoppas ni får en grym tur, och fixa RR!

Umeå-tråden
Brakastruten: haha I heard about that theory, if I tried that I think they would take me out of the forest in the ambulance with anaphylactic shock or similar :)

2.5 km/h sounds good I hope I will hit down few of those bastards as a revenge for all those itchy nights and days

Where precis is the meting point, where the trail starts?

Umeå-tråden
I agree! Perfect tour, thanks everybody! I made it just in time for my soccer game and I can admit that I wasn't the fastest player on the field, but it was worth it. (Vi snackar iofs korpen division 9 :)

Umeå-tråden
Imponerande kajsaa!
Själv känner jag mig skapligt kränkt i benen idag, skönt.

Tomorrow it is midsummer. Anyone up for a ride during the day, somthing fairly long perhaps? I was thinking Röbäck/Hässningeberget/Travbaneskogen, those are really nice trails!

Stigcykling deluxe utlovas, ta nu chansen att vara dyngtrött redan innan nubben :)

Umeå-tråden
riktigt härlig tur var det! Tyvärr så måste jag nog ta den igen i kväll och leta min telefon som jag tappat. kroppen känns inte riktigt taggad på det.

Om nån hittar en svart ericsson längs tavelsjöleden kan ni nå mej på o7o-5351363.

Umeå-tråden
Hehe Marran, I thought Midsommar Afton does not apply for PhDs :) at least not for me :(

But on Saturday I supposed to be cruising the Isälvsleden, so if somebody is up to we can meet.

Umeå-tråden
Najk: if I get to choose between w a t c h i n g soccer and biking on trails in good company I would always choose the later!

Åååh vad jobbigt med mobil. Nackdelen med att tappa telefon i skogen är ju att man inte kan ringa den och ha allt för stora förhoppningar om att någon svarar..

Jag vill cykla midsommar om inte förkylning blommar ut! Min bästa vän i semestertider, yr.no, talar till vår fördel. 10?

Umeå-tråden
10 funkar för mig, jag har en kompis som skulle med också, så jag ska kolla med honom med.

Fick du rätt på sadelknarret eller ska jag ta med lite fett och några insexnycklar, så kan vi kika på det imorgon?

Umeå-tråden
Perfekt, jag kikar in här för att få tiden bekräftad.

Du får gärna ta med grejerna, det var nååågot irriterande ljud - ni kunde ju slippa undan genom att hålla er borta från mig. Svårare för mig!

Umeå-tråden
kl 10 bekräftat.

Min tanke var som sagt Travskogen/Hässningeberget/Röbäckskogen. Då startar man vid travet. Vi rullar från Tunnelbacken, vill du mötas upp på vägen eller på plats?

Kör vi härifrån vid 930 så borde vi vara där runt 10.

Vi ses!

Umeå-tråden
Grusove: är telefonen återfunnen?

marran&trampbåt: kommer det några bilder från gårdagen? Jag är extra nyfiken på videoklippet på marrans vattenlek! :)

Hade gärna hängt med imorgon men jag har nog cyklat nog för den här veckan, dessutom ska det dansas kring fallossymbol...

Umeå-tråden
Vi var och pushade i Tavelsjö igår. Vi började med att styra upp cyklarna på spår 3, men vi bestämde ganska snabbt att det var på tok för flackt för DH, så vi traverserade över till spår 2 och tog det ner.

Som tidigare nämnt är spår 2 ganska trixigt och tekniskt, en hel del stenar som gjorde anspråk på växelföraren mm. Det var helt fritt från snabbare partier men börjar med ett 60 cm drop. Redan här var det en bit över min förmåga.

Om spår 2 är ganska tekniskt så är spår 1... jävligt tekniskt! Vi ramlade typ på väg upp. Ovanför björkskogen finns det dock långa fina hällar och klippor. Hade det inte varit för att min wingman (och myggen) hade glömt att äta middag hade vi nog hängt där ett tag och letat linjer.

Men det är jobbigt att ta sig upp, så jag ser fram emot liftburen DH på HK bikepark inom kort. Kanske även Vindeln skulle kunna köra något provapå-event med lift?

Umeå-tråden
Ok oJsan, här kommer lite bilder från min kamera

RIMG0187.JPG ht=544

RIMG0188Modified.JPG ht=544

RIMG0192.JPG ht=544

RIMG0197.JPG ht=544

RIMG0200.JPG ht=544

RIMG0208.JPG ht=544

RIMG0210.JPG ht=544

Umeå-tråden
Ska försöka få upp filmen imorrn, jag var dålig på att fota så det blev inga bilder för min del, ska bättra mig till nästa gång.

Kanske tar mig en tur imorrn med, men 10 blir för tidigt, blir nog en lugn solotur isåfall.

Umeå-tråden
Provpackat nya campingkärran, inför sommarens minitur. Tältet fick sättas undertil i bakkant denna gång, då yttre takskruvar inte fanns att surra fast vid. Ser ut att fungera. Slipper ryggstöd, om jag vill, så hunden får mer golvyta!
Bild kommer senare.
Blev en Cycletrack från konsum i år. Får se om den tål vintern? Två års garanti.
Kikade på sporthusets gula Spectra, men blev snål..

Umeå-tråden
Här är filmen, kass kvalla i highspeed såklart och kanske filmat lite för långt ifrån men lite kul ändå. Inte orkat klippa nått heller så klippet är lite långt

Tillbaka
Topp