Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jag hade tänkt dra ut och köra lite med dirthojpan imorn. Är väl mest sugen på i20dirten och bräntis, men om någon annan har en bra plan är jag nog på! Kan nog hänga med på lite stigcykling om vi kör långsamt.. (SS och låg sadel liksom. Och jag har inte kondition som marran för dom som tror det...)

Någon sugen på att dra ut? Antingen kring ett eller sent imorn.

Umeå-tråden
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon sugen på att dra ut? Antingen kring ett
> eller sent imorn.

Aj aj, jag hade gärna hängt på men har svårt att komma lös idag.

Umeå-tråden
Hej, är ny här på detta till synes trevliga forum och har precis börjat komma igång med cyklandet igen efter några års träda. Men då jag och familjen har flyttat till en ny ort (Sävar) så har jag ingen större koll på bra stigar/vägar i området. Så om det någon som har något smultronställe så får ni gärna berätta/beskriva var man hittar den.

Umeå-tråden
Bucklan: Vill du köra racer eller mtb? För racer är det nog bara att ge sig ut, kika lite på kartan först. Att läsa igenom den här tråden kan nog också vara rätt givande, det finns mpnga turer beskrivna här.

Är det mtb som gäller så är det lättast att hänga med på de happyrides som går, då visar folk upp sina favoritstigar.

Ny vecka betyder ju även ny onsdagsride, någon som har speciella önskemål denna vecka?
Annars tänkte jag att vi kan öka spångsvårighetsgraden lite och fara till Grössjön. Roliga stökiga stigar, och lite smalare spänger på sina ställen. Andra förslag?

Umeå-tråden
Eller så kan man tolka det som att det inträffat två cykelolyckor och att kön inte har med saken att göra.

Jag cyklar gärna imorgon! Har det hunnit smidas några planer om vars och när?

Jon.

Umeå-tråden
marran skrev:

> Ny vecka betyder ju även ny onsdagsride, någon
> som har speciella önskemål denna vecka?
> Annars tänkte jag att vi kan öka
> spångsvårighetsgraden lite och fara till
> Grössjön. Roliga stökiga stigar, och lite
> smalare spänger på sina ställen. Andra
> förslag?

Jag citerar mig själv, det finns risk att cyklingen blir dränkt i den hastigt uppblossade genusdebatten :)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
marran skrev:
> Bucklan: Vill du köra racer eller mtb? För racer
> är det nog bara att ge sig ut, kika lite på
> kartan först. Att läsa igenom den här tråden
> kan nog också vara rätt givande, det finns mpnga
> turer beskrivna här.
>
> Är det mtb som gäller så är det lättast att
> hänga med på de happyrides som går, då visar
> folk upp sina favoritstigar.
>

Det är väl mtb jag tänker på, landsväg är lättare att hitta vägar. Man kanske ska ta å försöka ta sig in till stan nångång det anordnas en happyride.

Umeå-tråden
Jag tror på Jon FBs analys.

Jag hade gärna happy rajdat i Grössjön imrg men har lämnat Umeå för att utforska skogarna runt Nyköping under några veckor (samt arbeta en dutt). Vi ses i Augusti!

Umeå-tråden
Jon.. Jag försökte, men tydligen var det viktigt att framhålla, att det var just kvinnor som drabbats? Inte barn, eller män. Inte bara ännu en gå-drulle på cykel!
Utan "Ytterligare en kvinna har råkat ut för en cykelolycka i Umeå." Felet skulle förstås kunna vara Umeås? En kollektiv skuld i oredan.. Varför man då måste nämna könstillhörigheten på det sätt man gör, förblir oklart.

Umeå-tråden
Yr verkar ha ändrat sig till det bättre nu, det kan nog bli en tur på onsdag också för de som inte är gjorda av socker :)
Iaf jag kan tänka mig att köra båda dagarna

Umeå-tråden
Hej umebor! Jag håller på att emigrera och säljer därför lite cykelgrejer. Vet att det finns ett köp och sälj, men jag hoppas det inte stör om jag lägger ut en liten sammanställning här:

Dubbdäck, 26" och 28"
Peugeot-racer modell äldre (passar nog personer kring 170-175 cm, lite för kort för mina 178 cm)
XTR bromsvajerset
XTR växelvajerset
Fixed hjulset
Hardtail i titan med xtr, Avid Elixir cr mag, SID race etc. (liten 18", ny).
Styrstam Thomson 90 mm lång (ny)
Stänkskärm bak (den som är på denna bild http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=128979 )

Om någon är intresserad av mer detaljer få ni gärna höra av er! Alla bud överväges. Mitt nummer är 076-2264878.

Hardtailen är oanvänd - kanske blir det premiär på kvällens tur.

August

edit: lade till stänkskärm

Umeå-tråden
XTR-vajrnarna skulle jag nog kunna befria dig från, alltid bra att ha :)

Vart cyklar vi ikväll? Kul om du dyker upp, vore kul att få se titanhojen också.

Umeå-tråden
Ok! Jag kan kanske skicka dem med internposten och så får du sätta in lämplig summa på mitt konto?

Titanhojen är fantastisk, väger nog kring 9 kg med de lätta däck som är på. Tyvärr har den lite för kort överrör för mig, så jag skulle helst vilja byta ramen och behålla delarna. Men det kommer nog sluta med att jag tar med den och skaffar en stolpe med lite setback.

Umeå-tråden
Jag är på att köra!
Vart och när föreslås?
Jag känner mej lite småförkyld så kör helst nått lite kortare men gärna tekniskt, alternativt viker av längs vägen.

Umeå-tråden
Kortare men tekniskt, låter skoj. Jag har två ideer spontant, antingen Nydala eller Stadsliden/Gammlia. Stadsliden bjuder fler höjdmeter, så det röstar jag för. Jag tror man kört slut på stigarna där på ungefär en timme, vill vi cykla mer kan vi köra upp till Liljansberget, där bjuds också småstök, höjdmeter och ett virrvarr av stigar.

Vart ses vi? Jag kommer från Tunnelbacken, så helst på den sidan av skogen, fontänen utanför Mit kanske? När, kl 18?

Jag laddar med HT:n och låg sadel!

Umeå-tråden
Vad tror ni om att ses nån kväll och köra ett träningsrace, XC?
Min träning har inte varit vad den borde under vintern och våren, så det vore nyttigt att panga på med några härliga fartpass. Det är roligare att ta ut sig om man är fler som lider tänker jag. :)
Själv är jag i stan mest hela sommaren, och kör gärna ett race i veckan om intresse finns. Jag tänker mig småstigar 5-6 km * 2-3 varv. På Umåker och I20 har jag färdiga slingor som funkar, det är fort gjort att sno ihop nåt ute i Röbäck också.

Ja, den som är sugen kan väl svara i ett PM lite raskt. Jag har svår abstinens och kör gärna redan imorgon om det skulle vara så ...

Umeå-tråden
Åter från en Tur & Re-cykeltur Nordmaling, med tioårig jycke i cykelkärran stora delar av tillbakavägen. Blev gamla kustlandsvägen åt båda hållen. Den är inte alls dum, på vägen hem! Grus från Levar till Håknäs.

Umeå-tråden
Hej Umeå-cyklister!

Ni som brukar cykla på Röbäck/Umåker. Har ni ngra tips var man cyklar? Är fortfarande nybörjare och har testat delar av 8km-spåret på Röbäck och motionsmilen på Umåker. Vet inte riktigt vilken som var stenigast, men iaf alldeles för svårt för mig :( Finns det bra spår/stigar som består mer av rötter och ojämnheter och bara är lite stenigt? Dvs nånting mittemellan plant elljuspår och de för mig alldeles för steniga partierna?

Nån som lagt ut ngn karta på nätet?

Umeå-tråden
Hej Cortina,

there are some very nice trails around Röbäck, but most of them contain rocks, but if you are looking for roots, then you shouldn´t have problem to find them :) There are lots of them :) (if google translate understood :)

I usually start from Umåker and after orienteering in the labyrinth of horse tracks I find myself on a smooth trails going uphill and there it crosses skitracks at some point. Then you can get over Lidberget to the other side and continue to Häsnningsberget...There are even more and maybe smoother ones between Skravelsjö and Röbäck skolan, but tricky to find and connect them. There are some post in this tråden from last year from a very nice happy ride. I tried to find the way the other time, but without success.

I was playing around with the thought to eat some km today and was just thinking about that area, but probably I would have to check the map and post with map.

IS anybody else rolling this evening? Not too early works for me.

Rob

Umeå-tråden
najs najs quid :)what about the mosquitoes monitoring? how are those bastards doing? :) are you on holiday and ride during day?

What about Saturday, anybody having some good ideas? preferably in the afternoon?

Umeå-tråden
najkn skrev:
> najs najs quid :)what about the mosquitoes
> monitoring? how are those bastards doing? :) are
> you on holiday and ride during day?
>
> What about Saturday, anybody having some good
> ideas? preferably in the afternoon?

The mosquitoes are doing quite well it seems, there is plenty of them and all were very keen to suck my blood. But far worse are the horse flies! They too enjoy the sun and their bites really hurt! Hate them...

Yep, holiday finally. Only worked half day today and now looking forward to several weeks of non-working :)

I might be up for a Saturday ride, I would like to see more of Umåker and Röbäck, I´m not very familiar with the trails over there.

Umeå-tråden
Grusove kan ju stigarna på Umåker nu efetr den virriga midsommarriden, eller? :)

Jag visar gärna stigar där annars, men är inte i Umeå igen förrän nästa vecka. Tisdagsride kasnke?

Umeå-tråden
quid skrev:
> najkn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > najs najs quid :)what about the mosquitoes
> > monitoring? how are those bastards doing? :)
> are
> > you on holiday and ride during day?
> >
> > What about Saturday, anybody having some good
> > ideas? preferably in the afternoon?
>
> The mosquitoes are doing quite well it seems,
> there is plenty of them and all were very keen to
> suck my blood. But far worse are the horse flies!
> They too enjoy the sun and their bites really
> hurt! Hate them...
>
> Yep, holiday finally. Only worked half day today
> and now looking forward to several weeks of
> non-working :)
>
> I might be up for a Saturday ride, I would like to
> see more of Umåker and Röbäck, I´m not very
> familiar with the trails over there.

Oh yeaaah horse flies those are real nasty bastards...quiet and so efficient in making pain. But I don't understand why mosquitoes bite biking girls too, since it' s female mosquitoes biting only, you females should hold together right? :)

Several non working weeks sounds like miracle for me right now :) but I will hopefully have some free weeks soon too.

Umåker and Röbäck is just what I was thinking off, there are nice stretches especially starting by skola and going to Skravelsjö. And maybe more to explore. I will work before the noon, so I think I can only ride in the afternoon. The weather should be fairly good, coudy but sunny towards the evening.

Let´s keep in touch, maybe Cortina would like to join? Love kanske?

Grusove, I think I met you at the south tip of Nydala, I was running but wasn't sure it was you.

Umeå-tråden
Tror att det åtminstone finns en 30 % chans att jag kommer ihåg hur stigarna går där på Röbäck :)

Jag kan tänka mej att ta en sväng på röbäck men ska åka bort i morrn eftermidda och utforska stigarna kring funäsdalsfjällen.

Najken: At what time where you there? didn´t see you but i was probably in my own world :)

Umeå-tråden
najkn skrev:
> Oh yeaaah horse flies those are real nasty
> bastards...quiet and so efficient in making pain.
> But I don't understand why mosquitoes bite biking
> girls too, since it' s female mosquitoes biting
> only, you females should hold together right? :)

Yeah, I´d love to see some female bonding in the forests. But no, we´re not quite there yet. Womens blood apparently is just as attractive.

Managed to hit the back of my thigh during the ride yesterday, have quite a painful bruise today. Lårkaka as we say. I´m not sure I´ll be able to get back on the bike already by tomorrow. I´ll keep you posted.

Umeå-tråden
Ouch....but lårkaka sounds actually like something nice and sweet to eat :)

Martin, I think it was past 20:00 and it was just before the ramp by the very south tip of the lake :) did you do some nice biking?

Tillbaka
Topp