Umeå-tråden

Umeå-tråden
Tog en tur över isen från Norrfjärden till Holmön istället. Det går ett skoterspår ganska rakt över. Underlaget var inte jätteroligt dock; vissa sträckor gick det bara att ta sig 5-10 meter innan bakhjulet grävde ner sig, sedan var det bara att hoppa av, byta spår och upprepa proceduren.

Norrfjärden:
img_8767.jpg ht=544

Ute på Västra kvarken:
img_8781.jpg ht=544

Ser stängt ut...
img_8832.jpg ht=544

Umeå-tråden
Stigarna är hårda och fina nu efter nattens kyla. Cykling anbefalles!

Edit: skrev naturligvis detta före eftermiddagens snöfall

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Skoterlederna runt Skravelsjö är hårda och fina. Där kan man hitta en del sköna utförslöpor på berget. Det blev säsongspremiär för mig igår.

/Patrik

Umeå-tråden
Hallå hallå!

Här var det längesen jag var! Skönt att se att ni är ute o spårar lederna trots all snö! När smälter den förresten?? :)

Har ett spörsmål.. Min dame vill köpa en cykel, mtb.. Hon är 167cm lång och vill ha en cykel att behålla några år. Några tips eller någon cykel att sälja kanske? Vi är ju i umeå maj ut i år.

.emil

Umeå-tråden
Cyklade på Tavlefjärden igår. Det var en riktig motorväg. Det gäller att utnyttja skoterspåren och vinterstigarna nu, snart blir det plusgrader...

Umeå-tråden
Sitter också och klurar på när det börjar bli dags. Jag tänker att det kan dröja ett tag innan stigarna blir lite mer snöfria? Jag menar, i den här tö-snön sjunger man väl ner mycket?

Umeå-tråden
PeAC: Den är inte till salu, men vill hon låna min Santa Cruz en sväng för att få en känsla för storlekar och annat går det bra, bara att höra av sig :)

Jag var ute och testade i dungen nedanför Sofiehem, skogscykling är inte aktuellt än på ett tag, om man inte kan hitta en fin södersluttning utan för många träd. Någon som är sugen på att hänga med och skotta på Hässningeberget?

Umeå-tråden
Någon som vet hur det ser ut på vägarna utanför stan förresten? Man kanske kan köra racerpremiär på lördag om det har torkat upp, det vore ju grymt!

Umeå-tråden
Marran> Fantastiskt, det kan nog komma ett samtal lite framöver. Vi letar en go cykel till henne, dåligt med annonser om mtb's till damer.. Hoppas det fortsätter smälta i den här takten, då är det stigcykling om två veckor typ :)

Umeå-tråden
Oj, det känns ju lovande. Man kanske ska ta en liten tur vid typ 12 på lördag, när det hunnit bli lite värme i luften. Vem är sugen?

2-3 timmar kanske, i lagomt tempo. Det borde bli 6-9 mil i solen, kan ju bli hur bra som helst!

Umeå-tråden
xur skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter också och klurar på när det börjar bli
> dags. Jag tänker att det kan dröja ett tag innan
> stigarna blir lite mer snöfria? Jag menar, i den
> här tö-snön sjunger man väl ner mycket?

Jo det är kört att cykla på snön nu. Fram t.o.m. förra fredagen gick det bra på skoterspåren men på lördagen efter regnet då så var det alldeles mosigt. Hjulen sjönk ner hela tiden. Så nu är det bara att invänta värmens ankomst och snösmältningen.

Tidigare år har det varit hyfsat torrt i mitten av maj och med tanke på mängden snö i år så blir det säkert nåt liknande nu.

Umeå-tråden
Damnit, upptagen på lördag, vore hur kul som helst att bränna av lite asfalt! Vätternrundan, måste ju börja cykla ngn gång :)

En fin recension av turen efteråt vore fint! Rycker lite i cykelnerven nu med värmen och solen!

Umeå-tråden
Jepp det blev det, kanonfina vägar överallt.

En fin runda tycker jag är att rulla cykelvägen förbi Volvo och fortsätta ut till Sörfors, över älven till Brännland och hem längs den lilla landsvägen där, taskig beskrivning men en kik i kartan borde klargöra lite vad jag menar

Umeå-tråden
Det var kanonfint! Åtminstone landsvägarna utanför stan, särskilt på Sörforssidan. I stan är det dock inte det lättaste att ta sig fram med cykel med allt detta förrädiska lösgrus som ligger och dräller.

Umeå-tråden
Hur går det med snösmältningen i Umeåskogarna? Finns det något hopp om någon barmark närmaste veckan?

Jag ska upp nästa vecka och funderar på om det är värt att släpa med sig en MTB för lite stigcykling.

/Johan

Umeå-tråden
Här ett par mil utanför stan ser det tungt ut med stigcykling. Men - det smälter otroligt snabbt i det här vädret så frågan är om det kanske går att hitta några snöfria stigar nästa vecka.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Här ett par mil utanför stan ser det tungt ut
> med stigcykling. Men - det smälter otroligt
> snabbt i det här vädret så frågan är om det
> kanske går att hitta några snöfria stigar
> nästa vecka.

Aha, intressant.

I Uppsala small det bara till från helt ocyklingsbart till nästan sommarföre.

Baxar nog med mig en hoj och håller tummarna för något liknande i Umeå :)

/Johan

Umeå-tråden
Hittar du en trevlig sydsluttning skulle det nog kunna vara cykelbart, men det är fortfarande många gräsmattor osv som är täckta av ett tjockt lager snö, så rent generellt ser det svårt ut

Umeå-tråden
Alltid roligt med lite bilder visst? :)

IMAG0053.jpg ht=725

Gammlia, fanns en liten bit utan snö.

IMAG0049.jpg ht=544

Borta vid tomtebo ungefär, andra stället som faktiskt gick att ta sig fram på längre än bara några meter.

Umeå-tråden
Härligt, det töar upp snabbt nu!

Jag tänkte kolla intresset för att kicka igång mtb-säsongen snart. Tanken är att köra ett plojrejs på Carlshemsknölen, från toppen ner till grusvägen och tillbaka upp igen, individuell start på tid. Så får alla möjlighet att blåsa ur luftvägarna lite inför sommaren. När vi hämtat andan kan vi grilla lite, diskutera sommarens äventyr och drömma om torra stigar som snart kommer.

Stigen är lättcyklad men rolig både uppför och nerför, och tar i storleksordningen 5 minuter att cykla. Tanken är att både fetton och svetton ska kunna ha kul, vissa på väg upp och andra på väg ner.

Jag tror stigen kan vara snöfri till nästa helg, är folk i stan över Påskhelgen? Annars kan vi köra någon kväll nästa vecka.

Alltså, förslag 1: Måndag annandag Påsk, mitt på dagen.

Förslag 2: Onsdag 27/4 på kvällen, vid 6-7?

Umeå-tråden
Jag var ut och rekade en sväng i Röbäck ikväll. Korta bitar var helt OK men det var för mycket ocyklingsbart för att det skulle vara njutbart riktigt än.

Det började hyfsat på motionsspåret bakom kapellet
snowcheck_01.jpg ht=705

Cykelbart trots sorbet
snowcheck_03.jpg ht=705

Här tog det stopp
snowcheck_06.jpg ht=532

Cykeln står stadigt i alla fall
snowcheck_08.jpg ht=532

Bara att putta
snowcheck_11.jpg ht=705

Men det smälter ordentligt. Vissa stigar var bäckar.
snowcheck_13.jpg ht=705

Svårforcerat med böjda träd...
snowcheck_15.jpg ht=532

...och knädjup snö
snowcheck_16.jpg ht=705

En liten film blev det också

Får se om det blir några fler turer i veckan. Tyvärr blir jag nog inte kvar till marrans race :(

/Johan

Umeå-tråden
Härligt att se på filmen, det verkar ju vara på gång i alla fall.

Jag funderar lite på skogen vid travet, där lutar ju lite mer och kanske töar snabbare? Det kanske blir en rekningstur bort dit nu i dagarna, får man sällskap då Jojje? Imorgon eftermiddag till exempel?

Umeå-tråden
marran skrev:
> får man sällskap då Jojje? Imorgon eftermiddag
> till exempel?

Inte omöjligt. Schemat för torsdagen är inte klart men jag borde ha koll senare idag. Det vore kul med annat sällskap än hunden :)

/Johan

Umeå-tråden
Det vore kul med uppslutning :)

Vart ses vi? Jag har två förslag, antingen parkeringen vid travet eller parkeringsfickan vid Hässningeberget, alltså längs grusvägen från Skravelsjö, beroende på vilken sida vi tror är mest snöfri. Vad tror du?

Umeå-tråden
Man kan fara upp i travskogen från Hässningeberget också, och med min ringa kunskap i att läsa kartan ser det ut som det blir en sydväst-sluttning om man far mot travet, så det kan ju vara lovande.

Upp mot Hässningeberet är det nog mestadels ost-sluttning, men eftersom det sluttar kan det ju mycket väl töa fram tidigare där än på andra ställen.

Tillbaka
Topp