Umeå-tråden

Umeå-tråden
klockan fem som är sagt på i20?
Jag har lite tight om tid, är det lätt att hitta in på leden? Jag har ju varit där förut men mitt minne är kanske inte det starkaste, om jag kommer sent tänkte jag?

Är rätt pepp på att cykla nu ju, solen är framme och det blåser inte hund längre! :)

Umeå-tråden
Helgens planer verkar ännu höljda i dunkel. Jag har hört viskningar om både Röbäck/Hässningeberget och Isälvsleden. Själv är jag med på det mesta, men tekniskt och långt vore skoj.

Umeå-tråden
Här i Bodbyn (supporterklubb till Umeå-happy...) var det dålig uppslutning på happyride idag... kan å andra sidan bero på att jag aldrig annonserade den. :)
Det blev hur som helst en fin tur i solnedgången i en skog som torkat upp avsevärt sedan förra turen.
04052011423.jpg

Umeå-tråden
Tack för cyklingen! Muy bien :)

Bilagor

• DSC00998.JPG
    DSC00998.JPG
    195.4 KB · Besök: 58
  • DSC00999.JPG
    DSC00999.JPG
    174.5 KB · Besök: 65
  • DSC01000.JPG
    DSC01000.JPG
    178.7 KB · Besök: 56
  • DSC01001.JPG
    DSC01001.JPG
    189.7 KB · Besök: 51
Umeå-tråden
Jag kommer nog att försöka rulla omkring på Hässningberget under helgen, eventuellt travskogen.

Ang. Treken så står det ju inget om hur den är specad mer än växlarna som är av hyfsat låg standard. Scotten ser inget vidare ut med mekaniska skivbromsar, kass gaffel och låg standard på växlar. Många här på happy rekommenderar tyska Radon, så även jag. Väldigt mycket för pengarna. Jag körde två säsonger på en Team 7 och var supernöjd. Byggde om den till en dirt efter jag skaffade fulldämpat, men har kvar ramen om jag skulle bli sugen igen.

Här är två exempel på hojar i samma prisklass men som känns vettigare för skogscykling

Tjej-specifik
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a42449/zr-lady-5-0.html?mfid=52

Rea och riktigt bra pris
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a23181/zr-team-5-0.html?mfid=52

Den här med Team-ram finns också.
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a42334/zr-team-5-0.html?mfid=52

Jag är 170 lång och körde med 16'' ram. Jag gillar att sitta ganska kompakt på cykeln, och smidigheten med en liten ram.

Umeå-tråden
+1 på Patan, Treken var dyr och Scotten trist specad. Jag tycker även radonerna känns halvtrist specade, försök kliva upp en nivå från dart-gaffel så får man fungerande dämpning.
Det här är nog den billigaste nya hojen som känns vettig om man vill att den ska hålla för skogskörning ett par år http://www.bike-discount.de/shop/k95/a43102/zr-team-6-0.html?mfid=52

Ang damgeometri tycker jag mest det verkar tramsigt, köp en hoj i lagom storlek bara.

Ang cykling är jag klart på, och vädret ser ju finfint ut. Stökiga partier med lugnare mellan Låter som Röbäck/Hässningeberget, men jag är öppen för förslag.
Temperaturerna verkar ju till och med tillåta raceråkning, så om vi kör mtb på lördag kan jag tänka mig en 10-15 mil racer på söndag.

Umeå-tråden
Jag håller med marran angående cykel till Karin. För kring 5000:- får man tyvärr inget vettigt nytt.

F.ö. cyklar jag gärna mtb på lördag. Form, fart och duration är mig likgiltigt (snarare är jag peppad på vad som helst). Söndag blir det nog löpning för mig.

Umeå-tråden
Hallå!

Tack för tipsen, ja den här jakten är ju långt ifrån över känns det som.. Inte lätt när kunskapen inte är så hög själv, börjar plocka upp lite här o där.

Näe billig ny cykel är inte det mest spännande, enig där!

Det blir mer att titta på, det är ju en klar begränsning med budgeten.. Det är som ingen som vill gå lågt heller på sin beggade cykel.

Ser fram emot lördagen jag oavsett vart vi tar vägen!
Prova nydäcken! Cykeln fick en lite annan attityd.. Cityslickerserna är borta :)

Umeå-tråden
Så du har fått sulorna? Det gick fort. Kommer bli finfint det där.

Jag antar nollhypotesen Röbäck/Hässningeberget kl 11, och sen är det fritt fram att motbevisa mig :)

Umeå-tråden
marran> Den var fin den! En liten klättrare, uppförsbackar är ju kanske det roligaste. Men lurar på om nästa cykel ska ha en bakdämpare som ni stora killar har. Då kanske jag kan lära mig åka nedför också om jag skaffar mig en sån.

Lördag kl11 låter fint!

Umeå-tråden
Plussar på Marrans tips. GT:n ser fin ut och rimligt prissatt. Gaffeln är ju den enskilt dyraste komponenten så det gör ju inget att den är bra. Ramen ser också trevlig ut. Jag har själv bytt ut en xc-ram mot en DJ/4X-ram och gillar smidigheten och den lite flackare styrvinkeln. Cykeln blir helt enkelt lite busigare och roligare när det stökar och studsar.

Någon som har en kedjestyrare med bashring för 1 eller helst 2 klingor och BB-mount över och till salu?

Umeå-tråden
Ok, morgondagen närmar sig med stormsteg. Hugade cyklister är alltså jag PeAC och Jon, några fler?

Ska vi säga idrottsplatsen i Röbäck kl 11? Jag kan cykla dit, jag kan också rulla i bil om någon föredrar det, vad säger ni om logistiken? Det vore för övrigt kul att köra en hel sväng Röbäck- Hässningeberget - Travet - Röbäck, så man får ihop några timmar, vad säger ni om det? Jag förbereder fika i alla fall.

Edit: Alternativt skulle man rent av kunna grilla t.ex. uppe på Hässningeberget

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Jag följer mycket gärna med! Väderprognosen ser lovande ut för imorgon och jag behöver få komma ut. Finns det möjlighet att få samåka dit vore det grymt bra.

Umeå-tråden
Jag är sugen, fikaladdad också.

Bil lämnar mer energi åt stigcykling. fast det är en liten förlust att åka bil också..
svårt sånt här..

11:00 röbäck, samcykling dit kanske?

Umeå-tråden
Jag tycker att transportcykling är lite sisådär, så jag tar bilen. Avfärd från Martins garage kvart i elva.

xur, med risk för att låta moralistisk ber jag dig ändå att ta på dig en hjälm idag. Det är småjobbigt att oroa sig när man kör utför hällar och sånt. Hoppas det uppfattas som en omtanke snarare är en uppmaning.

Jon.

Umeå-tråden
+1 på Jon och hjälmmoral, det känns lugnare i själen för oss andra :)

Jon, visst har du något kedjelås med dig? Jag har bara ett halvt nu sen jag satte ett i Carls kedja i onsdags.

Ang transport antar jag att vi blir två bilar då, gör vi som sist så PeAC kör, så åker jag med dig Jon?

Glöm inte kameror, fika och banjos, vädret ser ut att bli helgrymt!

Umeå-tråden
Tog med krattan och minisågen och städade lite stig här i närheten... en rätt fin utförslöpa som borde bli rätt härligt när det torkat upp lite mer. (har bara cyklat den uppför tidigare)

Flow
07052011430.jpg

Lite mer flow...
07052011432.jpg

Blött hygge med väg i mitten...
07052011433.jpg

Utmaning för den våghalsige...
07052011435.jpg

more to come....

Umeå-tråden
Jonas: klyv stocken längs med så blir det en grym spång!
I övrigt kan jag bara hålla med Jon.

Tack förresten alla som var med idag, riktigt härlig tur.

Någon som är sugen på att bränna av 10-15 mil landsväg imorgon och sen sjunka ner i en soffa till Girot?

Umeå-tråden
Hallå!

Fantastisk tur måste jag säga, skön avslutning också. Riktigt Happy! Kanske lite sugen på cykling imorgon, känner mig lite mör nu faktiskt. Ska nog dricka lite vin så löser det sig.

Laddar upp dagens bildskörd här.

happy01.jpg

happy02.jpg

happy03.jpg

happy04.jpg

happy05.jpg

happy06.jpg

Umeå-tråden
Hmm, har plockat av kedjan och lagt den i lådan, för att glömmas bort, men då undrar jag om det är värt att dra på nya kedjan eller ska jag köpa en ny klinga istället? Det är ju två "taggar" som är trasiga/av och funderar om det förstör cyklingen eller om det skulle fungera. Har ni ngn erfarenhet?

Bifogar en bild så syns det bättre..
drev.jpg

Umeå-tråden
Hög klass på bilderna, speciellt den på xur tyckte jag var riktigt grym.

Fila till klingan lite så det inte är några grader där taggarna saknas, så borde du kunna klämma på ny kedja, fast jag har inte testat detta själv. Jag hoppas för övrigt att vinet gjorde susen för cykelsuget :)

Umeå-tråden
Tack för tips, jo vinet gör sitt. Det är väl mest det där muskelfästet som börjar smörjas lite..

Vilken tid tänkte du dig? Jag är pigg från halv åtta tiden tror jag.. Ska inte lova för mycket nu.

Umeå-tråden
Godmorgon!

Vinet lyckades inte smörja upp tillräckligt. Måste ge det längre tid tyvärr. Synd på en väldigt fin dag, det är ju en långtur dag idag.
När börjar Girot?

Umeå-tråden
Hur är dagsformen och muskelfästet?
Vid 10 börjar det ha blivit lite värme i luften, kan vara lagom kanske? Bara att dyka förbi, så fixar vi din sadelstolpe först också. En vettig sittställning gör nog sitt till för att hålla benen hela

Äh, jag var för sen. Synd, hoppas benet ordnar sig. Det blir nog en ny tur imorgon eftermiddag, då ska det bli ännu varmare

Girot kan du se här http://videochat.gazzetta.it/index_giro.shtml tror de sänder hela etappen, ofta startar de vid 10-12 tror jag.

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Absolut. Vet du förresten om man kan få tag i en rulltrissa till Blackspire Stinger i Övik, t.ex. på hk-cykel? Vi har dåligt med lbs här uppe, och det vore fint att ha den till nästa helg. Jag vågar inte riktigt lita på att CRC är så snabba

Tillbaka
Topp