Umeå-tråden

Umeå-tråden
Quid: En hel del slät fin singletrack, bra nybörjarstig med vackra omgivningar. En hel del asfalt och grusväg om man vill ända ut till havet, och väl där finns ingen bra cykling förutom hällen som finns på bild i "dagens bild-tråden", och egentligen inte så mycket utsikt man inte redan sett heller.

PeAC: surt med förkylning, krya på dig!

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Leden ut mot havet kan man nog beskriva som en bra nybörjartur/Glassartur. Väldigt lättcyklat och fint. Längst ut mot havet blev det några kilometer grusväg och asfalt.
Du ska inte med på äventyr ikväll quid?

Umeå-tråden
Nope, after work ikväll. Dessutom är jag alltför ledbruten efter veckans intensiva brännbollsträningar :)
Och så tänkte jag som så, att om ni rekognoserar leden så kan jag komma senare och bara köra de fina sträckorna :D

Umeå-tråden
Här kommer några bilder ifrån favorit stigen i Sävar, stigen går längs med Sävarån och används väl mest av fiskare tyvärr också av bävrar som fäller träd mest överallt. Så tyvärr får man bära/leda cykeln bitvis men det är det värt. Ni slipper se bilder på dom roligaste delarna för då ville jag inte stanna och ta kort :P

019.JPG

020.JPG

021.JPG

022.JPG

023.JPG

024.JPG

026.JPG

027.JPG

028.JPG

032.JPG

033.JPG

Umeå-tråden
Åhå, den måste undersökas någon lämplig sommardag! Kan du rita in stigen på någon karta eller peka ut den lite mer exakt? Ungefär hur lång är den?

Umeå-tråden
Kul att det såg intressant ut :) Den ligger en bit utanför Sävar, man får cykla drygt 2,5-3 km ut mot Johannisfors. En bit efter skylten mot Pålböle så viker man ner i skogen som dock inte är så välmarkerad, ingången alltså inte skogen :P Tror den är drygt 4-5 km om man tar den lite längre biten, totalt med tranportsträckor så brukar det bli 12-14 km. Just nu är den ganska sur och blöt bitvis efter allt regnande. Ska ta och försöka rita in den på nån karta :)

Umeå-tråden
För att lätta upp tråden med lite fler bilder bjussar jag på en från helgens tur i Holmsund. Turen finns beskriven under Turtips och bjöd bitvis på tämligen utmanande cykling.
Stok kollar läget efter bropassagen.
holmsund.jpg

Umeå-tråden
Grym tur igår. Tryckande sommarhetta och tack vare myggens uppvaknande ett högt tempo och få pauser. Kommer kanske någon bild ikväll. Något som var lite roligt var att jag märkte att jag konverterat bakhjulet till 12mm maxle. Incitamentet var väl bara en allmän uppgraderingsiver, men svingen blev klart styvare!

Umeå-tråden
Så maxlen gjorde skillnad, kul! Måste jag styva upp profeten nu också alltså, kommer att sluta dyrt det här, som vanligt.

Ser fram emot bilderna, har lite mtb-abstinens nu efter att inte ha kört sen dh-resan i lördags.

Umeå-tråden
Jag tänkte utforska cykelbarheten kring Kont på söndag. Sällskap vore trevligt! Då mycket står på schemat för lördagskvällen tänkte jag inte dra dit förrän klockan elva-tolv.

Umeå-tråden
"nog eventuellt inte omöjlig..." Politikervarning på det tvärsäkra uttalandet! Nina och ev. Andrea ska också med.

mod: fråga i övikstråden, de borde veta.

Umeå-tråden
Nu, marran, ska du få några bilder! Först från i onsdags. Från trakterna kring Hamptjärnsstugan, ungefär samma runda som vi körde sist. Nu kryddat med nästan 30-gradig värme och sjukt mycket mygg.

100_3063.JPG

100_3069.JPG

100_3074.JPG

100_3076.JPG

100_3082.JPG

100_3083.JPG

Idag var vi till Kont. Oväntat fina stigar. Det mesta var lätta till medelsvåra smala stigar och ibland var det riktigt tekniskt. En del fina hällar också. Dock inte så många kilometer stig och i princip inga höjdskillnader. En fin tur som tyvärr slutade abrupt med att Nina klotade på hällarna och pajade handleden.

100_3093.JPG

100_3101.JPG

100_3104.JPG

100_3107.JPG

100_3109.JPG

Umeå-tråden
Äntligen bilder, ser superfint ut! Hur länge kan man cykla vid kont innan man kört allt?
Otäckt med handleden, var det allvarligt? Jag önskar såklart en snabb rehab till Nina.

Umeå-tråden
Pga av missödet körde vi inte allt, utan tog vägen tillbaka. Jag skulle gissa max två timmar, men man kan ju förstås cykla en del stigavsnitt i båda riktningar och så. Ang. skadan är det mest sannolikt en mjukdelsskada i tummen, men det skulle kunna vara det förrädiska båtbenet.

Umeå-tråden
Riktigt fina bilder är det från tavelsjöleden det runt hamptjärnsstugan? Har lite problem att hitta lämpliga turer blir lite för mycket irra runt på i20 området hänger gärna med om nån av er ska ut något i veckan.

Tillbaka
Topp