Umeå-tråden

Umeå-tråden
Hej,

Jag är ny på detta med moutainbike, i helgen ska jag i varje fall dygnshyra cykel på frifot. Därför söker jag tips på en led som passar för att cykla ut på eftermiddagen, har stuga att övernatta i och är lagom svår (lätt) för en nybörjare.

Jag överväger Isälvsleden via buss till Hällnäs och sen tillbaka från Åmsele, men det kanske är overkill?

Umeå-tråden
Jag vill också cykla!
Idag, imorgon, racer, mtb, allt!

racer_mupp: Isälvsleden är finfin för nybörjare, väldigt lättcyklad. Har du hyfsad kondis ska det nog gå bra

Umeå-tråden
Jag är sugen på att köra i morrn kväll iaf. Spelar inte så stor roll vart, tror jag har gett de leder jag vet om ungefär lika mycket kärlek i sommar.

Racer_mupp: Tror turen du funderar på är en bra nybörjartur men vill varna för att det finns risk att Misutjärnsstugan är full om du kommer dit sent.

Umeå-tråden
Jag och tjejen skall upp till Umeå, för första gången, runt midsommar och tänkte höra om någon kan tipsa oss om fina leder/stigar i anslutning till eller i närheten av Umeå.

Umeå-tråden
JC, kolla lite tidigare i tråden så hittar du fina ställen. Annars på rak arm tycker jag om Röbäckskogen, 120-området, Nydala, Grössjön eller kanske broarna runt om du vill ha lite mindre tekniskt med mest grusväg asfalt.

Jag flyttar inte upp fören i September så jag kan inte guida tyvärr.

/Erik

Umeå-tråden
+1 på Drifter.

Bäst stigcykling runt stan tycker jag är i Tavelsjö, men det är rätt tekniskt och stökigt.

Jag kommer vara bortrest så jag kan inte heller guida, men någon annan borde kunna

Umeå-tråden
xur: Tack själv, det var kul att du var med!

Blir det nå cykling i helgen? En långtur imorgon hade inte varit dumt, typ norra delen av Öreälvsleden kanske?

Umeå-tråden
Trist, hör av dig om det känns bättre imorgon.
Jag har bara tramscykeln och överhängande risk för bakfylla, så jag lär inte heller vara så snabb imorgon

Umeå-tråden
EFTERLYSES:
min mtb stulen vid NUS igår/idag :-( Hade bråttom till bussen, slarvat bort min transportcykel & låste fast mtb:n lite slarvigt och nu har ngn klippt upp stängslet jag låst fast cyklen i. Hade tänkt hämta den bara ngn timme senare samma dag men glömde bort den och ikväll var den borta.

Färgen är grå.
Ramen är BeOne Karma (jag har tidigare bara sett en sådan cykel av samma ram i samma färg i Umeå och den var storlek stor, min är -var- storlek liten, kanske 15”)
Ramen har lite gladpack/plast på som jag inte lyckats få bort efter en bussgodstransport.
Bromsar Avid Juciy 5.
Framdämare Reba.
Ser ut som på bilden fast en dutt mer sliten.

Ring gärna mig om ni spottar sådan cykel – 073 0660 828. Eller om ngn har erfarenhet av vad som brukar hända med cyklar stulna i Umeå? Var säljs de vidare – ute i landet, eller lokalt? Eller är säljs komponenterna separat? Har ni någonsin lyckats hitta en stulen cykel?

Bilagor

• be one karma 2007.jpg
    be one karma 2007.jpg
    66.2 KB · Besök: 58
Umeå-tråden
Fan vad trist kaajsa. Ska hålla utkik efter den när jag kommer tillbaks till stan.
Fick själv en någorlunda ny och fin mtb stulen vid just NUS för snart två år sen och har spanat efter den både på stan och på nätet sen dess men inte sett ett spår av den. Ibland läser man ju dock om cyklar som hittar tillbaka, att tjuvarna bara dumpat cykeln någonstans och en ärlig upphittare lämnar in den till polisen.

Umeå-tråden
Bittert. Om den var låst så att den inte gick att cykla på skulle jag kolla skogsområdena och buskagen (Hamrinsberget, dammen, ...) i närheten ifall den blivit dumpad där.

Umeå-tråden
Tack.. jo, jag får väl cirkulera, fysiskt och på nätet. Den var fastlåst och stängslet uppklippt så jag tänker att det var en planerad stöld. Jag tänkte lite kort när jag låste fast den i ett så lättklippt stängsel att det var en dum chansning.. men gjorde det ändå. Jag får väl se det positivt, som ett ont skäl att inhandla en ny cykel.

Umeå-tråden
Puckot som stal min Merida för några år sedan använde den själv här i stan. Konfronterade honom första gången jag såg han och cykeln men då hann han sticka. Andra gången såg jag bara cykeln stående låst på stan. Polisen fick ta hand om den omedelbart den gången. Så - det går att få ordning på cykelstölder, bara tjuven är tillräckligt korkad.

Umeå-tråden
Kul att du gillade Isälvsleden!

Vi har cyklat södra delen av Öreälven. Från E4 och ut mot havet är den lagom för nybörjare, norrut är det mest bara skogsbilväl och när det är stig är det mer eller mindre igenväxt, rekommenderas ej. Det ska vara bättre upp mot Agnäs sägs det, fast det har jag inte testat än.

Även norra delen av Lögdeälvsleden ska vara fin, men inte södra. Dock tror jag det är stökigare än Isälvsleden (men det är ju nästan alla stigar)

Du får väl hänga med på någon Happyride framöver, det är ett grymt sätt att lära sig nya stigar. Ikväll ska vi ifs till Tavelsjö, det är inte speciellt lättcyklat. Men ibland kör vi mer nybörjarvänliga stigar också, håll ögonen öppna!

Umeå-tråden
Hallå!

Här är den officiella inbjudan till en provdag i Bygdsiljumbacken:

Som ett led i att få igång cykling i Bygdsiljum backen ordnar vi en provdag lördagen
den 9 juli. Tanken är att visa berget och att tillsammans spåna idéer för vad som kan
göras för att berget ska bli attraktivt för cykling. Är du sugen på fint cykelhäng
utan att behöva putta uppför backen så ta chansen och kom!
Allt är gratis! Liften är en bygel-lift.

Anmäl dig gärna på: downhill.bygdsiljum@gmail.com om du vill komma
eller har frågor så skickar vi mer info.

Sprid gärna till alla ni tror kan vara intresserade!

Senast ändrad:
Umeå-tråden
marran: freeride-hoj! nä, men det funkar nog lika bra med båda med fördel dh:n
det finns som sagt lite ideer på leder men tanken är att alla som kommer får se berget och sen får man prata om vad man kan göra för att det ska bli kul!

själv har jag cyklat sönder axeln så jag kan tyvärr inte cykla och det känns ju inte lite surt.

Umeå-tråden
Fått en cykel stulen på Stenmarksvägen (Haga),en blåspräcklig Peugeot ventoux med cykelkorg,bytt bromshandtag o vajrar till några cheapo biltema o grips.
Gissar att det e enda exet i Umeå stad.
Håll ögonen öppna!

Bilagor

• IMAG0122.jpg
    IMAG0122.jpg
    101 KB · Besök: 56
Umeå-tråden
Det var snack om en rallytävling i Umeå, typ som den i Uppsala. Är det fortfarande aktuellt?
Det står kanske nåt här nånstans men jag orkar inte gå igenom 113 sidor m foruminlägg:-)

/H

Umeå-tråden
Är du sugen på att köra henkedh? Posta gärna input osv, om inte annat för att bumpa tråden.

ddt-äventyret nästa helg frös tyvärr in, någon som är sugen på att hitta på något annat dumt? Jag är lite sugen på att kolla in stenhällarna nere på Världsarvsleden, Rotsidan ska tydligen vara sjukt bra. Any takers?

Umeå-tråden
hoppas ni inte tycker det blir spam men här är lite mer info om testdagen i bygdsiljum plus några bilder.

Start lördagen den 9/7 kl 10:00 nere i backen och
sedan cyklar vi fram till lunchtid. Då vi samlas och äter och pratar hur
det ser ut och vad ni tycker om berget.
Vi tänkte bjuda på hamburgare om det passar men är det någon som vill äta
någonting annat så finns det en grill till förfogande.
Efter lunch så tänker vi att vi kan fortsätta cykla och utforska
berget. Sen avslutas dagen med en samling för att sammanställa alla idéer och synpunkter.

Finns det intresse av att även cykla på söndagen så finns det möjlighet att
låna stuga för övernattning (anmäl er i så fall)

Om det finns fler som är intresserade av att vara med på denna dag så skicka
ett mail till downhill.bygdsiljum@gmail.com

Är det några frågor så är de bara att höra av sig till
Jonas Lindgren
tel: noll sju tre 0871105

P6260039.JPG

P6260051.JPG

P6260055.JPG

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Ser grymt ut Tand, är jag fri den helgen kommer jag garanterat, återkommer med besked nästa vecka.

Någon som vill hojha i finvädret idag? Annars lvg-ar jag nog, men det vore ju skoj att köra lite stig.
Hur ser det ut för helgen då, lördag ser lite regnigt ut men söndag skulle man kunna hitta på någon lite längre runda väl?

edit: Dåligt sug här trots episkt väder, jag far och lvg:ar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp