Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jag är på. 17:30 vid Röbäcks idrottsplats. Jag drar igång bastun på jobbet också ifall nån är sugen på att basta efter turen. Röbäck + hässingeberget + travet lät ambitiöst, vi får se hur mycket av det som orkas/hinns med.

Umeå-tråden
Fyller på med några bilder för några av ställena som nämns:

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Grössjön: Platt, finns många roliga rotiga
> stigar, även en hel del slätare för de som
> gillar sånt. Runt 3h cykling om man kör ALLT, i
> ohetsigt tempo.

Grssjn1.jpg

Grssjn2.jpg

Grssjn3.jpg

Grssjn4.jpg

Blir fina skoterspår runt Grössjön-området på vintern:
Grssjn5.jpg

> I20: Mycket motionsspår och släta stigar, finns
> även en hel del tekniskt om man vet var man ska
> leta. Stort område, här får gärna någon fylla
> i, jag hittar dåligt. Tavelsjöleden till
> Hamptjärnssstugan går längst ut på I20, fin
> stig med en hel del hällar uppe vid Hamptjärn
Ersmarksberget på I20-området:

i20ersmarksberget.jpg

Typiskt motionsspår på I20:
i20motionsspr.jpg

Tavelsjöleden:
i20tavelsjleden.jpg

i20tavelsjleden2.jpg

Tavelsjöleden/Hamptjärnsberget:
i20tavelsjledenhamptjrnsberget1.jpg

i20tavelsjledenhamptjrnsberget2.jpg

> Tavelsjö: Mer höjdskillnader, berget ger runt
> 100hm effektivt. Tekniskt, mycket sten och
> hällar, finns även flowigare partier men det är
> hällarna man kommer hit för.

Se gammal RR: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1425001

oJsan skrev:
> Nydala: För en kortare tur centralt i stan kan
> man cykla i skogen runt Nydalasjön. I skogen som
> ligger mellan sjön och Kolbäcksvägen finns en
> hel del stigar. Infarterna hittar du bland annat i
> slutet av Vättarnas Allé på Tomtebo och längs
> cykelvägen som går bredvid kolbäcksvägen.
> Längs hela västra sidan går det en stig upp
> till badet. Därifrån kan man (när det inte är
> skidspår) ta hundspåret en bit och sedan vika av
> längs en stig som går på östra sidan av sjön
> hela vägen ner mot kyrkstugan.

nydala1.jpg

nydala2.jpg

nydala3.jpg

Populära promenadstråk blir fina cykelstigar på vintern vid Nydala:
nydala4.jpg

Umeå-tråden
marran skrev:
> Röbäck: Lite som travet, fast mer hällar och
> mindre jord.

Här kommer ett gammalt smakprov från Röbäck:)

/Johan

Umeå-tråden
Grusove skrev:
> Jag är på. 17:30 vid Röbäcks idrottsplats. Jag
> drar igång bastun på jobbet också ifall nån
> är sugen på att basta efter turen. Röbäck +
> hässingeberget + travet lät ambitiöst, vi får
> se hur mycket av det som orkas/hinns med.

Lite väl (över)ambitiöst, men vi kör väl på så länge vi orkar.

Umeå-tråden
Tjena!

Ny på forumet och nybörjare på sporten. Har cyklat hela mitt liv, men mest för att ta sig framåt.
Är nyinflyttad till stan grymt sugen på att hitta trevliga stigar att cykla på här.
Hänger man med på en av era turer om man är halvnybörjare och har en vanlig billig skräp-mtb?

Kör ni något på vintern? Diggar att cykla nu alltså, riktigt kul =)

Umeå-tråden
Hej, välkommen!

Man hänger alltid med, vi väntar alltid in och lämnar aldrig någon i skogen, men räkna med att bli ordentligt trött i början om du inte har bra kondition sen tidigare.

Vanlig skräp-mtb räcker rätt slångt, speciellt om man unnar sig ett par bra däck.

Vi (eller i alla fall jag) cyklar hela vintern, men det finns rätt lite att välja på när det är mycket snö. Om det inte snöar alltför mycket blir det nog cykling både lördag och söndag.

Har du pannlampa? En s.k. dx-lampa (sök om du inte vet redan) är bra, då kanm na cykla även vardagskvällar.

Umeå-tråden
Allright, låter kul!
Märkte dock att min cykel inte klarar av slask så bra. Var ute en timme igår, bara på gångvägar i ålidhem och carlshem, och det tog inte lång tid innan växlarna började kärva rejält.
Har ett bar dubbade vinterdäck som funkar rätt bra!
Jag har en lampa man fäster på cykeln som fungerar helt ok, den klarar av rejäla stötar och jag har uppladdningsbara batterier som klarar av åtskilliga timmars belysning =)
men pannlampa känns som en värd investering. Har ingen hjälm heller, det ska införskaffas.

Umeå-tråden
Hur är det med alla motionsspår, har skidspåren börjats dra upp så de är off-limits nu?

Undrar om man ska våga hoppas på bärande skare till helgen...

Umeå-tråden
Jag provade att cykla Tavelsjöleden från I20-parkeringen till Hamptjärnsstugan idag. Lyckades cykla ca. 50% (vilket iofs är helt otroligt i slutet av december) och resten blev gång. Det är lite för mycket snö för att det ska vara roligt. Biten från parkeringen till första vägen som ska korsas är helt ok:
IMG_9235.JPG

IMG_9240.JPG

Efter det är det för dåligt upptrampat. Skaren bar faktiskt ibland, men oftast inte:
IMG_9248.JPG

Halt?
IMG_9254.JPG

Så såg det för övrigt även ut hela bilvägen från Hamptjärnsstugan ned till väg 363.

Umeå-tråden
Det var ju ett ambitiöst försök iaf.
Läget ser liknande ut både vid Nydala/hundspåret och Grössjön. Det är för många och för långa partier med lössnö för att det ska vara värt ett fåtal cykelmeter här och där.

Umeå-tråden
Hej,
Jag är ny på forumet och nybörjare på mtb, men har haft bra nytta av att läsa på happymtb innan jag igår köpte en Scott Scale 29 Comp + vinterdäck.
Jag var ute ett par timmar i I20-skogen igår, och det såg ut ungefär som på bilderna från Tavelsjöleden i inlägget ovan.
Men vid kusten är det snöfritt, snön lägger sig ju normalt senare nära havet. Jag var ute idag i ett gammalt motionsspår på Obbolaöns södra del, det spåret var rent så när som på någon enstaka isfläck. Det gick väl inte så jättefort men var riktigt kul, det här bli nog en lämplig motionsform för mig :-)
Dessvärre var det väl kanske sista gången man kan köra på stigar denna säsong, det verkar bli rejält med snö de närmaste dagarna.
Är det någon som känner till några bra stigar eller andra cykelområden vid Umeå-kusten?
Och hur är det med vinterkörning, är det plogade skogsvägar eller skoterspår som gäller om man vill ut i naturen eller finns det några andra bra förslag?

Umeå-tråden
Hallå, var och åkte i bygdsiljum idag och på väg hem någon gång mellan kl 14-15 mötte jag en cyklist mellan överklinten o korssjön alternativt mellen Robertsfors o överklinten.. minns int så noga hehe, hann iaf se att cykeln var en Scott. Någon här som tog en sista runda i år? Hur som helst gott nytt år! och må era cykeldrömmar bli verklighet!

Umeå-tråden
Var ute och ghettoöste i ålidhem, carlshem, sofiehem, ned mot strömpilsplatsen och lite längs älven igår. Sablar vad kul det är när det är nyplogad hårdsnö/is överallt och cykeln släpper precis som man vill. Då har jag ändå en skräp-nakahara med v-bromsar =)
Nu gäller det bara att öva upp lite flås så man orkar vara ute på längre turer =) Satsar på ny cykel och ökad ork till senvåren!

Umeå-tråden
Gött, stigcyklade själv på "skräpcyklar" för icke avsett ändamål när jag var student. Inget fel med det, och man behöver inte gråta blod om något går sönder heller.

Umeå-tråden
Är det någon snäll i Umeå som äger en hardtail med lite mer AM-stuk? Lutar åt att jag vill köpa en rätt flexibel och hållbar am-ht, men jag har i ärlighetens namn aldrig suttit på liknande cyklar förr. Aldrig suttit på en cykel med någon form av dämpning över huvud taget.
Någon som har lust att låta mig pröva lite, trots vinterslasket? =)

Umeå-tråden
Hur lång är du?
Min Chameleon borde kunna räknas som Am-ht, med gaffel som går att veva upp till 140mm slaglängd. Tung är den också, som det ska vara. Storlek S, verkligen pytteliten. Men jag kan nog ordna fram en on-one till utlåning också i strl large om man är snäll.

Umeå-tråden
Fan vad schysst!
178-179 någonstans. Beror på hur livstrött jag är ;)

Att ordna andra hand behöver du verkligen inte göra, men jag prövar gärna din!
Ska ta mig till Övik idag, men vi kan väl PMa om lämpligt tillfälle sen =)

Umeå-tråden
OT- Hur är det att bo/plugga i Umeå?

Vilken del av Umeå är att föredra? vi är ett par med hund som gillar cykla, ta en promenad men vill också ha nära till universitetet.

Finns det plogad bana för långfärdsskridskor?

Googlade på brukshundsklubben och såg att dom hyr en inomhusplan under vintern, wow!

Umeå-tråden
Jag flyttade hit från Örebro för ett antal år sedan för att plugga, och jag har trivts bra med umeå.

Personligen gillar jag Carlshem, det är en liten bit att cykla till universitetet, men det är ändå på rätt sida stan, så inte vansinnigt långt. Den stora fördelen är att man har väldigt nära ut i till skogen, och det finns många andra hundägare som också bor där, så en hyfsat stor tolerans för hundar.

Vet inget om långfärdsskridskor, men jag misstänker att det kan vara lite ont om gott om upplogade spår.

Umeå-tråden
Mendel, om du kan tänka dig att bo på andra sidan stan så har jag ett hus att hyra ut. Nära fin cykelskog, lite NS på tomten och en tom hölada på ett par hundra kvadrat där du kan träna hunden :)

Annars är Umeå helt OK på de flesta sätt.

/Johan, infödd Umebo (nästan iaf), numera bosatt i Uppsala

Umeå-tråden
Som inflyttad umeåbo tycker jag mig ha en tämligen objektiv syn på stället:)

Trevlig stad absolut, något dåsig för att vara en studentstad men folk är jävligt schyssta, i alla fall om man jämför med huvudstaden som jag då kommer ifrån. Universitetet är betydligt trevligare än SU tycker jag, mindre utspritt. Själva stan i sig är väl inte så mycket att hurra för, vanlig klassisk gågata som enbart fylls på lördagar, annars är det som sagt rätt sömningt.

Mycket fin natur att tillgå, Carlshem som har nämnts har nära till gimonäsområdet som har fina spår på vintern. Ingen större fan av området som sådant dock, lite långt ifrån uni och stan för min smak.
Om ni är ute mycket med hund och lockas av is så kanske tomtebo är ett bättre alternativ? Ungefär lika lång till uni men då har ni nydalasjön ett stenkast bort:) Finns både längdspår och möjlighet till trevliga turer med cykel och gång. Själv bor jag i studentgettot ålidhem och tycker det är överlägset mest praktiskt. Vettiga avstånd till universitet, stan och natur:)Finns delar av området som har mycket barnfamiljer och "vanligt" folk om man vill slippa omges av studenter

Umeå-tråden
Jag funderar också på att flytta till Umeå till hösten, jag har en polare som är där just nu och som är riktigt nöjd.

Om man inte är vintercyklist, hur lång är då cykelsäsongen?

Jag antar att det är en del studenter i den här tråden, hade ni tänkt att stanna kvar efter utbildningen? ifall ni hade tänkt flytta, hur tror ni arbetsgivare ser på en utbildning i norrland jämnfört med storstäderna?

Det som lockar är att det är närmare till fjällen än där jag bor nu och Iksu. plus att det har varit ganska trevlig stämning de gånger jag har besökt stan. Jag är dock lite orolig för mörkret...

Umeå-tråden
Barmarkssäsongens längd varierar +/- ett par månader mellan olika år. Slutet av april/början av maj brukar skogarna vara cyklingsbara. Sen kan snön komma när som helst mellan mitten av oktober (som förra vintern) eller först lagom till jul (som denna vinter).

Umeå-tråden
Off Topic:
Är det någon som vet om det går att köpa elektronikkomponenter över disk någonstans i Umeå? Jag skulle behöva några kondensatorer till en död TV :)

/Johan, på sportlovsbesök

Tillbaka
Topp