Umeå-tråden

Umeå-tråden
Schysst. Tack, jag kollar med dem.
Det är för övrigt fyra sådana här som svällt och blivit dåliga:

kondensator.JPG

/Johan

Umeå-tråden
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett till tips:
> www.centralservice-umea.se/

Ett utmärkt tips visade det sig. De hade grejor på hyllan för några tior så nu funkar TV:n perfekt.

De fyra med blå text är nya:
tada.JPG

/Johan

Umeå-tråden
Hej Umebor!

Jag är relativt nyinflyttad till Västerbotten (bor i Lycksele) och undrar lite vilka cykel-lopp som går här i länet under våren? Jag ska köra min tredje Vättenrunda nu i sommar och letar efter några trevliga motionslopp som man kan lägga in i träningsprogrammet. Vad får man inte missa? Finns det någon bra sajt där man kan läsa mer?

Tacksam för tips!

Umeå-tråden
Gimonäs Bikeboost brukar gå på vårkanten, slutet av maj typ.
scfmotion.se har en kalender över motionslopp, men det ser klent ut med lopp i Västerbotten. Via SCF dyker det upp en tävling i Skellefteå, Krafttrampet, men den ligger i slutet av juli, lite för sent på året för din del kanske? Om du breddar sökningen kanske du hittar något runt Sundsvall eller Östersund, de har ju några aktiva cykelklubbar också.

Umeå-tråden
Parallellt med större delen av skidspåret på slätten mellan Röbäck, Teg och Degernäs (63°47'44N 20°13'46Ö) går ett skoterspår som är hårt och plant som asfalt. Det går ju även att cykla på skaren och andra skoterspår, men de allra flesta skoterspår är ju betydligt mer ojämna i ytan och mer tungcyklade. Riktigt vackert nu på morgonen med sol, vindstilla, någon minusgrad.
Är det någon som har fler tips på ställen för bra vintercykling på skare, skoterspår, is, ...?

Bilagor

• IMG_1293.JPG
    IMG_1293.JPG
    82.2 KB · Besök: 74
Umeå-tråden
Bär skoterspåren fortfarande? Inne i stan var det rätt mjukt idag..
Jag brukar roa mig på de skoterspår som börjar vid backenkyrkan och sedan slingrar sig uppströms. Går delvis på älven och delvis längs strandpromenaden.

Umeå-tråden
Jag cyklade till jobbet en morgon förra veckan och tog en tur med landsvägs-MC igår. Vägarna är helt klart cykelbara (fast mest lämplig är nog cx eller mtb, inte racer).
Självklart skulle ju även den nya Pukyn testas ute idag! Först en runda på skaren på tomten men sen var det vägen som gällde! :)
DSC_0779.JPG

Umeå-tråden
Härligt med återväxt, bra där!

Jag kan för övrigt rekommendera Gammliaskogen just nu, är man där på förmiddagen är stigarna hårda och fina för grymt rull, men lite mjuka i ytan så man har bra grepp, även utan dubb.

Umeå-tråden
marran skrev:
> Jag kan för övrigt rekommendera Gammliaskogen
> just nu, är man där på förmiddagen är
> stigarna hårda och fina för grymt rull, men lite
> mjuka i ytan så man har bra grepp, även utan
> dubb.

Bra tips! Kan bara instämma efter att ha inspekterat stigarna här på morgonen. Kan tänka mig att det blir sorbetvarning senare under dagen när solen värmt ett tag.

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Jag har sett några landsvägscyklister och blivit
> ruskigt sugen att bryta det träningsförbud jag
> ålagt mig själv.

Om man som Jon, nyss, har genomfört en skidtävling på 400 km är det nog bra att vila några dagar?

Umeå-tråden
hej

jag tycks inte hitta tillbaka till en tråd jag läste ur för någon vecka sedan så jag skulle behöva lite hjälp från lokala förmågor.

Vi har en jaktstuga i Åttonträsk utanför lycksele. Det finns tydligen väldigt fin fjällcykling uppe i fjällen "bakom" lycksele så att säga. Någon som vet vad jag pratar om?

annars vad finns det för fin cykling runt åttonträsk/lycksele?

Umeå-tråden
Hejsan alla Umeå bor :) nu ha man skaffat sig ett inneboende i umeå och jobbar förfullt hos Ocab, var som tvungen att fixa nå arbete när man blev arbetslös i slutet av ocktober.. i Östersund och nu funderar jag om de finns nå skogs stigar i umeå som man kan cykla downhill på ? :) Har en scott high octane storlek small/medium som jag hade tänkt ta med mig till umeå :) och den är också till salu om nån verka vara intresserad :)

Umeå-tråden
Jag passar på DH-frågan, men Umeå är väldigt flackt så det blir nog lite tradigt...

Kan annars rekommendera morgoncykling nu medan skaren bär. Tavelsjöleden var sjukt fin upp till Hamptjärnsstugan. Därifrån och ned till väg 363 blev det lite väl mycket genomsjunkningar och ofrivilliga snöänglar för att det skulle vara roligt (vet inte om det är allmänt sämre den biten eller om det helt enkelt hunnit bli för varmt).

IMG_9513.JPG

IMG_9523.JPG

IMG_9529.JPG

Oops...

Umeå-tråden
Var ute i I20-skogen idag, inte lika soligt och fint som gårdagen men skaren var nog snäppet bättre. Såg att det tillkommit några fler cykelspår upp mot Hamptjärnsberget. Körde längs kraftledningsgatan som korsar I20-skogen i öst-västlig riktning, perfekt skare!

Umeå-tråden
Skriver ett litet inlägg för att få mail från tråden. Jag har bott i Umeå sedan 2003 och cyklar mycket MTB. Tävlar i multisport där MTB är en av grenarna förutom löpning och paddling.

Cyklar sommartid på en Trek 29-tummare och vintertid på en 26-tummare. Gillar både stökigt och snabbcyklat i skogen. Lögdeälvsleden och Isälvsleden är två favoriter.

//Mattias Nyström
Team Silva - www.arsweden.se

Umeå-tråden
Hur ser det ut med downhillandet i Umetrakten till sommaren? Företrädesvis liftburen...

1) Visst var det en hel pluton ivriga och grävde i Bygdsiljum förra sommaren?

2) Och visst tyckte jag att jag såg ett framtinat downhillspår mellan slalombackarna i Buberget?

3) Har någon hört om HK Bikepark i Ö-vik kommer att köra liften för cyklister i sommar?

Umeå-tråden
Vi kommer jobba på i bygdsiljum i sommar oxå. Det har kommit lös endel pengar så om allt går enligt planerna ska det bliv ett fint grävt spår där. Sen ska vi försöka jobba på ett riktigt dh spår oxå. Men inget är helt klart än så det kommer mer info om det senare..

Umeå-tråden
Jag lurar förresten på en repris av fjolårets King of the Sophög på carlshem. Vad säger folk, är ni sugna? Den borde ha töat fram snart kan man tycka.

Upplägget är alltså att man cyklar ner, vänder och cyklar upp, på tid. Snyggast vinner, och snabbast vinner också. Sen grillar vi körv, för det är gott.
Förra året var tand snyggast på sin blå flaskraket, och oJsan var snabbast. Stigen är lättcyklad och slät, den går nog även att köra med tantcykel om man vill.

Umeå-tråden
Härligt!

Ber om ursäkt, jag glömde att vi lever i en hen-värld nu. Det ska givetvis vara Quing of the Sophög och inget annat!

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Fan vad roligt om de bli så att ni bygger dh banor där :)

Jag hjälper gärna till :)

Jag hade faktiskt tänkt starta en dh förening i Lycksele, tänkte hålla till där vid bocksliden om du vet vilken slalom backe de är? Men nu om ni ska bygga i bygdsiljum så vette fan om jag ska lägga ner min plan :)

Umeå-tråden
tand skrev:
> Vi kommer jobba på i bygdsiljum i sommar oxå.
> Det har kommit lös endel pengar så om allt går
> enligt planerna ska det bliv ett fint grävt spår
> där. Sen ska vi försöka jobba på ett riktigt
> dh spår oxå. Men inget är helt klart än så
> det kommer mer info om det senare..

Finns det någon sida eller liknande där man kan följa projektet?

Umeå-tråden
marran: jag hojtar! det bör väl dra igång framåt slutet på maj kanske?

vi har ingen sida men om man är intresserad så skicka ett mail till: downhill.bygdsiljum(at)gmail.com så lägger vi till dig på vår lista och skickar ut info om vad som händer.
annars funkar bygdsiljumsbackens fb-sida ganska bra oxå.

lift är inga problem och den styr vi i praktiken själva så där blir det inga bekymmer.

måste dock lägga till att inget är som sagt helt färdigt än om hur det blir i sommar. men våra ambitioner är att få till nått kul i backen och i första hand då ett fint maskingrävt spår.

skicka gärna ett mail till oss så får ni mer info om när och vad som händer.

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Kanske börjar vara dags för en happyride - umeå? Har regnat i två dagar, och nu manglar solen på i 10+ så man kan väl tänka sig en riktig lerfest snart?
Någon som är på ett lugnare pass? Jag har apdålig kondis. Och är nybörjare. Men gillar gegga och sånt.

Och jag är lugnt med på quing of sophög!

Umeå-tråden
btw, någon som vet om en affär i umeå som har giro-, eller 661hjälmar? Är sugen på en giro feauture eller 661 recon men skulle gärna testa, har hänt förut att hjälmar suttit dåligt i nacken på mig.

Umeå-tråden
I Gimonäs-skogarna ligger snön tjock iaf. Bitvis borde det gå att cykla på snön på motionsspåren, men det finns just ingen barmark där ännu.

Den som vill kan ju börja tjyvträna på sophhögen, övre halvan är snöfri. Baksidan är lite isigare och vändplatsen helt täckt av tjocksnö. Men snart så...
IMG_9605.jpg

IMG_9608.jpg

Tillbaka
Topp