Umeå-tråden

Umeå-tråden
Vi var på I20 och motionärshoppade i onsdags kväll. Parken är ju lite förfallen och igenvuxen på sina ställen, men det ligger spadar här och där som man kan använda för att schejpa till hoppen man tänker köra. Pröva, det blir roligare! Ska se om jag kan vara med själv på söndag. Vilken tid?

Umeå-tråden
Jisses vad fint de håller på att göra vid Grössjön! De har fixat till flera av de ruttna, potentiellt farliga, spängerna och det verkar som att en del av moss-/blöthålen ska fyllas igen med bark. Arbetet är pågående för det har tillkommit nya spänger senaste veckorna. Fortfarande ser det ut som sk*t dock, mellan Entré Rödmossamyran (heter den va? När man kommer från motionsspåren vid Gimonäs) och Barktippen, så den biten kan man ju undvika om man vill. Kanske att den inre stigen där är att föredra, körde bara den yttre.

Umeå-tråden
Hej !
Har en fråga angående Grössjön, Hur hittar jag dit lättast från mariehem ? gissar på att dyka in vid tomtebo någonstans men var, ingen som skulle vilja fixa en kart länk med start punkt ?! elr kanske rent av någon som vill rulla dit i morn kväll ?

Umeå-tråden
En kartlänk: http://www.hitta.se/karta#center=70...s/web/map/map-pin/1.png?120531-083835", "t":"(ny%20punkt)%22%7D%2C%7B%20%22x%22%3A%221723756%22%2C%20%22y%22%3A%227084880%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2F2.png%3F120531-083835%22%2C%20%22t%22%3A%22(ny%20punkt)%22%7D%2C%7B%20%22x%22%3A%221723224%22%2C%20%22y%22%3A%227085008%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2F3.png%3F120531-083835%22%2C%20%22t%22%3A%22(ny%20punkt)%22%7D%5D

Punkt 1 o 2 visar var du kan dyka in från Tomtebo. 3an är också ett alternativ om man kommer från det hållet, men det är lite klurigare att hitta via den rutten eftersom det går så väldigt många stigar kors och tvärs där i området (som inte är utritade på kartan).

Umeå-tråden
På onsdag är det ju nationaldagen och den tycker jag bör helgas genom cykling i skog. Tror att Grusove är med mig (eller hur?). Någon annan som är pepp? Jag är lite pepp på att göra säsongspremiär i Tavelsjö, men jag hittar ganska dåligt där (och är mäkta långsam när det blir tekniskt). Andra förslag?

Umeå-tråden
Ooooh, klart du ska bomba nyhojn i Tavelsjö!
Det är lätt att hitta där, Ove hittar säkert. Egentligen finns där ju bara en sig mer eller mindre, alla stigar är dessutom utmärkta på orienteringstavlorna. Gört!

Umeå-tråden
Nu blev jag ju sugen på Tavelsjö också! Men jag måste slicka mina sår lite, innan jag ger mig på det. Skippar nationaldagsturen mao, men om det dras ihop något till helgen så är jag på!!

Umeå-tråden
Quid! Vi kan absolut ta nåt annat än Tavelsjö om du vill hänga med! Vi kan ju mjukstarta imorgon och ta berget till helgen också, då får jag ju känna in cykeln lite innan också.

Umeå-tråden
Ingen direkt preferens, men vi måste förstås uppsöka någon form av berg så du får köra in hojen ordentligt! Hässningberget är väl det som bjuder på flest höjdmeter.

Umeå-tråden
Toppen! Jag har kört från typ Balfors till Norrfors, men inte från Bjurholm till Agnäs (borde väl vara Öreälvsleden snarare än Lögde om jag inte är helt ute och cyklar... ehe). Jag är lätt med på den, men också på Hässingberget. Om vi är fyra och ska ta oss en bit behöver vi nog två bilar, jag har en. Vad tror vi om tid?

Umeå-tråden
Jag har också bil men är vi 3 så räcker det med en. jag föreslår att vi inte åker allt för tidigt (12 kanske?).
Och ja det är nog Öreälvleden, jag har svårt att särskillja :)

Umeå-tråden
Jahapp, vi hade tänkt oss en sjukt glassig tur längs Öreälven (Bjurholm-Agnäs) idag: Sol, vatten och avslutningsfika på det kingliga konditoriet i Bjurholm som har allt. Vi fick vatten och fika, särskilt vatten.
IMG_0025.JPG

Mörka moln brukar ju betyda regn, fast lite regn har väl int skadat nån.
Början av leden är i bra skick, om än lite halkigt i hällregnet. Men efter ett tag blir det dock ganska tydligt att höststormarna och vårfloden har gjort sitt.
IMG_0036.jpg

Inte ens 5-10-skor biter på blött trä i lutning. Vårfloden ja, den är fortfarande i allra högsta grad i full gång. Efter diverse passager över blöthål, en passage över en helt översvämmad bro och denna lilla bäck så ledde leden slutligen rakt ut i älven.
IMG_0040.jpg

Vi fick snopet vända om och cykla tillbaka. Men det var kung ändå. Tack Quid och GrusOVe för ett ytterst gott sällskap!
IMG_0046.JPG

Umeå-tråden
Haha, är det Karin som drar ned i vattenpölen? Det ser ju ut som du är på väg 45° rakt ned i nån riktigt smutsig å =)
Kul att se aktivitet från slalombacken också! Jag hänkar gärna dit någon gång och testar hur min HT (eller snarare jag) hänger med där!
Själv stod jag och förkylde mig i döbelns park medan min barndomsvän exekuterade inte mindre än 40 dips och 37 chins.

Igår var jag ute med mina cykelskor för första gången, vilken SKILLNAD att köra med fivetens och vanliga sneakers! Man är ju ett med cykeln helt plötsligt! Och imorgon lär det dyka upp ett par kenda nevegal, så jag slipper halka runt med mina racekings =) Någon som är på lite helggalej?

Umeå-tråden
Jajjemän! Ja, fiveten-skorna gör grym skillnad! Fast jag måste medge att blötman idag var så stor att jag gled av pedalerna trots dessa eminenta pjux på fötterna. Jag är ruskigt pepp på Tavelsjö i helgen!

Umeå-tråden
Jepp, det är jag som kör igenom ån, de andra två hade ju redan passerat så jag hade inget val ;)

Härliga bilder Jackson! Fyller på med några fler.
Det brantade på mellan varven, det blev puttning både uppför och som här: nedför
120606IMG_9849.jpg

Vi fick även bära lite grand.
120606IMG_9851.jpg

Här har leden rasat ner i älven, men då kan man ju stanna till och begrunda utsikten en stund.
120606IMG_9856.jpg

Väldigt vacker natur längs Öreälven.
120606IMG_9857.jpg

En liten översvämning.
120606IMG_9858.jpg

Grusove ledde väg och visade att det visst var cykelbart.
120606IMG_9859.jpg

Jackson följde efter.
120606IMG_9860.jpg

Det var något av det blötaste jag någonsin gjort på en cykel, men trots känslan av misär så var det ändå en kul tur med glatt och trevligt sällskap. Jag återvänder gärna, på en något torrare dag!

Umeå-tråden
Antar att du menar den som går över en massar rötter och sen svänger av brant till höger, ganska i början av leden? Grusove gjorde ett ytterst imponerande försök, men jag var då int ens i närheten av att ta den.

Umeå-tråden
Många tummar upp på det Marran! Och kung Bortom, vi tar tavelsjö! Tror att Quid och Grusove också är med. Men imorgon då, nån som vill cykla då? Jag cyklar alltid gärna till Hamptjärn, men kan även tänka mig Grössjön och Gamlia. Tänker att jag cyklar lite senare, kanske vid halv åtta?

Umeå-tråden
Visst är jag med på Tavelsjö i helgen!
Hade gärna cyklat imorgon igen, men har tänkt gå på en föreläsning om konditionsträning & cykling på kvällen. Kl 18 på IKSU Sport om det är nån annan som är intresserad.

Umeå-tråden
Hjälp vad trevligt ni verkar ha haft, det är verkligen något speciellt med cykelmisär! Jag försökte härma er genom en 13km tur på stigar/traktorvägar runt byn i duggregnet. Blev mest bara blöt, det episka uteblev.. :)

Av en händelse ramlade jag in på en bekants bekants sida där det skrivs om både Öreälvsleden och Lögdeälvsleden. Kan vara bra att hitta en annan gång kanske:
http://sorkpappa.se/uteliv-och-turtips/

Umeå-tråden
Det verkar bli Grössjön och kanske Nydala ikväll, typ vid sju? Det är jag och en kompis vars Happynick är okänt för mig, trevlig prick hur som. Nån fler som vill hänga på?

Umeå-tråden
Sitter med sluttampen på terminens sista rapport, om jag är duktig och får klart så unnar jag mig att hänga med. Ska jag messa någon om jag kommer med eller inte, så ni slipper stå och vänta i så fall? Ni kan ju PMa tele =)

Tillbaka
Topp