Umeå-tråden

Umeå-tråden
Hej, tänkte köpa mig ett par femtior och har prövat ett par strl 42½or men skulle vilja pröva ett par 42or innan jag beställer.

Så min fråga är ifall någon här har ett par fiveten skor strl 42 som jag skulle kunna få snöra på mig tvärt?

Umeå-tråden
hade nog tänk mig ett par freerider men sam hill såg ju fina ut oxå. har ni någon åsikt om modeller? förutom att jag inte vill ha en hög sko så är jag rätt öppen. lät ju lite jobbigt att det skiljer i storlek

provar gärna dina 42 or jon, får ta sotarbilen ut till holmsund nån dag helt enkelt. pma gärna ditt nr så hör jag av mig o kollar att du e hemma!

Umeå-tråden
jag hade visst bara 42,5

Min favvo just nu är spitfire mid. Lite skydd för fotknölen, men inte lika klumpiga som impact och sam hill. Har även kört Guide Tennie, de är sköna men verkar tåla vatten sämre, innersulan desintegrerar

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> jag hade visst bara 42,5
>
> Min favvo just nu är spitfire mid. Lite skydd
> för fotknölen, men inte lika klumpiga som impact
> och sam hill. Har även kört Guide Tennie, de är
> sköna men verkar tåla vatten sämre, innersulan
> desintegrerar

Oj. Hej igen Umeå.
:)

Har kört 5:10 Freeride och Spitfire, som båda fungerar super till det mesta.
Likvärdigt grepp i skorna, Freeride erbjuder mer skydd och foten står stabilare i skon (typ vid hastig fotnedsättning när man kör DH). Spitfire är dock smäckrare och man känner pedalen bättre. För min del drar Spitfire längsta strået jag upplevde lite bättre känsla men med samma grepp som Freeride.
Har bara upplevt ett problem med Spitfireskorna. Ta't lugnt när dom behöver tvättas..
Skölj bara av med kallvatten och på sin höjd använd lite snäll tvål. Tänk inte ens ord som "maskintvätt", "tvättmedel" och "varmvatten". En kalltvätt med sånt program som gör att trumman inte ens snurrar runt gjorde att mina tappade färgen totalt. Ohwell. Tur dom är bruna i skogen ändå.

Umeå-tråden
Angående skoterleder så stötte jag på en av dom som sladdar skoterleden genom Stöcksjö och han tyckte inte att det var något problem att vi cyklar i leden. Det var värre att köra cross på den.
Men håll till höger och ha lyse fram och bak.

http://kartor.eniro.se/m/n9tOu kan ni se vart lederna går.
Intressant är att det är ganska mycket skoterspår mellan Tomtebo och Carlshem där det är skoterförbud.

Umeå-tråden
West: Skoterspåren mellan Tomtebo och Carlshem kan vara från de två skidorienteringstävlingar som har varit i veckan, då Umeå OK haft tillstånd att köra upp (om vi nu menar samma ställe). De har körts upp flera gånger så jag antar att de nu har hyfsad bärighet för hojen också. Skoterspåren kommer antagligen utökas ännu mer mot Carlshem då nya tävlingar går i nästa vecka.

Umeå-tråden
West: Ja, jag tror att det är ok. Med tanke på hur mycket klassiska spår vi förstörde när vi körde skidorientering så tror jag inte cyklister förstör mer. Om det är för mjukt så cyklar man kanske inte där ändå, och är det hårt så förstörs ju inte spåren nämnvärt :)

Umeå-tråden
Någon som plockat isär en 2012 SID RL-gaffel nyligen och har verktyg för detta liggandes? I synnerhet saknas en lång (lång!) och öppen 10 mm hylsa.

Inte den mest servicevänliga årsmodellen av RS-gaffel det här...

ed.: Och hur ska man lyckas knacka loss shaft bolten när de är begravda långt in i gaffelbenen...? Jag kan bjuda på en öl om någon kommer hit och fixar allt åt mig :D

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Spännande, jag som trodde alla RS-gafflar var mer eller mindre likadana.

Är 10mm-hylsan till skruven längst ner på gaffelbenet? Funkar inte en vanlig förlängare till spärrskaft, eller är det en mutter med en massa gänga som sticker ut typ?

Umeå-tråden
Den gamla Reba:n var en barnlek i jämförelse, där satt alla skruvar öppet och lättillgängligt.

Det är en massa gänga som sticker ut, muttern sitter på ventilen till negativa luftkammaren - en väldigt lång ventil som sitter dold inuti gaffelbenet. Måste iväg och shoppa en redigt lång hylsa så snart butikerna öppnar.
På andra gaffelbenent, vid reboundjusteringen, så sitter "shaft bolten" väldigt långt upp i benet, men det är iaf en vanlig insex så den ska väl gå att nå med förlängare. Det kommer nog bli lite besvärligt att banka loss den dock innan ytterbenen kan lossas.

Det är den här designen med hollow bottom fork legs som ställer till det... Vet inte jag... känns inte riktigt genomtänkt ur servicesynpunkt.

Umeå-tråden
Superfint i Gammliaskogen idag och jag börjar äntligen känna att jag hittar hyggligt på vinterstigarna. Här är en karta som stämmer bättre överens med verkligheten än vad kommunens karta gör. Blått är alltså uppkörda vinterstigar och rött är motionsspår eller annat cykelförbud.

Vinterstigar.png

Umeå-tråden
Vad är det som händer ute i skogarna nu? Någon som kan rapportera från olika stigar?

Gammlia börjar det smälta men fortfarande mkt snö kvar och utanför de trampade stigarna är det fullt genomslag. Hur är det i Grössjön? Röbäck? Travet osv?

Umeå-tråden
PeAC: har tyvärr dålig koll, det mesta jag testat har ett hinder i form av rutten snö så inget fint funnet.
Om nån ska ut på VAD som helst så är jag på! det kan röra sig om snöbrottning med cykel, gräva lera med däck eller leka på nån trevlig lekplats... i väntan på cykelbar barmark.

Umeå-tråden
Sett till tidigare år så är det vid kusten det blir cykelbart först, dvs Holmsund, Obbola, Strömbäck. Jag tror man får ge det ungefär en vecka till med samma väder innan det går att finna snöfria stigsnuttar. Solen brukar ta bra på lilla Sofiehemsberget också, där det kan nog vara lönt att börja kolla rätt snart.

Umeå-tråden
Tja !
Kan passa på att presenter mig lite i den här tråden. Erik heter jag, är 30 år och har fått en nytändning och hamnat i cykelträsket igen. =)

Hur som så var jag ute vid travet idag och travvägarna är är i stort sett fria från snö men minst sagt tungtrampade. Men det känns som att det är några veckor kvar innan man kan cykla stigarna där.

Umeå-tråden
Jag cyklade förbi sofiehemsberget idag och såg några fläckar med barmark nerifrån vägen. Dock såg det ut att vara rätt mycket snö kvar rent allmänt. Skulle tro att man kan cykla där inom en vecka om vädret håller i sig

Umeå-tråden
Vi är två som ska ut och köra ett pass lvg runt tio-tiden idag (lördag). Är det någon som vill hänga skulle det vara roligt.

Tempo ca 28 -30 km/h, sträcka ca 5-6 mil. Skriv här eller ring om du är sugen att hänga på. Nummer finns i min profil.

Senast ändrad:
Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ser det ut på Carlshemsknölen? Man kanske
> ska köra en Quing of the sophög nästa vecka?

kanske får åka dit å skotta?

Umeå-tråden
Här kommer en snölägesrapport från Carlshemsberget aka "Sophögen":

Tog mig in från Tomtebohållet, var ca 50 cm snö på grusvägen men begynnande barbark på sidorna
DSC_0269.jpg

DSC_0272.jpg

Börjar närma mig sophögen
DSC_0273.jpg

På väg upp. Som synes fortfarande ganska mycket snö på stigen
DSC_0274.jpg

DSC_0275.jpg

Halvvägs upp där stigen svänger, börjar se lite bättre ut
DSC_0276.jpg

Vänder mig om och kollar hur det ser ut neråt
DSC_0277.jpg

Fortsätter upp mot toppen
DSC_0278.jpg

Här blev det årets stigpremiär på barmark för min del!
DSC_0279.jpg

Uppe på toppen är det i princip snöfritt
DSC_0280.jpg

Mer stig :-)
DSC_0284.jpg

Skulle tro att det är minst någon vecka bort innan all snö från stigen på baksidan av berget och nere vid grusvägen är borta. Snödjupet på nedre delarna av stigen var fortfarande några decimeter.

Edit: Blev visst några dubbelposter pga "Fatal error"-meddelande som jag fick när jag försökte posta :-)

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Jag kan inte se bilderna, men med lite skottning borde man kunna få ordning på det tycker jag.

cissi: Quing of the sophög är ett plojrejs där vi spänner våra vinterbleka lår, rullar från toppen på Carlshemsknölen ner till grusvägen och sen upp igen. Snyggast vinner.

Det borde finnas RR och bilder långt bak i den här tråden.

Umeå-tråden
Ska bli så kul att vara med från start den här säsongen :) Skaffade ju hojjen ganska sent förra säsongen och var aldrig med på nån happy ride. Grymt taggad!

Umeå-tråden
Sitter i ungefär samma båt som dig peken. Upptäckte stigcyklingen på en halvtrött Cyclepro årsmodell '99 i mitten av förra sommaren och kom mig aldrig iväg på nån happy ride. Är väldigt taggad på att följa med denna säsong och har dessutom skaffat en cykel lite mer lämpad för ändamålet :-)

Umeå-tråden
Är du där lite tidigare är det inte osannolikt att jag studsar omkring där (eller i närheten) om det är barmark, är dock upptagen från 18 och framåt.

till peken och bUs, klart ni ska hänga på! Satsa på att dyka upp på Quing of the sophög, så får ni träffa alla, cykla så fort ni kan nerför er kulle och se hur folk ser ut när de tar i så de nästan går sönder.

Umeå-tråden
Kan ses där Tallvägen möter Sofiehemsvägen. Det ligger någon återvinningsstation där om jag inte minns fel. Jag kan bli några minuter sen så kör på om du vill, jag tror inte man kan missa varandra i den dungen ändå!

Umeå-tråden
Bra tur och riktigt fint väder. Det är lite snö kvar på berget, men det är klart körbart ändå. Däremot var det inte så många andra stigar som funkade - hade förhoppningar på den mellan Kinabron och Nydalabadet, men det är för mycket snö där fortfarande.

Tillbaka
Topp