Umeå-tråden

Umeå-tråden
Har inte Team Sportia på Ersboda Kona?

Sportringen finns inte längre kvar, det stämmer. Har dock för mig att han som hade affären i Umeå även hade en i Nordmaling.

Umeå-tråden
Poisonkillen här. Jag hade väldans skoj under turen idag, trots att mtb-tekniken kanske inte är den bästa. Men den kommer förhoppningsvis med lite träning. Det var också kul att se en massa stigar som jag inte kände till tidigare.

Förresten, om någon är sugen på en längre landsvägstur så har jag tänkt cykla en hyfsat rask runda (kring 30 km/h snitt hoppas jag på) på 20-30mil den 31:e för att fira att terminen är slut. Start lär bli tidigt på morgonen.

Öviksmicke: Sportringen hade mycket riktigt Kona och de har också mycket riktigt lagt ner. Jag var förbi under utförsäljningen och köpte lite cykelgodis, de hade ett par Kona-hojar kvar då som de sålde till väldigt låga priser.

Umeå-tråden
Hej och tack for dagens tur! Verkligen kul, trots lite regn pa slutet. Nasta gang ska jag komma ihag kameran. For min del fick dessutom kvallen en annu trevligare avslutning med bl a Shostakovichs nia pa operan. Wunderbar!

Umeå-tråden
Ah, önskar jag hade skaffat biljetter till den konserten. Såg du Rusalka? Tyckte den var hur bra som helst.

Umeå-tråden
Nej, jag var tyvarr inte pa Rusalka men angrar det nu sahar i efterhand :( Har hort manga saga att den verkligen var bra. Fast jag har faktiskt inte riktigt blivit sa hooked pa opera (an sa lange).

Johan: Det blir absolut fler ganger! Kanske nasta torsdag?

Umeå-tråden
Nu blev man rätt sugen på att pallra sig hem till Ume! Nog för att Östersunds stigar inte är helt fel, men någon Happyride har jag aldrig varit med om här. Vi ses i Juni!

Lova att ni tar bilder nästa gång!

/Erik

Umeå-tråden
Låter som en trevlig tur. Synd att man inte hade möjlighet att vara med. Hur var stigen från Hamptjärnsstugan till I20? Blött eller?

//Jocke

Umeå-tråden
Blir det nått idag? Jag hann bara med en 11-milare på lvg igår så lite mtb-skoj skulle inte sitta fel.

Cyklade en del på Volvo-trampets sträckning vilken var fin. Vägarna var bitvis småtaskiga men inga större problem. Kommer nog bli ett skoj Volvo-tramp den 4:e, verkar bli fint väder också.

Umeå-tråden
Blev en tur för mig med idag. En och en halv timme slumpmässig cykling på I20 + en kort tur på Gammlia och en ännu kortare tur i Ålidhemsskogsdungen :-)

Varmt och fint var det, det har torkat upp en del sen vi kom förbi där i förra veckan (Jocke: Jo det var ganska blött). Var solo så cykeln fick agera fotomodell.

rayy: Ska du cykla Volvo-trampet? 110km?

Umeå-tråden
Just hemkommen från en knapp timmes tur i gamliaskogen. Trots att jag kände mig väldigt seg i kroppen var det mycket roligt. Har kört ytterst lite MTB i år så det var skoj att köra lite teknisk stig även om ringrosten märktes. Finns ju hur mycket stiga som helst i den där skogen.

//Jocke

Umeå-tråden
Gamliaskogen är fin, men tyvärr har kommunen satt stopp för cykling där. Jag har hört ryktesvägen att det var för att någon person hade blivit påkörd av en cyklist, men jag har inga säkra källor. Jag vet dock inte om det bara är på elljusspåret och andra preparerade stigar, eller ifall det gäller hela skogsdungen. Annars finns det många fina djurstigar man kan cykla på där.

Om en vecka är jag hemma i Umeå igen och då hoppas jag att det blir någon Happyride igen! Stigarna här i Östersund funkar ganska bra nu tillsvidare. Lite blött från allt regn, men jag var ute på en 3h tur i solsken idag=)

/Erik

Umeå-tråden
Det sitter upp några skyltar om att det är förbjudet att cykla i spåret. Detta borde ju innebära att förbudet endast gäller de preparerade stigarna.

//Jocke

Umeå-tråden
Jo det är väll bara elljusspåret som är "off-limits" så att säga.

Jag vill passa på att göra lite reklam för ett litet projekt som är igång sparkat av mej och några andra glada cyklister i Umeå. Som det ser ut idagsläget så kommer det att byggas en 4x-bana och ett DH-spår i Bräntberget under sommaren. Bygget har ännu inte startat, men vi har haft möte med på Fritidsnämnden och UHSK och det ser väldigt lovande ut. Målet är att få tillstånd ett 4x-spår som skall duga för att köra sverigecup i till nästa år.

Byggstart och färdig ritningar är i nuläget inte satt, men inom närmaste veckorna så kommer detta att bli klart, om inte något oförutsätt sker.

Jag kommer att hålla er updaterade =)

Umeå-tråden
Även jag har varit ute en sväng. När resten av familjen somnat tog jag vovven och smög ut i den vackra kvällen. Klippte ihop en filmsnutt som finns här: http://fullface.happymtb.org/filmer/kvallsvovvetur.wmv
(fyra låååånga minuter och ca 31 MB)

Lite skakigt med en hand på styret och kameran i den andra:)

Några stillbilder blev det också
Lite transportsträcka in i skogen
1.JPG

Meridachoppern i kvällsljuset
2.JPG

Vovven
3.JPG

Uppförsbacke som är knepigare än vad det ser ut
4.JPG

Typisk Röbäcksstig med mycket sten
5.JPG

Klipphällar rockar (pun intended)
6.JPG

Mer cykelporträtt. Vovven grejar i blåbärsriset
7.JPG

Surhål finns det också
8.JPG

Dike med plywoodbro som blir snorhal när det är blött
9.JPG

Hemma igen
91.JPG

/Johan (oslemmig hundägare ;)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
rycee: Det blir inget volvotramp i år för mig, jag har för dålig cykel. Tänkte låna, men det blev lite tidsbrist (skolarbeten, sista terminen vet du...), så jag hoppar över. Nästa år dock!

Inhandlade en crescentracer från typ 80talet på cykelauktion idag för övrigt, den lär jag kanske dra några rundor med i sommar om den blir lite mer i ordning...

Umeå-tråden
Rayy: Jo, Holma är med bland de som jobbar med projektet. Eftersom att vi som bygger är med i Gimonäs, så är tanken att vi skall återuppta downhillssektionens träningar i Bräntis så fort vi har ett spår som duger :) Tanken är minst 2 träningar med lift per vecka, men förhoppningsvis lite mer =)

Sen så blir man aldrig för gammal för att ha roligt, det är bara att komma och testa :D

Umeå-tråden
Linus Malm skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen så blir man aldrig för gammal för att ha
> roligt, det är bara att komma och testa :D

Stämmer iofs, men man läker långsammare :)
Hänger ni på S-forumet och bestämmer när ni träffas. Jag såg jättetråden om Umeå där. Intressant att följa hur ni jobbat för att få till något. Bra gjort.

/Johan

Umeå-tråden
Rayy: Åttitalscrescent is da shit :)
Köpte en nyss men den är så ful så jag har inte vågat mig ut på vägarna. Kanske räknas som förargelseväckande beteende.
file=9219

/Johan

Umeå-tråden
Nu börjar det bli dags att dra ihop en Happyride tycker jag!! Vilka vill köra i slutet av denna veckan? Det vore kul att hitta någon att cykla med nu när man kommer hem. Gärna Röbäcksskogen, I20 och eller Nydala. Kanske en sväng i Gammlia också vore kul?

/Erik

Umeå-tråden
JojjeM: Jag har faktiskt en precis likadan, fast annan färg. Just nu sitter jag och försöker få bort rosten på lite av komponenterna...
Du kan få se en bild på min...

200506-0106060142.JPG

obs!
Jag ska troligtvis använda alla komponenter till en annan ram som jag har inhandlat, en peugeotracer från (typ) -73...

P1010392.jpg

P1010395.jpg

Köpt via en trevlig snubbe (singular) här på happy of course ;)

Umeå-tråden
Hela Gammliaskogen är en stadspark och det är förbjudet att cykla inom hela parken. Skyltar som visar en fotgängarsymbol sitter vid alla välanvända entreér till parken. Övervakas av polisen.
Bräntbergsbacken ingår inte i stadsparken utan är ett idrottsområde och där tillåts cykling

Umeå-tråden
Drifter: låter som en kanonidé. Jag vet inte riktigt hur jag har det i helgen men jag håller ett öga på tråden. Kan som Hjallis påpekar vara idé att hålla sig undan från Gammliaskogen. Även om det är som vissa påstår att förbudet endast gäller de preparerade stigarna så är det onödigt att spä på en redan infekterad stämning. Morsan bor på Skogsbrynet och det är tydligen lite gruff mellan cyklister och löpare/hundpromenerare.

Rayy: den där var ju riktigt sober. Borde vara en 85:a eller 86:a om man ska tro infon på denna sida http://www.cykelhobby.com/316lista.html

/Johan

Umeå-tråden
Yes, jag tror att det är det enligt just den där sidan som jag har glott lite på.

Visst heter färgen grafit? Det kan ju inte direkt vara något annat.

Den är riktigt schysst, men alldeles för stor för mig. Vi får se vad jag gör av ramen (möjligtvis upp på väggen faktiskt, tills vidare haha ^^), men resten av allt ska användas till peggan!

Jag märkte just att det står "RD-A105" på bakväxeln, lite googlande bekräftade min tro om att det faktiskt är en gammal Shimano 105växel. Schysst.
Den är inte sliten alls heller, I love it!
Edit: Jag googlade lite och märkte att RD-A105 endast kommer från 84. Då borde cykeln vara från 1985, och inte 1986... :I

Umeå-tråden
Vi skippar Gammlia då=( Vad sägs om att utgå ifrån Röbäcksskogen och sedan ta sig iväg till I20? Eller bara helt enkelt bestämma en plats där vi träffas och sedan bestämmer på plats vart vi ska cykla?

Trist med politiker som förstör för cykling.

/Erik

Umeå-tråden
Hjallis skrev:
-------------------------------------------------------
> Hela Gammliaskogen är en stadspark och det är
> förbjudet att cykla inom hela parken. Skyltar som
> visar en fotgängarsymbol sitter vid alla
> välanvända entreér till parken. Övervakas av
> polisen.
> Bräntbergsbacken ingår inte i stadsparken utan
> är ett idrottsområde och där tillåts cykling

Jisses! Är det så hårt?
Då har jag flagrant, och vid upprepade tillfällen, överträtt de reglerna. Har visserligen sett nån skylt med en överkryssad cykel men förtryckt synen till mitt svarta hål för ignorans.

Vanligtvis brukar jag respektera regler så jag nästan skäms lite för alla de blickar man troligtvis fått av fotgängare, även fast jag försöker cykla väldigt sakta förbi folk och hälsa glatt. Tur jag är i Skellefteå över sommaren där ingen hunnit sätta upp cykelförbudsskyltar än (förutom centrala nygatan då förstås ifall någon skulle vilja cykla MTB där).

Umeå-tråden
va kul att så många här verkar ha retroräserfetish!

Vad tror ni om en cykla-pizza-öl-fotbollskväll nu under vm?
Eller iaf att man samlas och hittar pä nått utanför skogarna nån gång ;)

Umeå-tråden
Härliga bilder!

Lleberg: Såklart man har retroräserfetish! Det är ju det enda jag har råd med just nu! :D När jag har byggt klart cykeln (några veckor till) så är jag på att köra utanför skogarna i alla fall ;)

Umeå-tråden
Är det bara jag och JojjeM som är intresserade av en Happyride nu i slutet av veckan? Ev. skulle jag kunna tänka mig en tur på fredag under dagen och någon under helgen ifall det passar med er?

Fina bilder Brakastruten!

/Erik

Umeå-tråden
Jag skulle gärna vara med på en Happyride men tyvärr så har jag inte möjlighet denna vecka och inte heller nästa. Det kommer dock fler tillfällen hoppas jag.

//Jocke

Umeå-tråden
Jag hänger gärna med på turen, jag har det flexibelt tidsmässigt. Möte framför Universum eller någon annanstans denna gång?

Umeå-tråden
rycee: ska vi träffas framför Universum kl. säg 12:00 på fredag?

Jojjem och Robotic, funkar det för er?

Blir det bra för er andra?

/Erik

Tillbaka
Topp