Umeå-tråden

Umeå-tråden
Njae det är väl så att jag inte lyckas leva upp till mitt namn alls, jag vågar inte ens slänga mej utför och prova utan tar det säkra före det osäkra och leder cykeln likt en gammal dam nerför sånt som ser hemskt ut.
För att trilla känns som farligt då man är över 30.. två gånger trillade jag igår. Jag tänkte att nån gång måste man ju lära sej att droppa ordentligt vilket naturligtvis slutade med att jag för över styret och in i det vegetariska. Den andra gången sög framhjulet fast i en myr vilket gav kullerbytta...

/Håkan

Umeå-tråden
Låter som bra fallträning Trilla! :)
Själv sitter jag bara och väntar på att förkylningen skall gå ur kroppen...
Var riktigt risig i tisdags men har blivit bättre sedan dess, har nu bara slem i halsen och hostar som en tok :)

Umeå-tråden
rayy; hur funkar reglagen?

Bogey; har du hittat några bra rundor i Luleå?

Jon_F_B; Din mamma är orolig över dina aktiviteter i skogen ;o) Krya på dig! Blev det någon tur till Skellefteå i sommar?

Och ÄNTLIGEN har jag fått min nya MTB ram(ZION) från Van NIcholas efter 6 veckors väntetid. Köpte lite nya komponenter, precis som alla andra på forumet(?)innan jag monterade ihop cykeln. Resultatet blev bra.

Umeå-tråden
Eftersom jag blev förkyld i princip direkt när jag kom hit så har det inte blivit en enda tur i skogen ej heller något på asfalt... 2 turer in till stan och 1 till storheden han jag med :)
Är nästan frisk nu och hostar bara slem så snart är jag förhoppningsvis 100 igen :)

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> rayy: kan man hitta en ca 75 mm styrstam för
> OS-styre hos er?

Jag försöker kolla det imorgon!

Shuffle: Intersport, Umeå. Har varit en del på verkstaden men jobbar på en annan del av "huset" nu som mest.

Stibbo: Tjena! Jag har inte satt på dom än, dom åker på när drivlinan behöver bytas nästa gång.. Efter vintern skulle jag kunna tänka mig. Lite provklickande visar ju att dom fungerar klockrent i alla fall :)

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Men hallå... Stibbo! Bilderna! :-)

Kameran är trasig, lägger ut bilder när jag skaffat en ny. En bild från hemsidan...

http://www.vannicholas.com/WbmBikeH...OS/oV/0Nd8mzBg26K0YV7ltvNkHPbdXp8n7iysDMWGhQ=

Alternativt så får ni se den live om/när vi träffas för någon gemensam tur? Ramen är i.a.f riktigt fin och geometrin passar mig perfekt. V-N är sega på att leverera ramar. Det tog 8 veckor innan LVG ramen kom.

Umeå-tråden
JojjeM: Ingen styrstam inne, hittade bara en på 90 mm och då jag gissar att du vill gå ner från 100 mm till 75 (?) blir det kanske lite lite skillnad?
Det går ju att ta hem det mesta annars.

Umeå-tråden
rayy skrev:
> JojjeM: Ingen styrstam inne, hittade bara en på
> 90 mm och då jag gissar att du vill gå ner från
> 100 mm till 75 (?) blir det kanske lite lite
> skillnad?
> Det går ju att ta hem det mesta annars.

Tack för att du kollade rayy. Faktiskt tvärtom. Den 50 mm jag har idag är lite väl frirajdig för den stigcykling jag ägnar mig åt. Jag kanske kommer in och klämmer på 90 mm, vet inte om det blir för XC-svettigt :)

/Johan

Umeå-tråden
Det låter bra :) Med reservation för att jag kan ha sett fel på oversizebiten föressten... Jag tror att den ska vara till oversizestyren. Hänger ute i butiken på komponentväggen :)

Umeå-tråden
Var det förresten några lokala happyiter jag såg på Olle Fiskares väg just norr om Tomtebo ikväll strax efter 19? En heldämpad silvrig Kona (Dawg kanske) och en silvrig/grå Hardtail med ryttare i orange jacka.

/Johan

Umeå-tråden
Det lät intressant!
Ingen happyit jag kände, jag har inte ens sett en heldämpad kona i stan (förutom en stinky primo, men den är ju lite köttig för landsväg).

Föressten så har vi fått in en UMF freddy 1 på jobbet, jag känner mig lite sugen, men att köpa en FRhojj jag kan köra med typ två gånger per år känns lite småtråkigt. Jag väntar nog lite, men det hade varit kul!

Umeå-tråden
Ahh, precis hemkommen efter kvällens "hundpromenad". Kort men intensiv tur i mörkret. Grymt kul.

Hade GPS:en med men det blir tyvärr gnska intetsägande i Google Maps. Jobbar på något roligare sätt att åskådliggöra mina turer.

hundpromenad.png ht=495

/Johan

Umeå-tråden
Tjena tjena.

I helgen flyttade jag och min tjej upp från Dalarna. Vi har ingen bil, och helst hade vi tagit tåget upp. Men cyklar är ju bannlysta av tågbolagen. Så en pendlarcykel och två ryggsäckar skickades upp med bussgods i förväg, medan fincyklarna skulle få åka med oss på Ybuss. Ybuss har policyn att cyklar får tas med i mån av plats, och hittills har det alltid gått bra. Men vår busschaffis hade tydligen vaknat på fel sida, och vägrade bestämt att ta med hojarna. Plats fanns, tyckte vi, men inte chauffören. För att ytterligare hämnas sin dåliga dag på omgivningen så körde han med avstängd ventilation hela resan.

Nu kommer nog cyklarna upp så småningom med bussgods, och då kanske vi möts på någon skogsstig. Men det känns läskigt att överlämna dem i sura (eller glada) busschafförers våld under en så lång resa. Någon som har erfarenhet av att skicka cyklar på bussgods? Har de blivit skadade? Hur fungerar garanti?

Umeå-tråden
Kul att ni är tillbaka i stan. Kanske läge att göra ett nytt försök med den där Röbäcksturen.

Jag fick en begagnad cykel levererad med bussgods. Den var bra packad i cykellåda så den kom fram helskinnad. Lådan såg inte heller ut att ha misshandlats just nånting.

Från webben:

"När en transportskada inträffat skall detta alltid anmälas till närmaste bussgodsterminal eller godsombud. Synliga skador skall anmälas direkt vid mottagandet. Vid dold skada skall anmälan göras inom 7 dagar.

För att vi skall kunna transportera ert gods på säkrast möjliga sätt har vi vissa krav:

- Godset skall vara transportmässigt förpackat och märkt.

- Fraktsedeln skall vara korrekt ifylld med fullständiga uppgifter om avsändare, mottagare, antal kolli, vikt och innehåll.

- Vid efterkrav skall efterkravsbeloppet fyllas i med både siffror och bokstäver samt även bank- och eller postgironummer."

/Johan

Umeå-tråden
Jag har använt mig av bussgods en del. De är kända för att inte misshandla grejer lika mycket som Posten, så det är nog lugnt om cyklarna är någorlunda väl paketerade. Däremot har bussgods en benägenhet att vara långsamma, nonchalanta och att glömma höra av sig om att paket har kommit fram...

Stibbo, det blev ingen Skellefteåtur. Delvis blev jag avskräckt av dina varningar om grus och vägbyggen längs burträskvägen, delvis har jag inte förrrän alldeles nyss hittat en sadel som min bakdel står ut med i mer än fyra-fem mil. Det blev en Arione till slut och den funkar exakt hur bra som helst. Är det förresten nån som kört med Arione på mtb?
Apropå olyckan så inträffade den på landsväg, i skogen lyckas jag aldrig göra mig särskilt illa när jag kraschar. På fredag ryker gipset, så då blir det åka av igen.

Umeå-tråden
Svar till JojjeM:
Om GPS:en fungerar med med Google Earth så rekommenderas användning av ett Enirohack som är den första filen i forumlänken listad på raden under denna.
http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php/Cat/0/Number/520850/an/page/page//vc/1

Körde själv Bockstensturen i Söndags och har lagt upp mitt lopp publikt på Trip Tracker Sports Mate. GPS-klockan var en Globalsat GH-615M inställd att logga GPS-data varannan sekund.
http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=3731&to=map

/Mvh Robert

-Kanske den enda mtb-cyklande Umeåbon i Varberg i Söndags?

Umeå-tråden
JojjeM: Styrstammen kostar 700 pix, hänger ute i butiken bakom någon annan styrstam som är lite längre och det finns kvar en st. Jag tror att det antingen var en FSAstam eller något åt det hållet, lite mer XCaktigt än all mountainköttande..

Umeå-tråden
Ta väl hand om stolpen och resten av grejerna. De är säkert glada att de äntligen fått komma ut ur garaget de bott i så länge nu. :)

Umeå-tråden
olli skrev:
> Ta väl hand om stolpen och resten av grejerna. De
> är säkert glada att de äntligen fått komma ut
> ur garaget de bott i så länge nu. :)

Absolut! Stolpen visade sig vara riktigt lång efter att jag bråkat lite för att få loss den och styrlagret verkar må riktigt bra nu efter en isärplockning och infettning.

/Johan

Umeå-tråden
Var och provcyklade våran 4x bana igår (eller va det nu är för sorts bana). För farlig för mej, men jag hade min nya SS det kanske känns bättre med min AM. Börjar på liftens högra sida om man står och tittar ner på mariehem. Kul att nåt händer i alla fall..

//Håkan

Umeå-tråden
Bräntis, alltså? Dit måste jag fara och lattja lite isåfall! Nya bakdämparen bör ju sättas på prov. Däremot kanske inte brutna handen borde utsättas för sådana prövningar riktigt än...

Umeå-tråden
Brukar jag ha med mej kameran eller?!? Jag ska skärpa mej på den fronten, jag lovar. Ja bräntis är det, det var cyclestore killen som berättade att dom hade varit där och fixat lite, han sa att det var en hel del kids där och hojade, ingen var där då jag var där. Om man ska fatta sej kort så kan det säkert bli kul men i övik är bergen större!!

//Håkan

Umeå-tråden
Ok, i morgon är det den fåniga studentsportardagen då hormonnivåerna når nya höjder på IKSU och vi vanliga dödliga surar för att det inte är några föreläsningar. Vad göra? Jo, cykla förstås!

Nån som vill hänga med på en rejäl landsvägstur i lagom tempo? Typ mitt på dagen i morgon, om vädret tillåter?

Jon.

Umeå-tråden
Konstaterade sent igår natt, mot idag, att jag åter blir "farfar" OCH "morfar", samtidigt!
Denna gång har det lagts guldägg i akvariet.. Hela munnen full. Känns helfestligt, att det gick så smidigt(tre veckor till lekstarten). Var bara ner i källarn igår o hämta upp gamla akvariet igen, för att kunna rädda ynglen framöver..
Föräldrarna är gula "golden" ciklider (Malawi). Bor tillsammans med andra ciklider, en gibbicepsmal, och ngt felplacerad silverhaj..(skall ju vara i asiatiskt kar). Vore kul att få ett gult stim! Tur att jag inte hunnit ta emot en ledig Synodontis nigrita, på 22cm.. Den had säkerligen trampat i fel bo.

Nägon som vill byta till sig en drygt 2dm silverhaj, mot fina ciklider eller mal?

Och jo, det finns cyklar bredvid akvarierna! :-) Inte helt OT..

Umeå-tråden
Har kvar cykelintresset än!
Idag var jag in på sporthuset. Blev fullständigt ignorerad, som så ofta. Längre in i butiken står en Specialized Epic M40, i lysande blått. Den har kostat 29500kr, men är nu nere i 15000kr.. Vet inte vad det är för årsmodell. Någon som vet vilken jag menar?
Med kortare stystam och lite överplockat XT, tror jag den blir helskön!

Umeå-tråden
Den har nämnts tidigare i tråden (inlägg nummer fem faktiskt). Säkert en kalasfin cykel. Borde gå att pruta mer så länge som den stått där.

/Johan

Umeå-tråden
Barkatruten: Jag var in och kollade på den där Epic'en för några dagar sen. Visst är den fin! De har haft den ganska länge, med nedsatt pris redan för två år sen. Kanske är det årsmodell 05 eller 06. Det borde m.a.o inte vara omöjligt att pruta ner den ytterligare. Hade jag varit i cykelköpartagen hade jag gjort ett försök att pruta ner den till 12000 eller så. :-)

Lycka till!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp