Umeå-tråden

Umeå-tråden
Tillbaka nu. Det blev en hel del cyklande i grusgropar och liknande, en del på grusväg, sen mycket transportsträckor och lite drops/street i stan. Fett kul! Jag ska ladda upp någon video sen om jag orkar :)

Blir ett till pass senare idag, och ett imorgon troligtvis.

Umeå-tråden
Tillbaka efter en 7 mila runda lite drygt, fan vilket kononväder! Men vinden biter i utanför stan, och som vanligt motvind överallt! ;) Slänga i sej lite mat nu och sen ut och rasta renen i finväderet...

Umeå-tråden
Själv ligger jag och tjurar tillsammans med den andra rejäla förkylningen på en månad. Man ska akta sig för dagisbarn...

På tal om krasslighet... Alidhojd, är du här? Hur har det gått med ryggen?

Jon.

Umeå-tråden
Du har alltid varit rätt grym Herbivora, så min fråga måste bli... Hur är formen i år, lika vass som vanligt? Gaffeln sitter f.ö kanon på min Van Nicholas. Den blev blev hela 143 gram lättare.

Umeå-tråden
Då stigarna kring nydala ännu är snötäckta, blev det den uppgrävda ÖK utför idag!
Växtligheten är ju en månad för tidig. Kolla lövsprickningen! :-) Varmt o gott..

Umeå-tråden
Låter trevligt stibbo, alltid lika härligt att dra bort några gram från helheten. Om min form någonsin har varit vass så är den som den brukar, sliter lite mil då och då men har inget stenhårt träningsupplägg som vanligt. Cyklar när jag känner för det, har som vanligt ont i ryggen. Själv då?

Umeå-tråden
Jag kom just in efter en 1½timmarstur på I20. Jag körde inte in så långt i skogen, men det jag såg, såg bra ut. Det är lite lagom stora pölar vatten på ställen där marken är lite lägre än omgivningen, men i övrigt ganska torrt.
Dirten är fortfarande för blöt (och trasig) för att kunna köras på. Några har försökt köra ser det ut som på de allt för djupa spåren i marken.

Umeå-tråden
Tjena. Är ny här i stan, på denna sida. Har precis skaffat mig en ny MTB efter ett lite nätt uppehåll på ca:8år... Jag vet! Ett alldeles för långt uppehåll.

Skaffade mig en rätt trevligt nybörjar cykel tycker jag. Det blev en GT Avalanche Expert -08
Bak sitter det en SRAM X9 och fram en LX

080505_725.jpg ht=483

Så om ni ser en vilsen kille på en sådan här cykel får ni gärna hälsa.. :-)

/Kennet

Umeå-tråden
Jag vill köra gimotempot, gjorde det 3-4 gånger förra året, men det är ju omöjligt när man slutar 1900. Gimonäs lägger sina träningar och tempona för tidigt tycker jag, jättetråkigt..

snöstorm: Riktig fin gt. hoppas man ser dig i skogen i sommar!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Herbivora skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter trevligt stibbo, alltid lika härligt att
> dra bort några gram från helheten. Om min form
> någonsin har varit vass så är den som den
> brukar, sliter lite mil då och då men har inget
> stenhårt träningsupplägg som vanligt. Cyklar
> när jag känner för det, har som vanligt ont i
> ryggen. Själv då?

Uppgraderar hela tiden. Väntar på lite Reynolds komponenter men slår inte dig på fingrarna när det gäller"cykel porr" Formen kan bara bli bättre. Lite träning i vinter, försöker köpa mig snabb i stället.

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Ah, har du skaffat titanhoj Stefan? Bild?

Bilder på bägge mina Van NIcholas kommer snart förhoppningsvis. Som du kanske kommer ihåg(?)väntade jag på min V-N"ZION" när vi var ute och körde förra året. Ramen kom riktigt sent men är nu färdigmonterad och cyklad med. Har bara fått bra feedback från de andra som jag varit ute med och är själv oerhört nöjd med bägge cyklarna.

Hur har det gått med din nya cykel, vilka hjul blev det till den?

Umeå-tråden
Körde gammlia + delar av hundspåret på nydala igår. Betydligt över förväntan, speciellt gammlia var riktigt torrt. På nydala var det fortfarande en del vatten på sina håll men det brukar ju nästan gälla hela sommaren å andra sidan.

Kör så det ryker,
M

Umeå-tråden
Jo, cykeln blev klar så sent som idag. Det strulade ganska mycket med hjulen. DT1450-hjulens leveransdatum sköts upp flera gånger av CRC och var mycket dyrare överallt annars. Handbyggda hjulen blev också väl dyra för mitt studiemedel. Idag kom dock äntligen mina nya, fina Easton EA90SLX. 3450:- på Ebay inklusive frakt! Har inte provkört dem, då det regnar just nu, men rapport och bilder borde dyka upp inom kort.

Jaha, det blir titan både på väg och i skogen? Lyxigt! Man får väl skåda nån av skönheterna i sommar, hoppas jag?

Jon.

Umeå-tråden
Du kommer att få se bägge cyklarna i sommar. Båda två är prototyper från V-N & skiljer sig lite från konsument ramarna. Racern är i alu/kolfiber, sobert svart lackad med blå inslag, & väger( 1158 g strl/M) MTBn har titan ram, inte så lätt med ca 1450 g(?)om jag kommer ihåg rätt? Landsvägs ramen passar mig perfekt, har bytt varje år men den här ramen hänger med för andra året i rad. MTBn är riktigt lovande, får se om samma känslor är kvar i slutet av hösten?

Går på semester 6/6 och är i Umeå till 16/8 så jag får väl svänga förbi Holmsund och hämta upp dig för en långtur av episka mått? Din nya cykel verkar lovande med t.ex Easton EA90SLX. Spännande att se den. Har du löst licens ännu och blir det några tävlingar i sommar?

Umeå-tråden
Lite drygt en 3½timmars tur ikväll på i20. Området är fasen outtömligt alltså, grymt. Det blev inte att köra mot hamtjärnstugan då det var lite för blött ute men det kommer senare till veckan. Var mest mot ersmark fast minst 1 km in västerut i skogen, och kring väst på stan för lite streetkul. Jag gillar mitt nya 70centimetersstyre, och 70millimetersstam. Kul kombo.

Umeå-tråden
Här är en dålig bild på min nybyggda cykel. Visst är den härligt röd och fin? Jag lånade två badrumsvågar och vägde den till nånstans kring 7.6-7.8 kilo, vilket var en trevlig överraskning!

Lite spec kan ni få, då jag vet att ni är lika förtjusta i sånt som jag är...

Ram: Avanti Corsa Elite
Gaffel: Columbus Carve
Växlar: Ultegra
Vevparti: Truvativ Rouleur CT
Hjul: Easton EA90 SLX
Stam, stolpe, bromsar: KCNC
Styre: FSA K-Force

Byggkostnad knappt 15000:-. Allt utom ramen nytt.

PICT1425.JPG ht=544

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
>
> Tufft förresten att pendla till Vännäs Jocke.
>
> /Johan

Inte varje dag. Bara ett par gånger i veckan

//Jocke

Umeå-tråden
Brakastruten: Jepp den är en mycket trevlig AM cykel. Var på väg till I20 området men det blåste så sjukt mycket den dagen så det blev en tur längst södra strandpromenaden istället men det var kanske inte den bästa idén då det var mycke träd som fallit där.

rayy: Kommer vara ute så mycket som möjlig är då tanken.. Dessutom så har min hjälm dykt upp idag så nu kan man köra på lite hårdare;-)

Umeå-tråden
tänkte bara tipsa att dom delar ut gratis hjälmar nära postgången, på en av parkeringsplatserna, hoppas ni fattar :P. Dom håller på till 18 tror jag och dom kör även imorrn 06.-08.00, inte hundra på tiderna dock. Då är det vid frukthörnan.

Umeå-tråden
Lite OT men varför inte cykla ut till Alvik i morgon lördag och se på norrlandsmästerskapen i 1:8 buggy, det är radiostyrda bilar det handlar om :) Ni som inte vet var det ligger så är det bredvid gokartbanan

Umeå-tråden
Jag och en kompis hade planerat en rejäl tur på I20 idag och verkligen kolla möjligheterna. Sagt och gjort, vi packar mackor, vatten och verktyg och drar iväg.
Kommer man från regementet så måste man cykla en del grusväg för att komma till vettiga stigar, i alla fall vad vi kunde hitta. Precis när vi tagit oss upp till lite högre mark med lavar och hällar så gör jag en grymt onödig SPD-vurpa, faller nerför en liten tröskel på 20 cm och gör assplant på en stenkant.

Bara att vända hem, planerade 4-6 timmars cykling blev 1,5 och nu tar det en kvart för mig att resa mig upp ur en stol, känns halvbittert och framförallt onödigt.

Skönt att få gnälla lite, stigarna såg iaf bra ut och det har torkat upp fint.
Vet någon förresten om det finns någon form av karta över området så man slipper härja runt helt planlöst?

Umeå-tråden
Tråkigt marran, råktigt tråkigt :/ Vilken väg hann ni ta? Jag och en polare var ute och tungtrampade lite. Åkte mot ersmark först, för att snedda över i20 via grusvägar till hamptjärnstugan.
Riktigt bra dag för cykling, blev dock molningt mot slutet.

Dags för lite fixieåkning nu.

Umeå-tråden
Jag är för feg och stel för att ens envisas med SPD längre.. i.v.f. i terräng. (Stora aggresiva plattisar dekorerar numera mina smalben.) Gärna längs lvg däremot.
Hoppas det inte tog allt för illa!

Umeå-tråden
Jag är uppte och går nu, så det borde ordna sig på några dar...tack för vänliga ord!

Jojje: Jag ska få en orienteringskarta över I20 av en kompis, så det blir nog en tur dit igen snart, då ska det gå bättre!

Umeå-tråden
Är det någon som ska cykla på söndag kanske? Jag är fortfarande sjuk, men snart få det &%€ lov att ge med sig...

Trotsade febern och cyklade några mil i promenadtempo på racern. Den känns riktigt bra med nya hjulen. Styvare och bekvämare trots 300 gram lättare än fulcrumhjulen. Riktigt fint ljud från frihjulet dessutom. Mjukt och klockverksartat.

Umeå-tråden
Jag har nog en plan på lugn racertur på söndag, kommer nog att festa lite imorrn kväll så det kommer inte bli rakettempo, och givet att min ädla bakdel slutar bulta så förbannat tills dess, men det får den göra :)

Umeå-tråden
Ja, det låter utmärkt. Oavsett om jag är frisk eller inte på söndag så lär jag inte tåla några höga hastigheter. Vi kanske kan ta en sväng åt Sävarhållet?

Jon.

Umeå-tråden
Cyklade precis hem från jobbet, känns bättre och bättre! Nu är det mest trappor som är jobbiga.
Sävar lät inte dumt, enl. eniro går en liten väg via tomtebo och täfteå, var det något sådant du tänkt dig?
Jag har nog en kompis som vill hänga på också, om han inte dricker för mycket ikväll :)

Umeå-tråden
Jo, precis den vägen. Den asfalterades delvis om förra året och är väldigt fin att cykla. Efter Sävar går den vidare mot Gravmark/Botsmark.

Om ni nu ska slira runt ikväll kanske en eftermiddagstur blir lämplig? Typ 2-3?

Jon.

Umeå-tråden
Kort fredags tur runt grösjön igår lite blött på sina ställen, men det finns ju inge bättre än att komma hem lerig upp till halsen och en hojj som ser ut att varit med i gyttjebrottnig, utan vattenslang tog vi hojjarna med på hundpromenaden till nydalasjön och badade både hund och hoj:-) varmt väder och myggfritt än så länge!

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Har du ledsnat på skogscyklingen nu när du
> snurrar runt med fixien, eller kör du helst ss:en
> i skogen?

Nej, inte lessnat men har lite svårt att få tid och ork att räcka till så jag blev mest frustrerad av att ha den stående. Cykelintresserade sonen blev dock så ledsen att han började gråta så jag plockar nog bort annonsen och försöker komma ut och cykla istället :)

/Johan

Umeå-tråden
Jojje: Ja, du kan ju inte gubba till dig på det viset, bara för att klonen börjar hinna ikapp?
Farsan min hade en helrenoverad NV (veteran-mc), som han slumpade bort tokbilligt trots att jag kommit till världen och var några år. Behöver jag säga att han är och förblir en idiot!?

Du har har ju guldläge att umgås med grabben, ha kul tillsammans och hålla formen samtidigt. Ta vara på det..

Tillbaka
Topp