Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jo, jag är bara halvförkyld, så jag är också peppad. Jag cyklar via yttertavle och kommer fram strax ovanför tomtebo. Antingen ses vi i den korsningen om du vet vilken det är, eller annars tomtebo "centrum".

Umeå-tråden
Jon, du har förresten inte ett par knävärmare att låna ut?
Kom på att jag har blivit av med min ena, men knät sitter ju fast så det har jag kvar, och nu går det inte jämt upp.

Umeå-tråden
Har ni hittat hem än?
Hunden lackade ur idag, så jag passade på att ansa i akvarierna istället. Hoppas han tappar vinterpälsen snart! (Han blir så hjärnslö i värmen.)

Umeå-tråden
Jodå, det blev 6.5 mil för mig och 3.5 för de andra två som inte fick nöjet att avnjuta anslutningssträckorna till och från Holmsund. Snabbt och hårt, men ändå skönt. Knappt nåt grus kvar på vägarna och milt väder trots molnigheten. Det är gött att vara cyklist nu för tiden.

Jon.

Umeå-tråden
Verkligen, nästa gång får vi hämta upp dig i Holmsund.
Kände dock att det räckte bra med dom få milen idag, jag var rätt spak i benen när jag kom hem

Umeå-tråden
Jon_F_B: Jag kanske kan hänga med. Är ledig imorgon och jag tänkte nog ta mig ut mot i20, typ till hamtjärnstugan.

Enda kruxet är att jag ska renovera en bakdämpare ganska exakt den tiden för att resten av dagen ska fungera tidsmässigt... Hm... Får kolla lite i det där, jag kanske, kanske kan komma.

Umeå-tråden
rayy, bakdämpare. Betyder det att det blev AC:n? Du vet var det finns en att låna ifall du behöver.

Själv tillbringade jag lite kvalitetstid med två fjärdedelar av barnaskaran ikväll.

majkvÃll_18.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
Hoppas ni får en schysst tur i I20-skogen utan vurpor. Själv blev jag så avis att jag lekte lite cross med pendlarfixin nu på lunchen. Riktigt kul i all sin enkelhet men fort gick det inte :)

Körde in i skogen vid McD på Ersboda:
lunchfixiecross1.jpg ht=725

Bitvis var det så fint att det gick att dra på lite. Grymt skoj.
lunchfixiecross2.jpg ht=544

Hittade en gammal bandvagnsbana. Killade lite i magen när man rullade betongsvackan :)
lunchfixiecross3.jpg ht=544

/Johan

Umeå-tråden
Bra där Jojje, fixie-cross verkar kanon. Verkade längre upp som att du var på väg att sälja tysken, men det verkar ju helt sjukt, är det inte fultysken som gör dig till du? Eller håller du på att transfomeras till den hippa liraren i Crescent-annonsen?

Umeå-tråden
Haha, hade lite formsvacka och tyckte tysken var onödig man kom på bättre tankar så nu blir den kvar ett tag till. Är nog för gammal för att bli riktigt lika hipp som Crescentkillen.
Fast jag har en MacBook på nya jobbet mind you :)

/Johan

Umeå-tråden
Bra att du kom på bättre tankar. Sälja tysken låter vansinnigt. Jag tror Crescent-looken bara gör sig bättre med lite ålder och som sagt, du har ju ändå en MacBook. Ride on!

Umeå-tråden
Jag var ute och testade cykeln, giant ACn, som jag nog ska köpa av min kollega idag. Tyvärr hade jag inte tid att ta mig ut i skogen, men att köra omkring i stan, streeta lite och köra på lite småstigar gick asbra. Hur rolig cykel som helst, lite tungtrampad men det är ju inte en HT liksom.

Bra utrustad, typ lx/xt, RS psylogaffel (85 - 125 mm) och 6.5 tum slag bak.

DSC028042.JPG ht=480

Umeå-tråden
Sådär ja.. Då var man uppkopplad igen! Blev sittande i stort sett utan dator, efter att ha uppdaterat till SP3 till XP:n... Blått! Konflikt med Asus tydligen. Lyckades låsa två hårddiskar under försöken.

Nåja, under tiden hann jag både sova och renovera cykel åt en tjejkompis. Pedalen kom hängandes i två halvor, växelreglagen slirade, handtaget hade omförvandlats till klistersmet, gaffeln hölls fast av enbart lagerfettet och sadeln hade ngn. granne fattat tycke för.. Allt övrigt dolt i grus.
Blir kul att lämna tillbaks den, efter rekondning! Pedalerna är nu i BMX-utförande, bromsar är V istället för canti, växlar blev lite nyare Acera, sadeln min Bontrager. Osså åkte det på lite omtyckta trafiksäkerhetsprylar, som diodbaklyse och reflexer. En liten dutt kolfibertejp sökte sig till kedjestaget.. ;-)
scott002.jpg ht=480

Jag är i.a.f. nöjd!

Hoppas det blir lite varmare i morgon, så det går att grilla en korvstump?

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Skulle det finnas intresse att hitta en stående tid för lite lagom soft Happycykling någon kväll i veckan?

Det verkar vara en modell som funkar ganska bra på flera håll. Själv har jag cyklat med onsdagsgänget i Uppsala förra året och tyckte det var ett kul sätt att umgås och lära sig hitta på stigarna runt staden. Det blir lätt för nykomlingar att haka på också.

Tänker mig fokus på umgänge och trevliga stigar snarare än att ligga på tröskelpuls. Mer snickers än gel alltså även om det förstås ska vara motion.

Bra eller dålig idé? Jag vet inte om det finns underlag i stan.

Jag är egentligen fel person att föreslå detta eftersom jag cyklar så lite men jag tycker som sagt att det är ett trevligt koncept.

/Johan

Umeå-tråden
Strålande initiativ! Vi kanske blir färre än i Uppsala, men en handfull borde man kunna skrapa ihop varje vecka.

Varför inte starta veckan med en Happycykling och försöka köra varje måndagkväll?

Jon.

Umeå-tråden
Tycker att det låter som en mycket bra idé att ha någon typ av gemensamma träffar. Nån gång i veckan. Har precis ny börjat och alla tips om ställen att trampa på är välkommna. Är tyvärr inte den typen som sammankallar, men kommer gärna ändå.

Umeå-tråden
På tal om rundor, jag och en kompis planerar mtb idag kl 13 om någon är sugen. Resan går längs nydalasjön på en trevlig småstökig stig och sen upp mot hundspåret för att kolla läget där, någon som är sugen på att hänga på? Tempot kommer att bli relativt stillsamt, min kompis har aldrig kört mtb förr och Jon körde slut på mej i förrigår på I20 :)

Umeå-tråden
Fortfarande medtagen? Jag kände mig hyfsat åerställd efter att ha ätit oavbrutet hela kvällen sen jag kommit hem. Ganska seg i benen igår iofs. Jag har skola och kan tyvärr inte hänga på idag :(

Umeå-tråden
Jrå, fortfarande trött i benen, känns när jag går i trappor och så. Var tvungen att nobba en lvg-runda igår till och med.
Men nu ska jag snart ut, ont ska med ont fördrivas :)

Umeå-tråden
Kul med snabb respons!

Jon föreslog måndagar, kan det funka för fler? (kan ev passa mig, måste stämma av med familj)

Lämplig tid för samling, 18.15, kan det passa? (vissa av oss har faktiskt jobb att sköta :))

Samlingsplats. Någonstans hyfsat centralt för gemensam avfärd mot område efter överläggning.

Tänkbara destinationer: Nydala, I20, Röbäck, Travbaneskogen, Carlshöjd/Grössjön. Fler?

Varaktighet. Ca två timmar eller lite mer kanske?

Kom med förslag och synpunkter.

/Johan

Umeå-tråden
Någon gång kan jag gärna guida er runt Holmsund, men det är ju lite omständigare med anslutningen, så det kan vi kanske ta någon helg, senare.

Jag föreslår samlingsplats utifrån vars vi tänkt köra. Ex. IKSU för Nydala, Carlshöjd, Grössjön. Regementet för I20, Hamptjärnsstugan. Skolan (vad den nu hette, där vi sågs nån gång) för Röbäck, travbanan. På så sätt slipper vi lite asfalt.

Jag föreslår att vi gör ett försök på måndag och att vi då ses 18.15 på IKSU för sen dra till nydala eller grössjön/carlshöjd. Vad tycks?

Jon.

Umeå-tråden
Jag tycker att uppläget verkar bra och tiden också. Hade varit trevligt att hänga på men jag jobbar tyvärr eftermiddagsskift till veckan. Är gärna på veckan efter..

Umeå-tråden
Haha, fan vad trögt det gick då. Själv återkommer jag med besked efter avstämning hemma.

18.15 vid IKSU nu på måndag är fortfarande arbetsplanen dock. Visst är det gratis parkering där om man är lat och bilar?

/Johan

Umeå-tråden
olli skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej. Om man är lat och bilar är det INTE gratis
> parkering. Den som är lat skall straffas. ;)

Haha, vilket elände. Jag kommer ju att vara helt slut innan start om jag ska cykla :)

/Johan

Umeå-tråden
Isälvsleden är idag avverkad, som förstagångs försök dit så må jag säga att jag trodde det skulle vara sämre stigar och att det skulle vara ganska blött men blev glatt överraskad att det var helt kanonföre med något undantag för en snutt me snö eller lite gegga. kalasväder med strålande sol och 8grader Båtarna var inte riktigt sjösatta som det stod på en skylt, men det var bara att dra ner dom till sjön och sjunga en psalm innan skutan tog vatten... Om någon planerar en resa dit men kanske inte ska köra hela så är det torrt hela vägen från åmsele och tills att det är 1,5 mil sen blir det lite varierat men det mesta är bra.

Har hört något om vindelälvsleden, är det något cykelbart och på vilken sida älven går den?

/J

Umeå-tråden
Jag körde hundspåret igår, bilder kommer senare. Bitvis torrt och fint och bitvis riktigt geggig gegga, den sorten som klistrar fast cykeln :(

Tänkte förresten ta en LVG-tur idag efter 1400, om någon är sugen så svara här eller på pm eller nåt

Umeå-tråden
var startade du? vi skulle cykla en bit förra året men jag tror vi klev på för tidigt.

hittade detta ang vindelälvs leden

http://www.vindelalven.se/vleden/swe/

vassi skrev:
-------------------------------------------------------
> Isälvsleden är idag avverkad, som förstagångs
> försök dit så må jag säga att jag trodde det
> skulle vara sämre stigar och att det skulle vara
> ganska blött men blev glatt överraskad att det
> var helt kanonföre med något undantag för en
> snutt me snö eller lite gegga. kalasväder med
> strålande sol och 8grader Båtarna var inte
> riktigt sjösatta som det stod på en skylt, men
> det var bara att dra ner dom till sjön och sjunga
> en psalm innan skutan tog vatten... Om någon
> planerar en resa dit men kanske inte ska köra
> hela så är det torrt hela vägen från åmsele
> och tills att det är 1,5 mil sen blir det lite
> varierat men det mesta är bra.
>
> Har hört något om vindelälvsleden, är det
> något cykelbart och på vilken sida älven går
> den?
>
> /J

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Angående isälvleden.
Varför inte starta i Vindeln vid fritidscentrum? Bra parkering och fina backar mot Abbortjärn. Ta en paus vid pitoreska Koverbergsstugan. Spåret är fritt från snö nu.
Vindeln är ett oupptäckt eldorado för MTB. Mördarbackar är det gott om....
Skall själv köra imorgon söndag kl.16.00
Kom o kör!!

Tillbaka
Topp