Umeå-tråden

Umeå-tråden
Tjena! Nu sitter 36klingan på cykeln. Fi faaan vilket galet mek, går knappt att förklara via happy men.. Kedjan hoppade för att kedjestyrarens (inkl. bashguard) rulltrissor låg för långt ifrån kedjan. Efter lite borrande i bashguarden fick jag ner rulltrissorna men kedjan hoppade på samma ställe på klingan om, och om, och om igen då jag tryckte på på tyngre växlar. Stabiliserade bashguarden med ett stag från en skruv i ramen som egentligen ska fästa fast framväxeln (!). Fick gänga upp staget och meka med en massa lägen för att få det att fungera.

I alla fall så sitter nu 36klingan där, kedjan har inte hoppat än (peppar peppar), och utväxlingen på 36 - 34/11 fungerar klockrent.

Det blev även bestämt att det blir 8 dagar i åre i sommar med cykeln, jag måste dock få tag i en kraftigare framgaffel tills dess (läs: RS pike 426) till rätt pris.

Umeå-tråden
Ojdå! Jag har kollat lite på chainreaction, då går dom på 3800 utan poploc (2007a) tror jag

Hur lång tid har det tagit att få hem gaffeln?

edit: faaan, dom har sålt ut den på bike-mailorder. Men men, vad gör man.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
synd...

(det tog 4 arbetsdagar! kommer definitvt att handla där igen!)

rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Ojdå! Jag har kollat lite på chainreaction, då
> går dom på 3800 utan poploc (2007a) tror jag
>
> Hur lång tid har det tagit att få hem gaffeln?
>
>
> edit: faaan, dom har sålt ut den på
> bike-mailorder. Men men, vad gör man.

Umeå-tråden
Jag var ute en kort sväng i Holmsund idag. Torrt i fint. Jag övade lite drops och hopp. Läskigt, men det går sakta framåt. Har även meckat lite med inställningarna på bakdämparen för att göra den lite trampeffektivare. Har ingen lust att bli sådär akterseglad i klättringarna som jag brukar bli. Fick till den rätt bra och där fram blir det gaffelbyte snart, så snart finns bara benen kvar att skylla på. En sån här på väg:
11420-1.jpg ht=500

Snart måndag! Ska vi köra I20 och samling 18.15?

Jon.

Umeå-tråden
VAD är det där för gaffel? Ser rolig (och tung??) ut.

Jag ska kanske ut på i20 på måndag men jag slutar ju jobbet 1900, kommer kanske ansluta till er senare om det finns möjlighet. Ungefär var ska ni köra?

Umeå-tråden
1750 gram/6tum= bra ekvation ^^ Var har du fått tag på gaffeln? Jag är på jakt efter en 5-6tumsgaffel till acn... Misstänker dock att mavericken kostade en slant?

Umeå-tråden
Tror den kostar 8000 på cc, plus att man måste ha nytt framhjul då maverick kör med 24mm axel. Jag köpte den begagnad av dr.spoke för mycket mindre.
Jag får ju 145mm coilgaffel över i form av en Manitou Nixon. Intresserad? Du kan få låna och prova om du vill.

Jon.

Umeå-tråden
Mellon: Läs igenom hela den här tråden så får du lite tips och inspiration :)
I20 är stort, där finns mycket stigar men det är svårt att hitta dom.

Uppe vid nydalasjöns nordspets (öster om badet) startar hundspåret, det är ganska skoj och väl utmärkt men där finns en del myr, så man får räkna med blöta fötter

Nere vid carlshem/tomtebo ligger grössjön, där finns också en massa stig, bra utmärkt och torrare. Där har jag cyklat en hel del nu senaste veckorna. Lätt att hitta och bra stig, en hel del spång över myrarna dock. Sök på hitta.se på grössjön så ser du vars det är.

Sen finns det andra ställen också som jag inte testat, ute i Röbäckskogen t.ex.
Häng med på måndag kväll, då blir det (väl?) kvalitetsguidning på I20 om jag inte minns fel!

Umeå-tråden
Hur var grössjön?
Synd du inte kan på måndag, håll utkik i den härä tråden, iaf jag brukar ofta skriva här om jag ska ut på en sväng, ska försöka göra det nu i alla fall. Jag kör ofta dagtid (student) kommer nog cykla på onsdag eller torsdag.

Förra veckan cyklade jag tis-ons-tor, vila fredag, cyklade igår och idag och så blir det happyride imorgon, så det blir lite mindre nästa vecka tror jag.

Kom precis hem från träning med GCK, grymt skoj att köra i klunga, men helvete vad trött jag är. Nu blir det mat och Giro!

Umeå-tråden
Cyklade tavelsjöleden mellan hippologum och Hissjö fram och tillbaka idag. Måste säga att det är ett av de bättre ställena jag har cyklat på runt umeå. Har dock inte jätteerfarenhet av områdena runt stan men den turen rekommenderas verkligen. Varierad och rolig cykling!

Ps. Vilken tid och plats var cyklingen på I20 i morgon? Skulle vara schysst med lite guidening bland gyttret av stigar.

Umeå-tråden
Happy stigvisning imorgon måndag, I20 med omnejd. Samling 18.30 vid den röda ladan ca 100 m nordväst om Hagarondellen på E4. Funkar det? Jag brukar ha lite svårt att hinna säkert till något tidigare än så.

Om jag får välja kör vi en sväng på ca 5 km nere vid regementet, fortsätter upp förbi Ersmarksberget, åker över till Hamptjärn (där man kan snurra runt bra länge utan att tröttna ...) och rullar hem längs Tavelsjöleden. Men jag är öppen för alla förslag. Så lite grusväg som möjligt antar jag dock är målet? :)

Ravy, med det upplägg jag föreslår kan vi plocka upp dig strax efter kl 19, kanske i trevägskorsningen på grusvägen ca 300 meter söder om Carstedts?

Umeå-tråden
rayy: om du ska till Åre så säg till. Jag kommer att köra liftarna där i sommar. För övrigt tycker jag att du skall satsa på minimum 150mm om du vill ha en rolig gaffel i Åre. Kolla in den lite längre Nixon:en.

/Erik

Umeå-tråden
Körde Grössjön runt samt Nydala idag. Det var torrt och fint. Det var premiär av Grössjön för min del och det känns som om det blir fler gånger. Det var en trevlig tur på ca. två timmar.

DSC00603.JPG ht=544

Umeå-tråden
olli skrev:
> Happy stigvisning imorgon måndag, I20 med omnejd.
> Samling 18.30
> Ravy, med det upplägg jag föreslår kan vi
> plocka upp dig strax efter kl 19, kanske i
> trevägskorsningen på grusvägen ca 300 meter
> söder om Carstedts?

Tjenare. Jag skippar turen imorgon, blev dubbelbokning med en annan kompis. Känns lite slitet att boka upp er på att "hämta" mig då ni redan är i skogen också, jag hänger på en annan tur. Jag och polaren ska i alla fall mot rödängskullen (berg?) 1930 och sen direkt till hamptjärnstugan.

Umeå-tråden
Hey

Could someone point out the meeting place on a map, e.g., Google maps or similar? Would be nice, for the the-not-so-known people in Umeå :-). Thanks.

See ya tonight.

/Henrik

Umeå-tråden
olli skrev:
> Happy stigvisning imorgon måndag, I20 med omnejd.
> Samling 18.30 vid den röda ladan ca 100 m
> nordväst om Hagarondellen på E4.

Låter suveränt det där. Jag ska försöka dyka upp.
Undrar vilken cykel som är minst olämplig :)

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM> enpetare är delvis genomförbart, men medför garanterat en hel del promenad. fix kommer att vara inte bara olämligt, det kommer att vara direkt vådligt. :)

Umeå-tråden
olli skrev:
> JojjeM> enpetare är delvis genomförbart, men
> medför garanterat en hel del promenad.

Det där tar jag som en utmaning :)

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
>
> Det där tar jag som en utmaning :)
>
> /Johan

Sätter du "mil"spåret på Röbäck med din Marin så överlever du såklart ikväll också. Jag antar att det är den eller tysken som gäller?

Umeå-tråden
Hur gick det?

Jag kom just hem, är fortfarande svettig :D Polaren och jag drog en ritkig pushbiketur på rödängsberget, finns SJUKT roliga stigar där om än lite korta, och sen drog vi mot hamptjärnstugans hällar.
Galet roligt, bilder kommer.

Umeå-tråden
Fem pers! Det tror jag är rekord :)
Såg ut som en ordentlig runda.
Skit också att jag fick ställa in. Nåväl, häckplantering är kul det också.

/Johan

Umeå-tråden
Hallå,
Jag har tänkt köra volvo-trampet i helgen. Någon som har erfarenheter från det loppet, hur tufft är det? Är det bra fart? Många backar? Frågorna är många =)

Umeå-tråden
ep skrev:
> Hallå,
> Jag har tänkt köra volvo-trampet i helgen.
> Någon som har erfarenheter från det loppet, hur
> tufft är det? Är det bra fart? Många backar?
> Frågorna är många =)

Om du har tänkt köra den långa sträckan 110 km så har du den första längre backen efter ca 45 km vid Mullsjö. Fram till dess brukar en större klunga hålla i hop och snitthasigheten brukar väl ligga runt 35 km/h, men i backen spicker alltid fältet upp och det bildas mindre grupper som ofta håller ungefär samma fart. Hänger du inte med de snabbaste cyklisterna över toppen så hamnar du troligtvis med en grupp som passar din nivå. Nästa längre backe är vid Överboda efter 90 km och där droppar en del som gått på rött lite för länge av. Totaltiden för de snabbaste på 110 km sträckan brukar ligga runt 2 tim 50min (+/- ett antal minuter)Bansträckningen är rätt trevlig men jag har hört att i år är skicket på vägen mellan Hössjö och Gräsmyr bitvis är riktigt dålig, om inte Vägverket mot förmodan har fixat vägen under den senaste veckan. Lycka till på söndag.

/ Peter

Umeå-tråden
Jag har tänkt köra 11-milssträckan, men klarar inte hålla 39km/h, utan siktar väl på att ta mig runt på 3.30 eller något sånt. Beror väl på hur bra klunga man hamnar i. Någon fler som vill köra 30-35, som har lust göra mig sällskap?

Jon.

Umeå-tråden
Kul att ni gillade rundan i måndags. Vi måste ha kört igenom en virushärd längs vägen, för shit vad jag har blivit förkyld. Nu gäller det att bli frisk fort som bara den, jag hade tänkt köra för allt vad tygeln håller på Volvotrampet. Men nu är det bara att tänka 0-0 och ta en dag i taget, tills handen når kaklet.

Umeå-tråden
Halloj!
Någon som är sugen på en tur i Grössjön i eftermiddag eller ikväll? Kan inte stigarna så bra där skulle vara kul att hänga på någon som har lite koll på området, men om inte så kan vi ju vara två och lära oss att hitta där. :)

/Jonas

Umeå-tråden
Inte idag, fullt med plugg, men imorgon eftermiddag vid 16-tiden skulle jag kunna guida lite runt grössjön, jag är inget proffs än men har cyklat ett gäng svängar där nu.
Ett standardtips är annars att cykla ner till sjön och sen följa "grössjön runt", tror det är blåmarkerat. Mycket singletrack, en hel del rötter och rätt så mycket spång.

Umeå-tråden
Hur blir det på måndag förresten?
Någon somm vill hålla i Ride?
Jag kan guida hjälpligt runt Grössjön, men det skulle vara bättre om jag får köra där några gånger till först, jag är inte lika vass som Olli...

Jag skulle kunna tänka mig att rulla Tavelsjöleden upp till Hamptjärnsstugan och fara runt lite där, det verkade mycket lovande sist, ngn annan som har ideer?

Umeå-tråden
Jag kör gärna till och runt kring hamptjärnsstugan och sedan vidare till nästa "berg" eller vad det nu var Olli snackade om. Som traditionen bjuder lär jag vara seg i benen efter morgondagens volvotramp...

Jon.

Tillbaka
Topp