Underhåll av cykel!

rolhe09

Medlem
Underhåll av cykel!
Hej! Jag har lite frågor angående service av min mtb. Det är nämligen så att mitt framhjul har börjat glappa i sidled någon mm. Denna gång tog jag fegvägen och lämnade in på verkstad, även om jag verkligen vill lära mig greja själv.

Hur svårt är det egentligen att byta ett hjullager på en Mtb? Det kan väl tilläggas att jag inte är erfaren cykelmekaniker.

En liten ytterligare fråga jag har är vad man bör göra på cykeln under en vinterservice? Den har gått en säsong nu och jag vill gärna att den ska vara riktigt redo för nästkommande säsong.

/Robin

Underhåll av cykel!
Det är inte svårt att mecka cykel. Lugn, metodisk och noggrann så löser sig det mesta. Går åt lite specialverktyg, men de är sällan jättedyra och är det sällananvända verktyg så brukar det att gå låna.

Glöm inte att det finns få onödiga saker på en cykel och att det kan bli otrevligt om saker lossnar när man cyklar sedan - så skruva lugnt och fint och vsr noggrann.

Efter ett år så lär det väl vara dax för ny kedja, ny kassett och ny växelvajer med hölje till bakväxeln. Fetta om styrlager, justera lagerspel och fetta om hjullagren om du har kona/lösa kulor. Se över vevlager - byt om det glappar. Inspektera ramen, sadelstolpen, styrstammen och sadelrailsen efter sprickor. Kontrolldra styrstam med momentnyckel när du återmonterar framändan. Se över hjulen mht. ekerspänning, skevhet och så. Kontrollera bromsbeläggen, finjustera okens läge. Kontrollera bromsskivorna.

Underhåll av cykel!
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att ha servat några 100 cyklar säger jag:
> TVÄTTA CYKELN!

Jo men det gör man väl först?

Underhåll av cykel!
Bengt-re skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter att ha servat några 100 cyklar säger
> jag:
> > TVÄTTA CYKELN!
>
>
> ☺
>
> Jo men det gör man väl först?

Ca 10% gör det!

Underhåll av cykel!
Jag har ju hunnit med lite basoperationer på cykeln, smörjt styrlager och så men jag blev lite fundersam när det kom till hjullager.

Så småningom ska jag ju byta drivlinan. Detta är jag dock inte så orolig för då jag redan har bytt kassett, kedja och bakväxel en gång tidigare. Vajrar känner jag mig hyfsat trygg med att byta också.

Man är ju lite restriktiv med att testa saker när man bara har en cykel också. Man vill ju kunna cykla Så mkt som möjligt:)

Underhåll av cykel!
Kan tilläggas att jag brukar vara oerhört noga när jag tvättar. Tvättade hela drivlinan igår senast. Då hade jag loss kedjan och lade ner den i avfettning och tvättade kassetten med en strimlad strumpa för att få helt rent☺

Underhåll av cykel!
rolhe09 skrev:
> Kan tilläggas att jag brukar vara oerhört noga
> när jag tvättar. Tvättade hela drivlinan igår
> senast. Då hade jag loss kedjan och lade ner den
> i avfettning och tvättade kassetten med en
> strimlad strumpa för att få helt rent☺

Mkt bra. Behöver du hjälp är du välkommen.

Underhåll av cykel!
rolhe09 skrev:
> Hej! Jag har lite frågor angående service av min
> mtb. Det är nämligen så att mitt framhjul har
> börjat glappa i sidled någon mm. Denna gång tog
> jag fegvägen och lämnade in på verkstad, även
> om jag verkligen vill lära mig greja själv.
>
> Hur svårt är det egentligen att byta ett
> hjullager på en Mtb?

Om jag får gissa var det inte ett byte som behövdes, utan du har Shimanolager med konor och lösa kulor som behöver justeras efter hand. Fördelen är att de är i stort sett outslitliga.

Inget svårt jobb. Det som behövs är ett par konnycklar i rätt storlekar och lite tålamod. Det är inte direkt svårt, men kräver lite fingerspitzgefül att få det glappfritt men utan att det ligger i spänn. När man ändå håller på kan man pytsa i lite fräscht fett.

Underhåll av cykel!
Det är rätt enkelt att justera de med konor. Du kan dra åt lite i taget tills det börjar kännas trögt och sedan backa av.

Det går även utan specialverktyg men är klart svårare - det som kan vara lite klurigt är när man "drar åt" låsmuttern utan att ha något att hålla emot konan med är att man ändrar spänningen.

Ta lite tid på dig så löser du det lätt. Så

Jag har noterat vid postorderköp att i vissa fall är lagren uselt justerade från start - oftare för hårt ansatta än glappa.

En väldigt bra sida är parktool.com

http://m.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment

Annars sheldonbrown.com

Tillbaka
Topp