Underhåll av mtb

Robban84

Ny medlem
Underhåll av mtb
Jag har nyss införskaffat mig en mtb, en scott scale 960 och är riktigt nöjd ;)
Jag blev tillsagd när jag köpte hojen att tvätta cykeln och smörja kedjan efter varje pass, känns som rätt vettigt för att grejerna ska hålla bra.

Min första fråga är, vad använder ni för medel när ni tvättar cykeln, när ni inte bara sköljer av den? Går det med vanligt bilschampo eller har man något särskilt medel? Behöver man avfetta och sedan vaxa?

Är det något mer i förebyggande underhåll man behöver göra efter varje tur, än att olja kedjan och skölja av?

Jag har fattat att det kan vara bra att ha med sig lite enkla verktyg ut på cykeln. Vad bör man ha med sig, finns det färdigfylda väskor, typ kit, att köpa?

Tacksam för lite hjälp då jag är helt ny vad gäller cyklar och allt vad gäller att meka!!! ;)

Ni andra som är ute i skogarna med era mtb, vad kör ni för kläder? Tighta cykelkläder eller lite mer loosfit? Vart hittar man sjysta loosfit kläder till ett vettigt pris?

Underhåll av mtb
Välkommen =) Började också sent förra året med en Scale 960 =)

Har en väska när ag är ute (camellback) där jag har vatten samt ett multiverktyg för cykel med kedjebrytare mm. 1 slang, en pump, däckkrängarverktyg, pump till gaffeln (kanske lite onödigt) olja till kedjan.

Till en början körde jag med tajta cykelbyxor men föll nyligen för grupptrycket och köpte ett har kortbyxor men kör med tajtsen under. Sen kör jag med knäskydd, hjälp samt cykeltröja. Är det kallt har jag benvärmare och underställ.

Underhåll av mtb
Busenkelt
Jag håller min cykel väldigt ren och det gör jag med vanligt Yes i en pump flaska,vattenslang ,svamp och ett Biltema borste set.
Efter tvätt, torka kedjan med en trasa och smörj in den igen.
Ibland får man köra noggrannare tvätt men inte så ofta om man håller efter den.

Underhåll av mtb
Du måste inte tvätta efter varje pass. Större risk att få in vatten i lagren. Spola aldrig rakt på där det sitter lager. Swicha förbi med slangen.
Jag spolar när det är riktigt skitigt. Sen torkar jag med fuktig trasa. På vintern är det ingen ide att torka varje gång, det repar bara ramen. trasan tar jag fram t våren när den ska bli vårfin.

Hur ofta du oljar beror ju på vilken olja du har o hur långt du cyklar o hur mkt du trycker på o väger. Så länge kedjan går tyst är nog inte behovet att olja så stort.

Endura har semi-loosefit. Även Pearl izumi. Det är bra! Ingen korvskinn men inget fladder.

Underhåll av mtb
Tack för alla svar.
Jag har nog tänkt köpa en väska att fästa på sadeln. Finns det några märken som bra och mindre bra? Vad bör man tänka på?

Underhåll av mtb
När det gäller tvätt så ÄR diskmedel typ YES ajajaj, på alla lackerade ytor. Eftersom det löser fett så torker lacken ur, ytan blir matt och allt skýdd försvinner. Bättre att använda vanligt bilschampo som inte har den effekten.

Mvh

Underhåll av mtb
Kenj skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller tvätt så ÄR diskmedel typ YES
> ajajaj, på alla lackerade ytor. Eftersom det
> löser fett så torker lacken ur, ytan blir matt
> och allt skýdd försvinner. Bättre att använda
> vanligt bilschampo som inte har den effekten.
>
> Mvh

Äh sluta nu. På en bil med plana ytor i motljus så stämmer det säkert. En fintvätt av cykeln 1ggr/mån gör knappast någon skillnad.

Underhåll av mtb
Kung_Gustaf skrev:
> Kenj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När det gäller tvätt så ÄR diskmedel typ
> YES
> > ajajaj, på alla lackerade ytor. Eftersom det
> > löser fett så torker lacken ur, ytan blir
> matt
> > och allt skýdd försvinner. Bättre att
> använda
> > vanligt bilschampo som inte har den effekten.
> >
> > Mvh
>
> Äh sluta nu. På en bil med plana ytor i motljus
> så stämmer det säkert. En fintvätt av cykeln
> 1ggr/mån gör knappast någon skillnad.

Haha, visst är det så men ändå vetskapen av YES på en lackerad yta kan man få rysningar av :-).

Mvh

Underhåll av mtb
Vattenslang och borste brukar räcka om man gör det varje gång, iaf när det är lerigt.

Emellanåt behövs yes både på cykel å ffa kedja/drev.

Verktyg enl ovan. Kamelbak är bra!

/T

Underhåll av mtb
Jag byter ut YES mot grönsåpa.... funkar fullt tillräckligt. Kedjelås och brytar är nog de verktyg jag har använt mest, bara en gång på egen cykel men flera gånger till andra som inte haft med sig.

Underhåll av mtb
Robban84 skrev:
> Jag har nog tänkt köpa en väska att fästa på
> sadeln. Finns det några märken som bra och
> mindre bra? Vad bör man tänka på?

Jag har en Topeakväska som är både billig och stabil. Finns i flera storlekar.

Underhåll av mtb
bojsänke skrev:
> Robban84 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har nog tänkt köpa en väska att fästa
> på
> > sadeln. Finns det några märken som bra och
> > mindre bra? Vad bör man tänka på?
>
> Jag har en Topeakväska som är både billig och