Underlivsproblem vid långfärdscykling?

• Trådstartare Trådstartare Påven
  • Start datum Start datum
P

Påven

Guest
Funderar på att släpa med en tjej genom Europa på cykel. Hon är dock lite orolig över hur hennes kära underliv ska klara resan. Nån tjej som har erfarenhet av långfärdscykling som kan dela med sig av tips och erfarenheter? Vad ska man t.ex tänka på vid val av sadel? Vi kommer antagligen att trampa runt 300 mil.

Den här tråden kan bli hur bra som helst.. ;o)
Det finns många bra trådar om sadlar och cykelbyxor. Sök och du skall finna.
/J

Som kille så är det svårt att komma med bra råd i det här ämnet. Gör ett försök ändå.

Se till så att damen i fråga har cykelbyxor anpassade för den kvinnliga anatomin, en kvinnlig bekant har fått skavsår på de lite känsligare delarna av att ha använt byxor för herrar.
Det var allt jag kunde bidra med i ämnet, nu lämnar jag över ordet till tjejerna på forumet.

Oskar_ -> Du pratar mycket men det är sällan du verkligen säger något.

/Pär

Fråga chantal.
kontaktuppgifter på www.malmoterrangcyklister.se

Hon e tjej, cyklar i terräng och har säkert något bra att säga.

Det är nog bäst att införskaffa lämplig sadel, typ http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID= och sedan cykla runt på diverse lämpliga träningsrunda som testar om kroppen tål långa och många cykel turer med stor last på cykeln. Jag körde långfärdscykling för sådär 20 till 12 sedan och det förekommer att inte bara stjärten protesterar när man cyklar långt. Knän och axlar skall också tränas upp.
Om man inte vill dra runt på allt för mycket prylar kan jag rekommendera att sova på billiga pensionat. Campingplatser i delar av Europa ser mer ut som Villavagnsparkering.

Det är för tjejer som för killar, nöta sadel i god tid innan är de bästa.
Ha gärna en sadel som är "öppen" i mitten.
Kör inte för långa pass första dagarna, lägg in heldags vila emellanåt
Om det blir hårsäcks inflammationer så vila, det blir sämre hela tiden om man inte låter det läka klart.

ja, egentligen borde ju en tjej svara, men jag tror det bästa är att vänja kroppen vid sadeln och byxorna innan det är dags att åka iväg. Din väninna har ju helt rätt i sin oro, om hon bara hoppar upp på cykeln utan förberedelser blir det problem. Mitt förslag är att hon tar kontakt med BimboBikers, där finns det många som vet vad dom snackar om. http://bimbobikers.juretic.nu/

Ha Ha. Ekfeldt har avslöjat mig.

Som tjej - det här är mitt två cents värd! Vi cyklade långfärds genom öst europa sommaren 2004 (trevlig resa förresten!) . Jag hade en 'WTB She sadel'. Jag tror det går att köpa ifrån cykoteket i stockholm. Jag har haft sadeln sedan 2003 och än så länge går det bra. Tjej anpassade sadel borde har dem högra kanter på sidorna lite bredare isär än en herr sadel, för att våra sit benar är också lite bredare isär. Jag har kopierat lite info skrivit av en pro mtb cyklist i USA på engelska här nere:

Det är också viktigt att man har tjej anpassade cykel byxor. Tidigare har jag cyklat med herr byxor, men om byxorna inte passar perfekt bra kan tyget vika sig under känsliga delar ock klämma och...naja...det gör ont efter ett par timmar i sadeln. Men, med bra utrustning, har jag sällan haft några problemer - det gör säkert mer ont om man är kille!

(from www.mtbchick.com)
there are many types of irritation associated with bicycle saddles:
1. chaffing
2. pinching

Chaffing is usually caused by too large a saddle- your parts are rubbing . Pinching, often occurs with chaffing as well, caused by too much bulk (eg. too loose bike pants) in the saddle, in the middle section of the saddle. Cut out saddles eliminate (virtually) the pinching. Finding a saddle that is not too bulky will help eliminate chaffing, and bike shorts with a nice pad will help with all problems. For a casual recreational mountain biker, i suggest the Terry Butterfly saddle - it's kind of wide, though. If you are a little more hard core and need a smaller saddle you can get behind more easily- Terry makes the Damsel Fly and the men's Dragon Fly (which is what i use). Preferably, your local bike shop would allow you to test different saddles on your bike. Also check the tilt of your saddle using a level- it should be perfectly level. check out the saddles at terry. i have personally been buying Terry saddles for the past 4 years. I am not sponsored by the company. I have used several other types of wmen's saddles, and find them not as comfy as the Terry saddles, please let me know if you would like more info (other saddles include the Serfas saddles and WTB). When i first sat on the Terry Butterfly, i automatically let out a big "ahhhh". it was so wonderful! If you are not currently using padded bike shorts, you should definitely buy a pair, this will help a lot, but the cut out ought to help immensly as well.

>Det är också viktigt att man har tjej anpassade cykel byxor. Tidigare har jag cyklat med herr byxor, men om >byxorna inte passar perfekt bra kan tyget vika sig under känsliga delar ock klämma och...naja...det gör ont >efter ett par timmar i sadeln. Men, med bra utrustning, har jag sällan haft några problemer - det gör säkert >mer ont om man är kille!

ärligt talat gott folk, mina ögon brinner... herr byxor ska stavas med stort B men det är ett konstigt namn tycker jag...

hatar särskrivningar...

Ja det är nästan lika jobbigt som när folk inte kan använda stora bokstäver i början av meningar...
Hatar små bokstäver i början av meningar...

Ditt pucko imsoja!
Kan du verkligen inte komma med bättre än att klaga på en amerikanska* som skriver på svenska?

//Ola

* jag har för mig att Chantal är amerikanska, hon får väl rätta mig om jag har fel

Nästan. Australiensare. Förlåt, jag gör mitt bästa, men ärligt talat, är jag skit kass på att skriva på svenska. Jag går hellre ut och cykla på kvällarna än sitta på comvux!

c_shell skrev:
-------------------------------------------------------
> Nästan. Australiensare. Förlåt, jag gör mitt
> bästa, men ärligt talat, är jag skit kass på att
> skriva på svenska. Jag går hellre ut och cykla på
> kvällarna än sitta på comvux!

That's the spirit. imsoja sitter hellre inne på kvällarna och korrekturläser happy :)

c_shell skrev:
> Nästan. Australiensare. Förlåt, jag gör mitt
> bästa, men ärligt talat, är jag skit kass på att
> skriva på svenska. Jag går hellre ut och cykla på
> kvällarna än sitta på comvux!

Ja, du verkar vara lika kass på svenska som jag och många här är på att skriva på engelska. Så du är självklart helt förlåten. Att skriva på annat än sitt modersmål är inte lätt.

Men ni svenskar som inte ens kan skriva svenska, utan ska sär skriva allt ing: SKÄMS på er!

Senast redigerad av en moderator:
Ha Ha!. Cykel sambon har precis ringt för att förklara felet. Det är ju väldigt ofta att jag är ute och cykla med Mr Pants. Han är ju bra sällskap. Är det ingen på forumet som skriver under detta namn än!?

Mr.Pants skrev:
> Ja, vad vill du?

Kan det vara Monsieur Culotte möjligtvis?

Helt rätt, sorry...

Jag är inte perfekt i svenska heller, kommer ju från Polen... jag borde inte vara petig med sånt...
Det som jag tycker är jobbigt är när svenskarna inte ens kan sitt eget språk. Och det ännu värre är när sådana svenskar sen skrattar åt när man säger fel...

Japp, ber igen om ursäkt. Hade ingen aning att du inte var svenska. Men herr Byxor lät kul iaf.

Förresten, här på Chalmers verkar folk tycka det är skönt att särskriva saker och ting... Och skriva skriva titlar med alla stora bokstäver... Så kanske det är Chalmers som ändrar människor.

Nää, ärligt talat så var min petighet inte personlig på något sätt utan snarare en blandning av frustration och trötthet, båda orsakade av stenhårt pluggande inför morgondagens tenta...

Wish me luck, or not!
/maciek

imsoja_ skrev:
> Helt rätt, sorry...
>

No worries. Apology accepted! Jag tror jag föredrar att ni vet att jag är utländsk - då vet jag att ni förstår varför jag skriver som ett halvutbildad barn! Då vet alla nu vem dem kan fråga inför det stora mtb semester downunder!! Happy cykling!

Påven - förlåt att vi har sväjat ifrån teman här. Lycka till med cykel resan. Hoppas att din tjej trivs bra på resan också - det gör hon säkert (och akta, hon kanske blir starkare än dig på dem jätte långa dagar!!)

Oskar_ skrev:
> kör utan sadel så fixar det nog biffen =)
> - happy konspiracy -
>
> - sekreterare i klubben för inbördes beundran -

Biffen va de ja...

c_shell skrev:
> http://www.wtb.com
>
> Det här är länkan till sadeln som jag har. Men
> sadlar är ju väldigt personligt, så som killarna
> sa - test först!

Ahaa...
Så de e du som e C_shell :)
Visste inte att du hade programerat.
Ser fram emot lördags-rides snart igen. (har varit förkyld)
...eller ni hojar hellre i genarp på söndagarna ?

>
> Ahaa...
> Så de e du som e C_shell :)
> Visste inte att du hade programerat.
> Ser fram emot lördags-rides snart igen. (har varit
> förkyld)
> ...eller ni hojar hellre i genarp på söndagarna ?
>
Hmmm. Dags att skaffa ny hemlig dator identitet! (Kanske Fru Byxor?)
Krya på dig. Lördag rides blir bara större och större (16 förra lördag), kanske dags att dela oss i 2 grupper. Ska cykla både dagar nu på helgen, fast jag komma att leda en långsammare grupp i genarp. Vi har några newbies som vill tar det lugnt.

c_shell skrev:
> >
> > Ahaa...
> > Så de e du som e C_shell :)
> > Visste inte att du hade programerat.
> > Ser fram emot lördags-rides snart igen. (har
> varit
> > förkyld)
> > ...eller ni hojar hellre i genarp på
> söndagarna ?
> >
> Hmmm. Dags att skaffa ny hemlig dator identitet!
> (Kanske Fru Byxor?)
> Krya på dig. Lördag rides blir bara större och
> större (16 förra lördag), kanske dags att dela oss
> i 2 grupper. Ska cykla både dagar nu på helgen,
> fast jag komma att leda en långsammare grupp i
> genarp. Vi har några newbies som vill tar det
> lugnt.
>
>

Låter bra med det lugna tempot.
Jag kan inte genarp så bra så om man kan haka på om man lovar att inte stressa upp tempot så hade det varit bra.

Ska försöka få igång avdelningen med träningspass på www.malmoterangcyklister.se så fort som möjligt.

Tillbaka
Topp