Underställströja till MTB

VasaConny

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om ni har några bra tips på underställströja för MTB, både höst, vår och sommar.
Jag har testat Craft men tycker inte att det funkar riktigt.
2Xu är bra kompression men jag tycker att dom andas för dåligt så det blir kallt
Har ni några andra bra tips?

jag har svårast att hitta en långärmad som funkar på sommaren, för kallt i kortärmat men man vill ju inte bli för varm :-)

VasaConny skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Jag undrar om ni har några bra tips på
> underställströja för MTB, både höst, vår och
> sommar.
> Jag har testat Craft men tycker inte att det
> funkar riktigt.

Vad är det som inte riktigt funkar?

Jag föreslår Icebreaker Oasis Crewe merinotröja, inte tunnaste utan 200-varianten. Superpris (429) på AddNature nu om du drar M eller S: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ICEBREAKER_OASISLSCREWESTRIPEM

Jag gav runt 550 på rea för ett par veckor sedan för en svart. Det tog mig massor av tvättar och mycket användande att slita hål på en. Använde och använder den jättemycket då jag jobbcykelpendlar.

Vilken Craft har du provat? De har ju ett gäng olika i olika material. De tunnaste/dyraste gillar jag. Andas bra och blir inte tokvarma.

Kortärmade tröjor bör kompletteras med ärmvärmare, de finns tom med WS-framsida.
Detta landet ligger för nära nordpolen....

Vad gäller undertröjor så funkar brynje-tröjor bäst för mig
thermo_shirt_800.jpg

De vanligaste märkena är båda norska Aclima och Brynje

Även brittiska Cycling Weekly gillar Brynje och den fick toppbetyg (10/10) i en recension.

/Håkan

Viss varning för Aclimas brynja. Jag köpte en Medium och den var den bästa tröja jag haft - tills galningarna på jobbet kör torkskåpet på 50-60 grader. Den krympte och är nu för liten. ALLA mina andra merinotröjor i vanlig stickning har överlevt varm temp. Hört samma sak från en bekant. Dvs. den krymper och blir ganska stum så den går till slut knappt att stretcha ut. Klurar på om jag ska prova en storlek för stor och se om det ger krympmån. Inte kul med en 700-spänns tröja i lådan.

nikasp skrev:
> Klurar
> på om jag ska prova en storlek för stor och se
> om det ger krympmån. Inte kul med en 700-spänns
> tröja i lådan.

Det funkade fint för mig, även om det till viss del var drivet av ren lathet :-)

Jag har provat dom flesta från Craft, dels tycker jag att Craft kläderna ganska fort börjar lukta illa (tränar ca 8-10 timmar i veckan) Jag har både den tjockaste, windstopper stället och Extreme stället men det känns inte helt rätt.

Jag har ett annat ställ, X-bionic som fungerar väldigt bra men det är lite tjockt att ha under tävlingströjan.

Under tävlingströjan så funkar ju 2Xu perfekt men då andas ju inte dom kläderna så det funkar ju inte i längden :-)

Ilandsproblem? Javisst!

Det var precis den där varianten men i svart som jag "hade" eller har liggandes i lådan. Klarar man kasslerkänslan så är den grym. Under en skjorta i fjällen så kan man svetta upp sig. Av med skjortan också torkar man på några minuter. Magiskt. Med vanliga merino så är man blöt ett längre tag.

HåkanC skrev:
> 50-60 grader är inga problem med rätt Aclima
> brynja.
>
>
> /Håkan

Så här bra tycker Brynje att deras Super Thermo(i polypropylen) är
super_thermo_intro.jpg

Läs mer

Aclima tillverkar flera olika typer av underställ,
här är deras användarrekommendation
Aclima_guide.gif

Deras Coolnet-modell är alltså den som klarar störst temperaturvariation,
åtminstone för den som tar i...

Så här ser Aclimas egna reklambilder för Coolnet-modellen ut
aclima_10_11_056.jpg

och
_dsc6631_hdr.jpg

http://aclima.no/products/coolnet

/Håkan

Senast ändrad:
VasaConny skrev:
> Jag har provat dom flesta från Craft, dels tycker
> jag att Craft kläderna ganska fort börjar lukta
> illa (tränar ca 8-10 timmar i veckan) Jag har
> både den tjockaste, windstopper stället och
> Extreme stället men det känns inte helt rätt.

Om ditt problem är att det börjar lukta får du väl köra med merinoullunderställ. Då kommer du istället få problem med att du blir blöt av svett och därmed kall. Vill man ha fukttransport är det syntet som gäller, vill man kunna ha ett underställ i en vecka utan att det börjar lukta illa är det merinoull som gäller.

Super Brynje i polypropylen som nämns här ovan är fortfarande det bästa jag testat vad gäller fukttransport. De ribbstickade Craftställen är dock skönare att ha på sig. Merinoull använder jag bara vid pimpelfiske.

Har du testat att skölja ur kläderna direkt efter träning? det brukar räcka att spola de under ljummet vatten för att de inte ska bli som en torkad gamal strumpa och dofta detsamma.

När det gäller lukt så är det främst efter att man använt dom några månader ( jag tvättar dom direkt efter varje pass) då sitter det "i tyget"

Jag hade önskat en tröja med lite kompression och bra andningsförmåga, men det kanske är svårt att hitta?

Merinoull tycker jag funkar bra för lite lugnare aktiviteter

Köpte Aclima brynjan, kört med den i vinter, det var tyvärr inte lösningen på mina problem, eller så hade jag för höga förväntningar.

VasaConny skrev:
> Jag har provat dom flesta från Craft, dels tycker
> jag att Craft kläderna ganska fort börjar lukta
> illa

Tvätta oftare eller köpa fler undertröjor?

Ett billigt, men bra, underställ jag själv har erfarenhet av är
2200094573598_F.jpg

North Bend för 299:-/set hos Team Sportia. Det blev även Bäst i Test i ett Testfakta test 2012.

Jag använder det som "lager 2", ovanpå ett brynje-ställ, när det är kallt.

Sådana borde väl de flesta ha råd att skaffa tillräckligt många av?

Redigerat:

VasaConny skrev:
> När det gäller lukt så är det främst efter
> att man använt dom några månader ( jag tvättar
> dom direkt efter varje pass) då sitter det "i tyget"

Olika tvättmedel funkar olika bra.
Eller så kan du prova ett gammalt husmorsknep:
Lite ättika i sista sköljvattnet.

> Jag hade önskat en tröja med lite kompression
> och bra andningsförmåga

Andningsförmåga hos en underställströja?
Eller skiljer sig din definition av "andningsförmåga" av den som tex Gore använder:
Att plagget är vindtätt, vattentätt och endast släpper igenom fuktmolekyler pga diffusion?

/Håkan

Senast ändrad:
Raphas underställströjor, kort eller lång ärm, tycker jag är suveräna, tunna och smidiga. Luktar nytvättat efter 3 hårda pass utan tvättning... Dock lite sköra eftersom de är så tunna.
Merinoull såklart.

JNA skrev:
> Raphas underställströjor, kort eller lång ärm,
> tycker jag är suveräna, tunna och smidiga.
> Luktar nytvättat efter 3 hårda pass utan
> tvättning... Dock lite sköra eftersom de är så
> tunna.
> Merinoull såklart.

Ja det stämmer. Men kanske lite mer än sköra. Skulle säga värdelös kvalitet. Har haft sönder fyra fem par nu i vinter (som varit cirka 18 mån gamla). De har tunnats ut så mkt att det bara spricker upp när man tar av sig dem. Har iofs klrt rätt mkt med dem och tvättat dem efter varje gång, i 30 grader utan speciella medel. Men ändå ...

Smartwool och Woolpower har ännu ej uppvisat liknande problem. Everest känns inte som samma liga.

har aclimas nätbrynja med långa armar.finns ett gäng hål i den men den andas och håller värmen klart bäst.bra vid högintensiv aktivitet annars tar jag något underställ som är tjockare.utanpå detta såklart montanes vindjacka i pertex.mer ventilation tror jag inte man får om det ska vara vindtätt..

qvick skrev:
> mer ventilation tror jag inte man får om
> det ska vara vindtätt..

Vindtätt och samtidigt ventilation? Är inte det en oxymoron?

/Håkan

HåkanC skrev:
> qvick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mer ventilation tror jag inte man får om
> > det ska vara vindtätt..
>
> Vindtätt och samtidigt ventilation? Är inte det
> en oxymoron?
>
>
> /Håkan

Vadå. I dagens samhälle har vi rätt att kräva allt på en gång. Annars har ngn annan gjort fel.

Annars kan man skölja illaluktande kläder i ättika alldeles innan tvätt. Det får bort lukt som inte är allt för tillfredsställande.

menar mest att det inte blir dyngsurt på insidan av jackan.som det blir med regnjacka.men vill man köra fullventilation så är de bara att köra utan kläder såklart.nätbrynja i ull och tunn vindjacka utanpå är bästa kombon jag provat.

Tillbaka
Topp