Undvik Oh Deer och Pac-Man [STHLM]

Det var en person som kontaktade oss angående att det finns en känslig art i området, och som också bad oss uppmana till att undvika stigarna. Hen har alltså ingen koppling till vare sig Nacka kommun, Erstavik eller någon myndighet eller organisation.

Vi var först tveksamma till att gå ut med en uppmaning, eftersom vi inte visste hur stort problemet är, eller om vi på detta vis skulle var med i att peka ut just cyklister när det är många andra som också rör sig i området.

Personen som bad oss uppmana till att undvika stigarna, erbjöd sig också hjälpa till med kontakter med Nacka kommun och Erstavik, och vill också vara med att utveckla stigcyklingen i Nacka. Vi ansåg att fördelarna med bra relationer och att kunna utveckla stigcyklingen var mer värt än att ta strid för just dessa stigar. Sen vet vi inte hur detta kommer utveckla sig. Kanske kommer i framtiden istället både Oh Deer och Pac-Man istället vara två officiella och uppmärkta cykelstigar. Hur som helst, så tror vi att det är större chans till det, och att andra stigar anläggas och märkas upp, om vi visar samarbetsvilja och kan knyta bra relationer och få vänner.

Jag får anta att "den känsliga arten" inte är i form av växtlighet då, utan djurliv.

För handlar det om växtlighet så räcker det ju att folk som cyklar håller sig till stigen. Vilket redan är en regel i naturreservatet.

Förvisso inte helt klargjort vad det är som är så känsligt men bättre än "det är känsligt". Då har ni ändrat färgen på "knappen" från röd till grå.

olle/frost sa:
Det var en person som kontaktade oss angående att det finns en känslig art i området, och som också bad oss uppmana till att undvika stigarna. Hen har alltså ingen koppling till vare sig Nacka kommun, Erstavik eller någon myndighet eller organisation.

Vi var först tveksamma till att gå ut med en uppmaning, eftersom vi inte visste hur stort problemet är, eller om vi på detta vis skulle var med i att peka ut just cyklister när det är många andra som också rör sig i området.

Personen som bad oss uppmana till att undvika stigarna, erbjöd sig också hjälpa till med kontakter med Nacka kommun och Erstavik, och vill också vara med att utveckla stigcyklingen i Nacka. Vi ansåg att fördelarna med bra relationer och att kunna utveckla stigcyklingen var mer värt än att ta strid för just dessa stigar. Sen vet vi inte hur detta kommer utveckla sig. Kanske kommer i framtiden istället både Oh Deer och Pac-Man istället vara två officiella och uppmärkta cykelstigar. Hur som helst, så tror vi att det är större chans till det, och att andra stigar anläggas och märkas upp, om vi visar samarbetsvilja och kan knyta bra relationer och få vänner.
Så det var en privatperson som trodde/kände att denna djurart(?) skulle bli lite störd av cyklister?

Låter som en rejäl groda...

MontyOnAcid sa:
olle/frost sa:

Så det var en privatperson som trodde/kände att denna djurart(?) skulle bli lite störd av cyklister?

Är det en groda som bildat bo! Kul!

Känns ju som en skaplig no-brainer för min del (ja, guuu va duktig jag är!) att inte cykla där efter den uppmaningen, men fölk är ju tydligen olika.

Är man som jag nyfiken av sig så kan man ju pma precis som det står här i tråden. Fick snabbt svar utan att känna olle sen tidigare. Syftet är helt klart gott och bra att det hålls utanför sökmotorer men det är givetvis bäddat för konspirationer när man inte går ut med infon publikt direkt.

MontyOnAcid sa:

Du påstod dig tidigare i denna tråd vara biolog. Det rimmar ärligt talat rätt illa med dina svepande påståenden de senaste dagarna. Kan du verkligen inte komma på någon djurart som skulle bli störd av cyklister? Och nej, det är inte varg som du gissade tidigare. Det vore rätt otänkbart ett par km från Solsidan. Har du ens någon aning om hur området ser ut och hur många människor som rör sig i Hellas?

Aron sa:
MontyOnAcid sa:

Du påstod dig tidigare i denna tråd vara biolog. Det rimmar ärligt talat rätt illa med dina svepande påståenden de senaste dagarna. Kan du verkligen inte komma på någon djurart som skulle bli störd av cyklister? Och nej, det är inte varg som du gissade tidigare. Det vore rätt otänkbart ett par km från Solsidan. Har du ens någon aning om hur området ser ut och hur många människor som rör sig i Hellas?
Ja, jag är biolog.
Tror du verkligen att jag var allvarlig när jag "gissade" på varg i Hellas? ?
De flesta högre djur reagerar väl på uppdykande cyklist. Om dom blir "störda" är en annan femma. Djur anpassar sig bra.

Scut sa:
Föredömligt oavsett vad vissa hobbybiologer med hävdelsebehov tycker.

Utan att vilja lägga nån ved på brasan så kan det ju vara just en hobbybiolog med hävdelsebehov som hörde av sig till SSC. Nu tror jag inte det, men ingen av oss som inte hört det direkt vet.

Edit: Angående repor på hällar så tycker jag personligen att man är störd om man stör sig på sånt. Herregud.

/Åsikt, ej fakta

Senast ändrad:
Jag vill höra de alternativa foliehattsteorierna om varför folk vill att vi ska undvika stigarna! Vad har ni att komma med? Kan det vara utomjordingar?

Makten sa:
Edit: Angående repor på hällar så tycker jag personligen att man är störd om man stör sig på sånt. Herregud.

/Åsikt, ej fakta

Väl skrivet Olle.

Makten, läste du inte vad Westman skrev? De som du tycker är störda kan vara de som kan bestämma att du inte får cykla i skogen, att då välja ett onödigt hjälpmedel, det går bevisligen att cykla utan dubbar året runt, är bara kontraproduktivt.

Makten sa:
Scut sa:

Utan att vilja lägga nån ved på brasan så kan det ju vara just en hobbybiolog med hävdelsebehov som hörde av sig till SSC. Nu tror jag inte det, men ingen av oss som inte hört det direkt vet.

/Åsikt, ej fakta
Exakt.
För många gånger har jag stött på glada amatörer med tvärsäkra åsikter om vad som är "bäst" för olika djurarter. Därav mina frågor om vem som tycker detta, och med vilket underlag. Nu verkar det ju krypa fram att det är någon form av privatperson som tycker detta. Oklart varför även detta ska vara "hemligt".
Hade det istället varit länsstyrelsen hade jag köpt det rakt av.
Om man följde allt vad div. individer tycker och tror om djur och natur så blir det bara fel.

Jag gissar Hej vilt på en ny fjärilsart som inte brukar hålla till så här långt norrut.

Bara för jag stötte på en biolog som var helt till sig i brallan för det sätt en ny fjäril brevid stigen vid flatenbadet i somras ...
Han va nästan i klass med dessa tokiga fågelskådare som åker land och rike runt för ett streck i boken , men bara nästan.

20190714_110328.jpg

Makten sa:
Scut sa:

Precis, SSC borde ta in experter för att bedöma sånt här, har du kontaktat SSC?

Men. Herre. Gud.

Kan inte bara de som är så upprörda slänga iväg ett PM till Olle. Han ger ju tydligen hela bilden då. Fast jag gissar att det inte är intressant, tänk om man plötsligt inte längre har en anledning att vara upprörd på Happy. Läskig tanke.

Med tanke på allt hemlighetsmakeri misstänker jag att det rör sig om bakvänd doppgördel. Arten ska enligt uppgift ha varit inblandad i oljekrisen, baltutlämningen, Stig Berglings rymning och att Carl Bildt blev statsminister. Åtskilliga kan tänkas ha för avsikt att utkräva hämnd.
Källa 4.25 in i klippet

Freddie L sa:
...tänk om man plötsligt inte längre har en anledning att vara upprörd på Happy. Läskig tanke.
Ja, och tänk om alla elcyklister och elcykelfrågor flyttade till HappyEride istället. Läskigt...

Sorry, det var öppet mål. ?

Freddie L sa:
Men. Herre. Gud.

Kan inte bara de som är så upprörda slänga iväg ett PM till Olle. Han ger ju tydligen hela bilden då. Fast jag gissar att det inte är intressant, tänk om man plötsligt inte längre har en anledning att vara upprörd på Happy. Läskig tanke.
De som är upprörda i den här tråden är väl dom som verkar tycka att källgranskning och fakta är av ondo... Barnatro verkar vara grejen...

MontyOnAcid sa:
Freddie L sa:
Men. Herre. Gud.

De som är upprörda i den här tråden är väl dom som verkar tycka att källgranskning och fakta är av ondo... Barnatro verkar vara grejen...
Ja, varför går du inte till källan? Den finns ett PM bort!?

Örjan Lax sa:
Freddie L sa:
...tänk om man plötsligt inte längre har en anledning att vara upprörd på Happy. Läskig tanke.
Ja, och tänk om alla elcyklister och elcykelfrågor flyttade till HappyEride istället. Läskigt...

He, he! Men det är en skillnad. Jag hoppas ju att det blir så (jag tror el-cykel-communityn ffa skulle tjäna på ett aktivt forum utan risk att idiotförklaras hela tiden). Jag hittar säkert något annat att vara upprörd över. Sadelväskor tex, det var länge sedan jag rasade mot sadelväskor.

Freddie L sa:
Örjan Lax sa:
Freddie L sa:

He, he! Men det är en skillnad. Jag hoppas ju att det blir så (jag tror el-cykel-communityn ffa skulle tjäna på ett aktivt forum utan risk att idiotförklaras hela tiden). Jag hittar säkert något annat att vara upprörd över. Sadelväskor tex, det var länge sedan jag rasade mot sadelväskor.
Skall elcyklister frysas ut menar du? Det finns gott om folk här som, elcykel till trots, kan mycket om cyklar i allmänhet och därför frågar man här då det är här dom hänger.

Visst, hade dom hängt på happyeride istället så hade det ju varit självklart att man vänder sig dit. Då hade det funnits två helt skilda community som bara gjort att hälften så många hade kunnat ge sin input.

Och diskussionen om elcyklars laglighet i skogen är faktiskt bra (så länge den hålls rumsren och faktamässig) då tillomed elcyklister i skogen kan tänka efter före innan dom gör något korkat som kan tippa över en eventuell vågskål.
Dvs, så länge dom håller sig på rätt sida lagen så går det faktiskt att avgöra exakt vart gränsen skall dras och cementeras en gång för alla.

VättleBökaren sa:
Freddie L sa:
Örjan Lax sa:
Freddie L sa:

Skall elcyklister frysas ut menar du? Det finns gott om folk här som, elcykel till trots, kan mycket om cyklar i allmänhet och därför frågar man här då det är här dom hänger.

Visst, hade dom hängt på happyeride istället så hade det ju varit självklart att man vänder sig dit. Då hade det funnits två helt skilda community som bara gjort att hälften så många hade kunnat ge sin input.

Och diskussionen om elcyklars laglighet i skogen är faktiskt bra (så länge den hålls rumsren och faktamässig) då tillomed elcyklister i skogen kan tänka efter före innan dom gör något korkat som kan tippa över en eventuell vågskål.
Dvs, så länge dom håller sig på rätt sida lagen så går det faktiskt att avgöra exakt vart gränsen skall dras och cementeras en gång för alla.
Ursäkta mig? Var fick du det där ifrån? Knappast mitt inlägg, va?

Jag slår vad om att du är en sån där som använder sadelväska. Fy f-n!

Freddie L sa:
Örjan Lax sa:
Freddie L sa:

Bilagor

• CDECC238-D6AF-435F-8EFA-0735E99807DC.jpeg
    CDECC238-D6AF-435F-8EFA-0735E99807DC.jpeg
    130.6 KB · Besök: 145
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
Örjan Lax sa:
Freddie L sa:

Nu börjar det likna häst mot folkgrupp (arga farbröder). ;-)

hm sa:
Jag gissar Hej vilt på en ny fjärilsart som inte brukar hålla till så här långt norrut.

Bara för jag stötte på en biolog som var helt till sig i brallan för det sätt en ny fjäril brevid stigen vid flatenbadet i somras ...
Han va nästan i klass med dessa tokiga fågelskådare som åker land och rike runt för ett streck i boken , men bara nästan.

Aspfjäril.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aspfjäril

Såg en vinge av en Aspfjäril på en grusväg för någon månad sedan. Den hade väl blivit mat till någon fågel. Såg minst två redan på 80-talet, så har funnits ett tag i Värmland/Närke i alla fall.

MontyOnAcid sa:
Freddie L sa:
Men. Herre. Gud.

Panamadokumenten. Wikileaks. Roger Ailes. Oh deer. Vladimir Putin. Skäggdopping. Granska. Granska. Granska. Pac Man. Allt hänger ihop.

solgule sa:
hm sa:

Aspfjäril.

Såg en vinge av en Aspfjäril på en grusväg för någon månad sedan. Den hade väl blivit mat till någon fågel. Såg minst två redan på 80-talet, så har funnits ett tag i Värmland/Närke i alla fall.

Ni har för lite surströmming.

Der Kaiser sa:
Makten, läste du inte vad Westman skrev? De som du tycker är störda kan vara de som kan bestämma att du inte får cykla i skogen, att då välja ett onödigt hjälpmedel, det går bevisligen att cykla utan dubbar året runt, är bara kontraproduktivt.

#1: Jag cyklar till 99% utan dubbdäck på vintern. Är det riktigt jävla vrål-isigt under nån vecka så har jag dubbdäck som kan komma till användning, men jag hatar det eftersom det suger att cykla med dubbdäck. Särskilt på fläckar av barmark.
#2: Jag har aldrig hört talas om något cykelförbud som kommit till stånd för att markägare eller annan part blivit upprörd över repor på stenar och hällar. Har du?
#3: Jag avsåg främst det märkliga i att man ens kan tycka att repor är ett problem. En stig är per definition ett rejält slitage på naturen. Vad spelar det för roll om detta slitage består av repor eller på annat sätt "förstörd" mark och vegetation? Jag fattar verkligen inte.

Och visst, jag överdrev på rent jävelskap när jag skrev "störda":-) Men nåt knas måste det ju vara.
Det här är fullt lagligt, som jämförelse:

bild_18iffu.jpg

Det verkar mest vara storstadsbor som är jätterädda om naturen. Det är väl bra, men man behöver liksom inte överdriva. Vi bor i ett väldigt stort land till största delen bestående av skog. Varför är det just de stadsnära delarna som till varje pris ska hållas 100% intakta? I så fall är det ju bäst att inte alls vistas i skogen. Jag tycker tvärtom att eftersom skogen är så nära så har man stor anledning att besöka den, och att man får köpa att den slits med många besökare. Det har såpass mycket fördelar att slippa åka långt utanför stan.

solgule sa:
hm sa:

Aspfjäril.

har för mig han sa att det var en "Sälg"skimmerfjäril eller annan buske.

Motverkar man inte lite syftet om man gör en gissningslek av detta? Vad är vinsten? Man blir idioten som avslöjade det som inte skulle avslöjas?

Det är ju inte så svårt att fuska hellet. Bara ett PM till Olle.

Tillbaka
Topp