Uppgradera 90-talsmtb

t0ny

Ny medlem
Uppgradera 90-talsmtb
Jag har äntligen tagit itu med att skruva ihop en gammal 90-talsmtb jag köpte på loppis i somras, en Balance AL-750 från 1995 med cantibromsar + reglage från Dia Compe, bak- och framväxel är XT med GripShift-reglage. Jag har bytt vevlager, vevparti (satte dit ett nytt tredelat Alivio), broms- och växelvajrar, kabelhöljen, styrstam, barends och styre (de tre sistnämnda var prylar jag ändå hade liggande i garaget efter gamla cyklar).

Nu är den fullt körbar, har testat den på snö och is, samt leriga traktor- och grusvägar. Den rullar fint (för att vara en snart 20 år gammal hoj med idel budgetdelar) men jag hade gärna tagit ut den på lite enklare terräng någon dag och kört över lite stock och sten. Nu är jag inte någon avancerad mtb-cyklist, men lite stök är kul. Frågan är dock hur kul det är i handlederna om jag kör lite stökigare terräng med den nuvarande stela alu-gaffeln.

Min plan nu är att leta upp en äldre begagnad dämpad gaffel på t.ex. tyska eBay. Visserligen lär jag få byta till V-bromsar, men det är inte hela världen, jag har gamla broms- och växelreglage liggande för 8/3-delat + V-broms. Visst, framänden kommer nog att komma upp en del jämfört med nu (stel gaffel på cirka 400 mm från nav till styrlager), men den känns rätt så låg ändå nu, så det gör inte mig så mycket.

En gammal Marzocchi eller Fox från sent 90-tal eller tidigt 00-tal borde väl funka bra för lite enklare lek i skogen?

Uppgradera 90-talsmtb
Låter helt klart intressant! Hur mycket tänker du dig för dem? Några skavanker eller funkar de som de ska (repor o dyl. kosmetiskt bryr jag mig inte om)?

Tillbaka
Topp