uppgradera eller ej...

johan82

Aktiv medlem
uppgradera eller ej...
Jag har för ovanlighetens skull några tusenlappar som jag kan göra precis vad jag vill med utan att få dåligt samvete. Det första man tänker på i ett sådant läge är ju givetvis hur man kan göra sin kära cykel bättre. Eftersom det är min första mtb jag äger så vet jag inte vad jag ska satsa på att uppgradera. Hur skulle ni uppgradera denna cykel för 5000:-?
Cyklen är: http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.jsp?arc=2010&spid=45806

uppgradera eller ej...
I den prisklassen tror jag att du får mest för pengarna genom att sälja cykeln och köpa en annan, där du lägger till dina 5000 kr.

Om du vill köra vidare på din nuvarande är det väl som Rippa säger. En Reba-gaffel och nya däck, kanske att det räcker till något mer (vevparti?).

uppgradera eller ej...
Ett vevparti med utanpåliggande lager får du för ca 500:- och uppåt i tyskland. Som 100kilos kötthög tycker jag det är rejäl skillnad i styvhet mot fyrkantsdito - hur mkt bättre än octalink det är har jag ingen praktisk erfarenhet av men principellt så minskar deformationen med kvadraten på axeldiametern.

uppgradera eller ej...
Jag hade personligen inte uppgraderat den, det där är en typisk instegs MTB med budgetprylar across the board.

Cykla vidare på den, försök ha så kul du kan o satsa på en helt ny hoj i framtiden när du har ännu mer cash (10-15tkr?). Så skaffar du en heldämpad roligare historia :) Eller vad du nu känner är rätt för dig.

uppgradera eller ej...
Klart du ska uppgradera, meka och bygga om är ju halva grejjen ;)

Byt gaffel, och däck. Kolla reor i vinter på övriga komponenter och sen en ny ram när budgeten tillåter. *Poff* så har du ny hoj och lärt dig meka på köpet. Dessutom sprider man kostnaderna.

uppgradera eller ej...
Gaffel och däck verkar vara grejen, bara att börja leta då :) Ni verkar tala varmt om Reba-gafflar kan någon vänlig själ förklara för en Noob som mig vad skillnaden blir med en sådan? Vad säger ni om däck, 2,0 eller 2,25? Några märken som ni kan rekommendera?

Tillbaka
Topp