Uppgradera eller köpa ny?

Dab_

Medlem
Hej! Hängt här ett tag så hoppas ni kunniga kan hjälpa mig.
Har en gammal Trek 2300 idag tror jag den heter enl förra ägaren.
Problemet är att jag tror den är för stor för mig eller så är det bara för lång styrstamm? (Ca10-12cm)

Cyklade förra sommaren satte på nya gp4000.
Vill gärna börja cykla nu men vägarna är fulla av grus. Så min undran är om man bör beställa hem en kortare styrstamm och några däck med grövre mönster för att motverka punka pga gruset.

Eller om man helt enkelt ska satsa på något nytt?
Jag har 2mil t/r asfalt.

Hur hade ni gjort?

Gillar cykeln då den bara väger ca 7kg och att man vågar ställa den lite vart som utan att vara rädd att den försvinner.

Du kan alltid testa med ett par centimeter kortare stam. Svårt att säga om cykeln har fel storlek utan en bild på dig på cykeln eller mått. Upplever du att blir för utsträckt / har svårt att nå styret?

Mönstret minskar inte risken för punkteringar, snaras tvärt om om något. Däremot finns det däck med bättre punkteringsskydd.

Du kan alltid testa med ett par centimeter kortare stam. Svårt att säga om cykeln har fel storlek utan en bild på dig på cykeln eller mått. Upplever du att blir för utsträckt / har svårt att nå styret?

Mönstret minskar inte risken för punkteringar, snaras tvärt om om något. Däremot finns det däck med bättre punkteringsskydd.

Tack för svar, ja jag blir för utsträckt så jag får ont i ryggen typ. Typ 45grader eller mer på armarna eller vad man ska säga ?
Jag är ändå 184 och gissar på att cykeln är en XL för den är större än L jag har haft innan. Ska nog testa beställa en kortare stamm.

Vilka däck rekommenderas nu när det är grus på vägarna?

Vilka däck rekommenderas nu när det är grus på vägarna?
Conti GP 4-Season brukar ofta rekommenderas som tåligare däck till racer under vinterhalvåret. Själv är jag mycket nöjd med dem i 32mm-version för både grus och asfalt.

Conti GP 4-Season brukar ofta rekommenderas som tåligare däck till racer under vinterhalvåret. Själv är jag mycket nöjd med dem i 32mm-version för både grus och asfalt.

Tackar för det! Ska kika på dom :)

Angående cykeln är jag lite orolig att du måste ned på en rejält kort styrstam om det skall gå att cykla långt. Mät upp på annan cykel du sitter bättre på och köp när du har koll på vad som ger ett liknande resultat. Jag har en för stor cykel hemma och där krävdes 35mm styrstam. För att kompensera storleken i längd. Otroligt jobbigt att cykla i timmar på en för lång cykel.

Det är helt okej däck. Dock varken punkteringsäkra eller lättrullade.

Men slittåliga och hyggligt grepp - personligen lessnade jag på dem när de punkterade.
20170914_063208.jpg

Det var ett vetenskapligt test. ;) Själv punkade jag på GP5000 men inte på 4-S.

Angående cykeln är jag lite orolig att du måste ned på en rejält kort styrstam om det skall gå att cykla långt. Mät upp på annan cykel du sitter bättre på och köp när du har koll på vad som ger ett liknande resultat. Jag har en för stor cykel hemma och där krävdes 35mm styrstam. För att kompensera storleken i längd. Otroligt jobbigt att cykla i timmar på en för lång cykel.

Det jag misstänkte också. Kanske ska ta mig in till cykelbutiken så dom kanske kan hjälpa mig mäta ut vad som passar.

Tänkte att man kanske kan ta den lilla summan för ny stam innan man beställer ny hoj då den känns bra annars :)

Gillar du cykeln och det är nära att den passar är det ju absolut värt en ny stam i användbar längd. Du sa att cykeln väger typ 7 kg? Då är det nog en rätt extrem racer om den dessutom är stor. Kontrollera vilken däckdimension som kan få plats på höjd och bredd i gaffel samt höjd och bredd i ram vid vevparti, sadelrör och bakbroms. Synd att köpa oanvändbara däck.

Gillar du cykeln och det är nära att den passar är det ju absolut värt en ny stam i användbar längd. Du sa att cykeln väger typ 7 kg? Då är det nog en rätt extrem racer om den dessutom är stor. Kontrollera vilken däckdimension som kan få plats på höjd och bredd i gaffel samt höjd och bredd i ram vid vevparti, sadelrör och bakbroms. Synd att köpa oanvändbara däck.

Det ska jag kika, Tack!
Gissade på 7kg men nätet säger 18lbs = 8kg? Men klart mycket skönare att pendla på än tung MTB som jag cyklat innan.

Det ska jag kika, Tack!
Gissade på 7kg men nätet säger 18lbs = 8kg? Men klart mycket skönare att pendla på än tung MTB som jag cyklat innan.
Kolla måtten i alla fall. Många lvg med racestuk tar max 25mm. De ser ut att klara mer men det blir ändå trångt när man provar. Tänk att det följer med lite asfaltskletigt grus eller att du bara har en halv mm tillgodo. Inte funkis.

Kolla måtten i alla fall. Många lvg med racestuk tar max 25mm. De ser ut att klara mer men det blir ändå trångt när man provar. Tänk att det följer med lite asfaltskletigt grus eller att du bara har en halv mm tillgodo. Inte funkis.
Okej kanske kan lägga upp bilder här när jag hinner mäta jag tror det sitter 23mm på nu. Kan ta med den till butik men närmaste ligger 2-3mil bort så det får jag ta när tid finns då jag inte har bil.

2300 var Treks finaste alu-racer för 15-20 år sedan, helt klart värd att hålla liv i! Men även jag tror att 8kg är närmare sanningen än 7. Jag tror också att 25mm är max vad som får plats, men inga problem med det, som du redan upptäckt är det skönt med en lätt, rapp och snabb cykel jmf med tråkiga tunga sävliga bojsänken!

2300 var Treks finaste alu-racer för 15-20 år sedan
Är det inte tom så att Trek har använt det namnet till flera olika modeller under flera år?
Jag har ett svagt minne av ngn med en Trek 2300 som han hade köpt beg, men som ursprungligen var från början av 90-talet (eller kanske rent av slutet av 80-talet? Kanske rent av äldre än OCLV-modellen från början av 90-talet?)
helt klart värd att hålla liv i!
+MASSOR

TS

Hoppas att du har möjlighet att fota cykeln och lägga upp bilderna här

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp