Uppgradera grabbens scott voltage jr 20

Suulan

Medlem
Köpte i somras en begagnad cykel till min 5 åring. Han har använt den o det har funkat bra men den behöver servas iordning ordentligt för att bli i fint skick
Min tanke är att kanske byta ut lite grejer när man ändå är igång så skulle gärna få lite tips vilka grejer som passar. Har sökt lite men inte hittat nåt jag är säker på passar. Gärna så billigt som möjligt ?

Växelföraren behöver bytas ut
Vill byta ut vridväxelhandtaget mot ett med knappar
Uppgradera till skivbromsar (tror det finns fästen för det)
Pedaler med bra grepp
Sen ska det väl på ett bra däck men det borde jag kunna googla fram själv ?

Så ös på med länkar om ni orkar hjälpa mig leta fram nåt så kan grabben hänga med mig ut på stigarna sen

Tack på förhand

Jag gjorde exakt samma resa i våras med samma cykel modell. jag gjorde följande

Nya 20" hjul som klara skivbromsar
SLX skivbromsar 160mm
Ny 7 delad krans bak samt "vanligt" reglage
Nytt 2 delat vevparti med tillhörande framväxel och reglage

Har du några frågor är det bara att hojta till!

Nya 20" hjul som klara skivbromsar
SLX skivbromsar 160mm
Ny 7 delad krans bak samt "vanligt" reglage
Nytt 2 delat vevparti med tillhörande framväxel och reglage

Ok det låter nice. Har du kvar en några länkar till vilka grejer du köpte ?
Tycker det är svårt vilka delar som passar ihop o så ?

Nya 20" hjul som klara skivbromsar => https://www.taylor-wheels.com/bike-wheels/20-inch-bike-wheel/?p=1
SLX skivbromsar 160mm => std fungerar med vilka du vill
Ny 7 delad krans bak samt "vanligt" reglage => beroende på vilket typ av baknav du väljer
Nytt 2 delat vevparti med tillhörande framväxel och reglage => https://mohlins.se/vevparti/20067-spectra-vevparti-22-32-152-mm-5706690037788.html

Framväxlen använde jag lämplig växel med side swing pga kabeldragningen

Först, vad bra att cykeln fungerat fint för din 5-åring!

Sen är jag tveksam till att byta till skivbroms. Cykeln lär bli aningen tyngre och du får pynta ut rätt mycket pengar för nya hjul och så själva skivbromsarna. Ta också i beaktande att du behöver ha bromsar med bromshandtag som passar din 5-årings händer med tillräckligt kort reach.

Vill du komma billigt undan vad gäller bakväxel och triggers så har decathlon t.ex. SRAM X3 bakväxel + SRAM X3 7-speed shifters för 149:- + 99:-. Sen behöver du en frikrans för 7-delat också för ca ~150 (bakhjulet verkar vara gjort för frikrans och ej kassett). Ny kedja vill du nog sätta dit samtidigt, både Decathlon och Biltema har rebranded basic KMC Z-series kedjor som funkar för under hundringen.

(Vill du lyxa till det väljer du en SRAM X4 bakväxel istället och en KMC X-series kedja som t.ex. KMC X8 EPT, just den har rostskyddsbehandling)

Här har du förslag på ett lite billigare däck (Schwalbe Little Joe) som mina 5- och 6-åriga barn kör på till skolan och grusväg samt enkel stig. Tycker de däcken verkar fungera bra för dem. Om jag skulle satsa på ett lite dyrare findäck med mer volym så kanske Schwalbe Rocket Ron kan vara något, förutsatt att de går in i ramen.

Barnpedaler har jag inte koll på, hittar du något bra för du gärna posta en recension sen!

Tillbaka
Topp