Uppgradera Scale 950

FC Enzo

Medlem
Uppgradera Scale 950
Hej!

Jag söker tips på hur jag kan uppgradera min Scott Scale 950 2014 för att passa avancerad terräng och för att det är kul att köpa grejor:). Cykeln är helt original.
Har inte lyckats förstå om det är AM, XC eller enduro jag cyklar...(vad är skillnaden på alla dessa begrepp??) men där jag cyklar är det mycket stök o bök. Stenpartier och rotpartier som vid första anblick ser "ocykelbara" ut. Är det enduro då?

Byta däck? (Kör idag RR)
Styrstam?
Något annat?

Senast ändrad:
Uppgradera Scale 950
En scale för avancerad terräng låter inte optimalt så jag skulle nog anpassa terrängen efter cykeln ;-)

Skämt åtsido, jag hade nog satsat på en sänkstolpe och byt ut däcken mot en uppsättning 2,25:or för du har väl 2,10 nu?

Uppgradera Scale 950
Tack för tipsen, satt precis och tittade på sadelstolpe på Wiggle:)

Stämmer, har 2.10 nu. Kanske kan man till och med klämma dit 2.40 däck?

Uppgradera Scale 950
Körde på en Scale 950 förra året som jag köpte nya hjul till. American classic. Belv en helt ny cykel. Blev mycket rappare överlag och mer lätthanterlig. Sparade cirka 1,6kg och körde på Thunderburt däck slanglöst. Trodde inte att den roterande massan skulle göra så stor skillnad men det var en grym skillnad.

Uppgradera Scale 950
tompa79 skrev:
-------------------------------------------------------
> Körde på en Scale 950 förra året som jag
> köpte nya hjul till. American classic. Belv en
> helt ny cykel. Blev mycket rappare överlag och
> mer lätthanterlig. Sparade cirka 1,6kg och körde
> på Thunderburt däck slanglöst. Trodde inte att
> den roterande massan skulle göra så stor
> skillnad men det var en grym skillnad.

Fast nu frågar ju TS efter hur han kan anpassa sin XC-cykel till stökig terräng med stenpartier som ser ocykelbara ut.

Då kanske det inte är klockrent att rekommendera honom lättare hjul och däck utan mönster :)

Uppgradera Scale 950
AM eller endurotävlingar är nog inte så Scale-vänligt öht... Det blir roligare om du byter cykel till något mer passande. Jag har gjort samma sak :-)

Uppgradera Scale 950
FC Enzo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag söker tips på hur jag kan uppgradera min
> Scott Scale 950 2014 för att passa avancerad
> terräng och för att det är kul att köpa
> grejor:). Cykeln är helt original.
> Har inte lyckats förstå om det är AM, XC eller
> enduro jag cyklar...(vad är skillnaden på alla
> dessa begrepp??) men där jag cyklar är det
> mycket stök o bök. Stenpartier och rotpartier
> som vid första anblick ser "ocykelbara" ut. Är
> det enduro då?
>
> Byta däck? (Kör idag RR)
> Styrstam?
> Något annat?

Vågar man föreslå en ny cykel? Du kan ändra om rätt mycket vad gäller komponenter, men till syvende och sist kommer det förbli en XC-orienterad ram/geometri.

Uppgradera Scale 950
Nu vet jag inte hur hojen är standardutrustad men tycker följande.

Steg 1 : Biffigare däck med lågt tryck (Hans Dampf, Maxxis Ardent, Chunky Monkey etc.). Så brett som ryms i ramen och så lågt tryck som går utan att få punka
Steg 2 : Bredare styre (ev med rise) och kortare stam. Ger bättre kontroll i stökcykling.
Steg 3 : Gaffel med mer slag men ännu hellre en ny ändamålsenlig cykel

Att byta gaffel till en med lite längre slaglängd kan bli bra (mer slag, flackare styrvinkel, bättre markfrigång) och göra cykeln tryggare i stök.

Men kan också ha flera oönskade effekter som att sadelvinkeln blir lika mycket flackare (så man sitter dåligt), sätter ramgaranti ur spel pga större brytkrafter, vevlagret hamnar onödigt högt och cykeln får allmänt konstiga egenskaper. Därför tycker jag bara att det ska övervägas om du kan göra det gratis (höja befintlig om möjligt) eller i alla fall riktigt billigt, exempelvis med en beggad gaffel.

Bäst är som sagt att byta till en ändamålsenlig cykel.

/johan

Uppgradera Scale 950
Tack för tipsen. Blir till att skaffa fetare däck, kortare stam och sänkbar sadelstolpe till att börja med.

Ny cykel får dessvärre vänta tillsvidare...

Uppgradera Scale 950
Lite sen återkoppling...

Det blev 2.4:a däck från Conti, x-king och mountain king. Dom fick plats, man skulle nästan kunna gå upp till 2,5...

Riktigt trevliga när man kör med så lite luft i som möjligt. Cykeln tar sig fram betydligt bättre. Dock tycker jag de verkar något hala när det är blött.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp