Uppgradera Specialized Camber med vadå?

Rookie123

Medlem
Hej,

Jag har en sån här som jag är mycket nöjd med: http://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Specialized/Camber-Elite-Carbon-29,15257

Den har alla komponenter enligt originalspecen förutom ett bättre styre. Nu är jag sugen på att som vinterprojekt fixa någon eller några nya komponenter, Vad skulle ni ha bytt? Jag cyklar allra mest i stökig terräng men kan även tänka mig några långlopp nästa år.

Egna tankar är såklart fina hjul men det är ju så helsikes dyrt så vi får se där... Tips på prisvärda hjul mottages dock också.

Tack!

Asså, nu tänker vi kanske olika men lm du är nöjd - varför byta något?

De pengarna kan du istället lägga på några extra dagar ledigt (om ditt jobb tillåter) en fet mtb-resa eller liknande.

Jag har börjat räkna om cykel-kostnader till arbetstid. Eftersom jag tycker mer om att cykla än att jobba blir det numera få billiga cyklar och mycket cykling :)

Som sagt är Cambertråden ganska uttömmande i detta ämne. Om du inte tycker att något fungerar dåligt är en uppgradering svår att motivera. Jag har bytt sadel, kör slanglöst och kapat styret. Om du inte redan bytt däck kanske ett 2.2 eller 2.3 däck bak ger lite bättre dämpning och klättrar bättre.

Tack allihop! Vilken gaffel hade du valt Cerro? Kan man hitta någon som är bra till både långlopp och Hellas? Det är ju lite skillnad på åkning... En med brain kanske som nämnts ovan?

Har en piké rct 130mm på min Camber 2016, stor skillnad när det blir brötigt. Borde funka till långlopp också, finns ju 3 lägen på "high speed compression"

Rookie123 sa:
Tack allihop! Vilken gaffel hade du valt Cerro? Kan man hitta någon som är bra till både långlopp och Hellas? Det är ju lite skillnad på åkning... En med brain kanske som nämnts ovan?

Beror på ekonomi. Bästa skulle jag säga är en Öhlins RXF34 120mm. Grymt bra dämpning och en låsning som faktiskt fungerar. Jag körde en Marzocchi 320 på min men de har väl gått i konkurs nu.
DSC_0402.JPG

cerro sa:
Rookie123 sa:

Beror på ekonomi. Bästa skulle jag säga är en Öhlins RXF34 120mm. Grymt bra dämpning och en låsning som faktiskt fungerar. Jag körde en Marzocchi 320 på min men de har väl gått i konkurs nu.

Instämmer. Kör själv med rxf34 120mm på min och kör allt från cykelvasan, långlopp, stökigare terräng och etapplopp med min.

Skulle va kul om vi startade en antikonsumtionstråd, "hur lite har du lagt på din mtb", eller liknande :)

Jag har haft samma tankar som du TS, men tänker att så länge skiten funkar så varför inte ba köra slut på det man har? Om gaffeln pajar, köp ny, osv.

Tillbaka
Topp