Uppgradera styrlager

FC Enzo

Medlem
Uppgradera styrlager
Hej,

Mitt styrlager verkar ha gett upp... se bild.
Ska det se ut så på en cykel som är dryga halvåret gammal? Torrt och rostigt.... det nedre såg bättre ut.

Jag har försökt göra rent med stålborste och fettat in ordentligt samt återmonterat. Men det knastrar lite fortfarande så jag misstänker att lagren är slut.

Någon som vet hur man får reda på vilken modell/storlek man ska ha när man ska beställa nya? Och kan man kanske passa på att uppgradera, i så fall till vad?

Scott Scale 950, 2014.

Vh

Bilagor

• 20150509_151732.jpg
    20150509_151732.jpg
    62.4 KB · Besök: 133
Uppgradera styrlager
Har du haft den på trainer utan nå extra skydd så kan det nog vara normalt. På min MTB är det annars det nedre lagret som jag måste hålla koll på. Det blir gärna fullt med grus.

Frid!

Uppgradera styrlager
Drosa skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där ser ut som ett solklart fall för en
> reklamation.

Sen när blev bristande underhåll orsak till reklamation?

Lager behöver vara rena och smorda med rent lagerfett. Misskötta lager dör mycket snabbt.

Uppgradera styrlager
Bengt-re skrev:
> Drosa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där ser ut som ett solklart fall för en
> > reklamation.
>
>
> Sen när blev bristande underhåll orsak till
> reklamation?
>
> Lager behöver vara rena och smorda med rent
> lagerfett. Misskötta lager dör mycket snabbt.

Känns hyfsat orimligt att man ( som konsument ) ska behöva fetta in ett styrlager på en 6mån gammal cykel.
Så anledning finns det så det räcker och behöver.

Och det där lagret är dött. Nytt behövs.

Uppgradera styrlager
Bytte styrlager efter först ca 8 år på ena cykeln, något har helt klart gått snett med din. Kan tyvärr inte hjälpa med rött modell, men kolla upp diametern och kolla runt efter liknande på intranätet.

Uppgradera styrlager
Lagerfel är nästan alltid dåligt underhåll, dvs ingen reklamation. Hur tror du att kedjan hade sett ut om du inte hade smörjt den?

Efter ett halvår i blötskogen såg mitt nedre styrlager ut så där. Lägg i fotogen för att göra rent, fetta in och återmontera. Stålborsten tror jag inte att du behöver använda på någon cykeldel.

Uppgradera styrlager
NiclasY skrev:
> Lagerfel är nästan alltid dåligt underhåll,
> dvs ingen reklamation. Hur tror du att kedjan hade
> sett ut om du inte hade smörjt den?
>
> Efter ett halvår i blötskogen såg mitt nedre
> styrlager ut så där. Lägg i fotogen för att
> göra rent, fetta in och återmontera.
> Stålborsten tror jag inte att du behöver
> använda på någon cykeldel.

Fast att jämför med en kedja blir ju lite knas. Den är ju exponerad oavbrutet till skillnad mot ett styrlager som borde ha en tätring och är lite skyddat av lagerskålar etc.

Jag har misshandlat måånnga cyklar utan nåt underhåll och dom är inte ens i närheten av det där.

Känns som det har varit snålt med fett och det har gjort att fukt som kommer in får ett lätt jobba att paja saker.

Kontakta LBS och se vad som säger. Står det nånstans i instruktionsboken att styrlagret behöver smörjas?

Uppgradera styrlager
De där VP-styrlagrena har jag sett fler som ser illa ut. Är nog lätt att spara in på för cykeltillverkarna. Se det som en möjlighet att uppgradera styrlagret själv med ett Cane Creek 40 eller FSA för en femhundring.
/ K

Uppgradera styrlager
Det står säkert inte att man skall ha luft i däcken heller...

Står cykeln ute och eller man droppar svett på den i en trainer så måste man givetvis fetta in styrlagret. Och på en ny cykel sätter sig ofta lagerskålarna lite så man måste ju ändå justera om spelet efter någon eller några månader och då fettar man väl ändå om lagren när man ändå släppt på stammen?!

Nya cyklar är inte färdiga, de behöver underhållas. Justeras, fettas om, kontrolldras så att allt sitter.

Uppgradera styrlager
Bengt-re skrev:
> Drosa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där ser ut som ett solklart fall för en
> > reklamation.
>
>
> Sen när blev bristande underhåll orsak till
> reklamation?
>
> Lager behöver vara rena och smorda med rent
> lagerfett. Misskötta lager dör mycket snabbt.

En reklamation handlar om huruvida cykeln levererades felfri. Ngt som handlaren/tillverkaren har att visa de första 6 månaderna.

Uppgradera styrlager
Att lagren behöver smörjas efter 6 månader för att fortsätta funka fint är en sak; att lagren efter 6 månader är så slutkörda att de inte går att rädda är en annan.

Uppgradera styrlager
bojsänke skrev:
> Och det aktuella lagret kan omöjligen ha
> levererats infettat och med tätningsring på
> plats.

+1

Det kan inte vart en gnutta fett på det där lagret. Det har nog missats vid monteringen.

Frid!

Uppgradera styrlager
En cykel ska konstrueras och byggas för att fungera i praktisk bruk = utomhus, i sol, regn och den smuts som finns på vägen (i skogen för MTB). Det är inte rimligt att ställa krav på att konsumenten ska öppna nav, body, vevlager, styrlager under första 1-2 åren för att fetta in, justera mm. om cykeln inte används under extrema förhållanden (ex cykla i djupt saltvatten). En service pr år brukar räcka för de flesta. Styrlagret är dock inget som demonteras och smörjs rutinmässigt, de är oftast väl infettade från fabrik och bör hålla många år utan service (20 på min Skeppshult utan problem!). Vissa billiga cyklar är dock ibland bristfälligt monterade och dåligt smörjda från fabrik, men det fritar inte LBS från garantier och konsumentköpslagen. Att koka ihop detta med att pumpa däck och smörja kedjan är rent nonsens.

Uppgradera styrlager
Undrar om inte en liten framskärm hade kunnat spara månget styrlager. Det sitter ju jävligt illa till mitt i sprutet från framhjulet.

Men visst, det där lagret ser ut att aldrig ha varit infettat. Det borde finnas rester av fett åtminstone.

Uppgradera styrlager
Jag vidhåller fortfarande att underhållsfria cyklar är en myt. Ingen cykel är gjord för att stå ute, köras i regn eller dyka ner i lerpölar flera gånger i veckan. Lycka till att bråka med LBSen om det.

Uppgradera styrlager
Det är skönt att inte tycka att man ska serva under det första 1-2 åren när min erfarenhet är att infettade kapslade lager som styrlager eller i länkaget är döda efter några månader.

Uppgradera styrlager
Plockade just isär mina styrlager som gått 5-10 timmar i veckan sen i november utan service. Det var gott om fett i dem men det nedre kändes lite grusigt. Plockade isär, gjorde rent, fettade in och satte ihop. Känns som nytt. Såg inget som helst slitage på lagerbanor eller kulor, så grusigheten var nog bara fnas.

Därmed ifrågasätter jag behovet av service särskilt ofta.

Uppgradera styrlager
Nedersta styrlager på min Zesty var mest rostig när jag kollade igår, detta efter knappast 6 månader användning. Den snurrade dock fint så att jag la fett runt om och sen tillbaka i ramen! :)

Jag cyklar nog inte lika mycket som Makten och dessutom använder också min HT... Cykeln spolas rent med endast vatten efter varje lerig tur och sen hängas i garaget med avfuktaren i gång.

Om det håller sig fint beror nog på 2 saker: materialval och om det finns tätningar som håller skiten borta.

Uppgradera styrlager
Är 45 år och har bara behövt byta ett styrlager hittills. Det var dessutom på en skrotad ram, utan gaffel. Fullt synliga lagerskålar på den modellen och ersättningslagret har hållit i sex år därefter. Inga åkommor på det Pig-lagret.
Sneglar dock på en Scale från 2015, som redan har problem: Halvt integrerat styrlager.

Ett halvt år imponerar inte. Det är bedrägeri.

Uppgradera styrlager
båtbensbudet sa:
bojsänke sa:
Och det aktuella lagret kan omöjligen ha levererats infettat och med tätningsring på plats.

Har haft flera lager som sett ut så där efter ett par månader vintertid. Dåliga lager och dåliga tätningar, behövs inte mer än så.

Men fettar man om så går det köra även med enkla lager under otrevliga förhållanden. Knepet är att lagermetallen aldrig får bli fettfri för då är det kört.

Tillbaka
Topp