Uppgradera till bredare fälgar? (30mm, 28h)

Transwave

Aktiv medlem
Efter att ha köpt en ny Orbea Oiz så var det något som inte kändes rätt ute på stigarna - den kom nämligen med graveldäck! Då jag är van vid feta sulor monterade jag mitt 2.6 däck bak och 2.8 fram, och till min förvåning så passade de utmärkt och fick cykeln att kännas så mycket bättre! Originalhjulen är X 1900 SPLINE vars fälgar är endast 25mm breda. Däcken satt förvånansvärt bra på dem, men jag känner att för att få optimalt grepp och prestanda behöver jag 30mm fälgar. De jag har spanat in är DT Swiss egna M 502, som har samma fälgdjup som mina nuvarande hjul, dvs 20mm.

Jag skulle dock hellre köpa DT Swiss XM 481 då den är drygt 50g lättare, men den har en fälgdjup på 21mm. Kommer det ställa till problem när jag ska ekra om hjulen, eller kommer det att gå att skruva in nipplarna 1mm längre utan problem? Har du tips på någon annan fälg som är 20mm djup och runt 30mm bred, 28h? Att byta hjul skulle kunna vara ett alternativ men känns onödigt dyrt.

IMG_20200807_141721621_HDR.jpg

Att däcken riskerar att ta i ramen resp gaffeln under kurvtagning eller hård belastning. Då ramen är ömtålig (kolfiber istället för stål) vill jag inte att det sker. Misstänker därför att om jag går upp till 35mm så får jag nöja mig med 2.4 bak och 2.6 fram, och då kan jag lika gärna köra på 30mm fälgar från första början...

Tror att 2.6" med 30 mm fälgbred är bästa val.

Har du motvilligt monterad din bakdäck åt fel hål?

tror jag också är bättre, om det är trångt vill säga. så smalt som 30i-fälg med 2,6 tums däck kräver antingen högt tryck, cush core, eller ännu mer förstärkt däck för att inte bli wobbligt.

Om du ska byta fälgar ska du kolla på ERD (Effective rim diameter), det måttet behöver stämma på ungefär millimetern för att det ska funka. Olika tillverkare anger dessutom det lite olika. Höjden på fälgen följer inte automatiskt erd.
Finns det en enkel lösning med däck/inlägg osv är det en enklare väg att gå.

Djupet på fälgen är inte avgörande. Du ska studera ERD-måtten istället. Finns risk för att hjulen är byggda med ekrar som är "maxade" åt något håll och då kan det vara så att det inte går att bygga med befintliga ekrar även om ERD-måtten är snarlika.

"Min" hjulbyggare vägrar i princip att återanvända ekrar, även om jag själv är osäker på om det verkligen är så kinkigt. Han har ju bekymret med att behöva ta ansvar för när ekrarna börjar gå sönder i ett hjul han byggt åt kund, medan du kanske kan leva med en eker som (eventuellt) går av. Jag har dock väldigt stort förtroende för honom..

XM481 är vad jag själv hade valt till den användningen. Ska vara superbra!

det är helt problemfritt att återanvända ekrar vid fälgbyte i ett hjul som fungerat bra. men det kan ju din hjulbyggare i det enskilda fallet inte säkert veta.

alunipplar kan vara bra att förnya.

tror jag också är bättre, om det är trångt vill säga. så smalt som 30i-fälg med 2,6 tums däck kräver antingen högt tryck, cush core, eller ännu mer förstärkt däck för att inte bli wobbligt.
Kör 2.6 hans dampf på 29mm fram utan problem, men 2.6 anser jag vara Max på en 30mm fälg. Mina 2.8 kör jag på 40mm

Mina nuvarande fälgar har ERD 603 medan XM 481 har ERD 601. I och med att det är samma tillverkare så har de mätt på samma sätt - det jag vet är att jag måste kunna skruva in nipplarna 1mm längre för att det ska funka. Ska nu ta reda på hur pass mkt längre in nipplarna tål att skruvas in. Har även fått tipset att använda brickor om det skulle behövas så det här ska nog gå finfint.

Jag har nu tagit några rundor med de feta däcken på 25mm fälgarna. Den skillnaden jag märker mot att ha haft dem på 32mm fälgar är sämre grepp och lite vingligare cykel, men skillnaden var inte alls så dramatisk som jag hade förväntat mig. Så jag tror jag klarar mig på 30mm fälgar. Jag kan alltid byta till snäppet smalare sulor om jag skulle vara missnöjd. I den bästa av världar hade jag skaffat ännu bredare fälgar men DT verkar inte göra 29" fälgar bredare än 30mm av nån anledning, samt att jag kommer bli tvungen att gå ner i däckstorlek ändå pga platsbrist i både ram och gaffel.

Ang återanvändning av ekrar så kan jag säga att på min Niner från 2007 har jag bytt fälgar på för 3 år sedan för att köra bredare sulor. I övrigt är hjulen samma. Ekrarna håller än, 13 år senare!!

Edit: Hittade Sun Ringle Duroc 35 resp 40 som skulle kunna vara nåt, men ERD är på 606mm, då kommer jag behöva marginaler utåt istället på 1 - 1,5mm.

Senast ändrad:
Sagt och gjort - jag köpte ett par SunRingle Duroc 35 och ekrade om hjulen, som gick utmärkt med befintliga ekrar & nipplar. Några positiva överraskningar med den fälgen är att den visade sig vara 32mm innerbredd (och inte 31mm som det står på nätet), samt den väger lika mycket som min gamla 25mm fälg!! Inte ofta man kan uppgradera fälgbredden med 7mm utan någon som helst straff i form av högre vikt! Duroc 35 är tydligen marknadens lättaste alu fälgar i sin bredd.

Hur kändes hojen då? Det krävdes ingen längre tur för att märka skillnad - direkt kände jag att kurvstabiliteten var avsevärt bättre, inbromsning med frambromsen kändes betydligt tryggare och hojen klättrade bättre tack var det bättre grepp. Helt klart värt mödan!!
IMG_20200814_121037013_HDR.jpg

Jag skulle köra vidare på 25 mm men byta till kralligare 2.3-däck.
Nä, det går inte, för när man väl får smak på feta sulor så är det omöjligt att gå tillbaks till något smalare! :) Hade jag fått plats med 3.0" så hade jag kört det utan tvekan.

Tillbaka
Topp