Transwave
Aktiv medlem
Uppgradera till bredare fälgar? (30mm, 28h)
Efter att ha köpt en ny Orbea Oiz så var det något som inte kändes rätt ute på stigarna - den kom nämligen med graveldäck! Då jag är van vid feta sulor monterade jag mitt 2.6 däck bak och 2.8 fram, och till min förvåning så passade de utmärkt och fick cykeln att kännas så mycket bättre! Originalhjulen är X 1900 SPLINE vars fälgar är endast 25mm breda. Däcken satt förvånansvärt bra på dem, men jag känner att för att få optimalt grepp och prestanda behöver jag 30mm fälgar. De jag har spanat in är DT Swiss egna M 502, som har samma fälgdjup som mina nuvarande hjul, dvs 20mm.
Jag skulle dock hellre köpa DT Swiss XM 481 då den är drygt 50g lättare, men den har en fälgdjup på 21mm. Kommer det ställa till problem när jag ska ekra om hjulen, eller kommer det att gå att skruva in nipplarna 1mm längre utan problem? Har du tips på någon annan fälg som är 20mm djup och runt 30mm bred, 28h? Att byta hjul skulle kunna vara ett alternativ men känns onödigt dyrt.
Jag skulle dock hellre köpa DT Swiss XM 481 då den är drygt 50g lättare, men den har en fälgdjup på 21mm. Kommer det ställa till problem när jag ska ekra om hjulen, eller kommer det att gå att skruva in nipplarna 1mm längre utan problem? Har du tips på någon annan fälg som är 20mm djup och runt 30mm bred, 28h? Att byta hjul skulle kunna vara ett alternativ men känns onödigt dyrt.