Uppgradera/uppdatera eller köpa en ny billig cykel

Oooh

Aktiv medlem
Velar...

Jag har en gammal Bianchi "Team Rynkeby" cykel från 2012. Cyklar väldigt sällan med den ute på landsväg och använder den mest på min trainer. Lite som min reservcykel eller om de är dåligt väder typ men som sagt främst att ha på trainern.

Allt är typ slut, förutom ramen (tror jag iaf). Jag måste byta fram/bakdrev, vajrar, kedja och t o m fram och bakväxeln (böjd sen tidigare) har börjat kärva och svåra att få växla "rätt". Så vad göra?
1) Alternativ rensa och köpa nya delar
1a) Köpa Campagnolo likt tidigare
1b) Köpa Shimano (enklare att hitta och troligtvis billigare med risk för nåt inte passar och de blir mer jobb...) Har Shimano på de andra cyklarna
2) Köpa en helt ny billig cykel som ba kommer stå på trainern. (köper jag begagnad får man ändå köpa ny kedja, drev osv...)

Jag vill ju lägga så lite pengar som möjligt och eftersom jag inte är bäst på mecka cyklar (har aldrig bytt så mycket...) kommer jag troligtvis lämna bort den. Byter jag rubbet o lämnar bort de till en cykelmeck, så kommer de ju att kosta en hel del och de talar nästan för att de är lika bra att köpa en billig racer istället. Eller hur skulle ni resonera?

Jag tycker det låter lite illa att köpa en ny instegscykel bara för att det är dags för service av den gamla. Lite väl slösaktigt.
Jag förstår att det här inte är vad du vill höra, men det är så rimligt att jag inte kan låta bli. Köp prylar hos tysken (Shimano eller Sram) och byt själv. Det är lätt (kolla Youtube, fråga här) och roligt.

Sälj din gamla cykel och köp en sådan här:

Det kommer att ge dig minst besvär om du verkligen inte vill mecka. Att byta ut allt och låta en lbs ta hand om allt kommer att kosta lika mycket.

Jag gillar dock inte dagens slit-och-slängsamhälle så jag hade letat efter lite begagnade delar och renoverat den själv. Har dock flera småväxta folk hemma så jag kan förstå om tiden inte räcker till.

Byta vajrar, kassett kedja och kanske bakväxel är vanligt underhåll. Lär dig fixa detta istället. Det är enkelt och finns massor av tips på hur man gör. Låter helt galet att köpa en ny budgetcykel istället.

Gillar inte att slänga grejer men,

Om jag gör jobbet själv o väljer jag att köpa ett nytt komplett gruppset landar man ju på en 3000-4000kr, beroende Shimano vs Campa.
Kanske kan hitta o fynda i delar men gör jag ett felköp så är de dyrare än ex Vitusen. Kommer säkert behöva nåt verktyg oxå som jag inte har hemma.

Lämnar jag bort den kommer arbetet till på de o troligtvis dyrare delar än om jag köper själv. Def dyrare än Vitusen.

Tiden har jag knappt (familjen, företag,.sommarstuga osv)

Tänker oxå, att skulle de va en "exklusiv" ram hade de vart annorlunda. Då är de ett.värde i cykeln men nu blir de ju ba typ komponenterna

Du skriver ju inte så mycket mer komponentnivå osv. men förutsatt att ramen är fräsch så är det inte så värst dyrt att byta drivlinan. Jag har också småbarn, de är förhoppningsvis lagda vid 21 tiden och då kan man meka 1-2 timmar på kvällen. Det tar inte värst lång tid att byta drivlina så även om du är nybörjare tar du det på några kvällar med lite tålamod, happy och internets hjälp.

Du kommer få en mycket roligare hoj än snik Vitusen och lära dig massor.

De är ju Campa Veloce komponenter på den nu o ett FSA Vevparti. Enklast är väl att köpa samma grejer, då borde de ju passa.

Campa dyrare än ex Shimano och tror t o m jag kunde fynda enklare Shimano. Finns mer att välja mellan o har egentligen ingen tidspress.

Kanske får göra en "komplett" inköpslista och se över de igen ?

Börja med en ordentlig kontroll:
- kärvar växlarna för att växeln är trasig eller för att vajrar och höljen är så slitna att det inte går att justera dem bra?
- kolla drev / vevlager
- lägg upp bilder här
- lägg ut köpesannonser på happy

Att köpa en beggad framväxel eller bakväxel är sällan stora pengar. Är vevarnas drev slut är det ibland billigare att köps ett helt vevparti. Dyker upp vevar i nyskick hela tiden på happys köp och sälj. Just vevar kan du ju köpa vad som helst nästan.

Sen dyker det ju upp shimano minigrupper titt som tätt här på happy för småpengar.
Om du vill byta märke för att kunna ha billigare slitdelar framöver.

Tillbaka
Topp