Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Jag fattar inte hur du menar. Oljan går väl lika lätt igenom oavsett hur tjock shimsen är? När den väl är flexad så är väl den öppen lika mycket oavsett tjockleken? Däremot krävs det mer kraft för att flexa shimsen när du har en tjockare shims?

larsaw sa:
jofahjalm sa:
Hur ska byte av den där shimsen ge mer HSC? Skulle det öppna läget bli mycket mindre för att shimsen är lite styvare? Borde det inte bara göra öppningskraften högre? Behöver du inte byta delen under den oragemarkerande shimsen för att du ska få något som motsvarar mer HSC?

Nix, dom markerade shimsen bidrar alla för att "hålla emot" oljan att rusa igenom shimstacken...
Ett annat (och kanske bättre eller iaf enklare) alternativ för Schreddan, är att ta bort en Token och höja trycket med 10-20 psi, samt så klart justera rebound efter tycke o smak...
Att justera luftfjädern är ingen bra lösning på Schreddans problem. Gaffeln kommer bli klass på andra sätt. Fjädern och dämparen ska göra olika saker, det blir inget bra när man försöker fixa den ena med den andra.

jofahjalm sa:
Jag fattar inte hur du menar. Oljan går väl lika lätt igenom oavsett hur tjock shimsen är? När den väl är flexad så är väl den öppen lika mycket oavsett tjockleken? Däremot krävs det mer kraft för att flexa shimsen när du har en tjockare shims?

Mjo men det är väl kraften som krävs för att oljan ska börja flöda som avgör hsc?

Luthman Photography sa:
jofahjalm sa:

Mjo men det är väl kraften som krävs för att oljan ska börja flöda som avgör hsc?

Det normala är att man har någon form av nålventil som oljan går genom vid lågfartskompression. Dvs kompressioner i låga hastigheter. Vill man har mer LSC stänger man nålventilen. Sedan har man shims som öppnas vid högfartskompressioner. Använder du en styvare shim så ökar kraften som krävs för för att shimsen ska öppnas. När shimsen öppnas så har man helt enkelt lika lite dämpning oavsett kraften som krävdes för att shimsen skulle öppnas. Med Piken så uppfattar jag problemet som att gaffeln dämpar för lite när väl shimsen öppnas. En styvare shim kommer som jag förstår det hela inte göra att det dämpar mer när dom väl öppnar. För att det ska ske borde man ha mindre öppningar i delen sedan de orangemarkerade shimsen.

Jo, det känns ju kanske dumt om det kräva högre kraft för att så att säg öppna flödet men att det sedan bara slinker igenom som vanligt. Då torde ju effekten bli att det krävs en hårdare stör för att öppna shimsen men sen rasar man genom slaget ändå. Så du har säkert rätt.

Fast det går att öka dämpningskraften med shims vilket jag först inte fattade. Jag tror däremot det krävs mer än i larsas exempell för att det ska vara effektivt. Det normala är att man minskar portarna i det öppna läget för att få mer dämpningskraft. När man bara öknar tröskelkraften så blir det som du menar att dämpningen spikar, men rasar genom slaget.

larsaw sa:
.......Skrev en massa bra....

Eftersom jag inom kort troligen kommer att bli Pike-hora igen, så kan vi ju samköpa lite shims.
Och eftersom jag ändå kommer att riva ner en Charger, så kan jag ju lika gärna riva ner TVÅ om det kan göras samtidigt ;)
För att demonstrera vilka brickor det rör sig om så bifogar jag även en bild (för eftervärlden...)

Stort tack för erbjudandet Larsa! Jag vet att du har bättre saker för dig än att meka med andras prylar. :-)
Men hör av dig om du blir med Pike igen och ska köpa brickor.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Luthman Photography sa:
jofahjalm sa:

Det normala är att man har någon form av nålventil som oljan går genom vid lågfartskompression. Dvs kompressioner i låga hastigheter. Vill man har mer LSC stänger man nålventilen. Sedan har man shims som öppnas vid högfartskompressioner. Använder du en styvare shim så ökar kraften som krävs för för att shimsen ska öppnas. När shimsen öppnas så har man helt enkelt lika lite dämpning oavsett kraften som krävdes för att shimsen skulle öppnas. Med Piken så uppfattar jag problemet som att gaffeln dämpar för lite när väl shimsen öppnas. En styvare shim kommer som jag förstår det hela inte göra att det dämpar mer när dom väl öppnar. För att det ska ske borde man ha mindre öppningar i delen sedan de orangemarkerade shimsen.

Nej, dämpningen slutar inte plötsligt att dämpa för att shimsen är "öppna", det kräver specialkrets som Trek har på sina 'RE:aktiv' dämpare där dämparen blir mjukare vid högre skafthastighet. Stacken blir fortfarande styvare genom att du slänger in/byter ut shim mot en tjockare. Sätter man en shim som larsaw så kan du räkna med att HSC öppnar sig vid högre skaftfart vilket ger mer LSC samtidigt som shimmen är tjockare vilket ger mer HSC också, i slutändan får du en kurva som är snarlik fast kurvan flyttad uppåt.

Minnet kan svika då jag satt med restackor pro i våras och försökte få shockwizen glad och med helt öppen dämparkrets så är dämpningen ändå för styv, blä. Dämpningen utan dämpning är ändå styvare än Pikens dämpare... suck...

Jag har inga tokens i och jag har trott att jag kört med relativt högt tryck då jag märker att det har varit (ovanligt) svårt att bottna.
Läste då på Vorsprungs site och om Luftkappen, där skriver Steve så här på FAQ:n:
10. Who is this NOT suited for?
....
- If you run a Yari (not Lyrik) at 180mm or a Pike at 160mm, it will be quite progressive. You may well like it more than stock anyway, but you may also find it hard to use the last 5-10mm of travel - if this would bother you then have a think about it first. At any lower travels, it will be fine.

Jag har ju en 160 mm Pike, så där fick det sin förklaring.

Tack för all input!

Octagon sa:
Vad händer om man bara pytsar i lite trögare olja då? Och skruvar ner retur och LSC.

Ett gammalt beprövat partytrick!
Kan funka men ofta har mina dämpare då blivit för ”stumma”. Iof var jag sämre på att justera in inställningarna ”på den tiden”...

Tack Björn för att du utvecklade resonemanget åt mig. Starkare shims inne i stack’n blir som att krympa hålen/passagen.
Att lägga en kralligare ”första-bricka” (orange på bilden) borde göra precis som du säger Jofa, att tröskelvärdet ökar för när olja börjar flöda igenom, men därefter vara fortsatt för mjuk. (Tipset återfunnet på MTBR= amerikansk logik...)
För den som kan sin tyska o franska (vilket jag tyvärr inte kan) så finns det mycket att läsa om shimstack-nörderi. T.ex. effekterna av att sätta starkare shims högt eller lågt i stack’n, eller att variera bredden på shimsen för att ändra beteenden i vid vissa flöden (hämtat från något MX/Enduro-forum)...

larsaw sa:
För den som kan sin tyska o franska (vilket jag tyvärr inte kan) så finns det mycket att läsa om shimstack-nörderi. T.ex. effekterna av att sätta starkare shims högt eller lågt i stack’n, eller att variera bredden på shimsen för att ändra beteenden i vid vissa flöden (hämtat från något MX/Enduro-forum)...
Är verkligen allt man kan läsa på internet sant? ;-)
För dom som vill fördjupa sig i ämnet kan jag tipsa om Race Tech's motorcycle Suspension bible

Senast ändrad:
Bifogar en text jag skickat till en anna happyit, kanske är till hjälp för nån?

Fast chargerkit ger dig nya inälvor och 24clik hsc/lsc och är vad jag har i min, köpt genom Rbs men finns även genom tftuned. Ca3200

Avalache har en openbath dämpar som dom shimsar efter dina önskemål. En väldigt poppis trimning om man läser usaforum. Finns genom Tftunned. Ca 4000

Andreani flowpiston kit är lite nya pryttlar i befintlig charger, är typ en omshimsning efter dina önskemål (men då måste man ju kunna förklara vad som är fel och vad som känns bra) En väldigt poppis grej enligt Rbs kanske främst för det är utvecklat i sammarbete med Ö och att dom som har det vet vad dom vill ha? Jag kan inte sätta fingret på det så iaf?. Finns genom Rbs ca2500

Jag är löjligt nöjd med mitt Fast kit, känner verkligen att det ändras när man rattar på grejerna, snygg finnish och dom verkar veta vad dom pysslar med. En fördel du har med luft kvar är ju möjligheten till Shockwiz (Urtomas har en för uthyrning veckovis?)

Men störst skillnad gör faktiskt coil, mindre tätningar som stör gaffeln, superföljsam och hyffsat lätt att hitta rätt fjäder om man inte är super lätt/ jätte tung. Tftuneds kit (1500-2000) är bara en fjäder med en gummi bottomout medans Avalaches acs3 har en luft"kudde" som styr progressionen sista 30% av slaget som nån extra bottomout skydd. Verkar riktigt nice? ca4000 hos tftuned

Finns säker mer men det här är det som jag tycker känns intressant iaf. Anbars så sälj piken å kolla på Formula selva/35 som verkar ha ett bra system med enkelt utbytbara kompressions enheter lr en Dvo Diamond som oxå har mycket inställningar och väldigt lågt "sealdrag" bland det lenaste jag parkerings gungat?

Kan tillägga att Push själva säger i/på Mtbr http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/push-acs-3-coil-conversion-kit-1050590.html att både fox och rs original dämpare är tillräckligt kapabla när man stoppar i deras coilkit, dvs du behöver inget trim för hydrauliken egentligen om du går coil.

Luthman Photography sa:

Och "blytung"...

BlytungSuntour.JPG

Mer seriöst! Är förvånad att inte fler kikar på denna gaffel, har klämt o känt på EN sådan, verkade lätt-justerad och robust.
Läst ett par tester av den med över lag goda resutlat. Men det är kanske så, att för dom flesta som bygger ihop sin cykel så tillåts framgaffeln kosta en slant...

larsaw sa:
Mer seriöst! Är förvånad att inte fler kikar på denna gaffel, har klämt o känt på EN sådan, verkade lätt-justerad och robust.
Läst ett par tester av den med över lag goda resutlat. Men det är kanske så, att för dom flesta som bygger ihop sin cykel så tillåts framgaffeln kosta en slant...

Menar du Duroluxen?

larsaw sa:
Det är väl inte konstigare än att Mattocen inte blivit vanligare.

Rattnalle sa:
larsaw sa:

Måste man inte ha pelarborr om man har en mattoc?

Rattnalle sa:
larsaw sa:

Jo, sen tar det ju låååång tid att "tvätta bort" ett dåligt rykte...
Manitou och Suntour har ju haft ett befogat omdömme (back in the days) om att göra grejer med lite halvkass kvalité :/

marr sa:
Rattnalle sa:
larsaw sa:

Nä. Bara om man är en inkompetent mek.

Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
larsaw sa:

Nä. Bara om man är en inkompetent mek.

Typ 99% av oss alla här då, inklusive mig :)

larsaw sa:
Rattnalle sa:
larsaw sa:

Manitou och Suntour har ju haft ett befogat omdömme (back in the days) om att göra grejer med lite halvkass kvalité :/
Till skillnad från t ex Fox som är kapabla att producera mediokra grejer med hög kvalitet (CTD anno 2013).

Rattnalle sa:
larsaw sa:
Rattnalle sa:
larsaw sa:

Till skillnad från t ex Fox som är kapabla att producera mediokra grejer med hög kvalitet (CTD anno 2013).
HaHaHaHaHa !!! You made my day :D

mikipedia_ sa:
Jag är löjligt nöjd med mitt Fast kit, känner verkligen att det ändras när man rattar på grejerna, snygg finnish och dom verkar veta vad dom pysslar med. En fördel du har med luft kvar är ju möjligheten till Shockwiz (Urtomas har en för uthyrning veckovis?)

Japp, jag har en Shockwiz till uthyrning för 400kr/vecka. Det kommer att dyka upp info om det på hemsidan inom kort :)

Lite OT, men det finns ju ingen motsvarande tråd för bakdämpare...

Hur som helst, enl. vad som diskuterades tidigare gällande shims och shimstacks, gäller ju även för bakdämpare MEN sen har vi ju som ultra-justerbara-dämparna så som CaneCreek DB... Hur funkar dom igentligen? En reglerbar förspänning på hela shimstacken eller?

Nån som vet får gärna upplysa mig. Please!!!

larsaw sa:

Hur som helst, enl. vad som diskuterades tidigare gällande shims och shimstacks, gäller ju även för bakdämpare MEN sen har vi ju som ultra-justerbara-dämparna så som CaneCreek DB... Hur funkar dom igentligen? En reglerbar förspänning på hela shimstacken eller?

Tycker du ska starta en ny tråd om det, vore klart intressant att följa.

larsaw sa:

max_DTrumpore_CCDB_Graphic_153635.jpg

Ser ut att vara en nålventil för LSC och LSR samt ändringen av förspänningen på shimstacken för HSC och HSR med hjälp av en fjäder som skruvas åt.

edvin_m sa:
larsaw sa:

marr sa:
Tycker du ska starta en ny tråd om det, vore klart intressant att följa.
Nä, inte just nu, detta pga Rattnalles kommentar...

Rattnalle sa:
Finns ju även justerbara gafflar med separat hsc/lsc så frågeställningen som sådan är väl inte ot :-)
Iof är det knappast på trådtitels gafflar en hittar dessa funktioner...
Men det var lite det området jag funderade på, dvs vad funkar bäst egentligen?
Vad är nackdelen med CCDB eller Float X2's konstruktioner?

Ser ut att vara en nålventil för LSC och LSR samt ändringen av förspänningen på shimstacken för HSC och HSR med hjälp av en fjäder som skruvas åt.

Tack! Hittade även denna informativa genomgång: http://www.cyclingnews.com/features/cane-creek-dbair-rear-shock-first-ride-review/
samt denns video från Vorsprung som beskriver funktionen:

Schreddan sa:
mikipedia_ sa:
Har du köpt nå fix än Schreddan???

Haha! Nä blev som vanligt, sitter kvar i båten, lika velig som alltid. :)

Äsch, öppna alla alternativs sidor å så ber du en oberoende person (tex grannen, barn , avlägsen släkting) å välja en flik, sen är det bara att fullfölja å propagera att det är det bästa som finns??

Jag har insett att jag hade fel om larsas setup. Jag har tre veckor med ofrivillig internetcykling framför mig. Eventuellt ska jag försöka förstå något och sedan försöka säga något om det.

Beställde kitet från fast till Yarigaffeln i veckan. Någon som testat det? Frågan i så fall är hur det är med shimstacken, följer det med lite shims eller byter man bara plats på dom för att ställa högfart.

Är ju justering för låg och medium via rattar" men högfart får man vad jag förstått justera med shimsen.

Enda videon jag hittar är ju på franska (min är bristfällig) ?

jofahjalm sa:
Jag har insett att jag hade fel om larsas setup. Jag har tre veckor med ofrivillig internetcykling framför mig. Eventuellt ska jag försöka förstå något och sedan försöka säga något om det.
En del shims är väl väldigt mjuka och funkar mer som någon sorts backventil. Där blir det säkert mer enligt din första tes. Men om man ser shimsen som en bladfjäder som successivt kan ge efter mer och mer, och därmed öppna upp sig mer vid större tryck, så tror jag att det blir lättare att förstå principen. Det motiverar även hur förspänningen av en fjäder som trycker på shimsstacken funkar.

Men nu är det jag om internetcyklar...

H. sa:
jofahjalm sa:
En del shims är väl väldigt mjuka och funkar mer som någon sorts backventil. Där blir det säkert mer enligt din första tes. Men om man ser shimsen som en bladfjäder som successivt kan ge efter mer och mer, och därmed öppna upp sig mer vid större tryck, så tror jag att det blir lättare att förstå principen. Det motiverar även hur förspänningen av en fjäder som trycker på shimsstacken funkar.

Men nu är det jag om internetcyklar...

http://www.shimrestackor.com/Code/Sample_Applications/Stack_Config/stack-config.htm

Crossover t.ex kan göra att du sätter en jättelätt shim mot pistongen för att få mjukare LSC och sedan vid en viss skaftfart så kommer shimsen att flexa till nästa grupp och därmed får man mer HSC då nästa grupp hindrar olja att flöda. Preload är lite tvärt om, mer LSC men fortfarande lite HSC.

Finns en anledning att RS/Fox släpper gafflar med kass dämpning. Tar sådan otrolig tid att få till en bra shimsetup som fungerar för alla och med deadline så får dom ofta bara ta det som är good enough. Brukar väl bli bättre när samma modell funnits några år och dom haft mer tid på sig att få ordning på dämperiet. Det betyder att dom som producerar dämpare är lika duktiga som oss internetcyklister ;)

larsaw sa:

Jag var lite på gång att införskaffa en Ribbon coil men så såg jag att "alla" i princip körde den helöppen och dessutom gick ner i fjäderkonstant, så det känns som den är överdämpad. Helm gaffeln har ju också fått liknande omdömen i reviews, men svårt att veta utan att själv testat. Tycker fasen custom shimning borde ingå i priset, det är ju löjligt att lägga 10k på en gaffel om man inte får rätt dämpning. Xfusions gafflar är faktiskt de som har funkar bäst "original" för mig.

mikipedia_ sa:
Bifogar en text jag skickat till en anna happyit, kanske är till hjälp för nån?

Fast chargerkit ger dig nya inälvor och 24clik hsc/lsc och är vad jag har i min, köpt genom Rbs men finns även genom tftuned. Ca3200

Avalache har en openbath dämpar som dom shimsar efter dina önskemål. En väldigt poppis trimning om man läser usaforum. Finns genom Tftunned. Ca 4000

Andreani flowpiston kit är lite nya pryttlar i befintlig charger, är typ en omshimsning efter dina önskemål (men då måste man ju kunna förklara vad som är fel och vad som känns bra) En väldigt poppis grej enligt Rbs kanske främst för det är utvecklat i sammarbete med Ö och att dom som har det vet vad dom vill ha? Jag kan inte sätta fingret på det så iaf?. Finns genom Rbs ca2500

Men störst skillnad gör faktiskt coil, mindre tätningar som stör gaffeln, superföljsam och hyffsat lätt att hitta rätt fjäder om man inte är super lätt/ jätte tung. Tftuneds kit (1500-2000) är bara en fjäder med en gummi bottomout medans Avalaches acs3 har en luft"kudde" som styr progressionen sista 30% av slaget som nån extra bottomout skydd. Verkar riktigt nice? ca4000 hos tftuned

Finns säker mer men det här är det som jag tycker känns intressant iaf. Anbars så sälj piken å kolla på Formula selva/35 som verkar ha ett bra system med enkelt utbytbara kompressions enheter lr en Dvo Diamond som oxå har mycket inställningar och väldigt lågt "sealdrag" bland det lenaste jag parkerings gungat?

Kan tillägga att Push själva säger i/på Mtbr http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/push-acs-3-coil-conversion-kit-1050590.html att både fox och rs original dämpare är tillräckligt kapabla när man stoppar i deras coilkit, dvs du behöver inget trim för hydrauliken egentligen om du går coil.

Följer denna tråd med stort intresse och lär mig massor, snart är jag nog mogen att plocka isär dämparen och leka lite med shimsning jag också.
Jag har bara kört lefty innan så jag har inte så mycket annat att jämföra min Pike med men tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter hittills.
Körde nåt halvår med Piken men tyckte den kändes trög trots labbande med lufttryck och inställningar.
Stoppade i en Luftkappe och kände att gaffeln började leva och tänkte nog stannat där men kände ändå att jag saknade nåt.
När jag sedan sålde visare kappen och stoppade i TFTs coil i höstas kom den stora förbättringen. Såå lätt i början av slaget men ändå bra stöd vid drops.

Det var tom så att jag trodde jag hade glapp i styrlagret först, men insåg sen att det berodde på fjädern och avsaknad av lufttätningen och den stiction den medför.

Och då var ju ändå min referens några månader med kappen.

Jag kör mest i Ägb Göteborg och för min del betyder det ganska långsam men teknisk körning och inte något särskilt hoppande (feg) men ändå lite drops.
Till detta duger gaffeln enormt bra. När sommaren kommer och det blir lite annan körning på snabbare stigar och kanske lite Vallåsen och Finale i höst så kanske jag inser att något behöver göras åt dämparsidan också(den är orörd än så länge). Får se hur den hänger med i högre farter och småstök.

Jag är ungeför 95 kg tung och jag vet inte ännu vad det innebär när det gäller std dämparens konfiguration. Men skulle gissa att den är optimerad för medelåkarens vikt och fart.

Senast ändrad:
Pike RC går ju att skruva på så att den orkar med hårdare körning på bekostnad av komfort, man får vara stark istället. RCT3 ger lite färre möjligheter ironiskt nog.

Tillbaka
Topp