Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

happymtb.fr sa:
edvin_m sa:
ceel sa:
marr sa:
Nya luftfjädern från rs verkar ju kunna bli ett prisvärt alternativ att trimma gamla gafflar med också.
Sub 50dollar.

...

Klart intressant faktiskt.
Undrar om edvin_m får royalties? :) https://happyride.se/forum/read.php/1/3309316/3309788#msg-3309788
Vore trevligt :)
Behövdes inget extra tätning i andra änden av röret?

Jo då, gängtejp där också :) Glöm inte att släppa på trycket ordentligt bara innan ni tar loss underbenen om ni vill göra samma modd :)

En annan realterad fråga, jag funderar på att rycka ut gummitätningen och den timglasformade distansen från negativa kammaren för att ytterligare öka den negativa kammarens storlek. Vorsprung säger väl att man kan göra det om man kör med Luftkappe. Nån som har upplevt något negativt av att göra det? Typ svårt att utjämna trycket mellan den negativa och positiva kammaren när man först pumpar upp gaffeln?

Nej inga problem med det, iaf inget jag märkte.
Man kan dock ersätta den stora gummipucken med en relativ tjock oring t.ex. med en som liknar den som sitter i base plate för att få en något mjukare kontakt i fall gaffeln skulle top outta helt (inte helt korrekt språkmässigt men du borde förstå!)

Jag gjorde en uppgradering av min Pike.
Monterade ett grönt kit :-D
DVO Diamond hette det visst ;)

IMG_20180322_211831.jpg

IMG_20180329_142243.jpg

Kan varna för att ta det väldigt piano med bleedvalve-skruven på Yari'up. De har säkert varnat för det någonstans men jag råkade av misstag spänna lite för hårt och då sade det plopp och sen var den i två delar...

Hoppas på att smidigt kunna köpa en ny och dessutom få ut den gamla...

H. sa:
Kan varna för att ta det väldigt piano med bleedvalve-skruven på Yari'up. De har säkert varnat för det någonstans men jag råkade av misstag spänna lite för hårt och då sade det plopp och sen var den i två delar...

Hoppas på att smidigt kunna köpa en ny och dessutom få ut den gamla...

Fan, alltså den där Fast-mojängen verkar ju fett fransk! Ops den är ju fransk... ;)
Hoppas det löser sig med supporten ??????

Har jag tolkat reservdelslistan rätt att det är samma airshaft till 27,5 / 29" ? Har alltid varit olika tidigare..

Du kan använda samma air shaft till 27.5"/29" och även 26". Det ger bara lite olika längd.

Min som ligger på KÖP & SÄLJ ger tex 29"=130mm, 27.5"=150mm, och 26"=160mm.

Det är inner tube diameter (35mm) som är avgörande, inte hjulstorleken.

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Du kan använda samma air shaft till 27.5"/29" och även 26". Det ger bara lite olika längd.

Jo, jag är med på det. Den längsta är 180mm, vilket då skulle ge 160mm för 29". Samtidigt som ex. Pole Machine kör en 29" Lyrik med 180mm slag.

Shrue sa:
Klavikel sa:

Jo, jag är med på det. Den längsta är 180mm, vilket då skulle ge 160mm för 29". Samtidigt som ex. Pole Machine kör en 29" Lyrik med 180mm slag.

Tittar du på pike airshaft? Skillnad på pike/rev och lyrik/yari i artnr.

https://www.bike-components.de/en/R...it-for-Lyrik-starting-from-2016-Model-p63788/

Senast ändrad:
Som jag förstår är debonair att man ökar volymen på negativa kammaren. Dvs samma sak som en luftkappe, men billigare och enklare att installera. Eller?

Jag funderar på att byta fjäder på min Pike, men om jag minns rätt från tidigare i denna tråden är stålfjäder bättre än luftkappe=debonair? Förutom nåt hekto mer vikt och att man inte kan ändra sag mm.

Luftkappe ökar negativa kammaren ännu mer än debonair. Du tappar top-out-bumper med luftkappe och ökar också progressiviteten då luftkappe tar plats i positiva kammaren. Sedan ska den nya debonair-fjädern ha lägre statisk/dynamisk friktion som jag är intresserad av. För 400-500kr som gör gamla nya piken nästan lika modern som en 2019 är för mig väldigt prisvärt.

Välj bara rätt variant, olika artnr på lyrik/yari och pike.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Luftkappe ökar negativa kammaren ännu mer än debonair. Du tappar top-out-bumper med luftkappe och ökar också progressiviteten då luftkappe tar plats i positiva kammaren. Sedan ska den nya debonair-fjädern ha lägre statisk/dynamisk friktion som jag är intresserad av. För 400-500kr som gör gamla nya piken nästan lika modern som en 2019 är för mig väldigt prisvärt.

Jag kan ha fel men jag tror inte man behöver bumper med luftkappe. Den negativa kammaren agerar pneumatisk bumper. Ovan påstående tar jag dock ur minnet, men det går säkert läsa sig till nånstans. Jag körde kappe ett tag i höstas och saknade inte mekanisk bumper.

Nu när jag kör fjäder behöver jag dock trycka i nån form av bumper. Den klonkar när jag rycker styret. Tror jag ska leta upp originalbumpern och modda till den.
Jag kör pike RC.

mikipedia_ sa:
Behöver du inte bara en till preloadbricka om den klonkar vid ryck, om fjädern är lös alltså?

Fjädern är inte lös utan den klonkar när den sträcks ut fullt. Det är det billiga kitet från TFTuned och top out-bumpern består bara av en tunn gummibricka. Som ja kompltterat med en o-ring. Men jag behöver stoppa i nåt mer ( som inte bygger för mycket, jag vill ju ha kvar så mycket slag som möjligt).

Bring sa:
mikipedia_ sa:
Behöver du inte bara en till preloadbricka om den klonkar vid ryck, om fjädern är lös alltså?

Fjädern är inte lös utan den klonkar när den sträcks ut fullt. Det är det billiga kitet från TFTuned och top out-bumpern består bara av en tunn gummibricka. Som ja kompltterat med en o-ring. Men jag behöver stoppa i nåt mer ( som inte bygger för mycket, jag vill ju ha kvar så mycket slag som möjligt).

Jag har oxå det kitet å min klonkar inte med en extra preload iaf? gjorde ett litet ljud innan.
Prova byt ut nuvarande topout mot en tjockare oring typ3-5mm tjock?

Jo, ska göra det nån dag. Varit lite lat bara. Jag vet ju att det är ofarligt och påverkar ju inte funktionen.

Någon som blivit klok på de nya airshaftarna och vilken man ska ha? De specar ju bara slaglängd men inte hjulstorlek. Det är ju inte rimligt att samma 150mm airshaft fungerar både till 27.5 och 29. Har kikat i reservdelskatalogen med utan framgång.
Skulle vara kul o testa i yarin.

2018 års gafflar börjar bli lagom nedsatta i pris nu när 2019 börjar komma in.

Pike 2018 RCT3 Charger 2 Damper + DebonAir ca 700€ vs 2019 med nya DebonAir och nya Charger 2 Damper ca 800€.

Är 2019 verkligen värt? För visst har både Charger2Damper och DebonAir blivit uppgraderade till 2019?

BjornR sa:

Tack för svar. Känns prisvärt ja. Mer progressivitet har jag inte heller något emot. :-)

Bike-components påstår att de skall skicka mig en debonairsats för en 160 mm Pike den 7/6. Får hoppas att det stämmer.
Finns ju en massa varianter o många har haft okänd leveransdatum.

BjornR sa:
Shrue sa:
BjornR sa:
Fick min DebonAir 180mm Yari/Lyrik i måndags från LBS.

Får man fråga vilken LBS? Är på jakt efter 170mm Lyrik DebonAir, men verkar slut överallt :(

Bikeplace/Trekstore. Beställde väl för typ 2-3 veckor sedan, kan väl ha rätt mycket med saken att göra.

Jag fick tftuned sista 180mm yari/lyrik i fredags och kört tre turer med den. Jag behöver ha väldigt mycket mer luft i än vad jag trodde jag skulle ha. Tror rek är 65-75psi för min vikt o jag har tryckt i 95psi....har inte hunnit göra en riktig genomgång och instllningsrunda men måste hinna i helgen.
Enligt smarta killar i branschen så är väl troligtvis tftuned bland de första som får lev av nästa batch.

Exley sa:
Jag fick tftuned sista 180mm yari/lyrik i fredags och kört tre turer med den. Jag behöver ha väldigt mycket mer luft i än vad jag trodde jag skulle ha. Tror rek är 65-75psi för min vikt o jag har tryckt i 95psi....har inte hunnit göra en riktig genomgång och instllningsrunda men måste hinna i helgen.
Enligt smarta killar i branschen så är väl troligtvis tftuned bland de första som får lev av nästa batch.

Vad hade du för tryck innan du bytte till DebonAir? Är det stor skillnad på känslan i gaffeln?

Ingen som vågat testa CRConception? Har beställt en sådan på vinst och förlust till en Fox 36. Hade varit kul att höra hur CRConception står sig mot t.ex. chargern.

HeaL sa:
Exley sa:

Vad hade du för tryck innan du bytte till DebonAir? Är det stor skillnad på känslan i gaffeln?

65psi tror jag.Har en MRP.

Ett gammalt citat som är applicerbart när det gäller hur "stor" skillnaden är är: " It´s a evolution not a revolution"

SalkinL sa:
Ingen som vågat testa CRConception? Har beställt en sådan på vinst och förlust till en Fox 36. Hade varit kul att höra hur CRConception står sig mot t.ex. chargern.
Kul att se att franska grejer börjar få fäste ett annars lagom är bäst - land! :-)
Du kommer gilla vad du får av CRConception. Killen är nog lite speciellt men hans dämparenhet har funnits länge och det är väldigt få som klagar på den i Frankrike från vad jag har läst.
Varför vill du jämföra med en Charger när du har en Fox?

happymtb.fr sa:
SalkinL sa:
Kul att se att franska grejer börjar få fäste ett annars lagom är bäst - land! :-)
Du kommer gilla vad du får av CRConception. Killen är nog lite speciellt men hans dämparenhet har funnits länge och det är väldigt få som klagar på den i Frankrike från vad jag har läst.
Varför vill du jämföra med en Charger när du har en Fox?

Försökte läsa mig till hur prestandan är men det är lite skralt med info, så jag chansade. Men det verkar inte långsökt att tro att den ligger i närheten av Avalanche i prestanda. Han verkar lite speciell ja, den där fransmannen.

Vill jämföra med charger för jag har Gäddor på dom cyklarna jag har nu. Därmed blir det referensen. Givetvis så finns det mycket annat som påverkar prestandan.
CRConception cartridgen är beställd till en gaffel som sitter på en cykel som jag inte ens har fått hem än ;) Valde att ta Performance gaffel istället för Factory med tanken att en custom cartridge borde vara bättre än Factory dämparen. Sparar några tusingar på kuppen men får fulare reglage och ingen bling kashima. Men det är lite fräsigt med en custom cartridge från någon fransk tok ändå.

Det blir nog bättre än Chargern, säger jag utan egen erfarenhet. Antalet uppgraderingskit på marknaden visar att det inte är omöjligt, eller kanske till och med lätt, att göra bättre än RS ;-)

Tillbaka
Topp