[Byggtråd] Bird Aeris 145 LT - Dämparfix!

edvin_m

Aktiv medlem
Lång - Check!
Låg - Check!
Slack - Check!

DSC_1279.JPG

DSC_1286.JPG

DSC_1285.JPG

DSC_1282.JPG

Nu ska den rivas isär, 4/5 av prylarna ska bytas ut och sen ska jag ut i snö misären och försöka cykla!

Senast ändrad:
Är det därför du gömt dig i skogen från mina turer för att kunna dopa dig med material under tiden?

Ska bli kul å se vad för väskor du gör nu :)

Raggamuffin sa:
Fin! Var väääääääldigt nära att handla men då fanns inte LT som ramkit.

Vad blir det för fjädring?

Får du se imorn när jag hunnit så långt :) Är ju inte happy-korrekt att avslöja allt på en gång :)

BjornR sa:
Är det därför du gömt dig i skogen från mina turer för att kunna dopa dig med material under tiden?

Ska bli kul å se vad för väskor du gör nu :)

Började ju bara med en dropper. När du gick och köpte en likadan var jag ju tvungen att uppgradera ännu mera :)

DSC_1288.JPG

Bird bjöd själva på första skadorna tyvärr. Kan ju inte direkt säga att jag bryr mig så mycket om lacken men en ny bakaxel får de nog allt bjuda på. Inget ställe jag vill ha spänningskoncentrationen från den djupa repan. Får ringa och prata med dem imorgon.

DSC_1290.JPG

DSC_1292.JPG

Härligt Edvin.

Riktigt snygg färg på den där!
Gick gamla ramen av eller ville du bara ha något nytt?

Vi ses i skogen snart ?

Klavikel sa:
Härligt Edvin.

Riktigt snygg färg på den där!
Gick gamla ramen av eller ville du bara ha något nytt?

Vi ses i skogen snart ?

The Spitfire is still going strong, mest sugen på något nytt med toklång reach och med lite mer slaglängd för sommarens resor :)
DSC_1269.JPG

Började iaf med att strippa ramen. Inte så här man plockade loss SRAM vevar iaf :)

DSC_1301.JPG

Bra med fett i alla lager

DSC_1302.JPG

3150 gram för ramen i storlek large inklusive bakaxel och koppar för styrlagrena.

DSC_1306.JPG

Sen på med lite skyddstejp. Tog tyvärr slut innan jag hann med underröret. Får bli en tur till Biltema imorn.

DSC_1313.JPG

DSC_1314.JPG

Dags för lite gaffel mek! Det sitter en Rockshox Yari på som ska hottas upp lite.

Börja med att riva isär och fram med nytt, lite längre airshaft. 170 mm fram ska det bli.
IMG_0226.JPG

Värma för att bryta locktiten.
IMG_0228.JPG

Nix, ingen Luftkappe på den här. Fram med borren istället :)
IMG_0231.JPG

På med lite gäng tejp innan allt skruvas ihop igen.
IMG_0234.JPG

Nån som kan klura ut varför? Gjorde likadant på min förra Pike för några månader sen. Funkar fint!
IMG_0237.JPG

Även dämpar sidan får sig en uppgradering. Fast Up. Verkar ganska populära här på forumet. Återstår att se hur den uppför sig ute i verkligheten. Lättmekad iaf med öppet bad och extern låg- och mellan(!)fartskompresionsdämpningsjustering.
IMG_0241.JPG

är det air shafeten du borrade hål i?

edvin_m sa:
Dags för lite gaffel mek! Det sitter en Rockshox Yari på som ska hottas upp lite.

Börja med att riva isär och fram med nytt, lite längre airshaft. 170 mm fram ska det bli.

Värma för att bryta locktiten.

Nix, ingen Luftkappe på den här. Fram med borren istället :)

På med lite gäng tejp innan allt skruvas ihop igen.

Nån som kan klura ut varför? Gjorde likadant på min förra Pike för några månader sen. Funkar fint!

Även dämpar sidan får sig en uppgradering. Fast Up. Verkar ganska populära här på forumet. Återstår att se hur den uppför sig ute i verkligheten. Lättmekad iaf med öppet bad och extern låg- och mellan(!)fartskompresionsdämpningsjustering.

Jepp, det är airshaften jag borrat ett hål i från negativa kammaren. Tanken är att utöka den negativakammaren med volymen i airshaften. Det är inte jättemycket volym men ganska mycket faktiskt. Med min pike hade jag en AWK-doppelkammersystem, dvs dubbla positiva kammare. Då fick inte en luftkappe plats utan jag gjorde så här för att få ytterligare lite extra linjär fjjäder och "small bump sensitivity".

Yari är ganska progressiv redan från början jämfört med en Lyrik pga att dämparsidan tar större plats än en Charger dämpare. Därför vill jag helst inte stoppa i en AWK eller luftkappe eftersom båda gör gaffeln betydligt mer progressiv. Därför gjorde jag samma moddning här. Känns gaffeln ok så kommer jag antagligen skaffa en AWK till den också.

Spännande, värt att provas en airshaft är ju lätt att byta ut om man ångra sig, funderade på om det kan vara något för min sid 120

edvin_m sa:
Jepp, det är airshaften jag borrat ett hål i från negativa kammaren. Tanken är att utöka den negativakammaren med volymen i airshaften. Det är inte jättemycket volym men ganska mycket faktiskt. Med min pike hade jag en AWK-doppelkammersystem, dvs dubbla positiva kammare. Då fick inte en luftkappe plats utan jag gjorde så här för att få ytterligare lite extra linjär fjjäder och "small bump sensitivity".

Yari är ganska progressiv redan från början jämfört med en Lyrik pga att dämparsidan tar större plats än en Charger dämpare. Därför vill jag helst inte stoppa i en AWK eller luftkappe eftersom båda gör gaffeln betydligt mer progressiv. Därför gjorde jag samma moddning här. Känns gaffeln ok så kommer jag antagligen skaffa en AWK till den också.

mikipedia_ sa:

Det har legat både en sån och en coil dämpare i varukorgen lite till och från :) Men det blir luft till att börja med iaf både fram och bak på den här. Har en lite värre bakdämpare liggande men jag saknar bussningar till den. Så premiär turerna får bli med original dämpen, en Deluxe RT.

77 Desigz styrstam. Från förra hojen. Ska egentligen skickas tillbaka för byte, men de har varit lite sega med att tillverka nya. De fick tydligen in lite klor i produktionen av de här så några har spruckit av stresskorrosion :S
IMG_0248.JPG

77 Designz Bash. Måste byta till större, tänkte köra en 32 oval klinga men den här får duga tills jag fått större klinga.
IMG_0249.JPG

Nukeproof kolfiberstyre. Ganska kass kvalitet, mycket veck i kolfibern i ytan och mycket gjutrester och ojämnheter innuti. Funderar på att skicka tillbaka.
IMG_0269.JPG

Böjde tummen bakåt i en OTB för 2 år sen och fixar i perioder inte att växla med vanligt reglage så gripshift it is!

IMG_0272.JPG

Rätt skönt med crankboots trots aluminiumvevar. islagen blir inte så kraftiga men GX Eagle vevarna har ganska speciel form så crankbootsen fick ligga i lite kokande vatten först.

IMG_0253.JPG

Sen snabbt på veven! En liten klick med gummilim så sitter de bra.

IMG_0255.JPG

3M 2228. Bra skit!
IMG_0257.JPG

Stooooor kassett!
IMG_0275.JPG

Allt ska dokumenteras!
IMG_0276.JPG

Ser ut att bli trevlig. Den där 3M-tejpen ska jag köpa hem. Mina slangar jag har lindade runt ramen börjar ser lite slitna ut vid det här laget.

marr sa:
Rattnalle sa:
Ser ut att bli trevlig. Den där 3M-tejpen ska jag köpa hem. Mina slangar jag har lindade runt ramen börjar ser lite slitna ut vid det här laget.

Hojta till när ni hittar en bra återförsäljare.
Första bästa på eBay tänkte jag. Verkar bli typ 220 kr ink frakt eller nåt. Eller var köpte Edvin sin?

Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:

Första bästa på eBay tänkte jag. Verkar bli typ 220 kr ink frakt eller nåt. Eller var köpte Edvin sin?

Pallade inte vänta på asien frakt så jag köpte härifrån https://www.sotel.de/en/Foto-Camcor...-8mm.html?listtype=search&searchparam=3m 2228

Snyggt bygge :)

edvin_m sa:
77 Desigz styrstam. Från förra hojen. Ska egentligen skickas tillbaka för byte, men de har varit lite sega med att tillverka nya. De fick tydligen in lite klor i produktionen av de här så några har spruckit av stresskorrosion :S

Min gick av helt utan förvarning i höstas.
right_side.JPG

Som tur var hände det när jag bände mig upp för en backe och inte när jag var på väg ner för då kunde det slutat illa. Det finns åtminstone en 77 Designz stam till i Göteborg som gått samma öde till mötes så jag hade inte kört en meter till med den.

edvin_m sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:

Pallade inte vänta på asien frakt så jag köpte härifrån https://www.sotel.de/en/Foto-Camcor...-8mm.html?listtype=search&searchparam=3m 2228
eBay från England alltså. Inte Asien.

rekrevs sa:

edvin_m sa:

Som tur var hände det när jag bände mig upp för en backe och inte när jag var på väg ner för då kunde det slutat illa. Det finns åtminstone en 77 Designz stam till i Göteborg som gått samma öde till mötes så jag hade inte kört en meter till med den.

Aooucchh

rekrevs sa:

edvin_m sa:

Sjukt najs. Jag kan känna lite att det är därför man inte köper just såna delar från garageföretag :p

(Jag har iofs en OnOne-stam..)

Rattnalle sa:
rekrevs sa:

edvin_m sa:

Sjukt najs. Jag kan känna lite att det är därför man inte köper just såna delar från garageföretag :p

(Jag har iofs en OnOne-stam..)

Den är jävligt lätt, det får man ge den :)

Men det känns ju lite sådär att man kört i Nesbyen, Åre, alperna, Finale, ESS +ANNAT med den där stammen...
Men numera kör jag Hope istället :)

Senast ändrad:
Shit, nu börjar jag ju nojja :/ Tänkte premiärtura imorn men jag har ingen annan till räckligt kort 31.8 mm stam :/ Mina händer säger blank nej till 35 mm aluminium styret som följde med Aerisen.

Vart (längd i mm från kanten) borrade du hålet på Airshaften och vilken storlek på hålet? Lite sugen på att prova på min Pike.
Tror du att hålets position kan ha någon funktion?

SkogsMTB sa:
Vart (längd i mm från kanten) borrade du hålet på Airshaften och vilken storlek på hålet? Lite sugen på att prova på min Pike.
Tror du att hålets position kan ha någon funktion?

Borrade strax under gummi pluppen (top out bumper), hellre för långt ner än för långt upp. Jag körde med en 2.5mm borr och mjukade upp kanterna med en diamantfil efteråt. Hårdplastgrejen under har lite större diameter än airshaften så borrar du får långt ner så kommer den ändå inte blockera hålet.

Andra saker att tänka på. Du behöver ha gängtejp på båda skruvarna i airshaften, den övre sitter med locktite som måste värmas för att den ska släppa. Första gången så fick jag inte till tätningen utan gaffeln läckte luft. Fick öppna upp och dra om. Ordentliga backar för att hålla airshaften är ett måste, annars kommer den att rotera och repas sönder. Jag kör med Park-tools aluminium set men folk som har bytt till Luftkappe har använt sig av billigare gummibackar för golfklubbor.

Det blir en Tranz-X 170 mm stolpe.

IMG_0166.JPG

IMG_0167.JPG

Det var en tråkig remote som följde med så jag återanvänder min gamla Brand-x, lite bättre ergonomi i den trots att den kroknat lite :)

IMG_0281.JPG

Xt Bromsar från förra cykeln.

IMG_0291.JPG

Centerline skivor som följde med.

IMG_0293.JPG

På med lite krympslang och värma. Verkar ha klarat mig från att få in luft i systemet!

IMG_0285.JPG

IMG_0287.JPG

Maxxis Shorty 2.5 DD MaxxGrip fram. Blir inte mycket greppigare än så!

IMG_0265.JPG

WTB Breakout 2.5 Tough/Fast Rolling bak. Uppgraderade hjulsetet till DT Swiss E1700. Nån som vet vilka fälgar det är i det hjulsetet? Dåligt med info på DT Swiss hemsida :( 350 nav med ratchet iaf, värt att uppgradera till 54 POE?

IMG_0301.JPG

Klippte även till en provisorisk framskärm. Om jag pallar kommer det nog bli en liten specialare här framöver :)

IMG_0304.JPG

IMG_0306.JPG

IMG_0308.JPG

Sjysst där Edvin!
Känner mer och mer att jag borde ta med en stighoj o inte bara racket på nösta Göteborgsresa!
(eller kanske komma ner med bara en hoj!)

Mellan 18 och 36 är det en enorm skillnad. 36 till 54 är mer ljud och känns ännu mer aktiv. Skulle nog säga 36 är ett bra mellanläge mellan friktion och hållbarhet. Har inte vågat titta på min 54 ifall den börjar ge upp. Alla ratchet kommer från DT Swiss.

Jag blev tillsagd av Preacher när jag köpte min 54 att "den här behöver du faktiskt smörja" så jag gör det ett par gånger om året med det korrekta fettet. Hittills ser den fabriksny ut.

Jag tänkte nog för övrigt att ska man ändå uppgradera finns ingen anledning att lägga pengarna på 36.

Der Kaiser sa:
Sjysst där Edvin!
Känner mer och mer att jag borde ta med en stighoj o inte bara racket på nösta Göteborgsresa!
(eller kanske komma ner med bara en hoj!)

Det är definitivt värt att plocka med hojen ner och inte bara klätterracket! Hojta till innan så tar vi en tur, vore kul att ses igen!

BjornR sa:
Mellan 18 och 36 är det en enorm skillnad. 36 till 54 är mer ljud och känns ännu mer aktiv. Skulle nog säga 36 är ett bra mellanläge mellan friktion och hållbarhet. Har inte vågat titta på min 54 ifall den börjar ge upp. Alla ratchet kommer från DT Swiss.
Rattnalle sa:
Jag blev tillsagd av Preacher när jag köpte min 54 att "den här behöver du faktiskt smörja" så jag gör det ett par gånger om året med det korrekta fettet. Hittills ser den fabriksny ut.

Jag tänkte nog för övrigt att ska man ändå uppgradera finns ingen anledning att lägga pengarna på 36.

Youtubade ljudet. Blir definitivt inte 54 för mig. Gillar tysta nav :)

Då jag smort alla mina ratchet med DT Swiss egna fett så är 18 tystast, 36 lite ljudligare och 54 ljudligast. Inget klår Hope 4 i ljudnivå från kartong, jobbigt när man ska fixa med bakhjulet på kvällen i lägenheten.

Mina var det något skumt med. De lät mer än alla andra DT nav jag jämfört med när det satt 18 i. Hade iofs inte DTs fett utan något annat. Kanske var det.

In till "garage-företaget" för att fixa en ramväska för alla småsaker. Juki'n tuggar sig igenom typ vad som helst :)

IMG_0311.JPG

Provmontering :) Verkar passa

IMG_0313.JPG

På med lite självhäftande kardborre

IMG_0314.JPG

Kommer få bygga en adapter för att flytta vattenflaskan längre ner när jag sätter på piggyback dämparen så jag tog inte hänsyn till den när jag gjorde mallen för väskan.

IMG_0316.JPG

Byte til len lite mindre flaska :) Ska bara sömntäta väskan så den håller regnet och slask ute
IMG_0319.JPG

Viktigaste detaljen! Lite snöre istället för metall dragskon. Sydde en ny väska en gång precis innan jag skulle ut och bikepacka en helg. Ljudet från dragskon när den hoppade runt höll på att drive mig till vansinne. Fick peta i några småpinnar för att den skulle hålla sig stilla.
IMG_0322.JPG

Tillbaka
Topp