[Byggtråd] Bird Aeris 145 LT - Dämparfix!

Jäklar vad det moddas med gafflar och annat i den här tråden.
Hur fasen kom du på att du skulle borra i air shaften egentligen? Något du läst på ngt annat forum eller klurade du ut det själv? Aldrig hört det innan. Kul med äkta fulmeck iaf??

Riktigt snyggt jobbat med ramväskan också. Ser ut att rymma riktigt bra också ?
Ramväska på stighojar kommer nog komma mer och mer!
Hur tätar du sömmarna??

Edit: snavfel

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Jäklar vad det moddas med gafflar och annat i den här tråden.
Hur fasen kom du på att du skulle borra i air shaften egentligen? Något du läst på ngt annat forum eller klurade du ut det själv? Aldrig hört det innan. Kul med äkta fulmeck iaf??

Riktigt snyggt jobbat med ramväskan också. Ser ut att rymma riktigt bra också ?
Ramväska på stighojar kommer nog komma mer och mer!
Hur tätar du sömmarna??

Edit: snavfel
Gaffel modifikationen klurade jag ut själv, började med att jag ville se hur mycket jag kunde öka den negativa kammaren om jag svarvade ett tunnare "sealhead" i aluminium och minskade på de andra delarna. Nånstans där så kom ideén att bara borra ett hål in i airshaften istället och utnyttja utrymmet däri istället.

Nu har jag ju inte använt Yari i original och det var mycket snö ute när jag tog en kort tur idag så egentligen helt omöjligt att säga något känsla i gaffeln men känns som att den svarar bra för små stök samtidigt som den ger bra stöd djupare i slaget. Måste skruva ltie på dämparen bara men det blir nog svårt att få till något bra innan snön har försvunnit.

Sömmarna tätar jag med ett speciellt lim en vän till mig har tagit fram. Han är kemist och jobbade tidigare med limmer. Det är extremt likt Liquisole, Biltemas Gummilagning med flera men det har några tillsatser som gör att det fäster på tyget trots att det är DWR (antivatten och smutsavstötande) behandlat. Biltemas gummilagning fungerar verkligen helt ok för hemmamek.

Det största problemet är att få bort sömsmånen. På 99.9% av allt man syr så vänds den innåt, ska man in och kleta lim mellan alla lager tar det extremt lång tid och det är svårt att verkligen täcka allt. Så jag jobbar mycket med designen för att antingen kunna sy väskorna så att jag kan "vränga dem ut och in" och få bort sömsmånen in mellan olika lager eller så får den vara på utsidan.

Exempel på sömsmån på utsidan
Framebag6.jpg

Exempel på sömsmån vräng in mellan lager. Här är det dubbla lager tyg som gömmer sömsmånen. Vattentätt tyg innåt och ett anti-glidtyg utåt för att hålla väskan fast mot ramen.
DSC_1335.JPG

Då får jag en "ren" skarv på insidan som jag kan lägga limmet på för att få sömmen tät.
IMG_0223.JPG

Konvalj sa:
Riktigt fin ramväska. Det är inte så att du har ett mönster att dela med dig av till en annan birdåkare?

Jag gör aldrig kompletta mönster för ramväskor tyvärr. Men här följer en kortare beskrivning för hur jag gör ramväskor med dragkedjestängning och sömsmånen på utsidan så att jag kan täta insidan.

Jag gör alla sidor dubbelsidiga för att få slitstyrka både in och utifrån. I perimetern (runt om, mot ramen) lägger jag in 5 mm skummgummi som lite stötskydd. Enklaste sättet för att fästa väskan mot ramen är kardborreremsor som lindas runt ramen.

1. Håll kartong mot sidan av ramen och rita av. Klipp ut.
2. Rita av på papper. För stora ramväskor så lägger jag på 1 cm runt om som sömsmån. För små ramväskor(som den här) lägger jag bara på 0.5 cm runt om. Klipp ut.
3. Använd mallen för att skära ut tyg för ena sidan.
4. Dela mallen i två där dragkedjan ska vara.
5. Skär ut delarna till andra sidan.
6. Sy på dragkedjan och sy runt ytterkanten för att hålla ihop delarna. Sy samtidigt på kardborre bitarna. Gör likadant på andra sidan där dragkedjan inte ska vara.
7. Lägg båda sidorna mot varandra och mät så att de är exakt lika stora. Skär ner den stora. Milimeter precision här för att väskan inte ska bli skev!
8. Mät längden runt och skär ut två remsor som är omkretsen + typ 10 cm, en som är 6-8 cm bred och en som är 2 cm bredare.
9. Börja sy ihop remsorna med ena sidan. Börja ca 10 cm in på remsorna. När du har sytt nästan hela vägen runt ser du exakt hur långa remsorrna behöver vara. Kapa och sy ihop ändarna med varandra innan du syr på sista biten av remsan.
10. Skär ut en skummgummi remsa, ca 4 cm bred och peta ned mellan den remsorna. Sy ihop remsornas långsidor.
11. Sy på den andra sidan.

Alla lager ska nu hamna typ så här.

Framebag-Endless-Trails.jpg

12. Sy på edgebinding över sömsmånen.
13. Vik upp kardborre banden och sy över dem en gång till. Se bilden ovan för förklaring.

Klart!

enduroframepack1.jpg

Tack för beskrivningen. Smart sätt att täta också. När jag har sytt liknande saker har jag tätat på utsidan men sett till att täcka med tejp så att det blir fina raka linjer av limmet. När väskan blir skitig så tänker man ändå knappast på att det är lite mörkare vid sömmarna. :-)

edvin_m sa:
Der Kaiser sa:
Sjysst där Edvin!
Känner mer och mer att jag borde ta med en stighoj o inte bara racket på nösta Göteborgsresa!
(eller kanske komma ner med bara en hoj!)

Det är definitivt värt att plocka med hojen ner och inte bara klätterracket! Hojta till innan så tar vi en tur, vore kul att ses igen!

Det vore det verkligen. Jag ska se till att det händer! Med eller utan rack, är grymt sugen på sfinxen uppe o paradiset /hyltebergen, ett par dar med varje vore kanon!

Typiskt att jag just beställt ramväska till Transmittern från Alpkit, hade varit fint med en Edvin/endless-väska! (är också för nöjd med min patagonia klätterrygga för att byta ut den).

Trillade in lie paket med de sista sakerna(?) här igår och idag. Först ut, lite drivline uppgraderingar.

Ovalklinga från Sueprstar Components, billig men inte riktigt samma finish som SRAMs.

DSC_1410.JPG

Skickade tillbaka styrstammen till 77designz. Köpte styrare och bash istället för tillgodokvittot.

IMG_0490.JPG

Fick också tag på en Raceface Turbine dropper remote istället för Brand-x remoten jag hade innan. Klar förbättring!

IMG_0485.JPG

Fick också tag på lite Kydex och snajdade till en downtube guard.
IMG_0504.JPG

In i ugnen. Ut och tryck den mot ramen. Fram med värmluftspistolen. Fixa lite bucklor. Runda av lite hörn. Klart!

IMG_0505.JPG

Lustigt, såg ett avsnitt av Adam Savages Tested idag, där han använde kydex. Coolt material tänkte jag men det lär jag aldrig se igen, tji fick jag :)

Super lätt att jobba med :) Finns hur mycket youtube-videos som helst med folk som gör knivslidor, skydd till crossar mm.

Sågade Kydexen med en bågfil för att få rätt storlek på arket. Värmde sen 3 minuter i ugnen på 180 grader. På med dubbla arbetshandskar och pressa mot ramen i några minuter till det svalnat för att skapa huvudformen. Sen fick jag jobba med hörnen och kanterna med varmluftspistolen för att få allt rakt. Avslutade med en metallfil och sandpapper.

Just nu sitter den bara klämd runt ramen, ska dra lite dubbelhäftande tejp för att hålla fast den ordentligt men jag hade ingen hemma.

Senast ändrad:
edvin_m sa:
Super lätt att jobba med :) Finns hur mycket youtube-videos som helst med folk som gör knivslidor, skydd till crossar mm.

Sågade Kydexen med en bågfil för att få rätt storlek på arket. Värmde sen 3 minuter i ugnen på 180 grader. På med dubbla arbetshandskar och pressa mot ramen i några minuter till det svalnat för att skapa huvudformen. Sen fick jag jobba med hörnen och kanterna med varmluftspistolen för att få allt rakt. Avslutade med en metallfil och sandpapper.

Just nu sitter den bara klämd runt ramen, ska dra lite dubbelhäftande tejp för att hålla fast den ordentligt men jag hade ingen hemma.

Najs, tack för svar.
Har klurat lite på en förvaringslösning med kydex i framtriangeln på min enduro?

Sen, lite dämperi fix!

Började med att Fast cartridgen till Yarin läckte olja och kändes lite väl mjuk. Skruvade isär och det visade sig att själva nålen i mellanfartskompressions dämpningen saknades.

Så här ska det se ut.

yariupmid.jpg

Nummer 4 saknades i min :( Fick en ny del hyffsat snabbt iaf.
DSC_1343.JPG

Sen... Bakdämperi! Funderade på coil ett tag men sen dök det upp en billig X2 på rea så jag slog till.

IMG_0245.JPG

"Lager är skit när det inte snurrar"

- min lärare på Chalmers när vi hade räknat på utmattning av lager i några veckor och jag ville veta vad man skulle tänka på när man skulle konstruera cykellänkage :) Så därför blev det ett Enduro Needle Bearing i bakänden av dämparen där det roterar ganska friskt. I framänden är det bara någon grads rotation så där fick det bli en vanlig bussning.

IMG_0509.JPG

Snajsiga volym spacers som snäpps ihop. Iom att jag jobbar med att designa och konstruera formsprutade detaljer är det lite extra kul att se:)

IMG_0511.JPG

IMG_0516.JPG

Flaskhållaren på Birden är inte riktigt placerad med piggyback-dämpare i åtanke så jag fick skaffa både en adapter för att flytta ner den lite och skaffa en flaskhållare med sido uttag. Lite tajt för reservslangen :)

IMG_0517.JPG

Sen dags för provkörning av nya dämparen :)

DSC_1450.JPG

Balansera cykel :)

DSC_1453.JPG

Nähä!

DSC_1455.JPG

DSC_1355.JPG

Tjusig cykel!
Men oj vad slarvigt å missa nålen! Var den ny den där Fast enheten lr begagnad? Om ny kanske man ska oroa sig lite?

mikipedia_ sa:
Tjusig cykel!
Men oj vad slarvigt å missa nålen! Var den ny den där Fast enheten lr begagnad? Om ny kanske man ska oroa sig lite?
Den var helt ny, köpt från TFTuned. Lite svårare att testa en sån här enhet än en komplett gaffel men någon form av QC/test på monteringen kan man tycka att Fast borde ha.

Fin cykel, och allt föredömligt pedagogiskt förklarat!

Men hur var provkörningen, lirade allt ihop som det skulle?

Blir lite sugen på att borra i ett airshaft nu med. Har ändå 2st extra...

Hur upplevde du att din Pike förändrades när du gjorde det? Är väl mest ute efter mer stöd en bit ned i slaget och med mer negativ kammare borde man kunna höja trycket något utan att tappa small bump sensitivity.

Tillbaka
Topp