Klavikel sa:
Jäklar vad det moddas med gafflar och annat i den här tråden.
Hur fasen kom du på att du skulle borra i air shaften egentligen? Något du läst på ngt annat forum eller klurade du ut det själv? Aldrig hört det innan. Kul med äkta fulmeck iaf??
Riktigt snyggt jobbat med ramväskan också. Ser ut att rymma riktigt bra också ?
Ramväska på stighojar kommer nog komma mer och mer!
Hur tätar du sömmarna??
Edit: snavfel
Gaffel modifikationen klurade jag ut själv, började med att jag ville se hur mycket jag kunde öka den negativa kammaren om jag svarvade ett tunnare "sealhead" i aluminium och minskade på de andra delarna. Nånstans där så kom ideén att bara borra ett hål in i airshaften istället och utnyttja utrymmet däri istället.
Nu har jag ju inte använt Yari i original och det var mycket snö ute när jag tog en kort tur idag så egentligen helt omöjligt att säga något känsla i gaffeln men känns som att den svarar bra för små stök samtidigt som den ger bra stöd djupare i slaget. Måste skruva ltie på dämparen bara men det blir nog svårt att få till något bra innan snön har försvunnit.
Sömmarna tätar jag med ett speciellt lim en vän till mig har tagit fram. Han är kemist och jobbade tidigare med limmer. Det är extremt likt Liquisole, Biltemas Gummilagning med flera men det har några tillsatser som gör att det fäster på tyget trots att det är DWR (antivatten och smutsavstötande) behandlat. Biltemas gummilagning fungerar verkligen helt ok för hemmamek.
Det största problemet är att få bort sömsmånen. På 99.9% av allt man syr så vänds den innåt, ska man in och kleta lim mellan alla lager tar det extremt lång tid och det är svårt att verkligen täcka allt. Så jag jobbar mycket med designen för att antingen kunna sy väskorna så att jag kan "vränga dem ut och in" och få bort sömsmånen in mellan olika lager eller så får den vara på utsidan.
Exempel på sömsmån på utsidan
Exempel på sömsmån vräng in mellan lager. Här är det dubbla lager tyg som gömmer sömsmånen. Vattentätt tyg innåt och ett anti-glidtyg utåt för att hålla väskan fast mot ramen.
Då får jag en "ren" skarv på insidan som jag kan lägga limmet på för att få sömmen tät.
Konvalj sa:
Riktigt fin ramväska. Det är inte så att du har ett mönster att dela med dig av till en annan birdåkare?
Jag gör aldrig kompletta mönster för ramväskor tyvärr. Men här följer en kortare beskrivning för hur jag gör ramväskor med dragkedjestängning och sömsmånen på utsidan så att jag kan täta insidan.
Jag gör alla sidor dubbelsidiga för att få slitstyrka både in och utifrån. I perimetern (runt om, mot ramen) lägger jag in 5 mm skummgummi som lite stötskydd. Enklaste sättet för att fästa väskan mot ramen är kardborreremsor som lindas runt ramen.
1. Håll kartong mot sidan av ramen och rita av. Klipp ut.
2. Rita av på papper. För stora ramväskor så lägger jag på 1 cm runt om som sömsmån. För små ramväskor(som den här) lägger jag bara på 0.5 cm runt om. Klipp ut.
3. Använd mallen för att skära ut tyg för ena sidan.
4. Dela mallen i två där dragkedjan ska vara.
5. Skär ut delarna till andra sidan.
6. Sy på dragkedjan och sy runt ytterkanten för att hålla ihop delarna. Sy samtidigt på kardborre bitarna. Gör likadant på andra sidan där dragkedjan inte ska vara.
7. Lägg båda sidorna mot varandra och mät så att de är exakt lika stora. Skär ner den stora. Milimeter precision här för att väskan inte ska bli skev!
8. Mät längden runt och skär ut två remsor som är omkretsen + typ 10 cm, en som är 6-8 cm bred och en som är 2 cm bredare.
9. Börja sy ihop remsorna med ena sidan. Börja ca 10 cm in på remsorna. När du har sytt nästan hela vägen runt ser du exakt hur långa remsorrna behöver vara. Kapa och sy ihop ändarna med varandra innan du syr på sista biten av remsan.
10. Skär ut en skummgummi remsa, ca 4 cm bred och peta ned mellan den remsorna. Sy ihop remsornas långsidor.
11. Sy på den andra sidan.
Alla lager ska nu hamna typ så här.
12. Sy på edgebinding över sömsmånen.
13. Vik upp kardborre banden och sy över dem en gång till. Se bilden ovan för förklaring.
Klart!