Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

edvin_m sa:
Hehe, verkar ha lite kvaliets problem på Fast. Går väl lite väl "snabbt" när de ska skickas iväg.

Du har iaf inte det nyaste airshaften. Rockshox uppgraderade hela revelation 2018 till debonair. 2019 modellerna har fått ytterligare en uppgradering med ihåligt airshaft och nedre sealheadcap i aluminum.

Men vänta lite här nu. Har inte Pike/Revelation och Yari/Lyrik alla 35mm innerben. Men Yari/Lyrik har mer gods i sina innerben, dvs mindre innerdiameter. Då borde ju rimligtvis min cartridge ha pluppat i utan problem om den var för en Yari?
Men när jag stoppade i den kändes det som metall mot metall. Dvs att nedre delen på cartridgen var för stor. Skumt.

dnleriksson sa:
Nya Yari är ju byggd för längre slaglängd än Revelation. Det kan inte vara så att det finns mer utrymme i Yarin?

Fast om de ska palla att ha längre slaglängd så måste innerbenen ska vara kralligare. Vilket de också är enligt RS. Då blir det ju mindre plats i dem.

H. sa:
Jag hade samma problem. Det skiljer 0.5mm på diametern mellan dem. Oklart varför.

Ok, 0.5 mm mindre till Revelation antar jag då?

Båda Revelation och Yari har 35mm innerben. Revelation har raka rör medans Yarin har mer gods vid kronan. Om det är 0,5mm skillnad i innerdiameter som H. säger så har Yari ett 0,5mm smalare innerdiameter vid kronan än Rev, längre ner är det samma diameter på båda modeller.

Jag kan tänka mig att du har fått rätt pryl @vizual54 men att du inte har vågat trycka ordentligt på den vid montering. Lite fett/olja hjälper alltid när det är trångt.

happymtb.fr sa:
Båda Revelation och Yari har 35mm innerben. Revelation har raka rör medans Yarin har mer gods vid kronan. Om det är 0,5mm skillnad i innerdiameter som H. säger så har Yari ett 0,5mm smalare innerdiameter vid kronan än Rev, längre ner är det samma diameter på båda modeller.

Jag kan tänka mig att du har fått rätt pryl @vizual54 men att du inte har vågat trycka ordentligt på den vid montering. Lite fett/olja hjälper alltid när det är trångt.

Nä. Yari har större innerdiameter än revelation. Jag hade samma problem. Beställde en Yari'up eftersom det stod att den skulle funka till revelation också. Men eftersom den inte passade både mätte och testade jag ganska mycket. Sen kontaktade jag FAST och de bekräftade att jag behövde en annan pistong för att det skulle passa.

Fast det är klart att det kan vara försiktighet också. Lite tight är det faktiskt.

happymtb.fr sa:

Godstjockleken kan väl inte gärna variera med tanke på att det är tätningar på både in- och utsida som löper mot?

Rattnalle sa:
happymtb.fr sa:

Godstjockleken kan väl inte gärna variera med tanke på att det är tätningar på både in- och utsida som löper mot?

Har också funderat på det. Men enligt RS så är skillnaden på innerbenen mellan Revelation och Pike att Pike har "tapered stanchions" om jag minns rätt.
Men det enda som verkar vettigt om man skulle ha varierande godstjocklek på innerbenen är ju att de blir tunnare längre ut.

H. sa:
happymtb.fr sa:

Nä. Yari har större innerdiameter än revelation. Jag hade samma problem. Beställde en Yari'up eftersom det stod att den skulle funka till revelation också. Men eftersom den inte passade både mätte och testade jag ganska mycket. Sen kontaktade jag FAST och de bekräftade att jag behövde en annan pistong för att det skulle passa.

Fast det är klart att det kan vara försiktighet också. Lite tight är det faktiskt.

Tror inte det är försiktighet tyvärr. Har lirkat ganska mycket. Men det är tvärstopp, metall mot metall så det känns inte som det skulle gå att trycka ner den. Du råkar inte komma ihåg vilken diameter du hade på din som var fel?

Senast ändrad:
Vizual54 sa:
H. sa:
happymtb.fr sa:

Tror inte det är försiktighet tyvärr. Har lirkat ganska mycket. Men det är tvärstopp, metall mot metall så det känns inte som det skulle gå att trycka ner den. Du råkar inte komma ihåg vilken diameter du hade på din som var fel?

Det är inte så att du har kompressionsrattarna på stängt läge? fick inte i min när de inte var i öppnaste läget.

Jag har gjort en budget-uppgradering av min pike som verkar funka, i alla fall har det gett placebo-effekt plus att det är mycket lättare att ställa sag. Utgångspunkten, en Pike från 2016 som kanske gått 20 h timmar sen totalrenovering. Jag har alltid haft svårt att sätta sag på denna gaffeln eftersom den går lite trögt vid små belastningar. Köpte SKF gröna skrapringar (350 kr) och lite r.s.p. No Stick Slip (90 kr). Jag skvätte i rsp-oljan både i underbenet och i Chargerdämparen eftersom jag i alla fall behövde riva den. Gaffeln har mycket mindre friktion än någonsin tidigare, om det beror på oljan eller skrapringarna vet jag inte.

213877_00_c.jpg

Senaste felet på Chargerdämparen var att shimstacken i botten av toppdelen gängat av sig... Om man kan vrida stora ratten på en Charger RST3 mer än de 3 klicken och detta dessutom inte gör någon skillnad så är det troligen det felet. Har ingen aning om hur den lossnat, men man var tvungen att dra åt ganska hårt för att det skulle sitta kvar.

Skruven.jpg

Testar här, om ngn har ett quickfix, annars får det bli serviceverkstan i morgon. Stoppat i charger 2 i min yari, samt debonair upgradering.
Efter charger installationen lira allt, men efter att stoppat i ny airshaft så går inte gaffeln tillbaka sista 10 mm vid återfjädring. Om jag drar upp gaffeln gör den det dock.

Någon som kan svara på vilken mina jag gått på?

/ Oskar

Har du rätt slaglängd? Dvs om du har ett 160 mm air-shaft, så stannar alltså gaffeln efter 150 mm och du kan dra ut den ytterligare 10 mm? I så fall tror jag det är något tjall med tryckutjämningen, typ fett I den lilla skåran som ska jämna ut mellan positiv och negativ kammare. Ta isär och gör rent skåran och var lite försiktig med mängden fett när du återmonterar.

Körde pike innan men den hamnade på sambons pivot när jag snubblade över en yari i en polares garage. Tänkte att,"motioncontrol borde endå funka hyffsat", men så var inte fallet. Fruktansvärd gaffel. Som en sutdsboll på rötterna när det börjar gå fort och jobbade för djupt i slaget när det började bli tekniskt och brant, konstant trött i armarna efter varje tur(till och med grusvägsturerna när jag käkade penicillin).

Efter mycket velande(och snålande) så slutade det med att jag efter 50mil uppgraderade yarin med ett charger 2 kit ~2,2k (för ca 10mil sedan), måste säga att jag är sjukt imponerad! inga trötta armar, jobbar högt i slaget och flyter fram på stigen som jag i mitt huvud fått för mig att loics öhlinsgaffel känns. tänkte att detta bara skulle bli tilfälligt i väntan på ny gaffel eller ava kit men om den fortsätter funka såhär bra så är det nog bakdämparen som måste uppgraderas!

https://www.bike-components.de/de/R...de-Kit-fuer-Lyrik-Yari-ab-Modell-2016-p56975/

Till er som funderar på att uppgradera yari, GÖR DET! Kunde lätt betalat det dubbla om jag vetat innan att det funkar så här bra,

Senast ändrad:
För 30€ mer får du en Splug som är helt i aluminium och därmed inte flexar lika lätt som plaströret i Moco. Dessutom är montering mycket enklare: skruva ut Mocon, skruva in Splugen.
https://www.novyparts.com/produits-...ue/splug-bloc-de-compression-hydraulique.html

För dom som tvekar på grund av ursprunget, kan jag säga att produkten är väldigt enkelt i sin konstruktion och har funnits i många år så att man slipper barnsjukdomar. Jag har själv köpt 2 och är väldigt nöjd med produkten.

En annan sak, returdämpning på en Yari stryps av Moco-blocken vilket leder till en konstigt beteende av gaffeln. Med en Splug funkar returen mycket bättre.

happymtb.fr sa:
För 30€ mer får du en Splug som är helt i aluminium och därmed inte flexar lika lätt som plaströret i Moco. Dessutom är montering mycket enklare: skruva ut Mocon, skruva in Splugen.
https://www.novyparts.com/produits-...ue/splug-bloc-de-compression-hydraulique.html

För dom som tvekar på grund av ursprunget, kan jag säga att produkten är väldigt enkelt i sin konstruktion och har funnits i många år så att man slipper barnsjukdomar. Jag har själv köpt 2 och är väldigt nöjd med produkten.

En annan sak, returdämpning på en Yari stryps av Moco-blocken vilket leder till en konstigt beteende av gaffeln. Med en Splug funkar returen mycket bättre.
Varför överhuvod taget hålla på med en sån skitgaffel förstköpa de för flera tusen sen lägga ut lika mycket på skrotet??

Tror inte att montering av Splug faktiskt är "mycket enklare" eftersom det är bara att skruva ut MoCo'n och trycka bort nederasta delen och stoppa i den nya med Como.

Men ja, en Yari som är lite billigare än en Lyrik och lika bra är väl inte så dumt tycker jag, och det är roligt att leka med dämpare = bra anledningar att upgradera "sämre" gaffel.

Ska titta på Splug.

Senast ändrad:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

Varför överhuvod taget hålla på med en sån skitgaffel förstköpa de för flera tusen sen lägga ut lika mycket på skrotet??

Det är väl snarare så att folk uppdaterar gafflar som sitter på hojar de köper. Manipoo sitter ju inte på så många hojar från start......

Luthman Photography sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

Det är väl snarare så att folk uppdaterar gafflar som sitter på hojar de köper. Manipoo sitter ju inte på så många hojar från start......
Därför att tillverkarna köper det som bulk till låga priser .Men att köpa en skitgaffel över disk och sedan utrusta den med en hel drös med grejor för att få junket att fungera över huvudtaget.Ställ högre krav på tillverkarna i stället för att tro på en massa mumbo ord som dom klistrar på gafflen .

Haha, kan hålla med lite där. Men jag ser det mer som "chassin" som jag stoppar i vad jag vill ha för grejer, eftersom "base" tune aldrig funkar för mig ändå. Hade varit intressant med en standard så att man kunde byta mellan olika tillverkare, typ som PC chassin haha.
"Moco" gafflarna är inte dåliga, men krävs en del jobb om man ligger utanför spannet. Med splug så blev min gaffel mycket mer följsam, men den går inte att tuna in för olika terräng som mattocen. Mattocen kan jag i princip sätta det stödet jag vill ha beroende på om det är 30 graders stigar eller mer normal terräng. Mattocen var jag dock tvungen att gå ner till 2.5 wt olja med standard shimning.
Moco gafflarna med coil är ändå ganska bra och framförallt "underhållsfria", ju sämre gaffel du har desto bättre åkare är du också å andra sidan :)

Nej men om den nu är en smula överdämpad eller halvseg på returen så emulerar ju det bara lite tuffare terräng. Fungerar och håller "skiten" så är det bra skit.
Klarar man sig ner på bättre eller samma tider som folk med full tandläkarutstyrsel så är väl den på sämst hoj inte direkt sämre cyklist. Det bästa är ju när man ser folk på plast santa cruz i finale ligure som inte kör vissa bitar för att det kan repa hojen. Sen om man inte ens tävlar är ju underhållet minst lika viktig som rå prestanda.

sdx sa:
Därför att tillverkarna köper det som bulk till låga priser .Men att köpa en skitgaffel över disk och sedan utrusta den med en hel drös med grejor för att få junket att fungera över huvudtaget.Ställ högre krav på tillverkarna i stället för att tro på en massa mumbo ord som dom klistrar på gafflen .

+1 och kudos till cykeltillverkare som vågar spec'a hojar med ex. Formula Selva, MRP, Manitou eller DVO's, där kan ju konsumenten själv tune'a in gaffeln. Antingen pga gaffelns större omfång eller att det går relativt enkelt att byta dämparkretsar (så som Formula Selva's CTC)

Precis!
F.ö. så var min avsikt inte att spä skit på vare sig santa cruz eller kolfiber (vilket jag iof inte gillar som rammaterial), men det är lite som med sportbilar, inte alltid föraren kan utnyttja potentialen, den kan tom. begränsa nöjet av åkningen. Sen föredrar jag punk-mtb framför golf-mtb rent politiskt :)

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Man blir inte en bra cyklist av att cykla på skit..

Man blir inte en bra cyklist av att cykla på toppgrejer heller. Man blir en bra cyklist av att cykla.
Japp.

Men jag skulle noga våga påstå att inlärningskurvan kan bromsas något om man cyklar på skit. Visst får man lite gratis med bra prylar men man vågar också ge sig på andra saker.

och företagen säljkåta! Hade det inte varit sån RS och Fox dominans hade det nog sett annorlunda ut, inte helt lätt att få tag på folk som kan serva andra märken när man väl behöver det (på resor).

OT men ändå i ämnet ifråga haha:
"So he said, "let's go down this bit of blue graded trail centre track, I'll follow you and see where you are at." After the 3rd corner, he screamed at me to stop. His words were "OH MY GOD!, you have to be one of the worst people at cornering I have ever seen, literally everything you do is wrong, body position left, right, fore and aft. Pedal position is all wrong, line choice is all wrong, braking point wrong. Literally everything!" Thus ego not just deflated but well and truly burst! We spent the whole day practising that one corner until I got it right."

https://m.pinkbike.com/news/my-journey-from-average-joe-shmuck-to-elite-level-rider.html

Vet inte om det är placebo.

Har en 2014 pike, alltid vart slut i armar efter stökig nerförsåkning.

1. Var i gesunda och körde och blev trött i armar.

Byggde ny hoj och sänkte piken från 160 till 140 och passade på att byta till debonair.

2. Åkte till lindvallen och körde iofs inte så mycket stök men än dock sherpa som är ganska stökig.

Var inte alls lika trött i armar efter en dags åkning efter debonair uppgradering. En av få uppgraderingar som gjort skillnad för mig. Dock inget långtidstest....

Anledning till rockshox/fox är väl att de är lätta att serva själv och lät att få tag på delar. Inte direkt billigt att lämna in till Lbs om man i hushållet har 5 dämpar enheter att serva på hösten. Skulle dock gärna sluppit att söla med olja hemma.

sdx sa:
zinkpasta sa:
Året är 2018 och Pike mm är skitgafflar. Helt ocyklingsbara.
Varför finns det en eftermarknad på tillbehör då.
Det är inte att gafflarna är ocyklingsbara, det är mer att det finns utrymme för förbättring: en Pike (eller annan gaffel) är framtagen för att passa åkare mellan 50kg och 130kg som åker från elljusspår i snigelfart till EWS stök i dunderfart. Samma gaffel ska klara allt detta! Utgår man ifrån en snävare viktsspann och en mer begränsat åkstil så kan man förfina fjäderkurvan och dämperiet därefter.

En annan anledning till att det finns uppgraderingskit är också att dom stora drakarna släpper små förbättringar år efter år för att långsamt närma sig en mer optimerad lösning. En typisk exempel på det är storleken på negativ kammaren som har växt långsamt över åren och modellerna hos båda Fox och RS men är fortfarande en bit ifrån vad BOS gjorde för 10 år sen eller vad Vorsprung gör med sin Luftkappe eller Novyparts gör med sin Air-kit.

Till sist, inte alla köper top of the line gafflar eller dämpare men många vill ändå ha den nivå av prestanda. En uppgraderingskit är en billigare lösning än att köpa det bästa inom dämperiet.

etnica sa:

Byggde ny hoj och sänkte piken från 160 till 140 och passade på att byta till debonair.

2. Åkte till lindvallen och körde iofs inte så mycket stök men än dock sherpa som är ganska stökig.

Var inte alls lika trött i armar efter en dags åkning efter debonair uppgradering. En av få uppgraderingar som gjort skillnad för mig. Dock inget långtidstest....

Anledning till rockshox/fox är väl att de är lätta att serva själv och lät att få tag på delar. Inte direkt billigt att lämna in till Lbs om man i hushållet har 5 dämpar enheter att serva på hösten. Skulle dock gärna sluppit att söla med olja hemma.

Om jag skulle vilja ha armar som fungerar tror jag att flytta cyklingen från Gesunda till Lindvallen gör extremt mycket större skillnad än vad nya debonair gör...

jofahjalm sa:
etnica sa:

Om jag skulle vilja ha armar som fungerar tror jag att flytta cyklingen från Gesunda till Lindvallen gör extremt mycket större skillnad än vad nya debonair gör...

Jo som jag skrev så körde jag även sherpa som är stökig i lindvallen. Den skulle känna mer tidigare i ho. Men som sagt inget långtidstest :)

Oavsett hur man känner om RS, Fox eller de mindre aktörerna så kommer det alltid finnas ett gäng som gillar att leka med inställningar och "aftermarket" delar. Tror att det finns även delar för MRP/Cane Creek och DVO, det finns alltid utrymme för förbättring.

I mitt fall så hadde jag råd med en Revelation gaffel när jag byggde min cykel. Den kostade 3000 kr mindre än en Pike och 5000 mindre än en Cane Creek Helm (som jag tycker är väldigt intressant).

Jag köpte till en AWK luftkammare (1500 kr), mest för att jag gillar konceptet med tokens men tycker att det är lite för jobbigt att öppna gaffeln varje gång jag vill experimentera med kompressionen. Nu kan jag leka villt med lufttryck istället, och jag får lite bättre stöd i mitten av dämpningen (med risk för placebo effekt). Jag kan också få till en väldig progressiv gaffel utan att höja lufttrycket i huvudkanmaren för mycket.

Sedan ville jag förlänga gaffeln från 130 till 140 mm. Billigaste och bästa sättet att göra det är att köpa det nya Debonair luftskaftet, så det blir en annan "uppgradering".

Sen såg jag att Chickadeehill (som utvecklat luftkammaren) släppt en motion control uppgradering. Denna är rätt lik ett öppet bad eftersom man kan leka med shim stacks men man använder plasthöljen från ursprungliga MoCon. Jag körde sönder det stycket som Chickadeehill ersätter så en uppgradering är väl inte fel....så det köptes också (med risk för placebo också, 1200kr).

Det är också dags för "lower leg service" och mina skumgummiringar såg förjävliga ut. Istället för att rensa de köpte jag ett seal kit för 300kr från TF tuned.

Om man bortser från skaftet (som jag hadde behövt ändå) så är mina uppgraderingar ungefär lika dyra som en Pike....men borde ge en minst lika bra gaffel.

Vi får se.

Senast ändrad:
AWKn funkar väl som IRTn på Mattoc, som gör att man "slipper" köra coil :)
Sen är det intressant att dom rekommenderar 2.5 wt olja för åkare under 90 kg på COMOn, det rimmar rätt väl med egna erfarenheter... Det visar dock också hur felgafflade många blir som default.
Vad ska vi gaffla om härnäst? Ska vi slanta ihop till en maskin som mäter upp alla gafflar en gång för alla? :)

konken sa:
Sen är det intressant att dom rekommenderar 2.5 wt olja för åkare under 90 kg på COMOn, det rimmar rätt väl med egna erfarenheter... Det visar dock också hur felgafflade många blir som default.
Vad ska vi gaffla om härnäst? Ska vi slanta ihop till en maskin som mäter upp alla gafflar en gång för alla? :)
Att komma ihåg att det är en hydral och inget fokus pokus som många tror, olja i olika viskositet kan göra underverk med en dålig gaffel som kommer i ett visst standard utförande och det utförandet är för att passa den stora massan men det passar inte alla.

Ja, men framförallt är det nog att man haft "lockout" som designkrav på mocon som fuckat upp prestandan för terräng cykling. Ska man både kunna låsa skiten och ha rimlig HC för alla viktklasser är det inte lätt.

konken sa:
IRT gör om något Mattocen mindre lik en coil. Den är rätt linjär från början.

Njau, ökar du trycket så får du offset på hela kurvan pga av elementär tryckfysik, så man måste kompensera med en annan kammare om man vill ändra den effektiva lutningen likt en coil. Däremot är den kanske mer eller mindre linjär för typvikten.

Här ser man tydligt vad IRTn gör, följande med huvudkammaren i konstant tryck
irt.jpg

Dvs. man ändrar lutningen på kurvan, den effektiva fjäderkonstanten. Hade man bara ökat trycket i huvudkammaren hade man i princip flyttat hela kurvan snett uppåt, och tappat känsligheten i början av slaget.

Tillbaka
Topp