Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Jag brukar se till att få en slags grundinställning för gaffeln, oftast blir det lika många PSI som kg för mig som förare (dvs kalsongvikt + 5kg), sen alla reglage i mitten.
Därefter ut o rulla stig ca 10h med några smärre justeringar på reglagen.
Efter detta anser jag mig ha en någorlunda koll på vad jag tycker är bra eller dåligt med statusen.
NU blir det dax för den där dedikerade ”dämpardagen”, då jag bokar upp mig gentemot allt annat och hänger mig att testköra olika större förändringar som tokens och labba rejält med tryck och inställningarna på en för ändamålet väl utsedd teststräcka om 3-400m som innehåller det mesta av vad jag tänkt utsätta dämperiet för.

Efter allt detta tycker jag mig ha hittat en fin setup som passar mina behov perfekt (placebo eller ej...)

Sen skadar det ju inte att ha bränt alldeles för många luncher på att läsa dämper-teori guider...

Astraboy sa:
Köp en ny debonair airshaft. Kostar några hundralappar och gör stor skillnad

redan gjort och de är jag nöjd med. Dags för stora servicen och tänkte ska man lägga 700 på servicekit så kan man kanske lägga 1400 på en Charger 2 rct3 upgrade, kommer jag märka skillnad?

Jo hade väl vart Nice men då är rätt mycket mer pengar helt plötsligt. det är en 2017 pike så verkar vara från 2018 och framåt som den passar?

Någon som åkt både Charger och Charger 2 rct3 som har någon input? vad finns de annars för eftermarknadskit?

Rattnalle sa:
Charger 2.1 med RC2 dämpare som nu finns till Pike hade jag satsat på om det var min gaffel.

Senast ändrad:
Vad är förbättringen? I praktiken då alltså. Förstår att det utvecklats, men hur märks det i skogen? Då menar jag 2.0.

Förra versionen tyckte jag hade extremt lite kompression i det öppna läget och redan mittenläget var som en lockout. Jag har bara kört första RC2an men den har fungerande kompressionsinställning.

De nyare air-shaften är en ännu större förbättring.

Vad jag läst mig till är Charger 2 mycket mer soft tunad med mindre hsc från start. Medans Charger 1 har lite väl mycket hsc tycks många uppfatta det som.

men sånt här är avancerat och jag har dålig koll!

Låsfunktion på en gaffel som inte inrikta sig till xc-folket är vansinnigt i mina ögon, speciellt när det, ofta, leder till försämring av allmän dämpning...

En 2018 Yari med första debonair och MoCo var en rätt stor förbättring mot ursprungliga "nya" (typ 2014) Piken med RCT3 i mina ögon. Idag finns det rätt mycket som är bra och skillnaderna till superpremium verkar vara rätt små.

trampapådå sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Det vet jag inte. Jag har kört RC2an i ett yarichassi.
Dvs samma enhet som sitter i Lyrik då. Till Pike har bara den obegripliga RCT3 funnits tidigare

obegriplig? vad skiljer på rc2 och rct3?
RC2 har ställbar dämpning. RCT3 tre plattformslägen. Jättebra tills man inser att inget av de tre passar, då är det fruktansvärt dåligt. Once you go anpassningsbar you never go back.

Jaha nu är jag med, rct3 har inte hsc dial. men då lär jag inte ha någon nytta av den uppgraderingen! trodde de var den som hade lsc och hsc

Rattnalle sa:
trampapådå sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Dvs samma enhet som sitter i Lyrik då. Till Pike har bara den obegripliga RCT3 funnits tidigare

RC2 har ställbar dämpning. RCT3 tre plattformslägen. Jättebra tills man inser att inget av de tre passar, då är det fruktansvärt dåligt. Once you go anpassningsbar you never go back.

trampapådå sa:
Jaha nu är jag med, rct3 har inte hsc dial. men då lär jag inte ha någon nytta av den uppgraderingen! trodde de var den som hade lsc och hsc

Rattnalle sa:
trampapådå sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:

Nej det är RC2 som har det.

Rebound Compression * 2

Istället för
Rebound Compression Threshold * 3

Tack! Någon lockout har jag iaf ingen nytta av så då är de skitsamma hehe!

Rattnalle sa:
trampapådå sa:

Rattnalle sa:
trampapådå sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:

Nej det är RC2 som har det.

Rebound Compression * 2

Istället för
Rebound Compression Threshold * 3

Såå... vart hittar man Charger 2.1 RC2 till Pike RC 150mm -17? :-)

Tycker mig bara finna Charger 2.1 RCT3?
Gissningsvis också en rejäl uppdatering jämfört med gamla Charger RC?
Någon som testat?

Eric W sa:
Såå... vart hittar man Charger 2.1 RC2 till Pike RC 150mm -17? :-)

Tycker mig bara finna Charger 2.1 RCT3?
Gissningsvis också en rejäl uppdatering jämfört med gamla Charger RC?
Någon som testat?

Detta är vad som finns.
Screenshot_20200105-221114.jpg

Tack för input marr.

Vad är det skillanden på Pike B1 och B1+?

Min Pike är en 27.5" boost gaffel, A2 -17.

Denna Charger 2.1 RCT3 passar även Pike B1 2018 enligt nedan:
RCT3 / 27,5" Boost: PIKE 27.5" Boost 15X110(A2 / 2017) / PIKE (B1 / 2018+) / Revelation (35mm / 2018+)

Ser dock att Charger 2.1 RC2 passar:
RockShox Charger 2.1 RC2 Damper Upgrade Kit for Pike B1+ (2018+) / Revelation (35mm/2018+) - 00.4020.169.005

Dvs, skulle Charger 2.1 RC2 ändå kunna passa? ?

Tillbaka
Topp